Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهروندان هر گونه افزایش نرخ کرایه تاکسی را تا پیش از اول اردیبهشت ماه به سامانه 1888 اعلام کنند؛ برای راننده خاطی از جریمه نقدی و تعهد محضری تا تعلیق پروانه تاکسیرانی مجازات در نظر گرفته می‌شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در حالی از افزایش 25 تا 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی در ابتدای اردیبهشت ماه سال 1401 خبر داد که تاکید کرد، برای آن دسته از رانندگانی که تا پیش از این تاریخ اقدام به افزایش خودسرانه کرایه تاکسی کنند و یا مرتکب هرگونه تخلف شوند، مجازات‌هایی از تعهد محضری تا تعلیق پروانه تاکسیرانی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحید سرلک در گفت‌وگو با «ایران‌آنلاین» جزئیات این افزایش نرخ کرایه را تشریح کرد و گفت: فرآیند نرخ‌گذاری برای کرایه تاکسی به سیاق سنوات گذشته بر اساس پیشنهاد شورای شهر و تایید فرمانداری افزایش 25 درصدی داشت، پیش از 15 اسفندماه سال 1400 هم در صحن شورا مطرح و  مصوب شد و با تایید فرمانداری‏ از اول اردیبهشت ماه اعمال خواهد شد، با این تفاوت که در این دوره تصیم گرفته شد این روند اصلاح شود چراکه موافق نیستیم نرخ کرایه تاکسی در همه خطوط تاکسیرانی 25 درصد افزایش پیدا کند بلکه میانگین افزایش قیمت 25 درصد در نظر گرفته شده و برخی از خطوط تا 35 درصد آن هم به صورت شناور افزایش بها خواهند داشت.

سرلک با این توضیح که نرخ کرایه تاکسی در حال حاضر هم در برخی از خطوط تاکسیرانی متناسب است‏، ادامه داد: برخی از خطوطی که پایه نرخ کرایه در آن به نسبت سایر خطوط بالا بوده است یا مسیرهای پرترافیکی نیستند در این دوره افزایش 25 درصدی نخواهند داشت اما در مقابل برخی از خطوط که پر ترافیک هستند و در ساعات پیک ترافیک هم تعداد سرویس‌های رفت و برگشت راننده محدودتر می‌شود از افزایش نرخ شناور یعنی افزایش 35 درصدی برخوردر می‌شوند.

معاون تاکسیرانی شهر تهران برای توضیح بیشتر در مورد کم و کیف این سبک افزایش بهای کرایه تاکسی افزود: «در ایستگاه‌ ابتدایی چنین خطوطی، نه تنها مبلغ پایه روی تابلو درج می‌شود که حداکثر نرخ دریافتی (متاتسب با شرایط ترافیکی و آب و هوایی) هم قید می‌شود و به این ترتیب مسافران پیش از سوار شدن، در جریان حداکثر مبلغی که ممکن است دریافت کنند قرار می‌گیرند.»

در سال جاری نه تنها افزایش نرخ کرایه تاکسی با تفاوت‌هایی مواجه شده که قرار است به صورت آنلاین هم پرداخت شود. سرلک در خصوص جزئیات پرداخت الکترونیکی هم به ایران‌آنلاین گفت: هدف دولت سیزدهم برای شفاف‌سازی و الکترونیکی ساختن امور، به سازمان تاکسیرانی هم تسری پیدا کرده است به گونه‌ای که از ابتدای اردیبهشت ماه به صورت آزمایشی خودروهای برخی از محورها به بارکدهایی مجهز می‌شود که بر اساس ساعت تردد و وضعیت آب و هوایی نرخ کرایه را مسافر را تعیین می‌کند. 

وی نحوه استفاده از این بارکدها را که به صورت آنلاین به سامانه مورد نظر تاکسیرانی وصل می‌شود بیان کرد و گفت: استفاده از این بارکدها کار سختی نیست‌، بلکه تنها کافی است تلفن همراه مسافران به بارکدخوان مجهز  باشد یا اینکه یکی از اپلیکیشن‌هایی را که این امکان را فراهم می‌کنند داشته باشند تا بتوانند به راحتی بارکد نصب شده روی شیشه جلوی تاکسی یا پشت صندلی‌ها را اسکن کرده و در جریان مبلغی که باید بپردازند قرار گیرند. 

از آنجا که بدون شک برخی افراد هم قادر به انجام این مراحل نیستند، سرلک اضافه کرد: در صورتی که مسافران به هر دلیلی نتوانند از این بارکدها استفاده کنند راننده این کار را برایشان انجام می‌دهد و مسافر همان لحظه مبلغ دقیقی را که باید پرداخت کند مشاهده می‌کند. 

نکته قابل توجهی که در این نوع پرداخت وجود دارد این است که اگر تا پیش از این برخی رانندگان باقی‌مانده کرایه مسافر را پرداخت نمی‌کردند، یا اینکه مسافران پول خرد نداشتند تا مبلغ درست کرایه را پرداخت کنند، دیگر با این مشکل روبه‌رو نخواهند شد.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزایش شناور نرخ کرایه تاکسی را از جمله خدمات مشابه طرح ترافیک عنوان کرد که مبلغ آن در ساعات اوج ترافیک بیشتر می‌شود و تصریح کرد: مزیت نرخ شناور کرایه تاکسی این است که افراد برای سفرهای دورن‌شهری خود برنامه‌ریزی می‌کنند و کارهایشان را به ساعات پرترافیک موکول نمی‌کنند، با برنامه‌ریزی چند کار متفاوت را در یک روز و یک بازه زمانی خاص انجام می‌دهند و یا اینکه ساعت ورود و خروج‌شان از یا به منزل را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری تغییر می‌دهند.

وی همچنبن یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این طرح هم مانند طرح پارک حاشیه‌ای که پیش‌تر در منطقه 2 به صورت آزمایشی انجام شد با استقبال خوبی روبه‌رو شود؛ جزئیات طرح پارک حاشیه‌ای اینطور بود که نیم ساعت نخست بعد از توقف برای رانندگان رایگان محسوب می‌شد و همین باعث می‌شد که اکثر افراد سعی کنند کارهایشان را در کمتر از 30 دقیقه انجام دهند تا مبلغ پارک در حاشیه خیابان برایشان لحاظ نشود.

بنا بر این تصمیم‌گیری مقرر شده است حداقل افزایش بهای کرایه تاکسی 25 درصد باشد اما برای برخی از خطوط افزایش نرخ شناور تا 35 درصد در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب متناسب با ساعات پیک ترافیک‏، شرایط آب و هوایی و سایر موقعیت‌هایی که حجم ترافیک درون شهری افزیش پیدا می‌کند‏، رانندگان تاکسی این امکان را داشته باشند که نرخ کرایه را تغییر دهند؛ البته این نوسان قیمت از آن چیزی که شهروندان هنگام استفاده از تاکسی‌های اینترنتی تجربه می‌کنند کمتر است.

به عنوان مثال (این ارقام فرضی است) روی تابلوی محور میدان آزادی - میدان ونک مبلغ پایه 11 هزار تومان درج می‌شود، علاوه بر آن قید می‌شود که احتمال افزایش قیمت تا 13 هزار و پانصد تومان وجود دارد؛ به این ترتیب مسافر می‌داند که در صورت خلوت بودن معابر همان 11 هزار تومان را و در صورت شامل شدن نرخ شناور، 13 هزار و پانصد تومان پرداخت خواهد کرد. 

لازم به ذکر است بنا بر تاکید معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران ‏ شهروندان باید هرگونه تخلف رانندگان از تردد خالی و سوار نکردن مسافر تا افزایش خودسرانه نزخ کرایه را به سامانه 1888 اطلاع دهند چراکه با وجود انواع و اقسام بازدارنده‌ها‏ و پیشرفته‌ترین امکانات، مردم بهترین نظارت را خواهند داشت و در صورت گزارش تخلف، کمیته تخلفات تاکسیرانی پس از بررسی سوابق فرد، بر اساس دستورالعمل تاکسیرانی با راننده خاطی برخورد خواهد کرد و مجازاتی از تعهد محضری تا تعلیق پروانه را برای وی در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تاکسیرانی شهر تهران سازمان تاکسیرانی نرخ کرایه تاکسی کرایه تاکسی اردیبهشت ماه برخی از خطوط افزایش نرخ نرخ شناور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و پس از ارائه گزارش معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و با اشاره به مجوز ترک تشریفاتی که شورای شهر به شهرداری تهران داده است گفت: در آخرین روز‌های سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد یورویی را به شهردار تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خرید‌های لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند شهری و به طور کلی خرید‌های لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد. 

وی ادامه داد: در زمان تصویب مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت، نمی‌توان به جزئیات ورود پیدا کرد، اما اکنون که فرصت پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوء تفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده کار‌های قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه چند مرتبه در صحن شورا خواهش کردم تا پیش از بهره‌برداری از خط پرند، مسائل حقوقی آن با دولت حل و فصل شود اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران نیرو، امکانات، هزینه‌های نگهداشت و بهره‌برداری را برای مسیری پرداخت می‌کند که دولت می‌داند که هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون علیرغم اینکه ماه‌ها از افتتاح این خط می‌گذرد هنوز مسائل حقوقی آن باقی مانده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص خط پرند ادامه داد: برای تکمیل این پروژه به جز ناوگان، به منابع مالی بسیاری احتیاج داریم که تامین آن با رویه فعلی به ۱۵ سال زمان احتیاج دارد و این به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا باید هرچه سریعتر ناوگان، مخابرات، ایستگاه‌های بین راهی، سیگنالینگ و ... تامین شوند. 

وی تصریح کرد: عدد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است که این نتیجه تلاش خوب شرکت مترو در خدمات مطلوب می‌باشد، اما از آنجایی که اتوبوسرانی مکمل مترو است برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو، نیازمندیم تا شبکه‌های تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی کامل کنیم. 

تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت مترو تهران گفت: تقریباً ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌ای برای شرکت بهره‌برداری مترو تخصص یافته، اما تا پایان سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان آن محقق شد، انتظار ما این است منابع به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار گیرند البته دوستان در توجیه گفته اند قرارداد‌های بسته شده، اما انتظار ما این است که تا پایان سال مالی قرارداد‌ها به نتیجه برسد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع ماده ۱۲ و مبالغی که دولت باید از محل صرفه جویی در بنزین به شهرداری تهران بدهد گفت: دولت مکلف است مبالغی را به شهرداری‌ها پرداخت کند. تا پیش از این دوره حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده است، اما در این دوره هنوز منابعی در داده نشده است، دولت موظف بود در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت می‌کرد و این شاه کلید کمک به حمل و نقل عمومی است که عملاً محقق نشده. 

وی ادامه داد: آقای زاکانی در جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که ۵۰ درصد هزینه‌های خرید تاکسی برقی را از همین محل می‌دهد، اما ما مشاهده می‌کنیم در تبلیغات تاکسیرانی هنوز هیچ خبری از ماده ۱۲ نیست و بودجه‌ای که دولت برای مترو تهران داده است تقریباً معادل ۵۰ متر ساخت در سال است، امیدواریم در این رابطه نیز با توجه به حضور آقای زاکانی در هیئت وزیران اهتمام بیشتری شود تمام دلخوشی ما این بود علی رغم اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌دهیم دولت نیز به وظایف خود عمل کند. 

تشکری هاشمی درباره قرارداد‌های اتوبوسرانی گفت‌: هنوز متوجه نشده ایم در حوزه اتوبوسرانی با طرف خارجی قرارداد بسته شده یا خیر، این موضوع صفر و یکی است و هیچ وسطی ندارد، باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس‌ها گفت: به یاد داریم که آقای شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوس‌ها را می‌آورد که البته حرف درست و تخصصی بود، اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحیت، تردید داریم که آیا این قرارداد‌ها منعقد شده است یا خیر. 

وی درخصوص ون‌های شهرداری تهران گفت: گفته شد ۱۹۱ ون برای کمک به تاکسیرانی شهر تهران تحویل گرفته شده است، اما سرنوشت این ون‌ها مشخص نیست و اکنون نیز پس از پیگیری‌های متعدد متوجه شده‌ایم از این تعداد ون هنوز حدود ۴۰ دستگاه هنوز شماره گذاری نشده است. 

تشکری هاشمی افزود: آنطور که متوجه شده‌ایم تعدادی از ون‌ها به شرکت توسعه تجارت شهر که از ماهیت آن خبر نداریم و نمی‌دانیم که برای چه موضوعی ایجاد شده، داده شده است تا از طریق اپلیکیشن شهرزاد به جابجایی مسافران بپردازد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این شرکت درحالی به جا به جایی مسافر می‌پردازد که متوسط جابجایی آن در شهر تهران ۱۹ و نیم نفر به ازای هر دستگاه ون بوده است اگر حتی با یک موتور سیکلت هم مسافرکشی می‌کردند شاید بیش از این تعداد می‌توانستند مسافران را جابجا کنند، مردم ما به شدت از کمبود حمل و نقل عمومی در رنج هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • (ویدئو) واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  •  واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط تاکسی
  • حمل بار عجیب توسط یک تاکسی/ معرفی تاکسیران به هیات انضباطی
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی
  • تاکسی های برقی وارد شد