Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میز اقتصادی امروز، خسروپور کارشناس اقتصاد دیجیتال، مهران محرمیان فناوری نوین بانک مرکزی و رضا باقری اصل معاون وزیر و دبیر شورای احرایی فناوری اطلاعات به بررسی موضوع استخراج و تبادل رمز ارز‌ها در کشور پرداختند.

سوال: چرا ایران نسبت به سایر کشور‌ها از تحولات اقتصاد دیجیتال عقب‌تر هست؟

خسروپور: رمزارز‌ها از چهار بخش، استخراج، تبادل که مربوط به انتقال رمز ارزهاست، نگهداری و ذخیره سازی مثل کیف پول‌هایی که رمز ارز نگهداری می‌کنند و خدمات تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: چه کشور‌هایی پرداخت و تبادل رمز ارز را ممنوع کردند؟

خسروپور: در حوزه پرداخت عمدتا کشور‌ها ممنوعیت دارند، زیرا نیاز به ایجاد رمز پول بانک مرکزی دارند. تاکنون ۱۳۵ کشور پرداخت از طریق رمز ارز را ممنوع کردند. در حوزه تبادل نیز ۱۲۲ کشور این حوزه را مجاز دانستند و ۵ کشور چین، مراکش، ایسلند، الجزایر و بولیوی این حوزه را ممنوع دانستند.

عمده کشور‌ها براساس جغرافیای کشور و دسترسی به منابع و انرژی تصمیمات مختلفی گرفتند و در حوطه استخراج تاکنون حدود ۲۷ کشور مجاز، ۶ کشور چین، مراکش، ایسلند، بولیوی، الجزایر و بنگلادش غیر مجاز و ۱۲۲ کشور در این حوزه منفعل هستند.

برخی کشور‌ها سیاست اعمالی و اعلانی متفاوت دارند. مثلا کشور چین، سیاست متفاوتی دارد و ولی برخی شرکت‌های چینی به تبادل و استخراج رمز ارز می‌پردازند. کشور ژاپن نیز تبادلات بسیار زیادی دارد و ارز فیات بسیاری با کریپتو کارنسی تبادل می‌شود.

همچنین در حوزه ذخیره سازی برخی کشور‌ها تمرکز کردند. در این حوزه، کشور استرالیا بر روی استاندارد تبادل و کیف پول‌ها تمرکز بسیاری دارد و بخش زیادی از کشور‌ها در این حوز‌ها یا ورود کردند و یا زنجیره را ممنوع کردند.

کشور آمریکا نیز حدود ۱۰ ترلیون دلار برای شناخت این حوزه اختصاص داده. کشور ایران نیز در سال ۱۳۹۷ در برخی حوزه‌ها ممنوعیت داد و هم اکنون تغییر موضع داده و قصد دارد به عنوان قطب صنعت بلاکچین شناخته شود.

سوال: تاکنون چه تصمیماتی در جلسه کارگروه تبادلات رمز ارز اخذ شده است؟

محرمیان: در کارگروه تبادلات تصمیماتی در خصوص رمزارز توسط بانک مرکزی پیشنهاد شد. از جمله پیشنهادات در خصوص رمز ریال است که استفاده از رمز ارز‌ها به عنوان ابزار پرداخت پذیرفتنی نیست. در خصوص تبادل نیز پیشنهاداتی مطرح شد که در آینده در جلسات ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌شود.

سوال:  چه تصمیماتی برای رمز ارز ملی تاکنون اخذ شده است؟

باقری اصل: امروز داده‌ها ملی شد، زیرا مجلس قانونی را وضع کرد در خصوص یکپارچه سازی داده و اطلاعات ملی که طبق یکی از ماده‌های آن، داده‌های دولت در زمره مالکیت عمومی است.

یعنی برای اولین بار داده‌ها ارزش پیدا کردند، ولی دیگر نظام حقوقی جدیدتری بر داده‌ها استوار شد.

هفته آینده روز چهارشنبه جلسه مشخصی برای تصمیم گیری آینده رمز ارز تشکیل خواهد شد که در خصوص پرداخت، تبادل، نگهداری و استخراج و کابرد این فناوری صحبت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارز دیجیتال رمز ارزهای دیجیتال بیت کوین کشور ها داده ها رمز ارز ارز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۷۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر دوشنبه در دیدار با روح الله فیروزآبادی معاون علمی رییس جمهور گفت: یکی از دلایلی که سبب شد ما به توان داخلی متکی باشیم، تحریم ها علیه کشور بود که البته این بدان معنا نیست که ما از تحریم استقبال می کنیم، اما این امر سبب شد تا کشور به توان داخلی تکیه کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر محدودیت ها وجود نداشت ما همواره وابسته بودیم و اعتماد به نفس نداشتیم.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه پس از عملیات وعده صادق نگاه دنیا به ایران تغییر کرد افزود: این عملیات قدرتمندانه سبب شد تا برخی ها که با انقلاب اسلامی همراه نبودند به خود بیایند.

وی تصریح کرد: امروز نسل جوان ما باید با توکل به خدا به آینده امیدوار باشند و به جذابیت های کاذب غرب دل خوش نباشد.

امام جمعه قم عنوان کرد: امروز طلاب و پژوهشگران حوزوی زیادی داریم که امیدهای آینده حوزه علمیه هستند که البته این افراد نیز همانند سایر اقشار مشکلات معیشتی دارند که باید شرایط برای کار علمی و بدون دغدغه نخبگان فراهم شود.

در ابتدای این دیدار نیز معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گزارشی از فعالیت ها در حوزه های علمی و موضوعات دانش بنیان ارایه کرد

کد خبر 6092630

دیگر خبرها

  • طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟
  • به دو دلیل مهم: شاید آلگری در یوونتوس بماند
  • ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده درباره توافق یا حمله به رفح تکلیف روشن می‌شود
  • هاشمی: درباره اسم و شعار کاروان هفته آینده تصمیم می‌گیریم/ بودجه کمیته المپیک در پایان اسفند ابلاغ نشد+ فیلم
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • تصمیم گیری نهایی اسرائیل درباره حمله به رفح ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده
  • تصمیم‌گیری تل‌آویو درباره تبادل اسرا و حمله به رفح طی ۲ یا سه روز
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴