Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، آئین نمادین کشت مکانیزه شالی امسال با استفاده از بذر برنج طارم در زمین حدود ۲ هکتاری  در روستای « مریج محله » آمل  برگزار شد.  

نشای مکانیزه برنج که طی یک دهه اخیر در مازندران فراگیر شده دیرتر از نشای سنتی و دستی انجام می شود. در این روش صفر تا صد کار طی قرارداد به بانک نشاء واگذار می شود و کشاورز فقط اقدام به شخم و شیار  و آماده سازی زمین خود می کند و فرایند خرانه گیری ، عمل آوری بوته نشاء  و کاشت آن بر عهده بانک نشاء است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشا کاری سنتی کشاورزان مناطق مختلف مازندران هم معمولا  از اواخر اسفند شروع می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه می یابد. در این روش کشاورزان عملیات خزانه گیری برای عمل آوری نشاء را انجام می دهند و پس از ۴۰ تا ۴۵ روز مراقبت، بوته را برای کشت به زمین اصلی منتقل می کنند. در روش نشای دستی هر کشاورز برای کاشتن نشاء در هر هکتار شالیزار باید دستکم ۱۵ کارگر ماهر به کار بگیرد ، اما در کشت مکانیزه این فرایند به صورت یکجا در بازه زمانی کمتر از ۲۲ تا ۲۵ روز توسط یک نفر به عنوان طرف قرارداد بانک نشاء صورت می گیرد.   

آغاز کشت قراردادی برنج در مازندران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این آیین با بیان اینکه مازندران  ۲۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج دارد ، پیش بینی کرد که در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه نشاء شوند که در صورت تحقق ۱۵ درصد بیشتر از سال قبل است.

حسن عنایتی افزود که اگر منابع آبی استان کافی باشد ، حدود ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران پس از برداشت محصول کشت اول به دو روش نشاء مجدد و پرورش رتون زیر کشت دوم برنج می رود.

وی یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی را کاهش واردات برنج از طریق افزایش میزان تولید داخلی برشمرد و گفت : برنامه سازمان کشاورزی این است که با کشت ارقام پرمحصول در حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی مازندران ، نیاز کشور به واردات این محصول کاهش یابد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال شرایط آب و هوایی مازندران مناسب بوده است، گفت: امیدواریم کشاورزان با برنامه ریزی درست و بهره وری مناسب از آب بتوانند زمینه را برای کشت دوم و رتون فراهم کنند.

وی از کشت قراردادی برای نخستین بار در مازندران خبر داد و افزود : کشت قراردادی قرار است در ۲۵ هزار هکتار از مزارع مازندران و در ۱۴ شهرستان انجام شود که با این طرح دولت، بخش خصوصی و کشاورزان در کنار هم برای حمایت از تولید و تولیدکننده گام برمی دارند.

در طرح کشت قراردادی دولت یا بخش خصوصی طبق نیازهای داخلی با کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی قرارداد می‌بندند و طی آن کشاورز از ابتدای فصل کاشت دقیقا می‌داند چه محصولی می‌کارد، محصول مزرعه خود را چه زمانی برداشت و چه زمانی مطالبات خود را دریافت می‌کند. در این نوع کشت، کشاورز حساب سود و زیان خود را می‌داند و در عین حال دولت هم می‌تواند ضمن برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای داخلی به منظور صادرات محصولات کشاورزی هم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

عنایتی همچنین از کاهش قیمت کود پایه در سال جاری خبر داد و گفت : قیمت کود پایه از جمله فسفات و پتاس حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است که خوشبختانه این کاهش قیمت کمک بزرگی به کشاورزان و افزایش محصول خواهد کرد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مكانيزاسيون برنج مازندران مازندران برنج آمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مكانيزاسيون برنج مازندران وزارت جهاد کشاورزی مكانيزاسيون برنج مازندران مازندران برنج آمل هزار هکتار کشت قراردادی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ با اجرای این طرح، پارک خودرو فقط به مدت نیم ساعت رایگان خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد