Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، بنیاد پژوهشی آبزرور هند در مقاله‌ای با عنوان «تحریم‌های ثانویه آمریکا و واردات نفت؛ حفاظت از امنیت انرژی در هند» نوشت: در چند سال گذشته، زنجیره ارزش نفت در هند دستخوش تحول شده است. هرچند این تغییر قابل توجه بوده، اما توجه کمی از سوی محققان سیاست خارجی به آن جلب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۲۰۱۶، ایران و ونزوئلا به عنوان سومین و چهارمین صادرکنندگان نفت به هند، ۲۱.۸ درصد از مجموع واردات این کشور را تامین می‌کردند. در آن زمان، هند دارای روابط خوب با هر دو کشور بود و وزرای نفت سه کشور به طور مرتب از تهران، کاراکاس و دهلی نو بازدید می‌کردند.

روابط نفتی هند با این دو کشور از صرف خرید نفت فراتر رفت و شرکت ملی نفت هند سرمایه‌گذاری‌های چندگانه‌ای را در پروژه‌های نفتی ایران و ونزوئلا انجام داد. اما در سال ۲۰۲۱ و براساس آمارهای رسمی، واردات نفت هند از این دو کشور به حدود صفر درصد رسید. دلیل این موضوع نیز تحریم‌های ثانویه آمریکا است. در زمانی که هند در تلاش است تا امنیت انرژی خود را حفظ کند، این تحریم‌ها باعث اختلال در زنجیره ارزش نفت هند شده است.

این گزارش خاطرنشان کرده که همزمان با رسیدن واردات نفت هند از ایران و ونزوئلا به صفر درصد، صادرات آمریکا به این کشور افزایش یافته است. آمریکا در حال حاضر به چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده و هند نیز بزرگترین بازار جهانی برای نفت آمریکا شده است.

این مقاله با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو می‌نویسد: با وجودی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، روسیه تنها ۰.۵ درصد از واردات نفت هند را در دست داشته اما تحریم‌های فعلی باعث افزایش بهای جهانی نفت حتی تا ۱۴۰ شد. با این حال هند تلاش دارد همچنان به واردات نفت خود از روسیه حتی در مقادیر کوچک ادامه دهد.

۱۰ حادثه‌ای که در طول سال‌های گذشته باعث اختلال در تامین نفت در جهان شد، عبارتند از: بحران کانال سوئز ۱۹۵۶، جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل ۱۹۶۷، تحریم نفتی ۱۹۷۳-۱۹۷۴، انقلاب اسلامی در ایران ۱۹۷۹، جنگ ایران و عراق ۱۹۸۰، حمله عراق به کویت ۱۹۹۰-۱۹۹۱، تعلیق صادرات نفت عراق ۲۰۰۱، اعتصاب نفتی در ونزوئلا ۲۰۰۲، جنگ عراق ۲۰۰۳ و حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با پهپاد در سال ۲۰۱۹.

با وجودی که تحریم نفتی ۱۹۷۳ بیشترین تاثیر را در سیاست های نفتی دنیا و قیمت طلای سیاه بر جای گذاشت اما حمله به تاسیسات نفتی آرامکو باعث از دست رفتن بیشترین میزان عرضه نفت به بازار (معادل ۵.۷ میلیون بشکه در روز) شد.

چالش تحریم‌های ثانویه آمریکا بر واردات نفت هند

بزرگترین اختلال در امنیت انرژی هند توسط تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران و ونزوئلا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به وجود آمده است زیرا این دو کشور از مهمترین تامین کنندگان نفت برای دهلی نو بودند.

باید توجه داشت که آمریکا ۲ نوع تحریم را بر مخالفان خود تحمیل می‌کند. تحریم‌های اولیه به طور مستقل علیه افراد، نهادها و سازمان‌ها در کشورهای مشخص اعمال می‌شود. براین اساس این افراد و نهادها اجازه معامله و تجارت با شهروندان آمریکایی را ندارند.

با این حال تحریم‌های ثانویه پیچیده تر هستند. براین اساس اگر نهادهای خارجی با افراد یا موسساتی که تحت تحریم های اولیه آمریکا هستند، وارد معامله شوند، وزارت امور خارجه یا خزانه داری آمریکا می توانند محدودیت هایی را با درجه مختلف بر آن فرد یا نهاد اعمال کنند. از جمله این محدودیت ها، لغو مجوز صادرات یا وام از موسسات مالی آمریکایی یا حتی در شدیدترین موارد احتمال تعیین آن نهاد یا شرکت به عنوان «اتباع ویژه تعیین شده SDN» است. بیشترین ضربه نیز می‌تواند قطع استفاده از سیستم مالی آمریکا یا استفاده از دلار این کشور باشد که ناقوس مرگ را برای هر شرکتی در تجارت بین‌المللی به صدا در خواهد آورد.

ایران شریکی تاریخی برای هند

این موسسه پژوهشی در مقاله خود ایران را شریکی تاریخی برای هند توصیف کرده که قبل از استقلال هند از انگلیس، دارای مرز مشترک با آن بود. مقامات ایرانی و هندی به طور مرتب از کشورهای یکدیگر در سطوح مختلف بازدید کرده و روابطی عمیق بین دو کشور جریان دارد. تهران و دهلی نو همچنین همکاری های امنیتی با هم دارند و دبیران شورای عالی امنیت ملی به طور مرتب با یکدیگر در ارتباط هستند.

ارتباطات تجاری ایران و هند شامل نفت، محصولات کشاورزی، پتروشیمی، ماشین آلات و تاسیسات می‌شود؛ از سوی دیگر ایران در بخش های استراتژیک ایران مانند بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه گذاری کرده تا علاوه بر ایران به افغانستان نیز دسترسی داشته باشد.

ایران در سال ۲۰۰۷، ۱۶.۶ درصد از نفت هند را تامین می کرد. در خلال سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، ایران دومین تامین کننده بزرگ نفت بعد از عربستان سعودی برای هند بود. بعد از اعمال تحریم‌های فلج کننده دولت اوباما علیه ایران از سال ۲۰۱۰ به بعد، سهم ایران از واردات نفت هند به هفت درصد کاهش یافت.

البته واشنگتن معافیت های تحریمی برای هند به منظور حفظ واردات نفت از ایران را در نظر داشته ولی همزمان تعیین کرده است که دهلی نو تا چه اندازه امکان تامین نفت خود را از این کشور دارد.

برچسب‌ها هند تحریم نفتی ایالات متحده آمریکا نفت و انرژی نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند تحریم نفتی ایالات متحده آمریکا هند تحریم نفتی ایالات متحده آمریکا نفت و انرژی نفت تحریم های ثانویه آمریکا ایران و ونزوئلا واردات نفت هند تحریم ها برای هند دهلی نو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۸۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه

در حالی که اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه آماده می‌شود اما تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در اقدامی که می‌تواند چشم‌انداز انرژی اروپا را تغییر دهد، کمیسیون اروپا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه پیشنهاد کند. اقدامات پیشنهادی شامل ممنوعیت صادرات مجدد در داخل اتحادیه اروپا و تحریم سه پروژه ال‌ان‌جی روسیه است. تصمیم کمیسیون اروپا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به وابستگی اروپا به انرژی روسیه، به‌ خصوص در پی نبرد جاری در اوکراین اتخاذ می‌شود.

اتحادیه اروپا در اوایل سال میلادی جاری، ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا را اعمال کرد، اما تاکنون از انجام اقدامات مشابه علیه واردات ال‌ان‌جی خودداری کرده بود. با این حال، با افزایش واردات ال‌ان‌جی روسیه از آغاز جنگ اوکراین که حدود ۱۵ درصد از عرضه گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، فشار بر بروکسل برای اقدام در این زمینه، افزایش یافته است.

هدف از ممنوعیت پیشنهادی حمل در داخل اتحادیه اروپا، جلوگیری از انتقال محموله های ال‌ان‌جی روسیه به مقاصد دیگر است. در حال حاضر بلژیک، فرانسه و اسپانیا، بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی روسیه هستند که بسیاری از این واردات مجددا به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می‌شود. اتحادیه اروپا امیدوار است با اعمال محدودیت‌هایی بر حمل، اطمینان حاصل کند که ال‌ان‌جی روسیه به بازارهای خارج از اروپا راه پیدا نمی‌کند.

علاوه بر ممنوعیت انتقال ال‌ان‌جی روسیه، کمیسیون اروپا همچنین سرگرم بررسی تحریم‌هایی علیه سه پروژه روسیه آرکتیک ال‌ان‌جی ۲، اوسک لوگا و مورمانسک است. در حالی که جزئیات این تحریم‌ها، هنوز مورد بحث قرار نگرفته است، انتظار می رود پروژه هایی را هدف قرار دهند که هنوز عملیاتی نشده اند و تلاشهای روسیه برای گسترش صادرات ال‌ان‌جی  را پیچیده تر می‌کند.

اقدام کمیسیون اروپا، منعکس کننده نگرانی فزاینده در اتحادیه اروپا از وابستگی این بلوک به انرژی روسیه است. در شرایطی که تنشها بین روسیه و غرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد، سیاست گذاران اروپایی به طور فزاینده، به دنبال راههایی برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه هستند. اتحادیه اروپا امیدوار است با هدف قرار دادن واردات ال‌ان‌جی روسیه، پیامی روشن به مسکو ارسال کند که اقداماتش در اوکراین بدون مجازات نخواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد. اما با افزایش فشار بر بروکسل برای اقدام، احتمال زیادی دارد که چشم انداز انرژی اروپا در ماههای آینده، دچار تغییرات قابل توجهی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا