Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@17:50:18 GMT

استان یزد ۲۷۰۰۰ کیلومتر جاده خاکی معدنی دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۸۳۹۴

استان یزد ۲۷۰۰۰ کیلومتر جاده خاکی معدنی دارد

گروه استان‌ها- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان اینکه استان یزد ۲۷ هزار کیلومتر جاده خاکی معدنی دارد گفت: جاده‌های خاکی به نوعی منشأ ریزگردها هستند و بر عرصه‌های طبیعی مجاور تأثیر مخرب می‌گذارد. - اخبار استانها -

محمدرضا آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دریزد در خصوص عرصه‌های منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: مساحت استان یزد 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 میلیون هکتار است که از این میزان 7.3 میلیون هکتار عرصه‌های منابع ملی و منابع طبیعی است.

وی گفت: از این میزان 4.4 میلیون هکتار اراضی مرتعی را شامل می‌شود و 2.6 میلیون هکتار اراضی بیابانی و کویری هستند، همچنین 134 هزار متر مربع جنگل‌های طبیعی و دست کاشت هستند که شامل منابع طبیعی استان و سیمای منابع طبیعی استان یزد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته چه مقدار پوشش طبیعی، مرتعی و درختکاری افزوده شده است بیان کرد: در خصوص جنگل‌های دست کاشت در طول یکی دو دهه گذشته نزدیک به 60 هزار هکتار جنگل دست کاشت داریم که عمدتاً در محور مواصلاتی دشت یزد اردکان و محور مواصلاتی یزد اردکان قرار دارد.

آخوندی تصریح کرد: 60 هزار هکتار با گونه‌های بیابانی و گونه طاخ ایجاد است، هر ساله یک میزان جنگل کاری در عرصه‌های جنگلی در شهرستان خاتم است، این جنگل کاری‌ها به صورت نهال کاری و یا بذر کاری است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای پوشش گیاهی در اراضی مرتعی عملیات‌های متنوع بیولوژیک، بذرپاشی، بذرکاری و عملیات‌های بیومکانیکی در بحث مراتع صورت می‌گیرد همچنین پروژه‌هایی مثل کمربند سبز انجام می‌شود و این فعالیت برای هر شهرستان متفاوت تعریف شده است و در واقع اقداماتی در زمینه کاشت نهال صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به اینکه دو فاکتور برای تخریب منابع طبیعی وجود دارد گفت: پوشش‌های گیاهی بسیاری به سبب فاکتورهایی همچون تغییر اقلیم خشکسالی و عوامل انسانی از بین رفته است و این تخریب‌ها در پوشش‌های گیاهی، خاک و آب اتفاق افتاده است.

آخوندی تصریح کرد: با تغییر اقلیم و خشکسالی در استان یزد در 15 سال گذشته، 13 سال دچار خشکسالی بودیم و سبب شد است تا بسیاری از پوشش‌های گیاهی و طبیعی از بین برود، همچنین در مراتع زادآوری کاهش پیدا کرده، تخریب و حریق اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به همین شکل عوامل انسانی از جمله تخریب، تصرف و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق افتاده است علاوه بر این فعالیت‌های عمرانی و فعالیت‌های معدنی در عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در خصوص اینکه مهمترین عوامل مخرب این منابع طبیعی کجا است گفت: استان یزد دومین استان معدنی کشور و ششمین استان صنعتی کشور است، بالاخره هر صنعت و معدنی که قرار است اجرا شود و تخریبی برای منابع طبیعی به دنبال دارد.

آخوندی بیان کرد: نزدیک به 2.7 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از 7.3 میلیون هکتار منابع طبیعی تحت تأثیر معادن استان قرار گرفته است، به صور‌ت‌های مختلف اکتشاف، وقوع بمب کشف و پروانه‌های بهره‌برداری تخریب می‌شود یا بر منابعی که در عرصه‌های مجاور این معادن، روستاها و مراتع کنار معدن موثر هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران: بررسی پرونده‌های تجاوز به منابع طبیعی در الویت قرار گیردآتش‌سوزی در اراضی منابع طبیعی استان بوشهر بیش از 400 درصد کاهش یافتتصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد خاطرنشان کرد: این معادن و اقدامات تا کیلومترها بر مرتع و پوشش زنده جنگلی، مرتعی و گیاهی اطراف تاثیر می‌گذارد.

آخوندی تصریح کرد: حدود 27 هزار کیلومتر جاده خاکی معدنی داریم که این جاده‌ها به نوعی منشأ ریزگردها هستند بنابراین جاده‌های خاکی که در معادن احداث شدند منشأ ریزگردها هستند و بر عرصه‌های طبیعی مجاور تأثیر مخرب می‌گذارد.

با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد مرتع استان یزد جزو مراتع درجه سه و چهار است این درجه از نظر پوشش، نوع و تنوع در واحد سطح تعیین می‌شود، با این حال یک گونه در مراتع استان یزد هم به اندازه یک گیاه خاص در جنگل‌های هیرکانی برای استان اهمیت دارد و اگر پوشش گیاهی آسیب ببیند فرسایش آبی، فرسایش خاکی و بادی به وجود می‌آید و همه این اتفاقات به دلیل تخریب پوشش گیاهی است.

انتهای پیام/781/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عرصه های منابع طبیعی منابع طبیعی استان منابع طبیعی میلیون هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۸۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بدیعی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در حوزه آبخیزداری دستگردان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در بند‌های خاکی و سازه‌های سنگی ملاتی وجود دارد.

وی همچنین افزود: در سازه‌های سنگ ملاتی حوزه سد دربید ۳۵۰هزار متر مکعب آبگیری شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس با اشاره به آبگیری ۲۰۰ هزار متر مکعب در حوزه کریت گفت: بند خاکی ملوند نیز ۶۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس