Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-30@15:43:17 GMT

۵۰ درصد اراضی دیم کشور رها شده است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۶۹۷۱

در حالیکه بیش از ۸۰ درصد کشت جهان به کشت دیم اختصاص دارد در ایران حدود ۵۰ درصد اراضی مناسب برای کشت دیم است.

به گزارش بازارنیوز، علیرضا مهاجر معاون زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت مغفول مانده کشت دیم در کشور، گفت: با توجه به اینکه ایران در کمربند خشکی قرار گرفته باید روش‌هایی را بکار گرفت تا از تبخیر و تعرق آب موجود در زمین جلوگیری شود و تبخیر منایع آبی به حد اقل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهاجر افزود: از ۱۷ میلیون اراضی قابل کشت دیم، تنها ۱۰ میلیون هکتار مساعد کشت است که تاکنون شش میلیون هکتار آن زیر کشت رفته و چهار میلیون هکتار آن رها شده است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز با اشاره به برنامه این ستاد در مورد توسعه کشت دیم در کشور می‌گوید: به منظور افزایش بهره وری کشت دیم، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اجرای طرح جهش دیم به یاری کشاورزان آمده است.

سید مصطفی سید هاشمی گفت: با اجرای طرح جهش دیم تاکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشور زیر کشت رفته است. همچنین با اجرای طرح جهش دیم تا کنون بیش از ۱۲۰ هزار کشاورز در پانزده استان کشور نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

به گفته سید هاشمی این طرح دو سال است که در حال اجراست و تاکنون بیش از ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی دبم را به زیر کشت برده است و هدف گذاری ۵ ساله را دنبال می‌کند.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: به منظور بهره وری و ارتقاء بیشتر سطح دانش کشاورزان اقدام به برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی از جمله اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بوده که با اجرایی شدن این امر مهم شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید قبل از اجرای طرح بوده ایم.

معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی نیز در خصوص بیمه زمین‌های دیم گفت: در این مدت توانسته ایم از ۶۲۰ هزار هکتار اراضی دیم درخواستی بیمه، بیش از ۵۸۰ هزار هکتار رابیمه کنیم.

نوری افزود: برای بیمه این میزان از زمین‌های کشاورزی بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان در قالب خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.

پیش بینی می‌شود در صورت اجرای کامل طرح جهش تولید در دیمزارها، بیش از یک میلیارد دلار، واردات محصولات اساسی کاهش یافته و از خروج ارز کشور جلوگیری شود.


/بازار

برچسب ها: ۵۰ درصد ، اراضی ، دیم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000R5s

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ۵۰ درصد اراضی دیم ستاد اجرایی فرمان امام هزار هکتار اجرای طرح طرح جهش کشت دیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۶۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سیدامیر احمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • پاکسازی و تسطیح ۱۴ هکتار از فضا‌های بی دفاع شهری منطقه ۱۹
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد