Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این مطالبات گسترده که در دو روز گذشته، رسانه ها و شبکه های اجتماعی را در برگرفته، امروز چهارشنبه به سطح نمایندگان پارلمان، شخصیت های سیاسی و برخی مقامات مسوول عراقی نیز کشیده شده است.

یکی از شهروندان در بصره با تصویر برداری از مرز خالی شلمچه که در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب داشته، با عصبانیت می گوید: «مرز شلمچه را دولت عراق بسته، اما در عوض از مرزهای اقلیم کردستان عراق، کالاها به روال عادی وارد کشور می شود و با چند برابر قیمت در بصره و استان های جنوب و مرکز عراق به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته این شخص که خود را «ابوعلی» معرفی می کند، «مواد غذایی مثل سیب زمینی، بادمجان، فلفل، هویج وغیره اجازه ورود از مرز شلمچه ندارند و فقط کیوی، لیمو و پیاز اجازه وارد دارند، مگر با کیوی می شود، غذا درست کرد!؟»

وی از این اقدامات به عنوان «توطئه و به گرسنگی کشاندن مردم جنوب و مرکز عراق» یاد کرده و گفته است که چرا همه این مواد از اقلیم کردستان عراق اجازه ورود دارند اما در مرز شلمچه ورود آنها ممنوع است.

در این راستا خبرگزاری «العراق الیوم» در گزارشی نوشته است که شهروندان عراق در شبکه های اجتماعی و رسانه ای از «اسعد العیدانی» استاندار بصره خواسته اند که هرچه زودتر مرز شلمچه را به روی ورود کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی بازکند.

براساس این گزارش، قیمت کالاهای اساسی در مناطق جنوب و مرکز عراق به طرز کم سابقه ای در ماه رمضان امسال افزایش یافته است.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشته است که از مطالبات مردم برای گشایش مرز شلمچه حمایت می کند و از استاندار بصره می خواهد در این خصوص اقدام فوری کند.

در صفحه ای که به نام «منفذ شلامجه» (گذرگاه شلمچه) ایجاد شده، کاربران عراقی از دولت به خاطر بستن مرز شلمچه به شدت انتقاد کرده و از نخست وزیر، وزیر کشاورزی، رییس هیات گذرگاه های مرزی، استاندار بصره، نمایندگان فعلی و سابق پارلمان و عموم سران عشایر و گروه های مقاومت که اغلب آنها از اهالی جنوب به ویژه بصره هستند، خواسته اند برای بازگشایی مرز شلمچه تلاش کنند.

یکی از اهالی بصره نیز در فایل صوتی که در برخی از پایگاه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده می گوید که هر تن هویج در کردستان عراق ۲۳۰ هزار دینار و در بصره یک میلیون و ۴۰۰ هزار دینار و هر تن سیب زمینی در کردستان عراق ۳۰۰ هزار دینار و در بصره به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دینار رسیده است.

به گفته این شهروند اهل بصره ، کرایه تریلی های حمل بار از سلیمانیه تا بصره که ۴۰۰ هزار دینار بوده اینک به ۴ میلیون دینار رسیده است.

وی این سوال را مطرح می کند که بصره به عنوان صادرکننده نفت و تولیدکننده ماهی و انواع محصولات و خرما، چرا امروز به فقر کشیده شده و همه خیراتش را از آن گرفته اند.

در این راستا نماینده پارلمان از استان بصره نیز گفته است که مصوبه هیات دولت در خصوص اجازه واردات بخشی از مواد غذایی، فقط در شمال عراق اجرا می شود.

«فالح الخزعلی» در بیانیه اش به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر معافیت چهار محصول بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی و خیار از ممنوعیت ورود به عراق اشاره دارد.

وی گفته است که گذرگاه های مرزی در اقلیم کردستان عراق خارج از سلطه دولت مرکزی هستند در حالی که گذرگاه های مرزی در جنوب و مرکز، بازیچه تصمیمات مقام ها شده اند.

وی وزیران بازرگانی و کشاورزی را به بازخواست در پارلمان در صورت عدم تسریع در واردات مواد غذایی از گذرگاه های جنوب و مرکز عراق تهدید کرده است.

سخنگوی «عصائب اهل الحق» نیز به تلویزیون «العهد» عراق گفته است که نخست وزیر عراق، گذرگاه های شمال را به حال خود رها کرده در حالی که مردم در جنوب عراق از گرانی ناشی از بسته شدن گذرگاه های مرزی در این مناطق، رنج می برند.

«محمود الربیعی» گفته است که بستن گذرگاه های مرزی در جنوب و مرکز عراق بی معنی است.

 رییس هیات گذرگاه های مرزی عراق نیز در اظهاراتی تلویزیونی گفته است که گذرگاه های مرزی واقع در اقلیم کردستان عراق خارج از سلطه دولت مرکزی هستند و دولت نمی داند که حجم واردات و نوع کالاهایی که از این گذرگاه ها وارد می شوند، چقدر است.

«عمر الوائلی» با اشاره به بسته شدن گذرگاه های مرزی در طول دو سال گذشته در نتیجه همه گیری کرونا افزود که متاسفانه کالاها از گذرگاه های اقلیم کردستان عراق با عوارض به مراتب کمتر از گذرگاه های جنوب و مرکز  وارد کشور شده و سپس بواسطه کامیون ها در سراسر عراق از جمله استان های جنوب و مرکز توزیع می شوند. 

وی از وجود تدابیری برای یکسان سازی مدیریت تمامی گذرگاه های مرزی از جمله اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت که قرار است یک هیات هماهنگی ایجاد شده تا بتوانیم بر روند واردات در گذرگاه های کردستان عراق اطلاع بیابیم.

وی در خصوص احتمال گشایش گذرگاه مرزی شلمچه در آینده نزدیک توضیح نداده است.

بسیاری از شهروندان عراقی می گویند که اقدامات یکجانبه دولت علیه مناطق جنوب و مرکز کشور، باعث افزایش بی سابقه مواد غذایی در ماه رمضان شده و بیش از پیش اقشار فقیر از این اقدامات، آسیب دیده اند.

اکنون، شهروندان عراقی در جنوب و مرکز خواهان بازگشایی مجدد گذرگاه ها به ویژه گذرگاه شلمچه شده اند تا از تب افزایش بی سابقه قیمت ها در این مناطق کاسته شود.

برخی از استان های جنوب و مرکز عراق از جمله بصره، ناصریه، نجف و بابل اخیرا شاهد تظاهرات مردمی علیه گرانی بوده و مردم و بازرگانان خواهان گشایش مجدد مرزها و از سرگیری تبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران شده اند.

برچسب‌ها ماه رمضان عراق کردستان عراق پایانه مرزی شلمچه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه رمضان عراق کردستان عراق ماه رمضان عراق کردستان عراق پایانه مرزی شلمچه اقلیم کردستان عراق گذرگاه های مرزی شبکه های اجتماعی جنوب و مرکز عراق جنوب و مرکز مواد غذایی هزار دینار گذرگاه ها مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی از وقوع حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، جلال ملکی در این باره اعلام کرد: انبار کالای ۵۰۰ متری به همراه یک هزار متر فضای باز در مجاورت انبار لوازم یدکی دوچرخه مورد آتش سوزی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در یک محوطه نیز چندین انبار و کانتینر کالا وجود داشت که آتش نشانان مانع رسیدن آتش به این نقاط شدند اما صدای چندین انفجار در محل آتش سوزی شنیده می شود و سقف انبار نیز تخریب شده که تاکنون مورد مصدومی نداشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • گذرگاه های غیر مجاز ریلی راه آهن جنوب جمع آوری شد + عکس
  • گشایش دو پایگاه سلامت در کیش
  • حضور منتخبان جامعه جوانان ورزشی در مناطق عملیاتی جنوب