Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@18:09:34 GMT

حجاب یک حکم اجتماعی است نه یک حکم فردی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۹۶۵۰

حجاب یک حکم اجتماعی است نه یک حکم فردی

حجت الاسلام غلامرضا بدرخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: حجاب در تنهایی بر زن و مرد واجب نیست ولی به محض حضور در اجتماع حتی جمعی دونفره و خارج شدن از حالت انفرادی بر انسان واجب است و باید حدودی را که برای او مشخص شده رعایت کند.

وی با اشاره به وجود تنوع عقاید مختلف در جامعه خاطرنشان کرد: حتی کسانی که از نظر دینی ملزم به اسلام نیستند ولی به دلیل آنکه در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند، ملزم به رعایت قوانین در این زمینه هستند و نمی‌توانند به دلیل عدم اعتقاد به آن دین، قانون آن کشور را نادیده گرفته و موجب ترویج بی‌حجابی در جامعه اسلامی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در جامعه افرادی هستند که اعتقاد به اسلام دارند ولی نسبت به انجام برخی احکام سست و بی‌توجهند که باید این افراد را با بحث علمی و منطقی به رعایت اصول و قوانین شرعی اقناع کرد.

بدرخانی به شبهه‌افکنی برخی در زمینه لزوم حجاب و اشتباه قیاس آن با نماز و روزه اشاره کرد و افزود: متاسفانه این افراد قادر به تفکیک احکام فردی از احکام اجتماعی نیستند و درک نمی‌کنند که حجاب به دلیل حضور انسان در اجتماع واجب شده است ولی نماز و روزه امری فردی است که در مواردی احکام اجتماعی بر آن مترتب می‌شود. انسان می‌تواند با نماز و روزه در تنهایی خود برخورد خاص خود را داشته باشد و کسی او را کنترل و نظارت نمی‌کند این در حالی است که حجاب اساسا امری اجتماعی است و قابلیت فردی ندارد.

وی بیان داشت: احکام اجتماعی مانند رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که جنبه اجتماعی دارد و لازم الاجراست و اگر کسی از قوانین راهنمایی و رانندگی تخلف کند مشمول جریمه می‌شود، بنابراین حجاب نیز از قراردادهای اجتماعی است که افراد باید به آن ملزم باشند.

این پژوهشگر حوزوی با تاکید بر این‌که قوانین اجتماعی سلیقه‌ای نیست، افزود: کشتی جامعه اسلامی برای رسیدن به جامعه‌ای متعالی اهدافی را پیش روی خود ترسیم کرده و رعایت قوانین و مقررات کلی آن از الزام حتمی آن به‌شمار می‌رود که همه مردم جامعه اعم از مسلمان و غیرمسلمان باید به آن پایبند باشند برای مثال در قوانین راهنمایی و رانندگی کسی نمی‌تواند بخاطر دلخواه خود با سرعت بالا در خیابان‌های شهر براند و امنیت و سلامت دیگران را به خطر اندازد.

بدرخانی به شبهه دیگری مبنی بر عدم اکراه و اجبار در دین به استناد آیه «لااکراه فی الدین» اشاره کرد و گفت: برخی برای فرار از قانون و بدون اطلاع دقیق از تفسیر آیه از روی ظاهر آن چنین برداشتی می‌کنند که در پذیرش دین و احکام اسلامی اجباری نیست و خدا هیچ کسی را ملزم به انجام دستورات و احکام ننموده است در حالی که این سخن از پایه نادرست است.

وی افزود: براساس تفسیر علامه طباطبایی این آیه با جمله بعد از آن تکمیل می‌شود و خداوند در آیه راه درست و گمراهی را مشخص کرده است و در این آیه بر جایگاه باور تاکید شده و عمل از باور افراد نشات می‌گیرد. بنابراین با وجود روشن بودن راه درست و گمراهی مردم به آنچه عقیده و باور دارند عمل می‌کنند و چنین معنا می‌شود که آیا این باور از روی اجبار و اکراه است؟  حقیقت آن است که این باور افراد است که اجباری نیست.

انتهای پیام/ ۷۸۰۳۵

منبع: فارس

کلیدواژه: حکم اجتماعی قانونمداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه عقیده سالم در افراد جامعه سالم به دنبال دارد، گفت: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض در سیاسیون می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی ظهر امروز در همایش حکمت مطهر در سپاه انصارالحسین(ع) که به مناسبت گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه برگزار شد، اظهار داشت: عقیده، آموزش آموزه‌های دینی نیست، بلکه گره زدن این آموزه‌ها به قلب مخاطب است و به همین سبب در مباحث عقیدتی، آموزش به عنوان مقدمه مطرح می‌شود.

امام جمعه همدان حفظ عقاید را یکی از ملزومات جامعه دانست و عنوان کرد: هرگاه علم به قلب انسان گره بخورد باور قلبی ایجاد می‌شود و در واقع استمرار در علم‌آموزی باور ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: سخنرانی با تدریس عقیدتی تفاوت‌هایی دارد و در سخنرانی علم مخاطب افزایش پیدا می‌کند که یک نوع مقدمه است، اما در تدریس مسائل عقیدتی علوم دینی باید تبدیل به باور در قلب مخاطبین شود.

شعبانی همچنین موضع‌گیری‌های سیاسی افراد را نتیجه اعتقادات آنها دانست و مطرح کرد: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض شده و در نتیجه افراد بر اساس سلایق و منافع خود موضع‌گیری می‌کنند.

امام جمعه همدان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: هشام بن حکم یکی از یاران جوان امام صادق (ع) بود و از آنجایی که در حفظ و نشر عقاید شیعیان تلاش می‌کرد منزلتی خاص در نزد آن حضرت داشت که این روایت نشانگر جایگاه رفیع مربیان عقیدتی است.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین چیزی که باعث رفتارسازی می‌شود اعتقادات است، افزود: در واقع سبک زندگی افراد بر اساس اعتقادات افراد شکل می‌گیرد و اگر عقیده سالم باشد جامعه هم اصلاح خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه مدرسان و معلمان عقیدتی علاوه بر علم‌آموزی باید در بحث استحکام این علوم در قلب‌های مخاطبین کوشا باشند، عنوان کرد: جامعه امروز نیازمند آموزه‌های عقیدتی است و در این حوزه کتب علامه شهید مرتضی مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی از غنی‌ترین منابع عقیدتی برای جوانان است.

شعبانی تصریح کرد: برخی از افراد در اوایل انقلاب موضع‌گیری‌های محکمی در دفاع از انقلاب داشتند، اما بعد از گذشت یک دهه تمام مواضع آنها تغییر کرد.

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم از مربیان عقیدتی و سیاسی ومتولیان فریضه امر به معروف تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هیچ حادثه منجر به فوت در سطح استان گزارش نشده است
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران اعلام وصول شد