Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@21:25:34 GMT

۳۰ برابر شدن خریدهای نظامی اوکراین از ترکیه

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۷۹۷۰

۳۰ برابر شدن خریدهای نظامی اوکراین از ترکیه

داده‌های رسمی نشان داد که اوکراین در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ برابر بیشتر از سال قبل از ترکیه تجهیزات نظامی خریداری کرده است.

به گزارش مشرق، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اوکراین در سه ماهه اول سال جاری میلادی تقریباً ۳۰ برابر بیشتر از یک سال قبل از ترکیه تجهیزات صنایع دفاعی خریداری کرده است.

 داده‌های منتشر شده توسط مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) نشان می‌دهد که ترکیه در این دوره ۵۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلیون دلار از چنین محصولاتی را به اوکراین صادر کرده است. این مجمع، به طور خاص به نوع تجهیزات اشاره‌ای نکرده است.

اوکراین در سال‌های اخیر بیش از ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین «بیرقدار» را از ترکیه خریداری کرده است. گفته می‌شود که ۱۶ فروند دیگر در ۲۷ ژانویه سفارش داده که اوایل ماه مارس تحویل داده شده است.

آنکارا و کیف روابط دیرینه دفاعی و همکاری دارند. ترکیه که عضو ائتلاف نظامی ناتو است، دارای مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه است و روابط خوبی با هر دو دارد.

در حالی که آنکارا از حمله روسیه انتقاد کرده اما در تلاش است تا روابط نزدیک خود را متعادل کند و خود را به عنوان یک بی طرف در تلاش برای میانجیگری قرار داده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بارها از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد کرده است، اما همچنین تصریح کرده است که می خواهد مسیرهای ارتباطی با همتای روس خود، «ولادیمیر پوتین»، باز بماند.

این در حالی است که چند تحلیلگر امور نظامی آمریکایی به تازگی با بررسی تحولات اوکراین و استفاده این کشور از پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه نوشتند، روسیه در نبرد پهپادی با اوکراین  برتری کامل را ندارد، اما بیرقدارهای اوکراین نمی‌توانند پشتیبانی هوایی نزدیک ارائه دهند زیرا آنها برابر پدافند هوایی روسیه بسیار آسیب پذیر هستند. 

«کریستن فونتنروز» و «اندی دربی» در تحلیل خود عنوان کردند که «زمان» یک عامل مهم است. در ترکیه، چرخه تولید بیرقدار کند است، به این معنی که آنکارا نمی‌تواند تعداد مورد نیاز را به موقع در اختیار اوکراین قرار دهد. همچنین، حتی اگر اوکراینی‌ها با پهپادهای ترکیه به خوبی عمل کنند، باز هم زمان می‌برد تا در عملیات زمینی درگیر شوند. آنها در ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک شکست خورده‌اند، زیرا این سیستم هنوز برابر دفاع هوایی آسیب پذیر است.

به گفته این دو تحلیلگر آمریکایی، در سوریه و لیبی، پهپادهای ترکیه به سامانه پدافند هوایی متحرک «پانتسیر-اس ۱» آسیب جدی وارد کردند، اما روسیه از این سامانه در اوکراین استفاده نمی‌کند. ناتوانی بیرقدار در ارائه پشتیبانی هوایی لازم در حقیقت زیر مشهود است، ۳۹ فروند از این نوع  پهپاد در لیبی سرنگون و مفقود شد، ۸ فروند در سوریه و ۳ فروند از این پهپاد  نیز در مناقشه قره باغ سرنگون شده است، و شماری از آن‌ها توسط روس‌ها سرنگون شده‌اند که اوکراین هنوز در حال شمارش است.

ترکیه مدعی است که پهپاد بیرقدار در میان پیشرفته‌ترین  پهپاد جهان قرار دارد. این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم (بیش از ۳۳۰ پوند) بار راحمل کرده و قابلیت پرواز ۲۴ ساعته را دارد. این پهپادها  در نبردهای لیبی، سوریه و قره باغ نیز حضور داشتند.

 سفیر روسیه در ترکیه روز دوشنبه گفت که برای مردم روسیه عرضه پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه به اوکراین قابل پذیرش نیست.

«آلکسی یرخوف» سفیر روسیه در ترکیه به یکی از روزنامه‌های این کشور گفت، عرضه پهپادهای بیرقدار  ترکیه به اوکراین توسط جامعه روسیه به طرز دردناکی تلقی شده است.

وی گفت: «توجیه این کار با بیان این که این مسئله تجارت است در میان جامعه روسیه قابل درک نیست، زیرا هواپیماهای بدون سرنشین شما نیروهای ما را می کشند؛ بیرقدارها دقیقاً برای همین منظور خریداری می شوند. اما ما به افرادی که ارتش ترکیه علیه آنها می‌جنگند سلاح نمی‌دهیم و ترکیه این را به خوبی می‌داند.»

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت ترکیه نظامی اوکراین پهپاد خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند