Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی با استفاده از روش جدیدی که در دانشگاه بیرمنگام انگلستان توسعه داده شده، می‌توان بیمارانی را که به احتمال زیاد پس از عمل از درد شدید رنج می‌برند، به‌ طور قابل اعتمادی شناسایی کرد.

به گزارش مدیکال نت، این شیوه به پزشکان امکان می‌دهد داروهای پیشگیری‌کننده از درد بیشتری را در طول جراحی برای بیماران آسیب‌پذیر تجویز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع می‌تواند به معنای تجربه درد حاد کمتری طی بهبودی و نیز احتمال کمتر تجربه علائم مزمن برای بیماران باشد.

در یک تحقیق مقدماتی گروهی از محققان نشان دادند که چگونه می‌توان از نوار مغزی(EEG) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قفسه سینه یا توراکوتومی(یک روش جراحی بزرگ برای دسترسی به حفره قفسه سینه در طول جراحی) قرار گیرند، استفاده کرد.

قبل از جراحی گروه محققان امواج آلفای بیماران(سیگنال‌های مغزی که بین هشت تا ۱۴ هرتز در نوسان است) را اندازه‌گیری کردند. سپس بیش از ۷۲ ساعت پس از جراحی از بیماران خواسته شد به درد خود را از مقیاس یک تا ۱۰ نمره دهند. محققان توانستند ارتباط واضحی بین امواج آلفای بیمار و پاسخ آنان به درد نشان دهند. به‌ طور خاص محققان دریافتند کسانی که امواج آلفای آنان زیر ۹ هرتز نوسان می‌کند، نسبت به درد شدید بعد از عمل بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

دکتر علی مظاهری، از مرکز سلامت مغز انسان و دانشکده روانشناسی دانشگاه بیرمنگام، به عنوان محقق ارشد این تحقیق گفت: تجربه درد داشتن پیچیده و ذهنی است اما واضح است که امواج آلفا نشانگر قابل اعتمادی از شدت دردی است که یک فرد تجربه خواهد کرد. این امواج نشانگر زیستی به راستی اطلاعات ارزشمندی را به پزشکان ارائه می‌کند که می‌توان از آن برای جلوگیری از تبدیل شدن درد به یک مشکل به جای درمان آن پس از تثبیت و تبدیل شدن به یک مشکل جدی و بالقوه مزمن استفاده کرد.

این تحقیق توسط سامانتا میلارد، عضو مرکز سلامت مغز انسان، با همکاری محققان موسسه التهاب و پیری دانشگاه و بیمارستان‌های دانشگاهی بیرمنگام انجام شد. این تحقیق شامل ۱۶ بیمار بود که برای درمان سرطان ریه تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند.

امواج آلفای اندازه‌گیری شده قبل از عمل جراحی قادر به پیش‌بینی با دقت ۱۰۰ درصدی بود که بیماران پس از جراحی نمره درد را هفت از ۱۰ یا بالاتر گزارش می‌کردند.

در حالی که برای تعیین ماهیت دقیق ارتباط بین امواج آلفا و درد به کار بیشتری نیاز است، گروه تحقیق بر این باور است که این ارتباط به مسیرهای خاصی در مغز مربوط می‌شود که به انتقال پیام‌های حسی از تالاموس محور مرکزی مغز برای اطلاعات حسی معروف است. از آنجایی که امواج آلفا تا حدی توسط تالاموس تنظیم می‌شود، محققان بر این باورند که فرکانس آن به‌ طور مستقیم منعکس‌کننده تعادل بین مسیرهای علامت‌ دهنده درد و مسیرهای سرکوب کننده آن است.

فن گائو اسمیت، استاد بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و درد در موسسه التهاب و پیری دانشگاه بیرمنگام و یکی از محققان این تحقیق، گفت: امواج آلفا به راستی خاص و دقیق بود. با استفاده از این شیوه می‌توانیم پیشرفت‌های واقعی در مدیریت درد داشته باشیم؛ نه تنها در جراحی بلکه در درمان‌های دیگر مانند شیمی‌درمانی که این روش هم پزشکان و هم بیماران را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند.

بابو نادو نیز از موسسه التهاب و پیری دانشگاه و مشاور دانشگاهی جراحی قفسه سینه بیان کرد: درد مزمن برای بیمارانی که پس از جراحی درد حاد شدید را تجربه می‌کنند، به نسبت شایع است.

این تحقیق با کمک مالی از مرکز پزشکی تجربی سرطان حمایت شد. در مرحله بعدی گروه تحقیقاتی امیدوار است این روش را در یک گروه بزرگتر از بیماران آزمایش کند و به مطالعه ارتباط بین امواج آلفا و چگونگی پردازش درد توسط مغز ادامه دهد.

در یک کار مرتبط شرکت درمان‌شناسی ایمپاور، یکی از شرکت‌های زایشی دانشگاه‌های بیرمنگام و دانشگاه مریلند بالتیمور، از این دارایی فکری در ایجاد یک درمان دیجیتال برای کاهش حساسیت و تسکین درد مزمن استفاده می‌کند. این شرکت با ایجاد دستگاهی که می‌تواند حساسیت درد را اندازه‌گیری و اصلاح کند، قصد دارد گزینه‌های مدیریت درد مزمن را در خانه گسترش دهد.

یافته‌های این تحقیق در مجله British Journal of Anesthesia منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی درد مغز اندازه گیری عمل جراحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۹۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عدالت اجتماعی یکی از مهمترین واژگان علوم انسانی و اجتماعی است و معمولا در بسیاری از محافل و کرسی‌های دانشگاهی و پژوهشی کشور در دیدگاه‌ها و رویکرد‌های جامعوی در سطوح کلان، میانه و خُرد از جایگاه مقولۀ هسته مرکزی برخوردار است.

 رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقال‌های با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده می‌شود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند.

* عدالت اجتماعی

این پژوهشگر در این مقاله می‌نویسد عدالت اجتماعی امکان بهره‌مندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به  فرصت‌های اجتماعی است. حفظ حقوق همۀ مردم در جامعه، احترام به حقوق یکدیگر است. در سنجش عدالت در محافل دانشگاهی و پژوهشی تاکنون بیشتر درک از عدالت و احساس عدالت مدنظر بوده که اغلب با روش پیمایش مورد تعریف عملیاتی و سنجش قرار گرفته است.

عدالت اجتماعی امکان بهره‌مندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به  فرصت‌های اجتماعی است

او خاطرنشان می‌کند که این مقاله با رویکرد جامع  جهت رسیدن به تعریف نظری و چارچوب روشی دقیق درخصوص عدالت اجتماعی، ابتدا به بررسی رویکرد‌ها و دیدگاه‌های عدالت اجتماعی می‌پردازد تا به درک نشانه‌های اصلی و مفصل‌بندی‌های خاص آن بپردازد.

به زعم شالی تحقیقات عدالت از نظر تاریخی در چارچوبی چندرشته‌ای توسعه یافته است. رشته‌های مختلف درگیر درمباحث عدالت شامل فلسفه، جامعه‌شناسی، روانشناسی و اقتصاد است.
می‌توان گفت به‌طور گسترده اکثر رویکرد‌های فلسفی عدالت بر جنبه‌های هنجاری، عینی و ساختار‌های تقویت عدالت در جامعه استوار است.

* عدالت از منظر روانشناسی

این پژوهش بیان می‌کند که از منظر روانشناسی، عدالت بیشتر به جنبه‌های ذهنی آن چه مردم آن را عادلانه یا ناعادلانه تصور می‌کنند مربوط است. روانشناسی کمتر به ساختار توجه کرده و بیشتر بر درک و توضیح نحوه تفکر و احساس مردم در مورد عدالت تمرکز دارد و عدالت را در سطح افراد بیان می‌کند.

او می‌نویسد روانشناسی در سطح فردی بیشترین همپوشانی را با مطالعات اخلاقی (Moral) دارد و فرایندهای شناختی و عاطفی به هنگام مواجه با بی‌عدالتی در افراد بسته به تفاوت آنها در درک، تفکر و اخلاق‌مداری متفاوت است. بررسی جامع فرایند‌های روانشناسی مرتبط با عدالت مستلزم گنجاندن پویایی‌های، بین‌فردی (Interpersonal) درون‌فردی (Individual) و درون‌گروهی (Intergroup) در مطالعات است.

* دیدگاه اقتصادی و جامعه‌شناسی عدالت

به زعم این پژوهشگر برخلاف دیدگاه اقتصادی عدالت که در سطح کلان به عنوان یک سیستم توزیع و در سطح خُرد به عنوان یک سیستم انتخاب عقلانی بررسی می‌شود، در جامعه‌شناسی عدالت به عنوان یک ارزش اجتماعی در داخل جامعه و گروه‌های مختلف موجود در جامعه تعیین می‌شود.

او معتقد است موضوع اصلی در مطالعات عدالت اجتماعی، بررسی ساختار‌های موجود در جامعه است. به عبارت دقیق‌تر، جامعه‌شناسی پدیده‌های عدالت جمعی را به تصویر می‌کشد، مسیری که در آن نهاد‌های اصلی جامعه، حقوق اساسی و وظایف را تعیین کرده و منافع حاصل از مشارکت اجتماعی را توزیع می‌نمایند در سطح بین‌فردی و بین‌گروهی مطالعات روانشناسی هم‌پوشانی با مطالعات جامعه‌شناسی عدالت و عدالت توزیعی خواهد داشت.

* عدالت توزیعی (Distributive Justice)

به زعم شالی در خصوص اَشکال یا وجه‌های مختلف عدالت باید خاطرنشان ساخت که شکل اول عدالت توزیعی است که به عدالت درک‌شده از اصول و قواعد تنظیم‌کننده توزیع منابع و به ارزیابی نتایج واقعی توزیع در رابطه با نتایج مورد انتظار اشاره دارد.

عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی» نمود پیدا می‌کند

او در ادامه می‌نویسد در مطالعات عدالت توزیعی توجه به چند مورد از اهمیت بالایی برخوردار است اولین مورد شناسایی اصول و قواعدی که باید برای نحوه توزیع عادلانە منابع اجتماعی یا بار فشار‌ها مانند جرائم مورد استفاده قرار گیرد.  مورد دوم بی‌عدالتی ناشی از قواعد توزیع چه پیامد‌هایی خواهد داشت.

* عدالت رویه‌ای (Procedural Justice)

این پژوهشگر می‌نویسد عدالت رویه‌ای است که دیرتر از عدالت توزیعی مطرح شده و بر عادلانه بودن رویه‌ها و فرایند‌های توزیع منابع تمرکز دارد. در این شکل عدالت تمرکز اصلی نه بر روی نتایج، بلکه درخصوص فرایند‌های آن است. عقیده اصلی این دیدگاه این است که جریان منصفانه/عادلانه  بی‌طرفانه با چه تصمیم‌هایی عملی خواهد شد. اگر نحوه تصمیم‌گیری عادلانه یا منصفانه تشخیص داده شود، احتمالا خروجی یا توزیع نهایی منابع به عنوان فرایندی عادلانه یا منصفانه پذیرفته خواهد شد.

* عدالت کیفری (Retributive)

این نویسنده بیان می‌کند که عدالت کیفری به نتایج منفی ناشی توزیع منابع اشاره دارد. از نظر تاریخی، تحقیقات عدالت توجه خود را معطوف به توزیع منابع مثبت کرده است. فرض حاکم این بوده است که رویکرد‌های مربوط به توزیع منافع مثبت در مورد توزیع منابع منفی نیز صدق می‌کند. اگرچه تحقیقات نشان داده است که عدالت مربوط به منابع مثبت و منفی ممکن است شامل فرایند‌های متمایزی باشند این شکل از عدالت نیز در بین رشته‌های مختلف قابل بررسی است.

او می‌نویسد عدالت کیفری در پی یافتن مجازات توزیع منفی مناسب برای افراد خاطی است. عدالت کیفری به جزا و تنبیه عادلانه برای عمل خطا و قانون‌شکنی مربوط است. مطالعات آلودگی آب و هوا و جرائم تخطی از استاندارد‌های تخلیه آن بیشتر در این بخش قرار میگیرد.

* عدالت ترمیمی (Restorative)  و عدالت جبرانی (Reparative)

در چند دهە اخیر و با نقد رویکرد سنتی عدالت کیفری، گونە جدیدی از عدالت به عنوان عدالت جبرانی یا عدالت ترمیمی مطرح شده است. وجه چهارم عدالت نیز مشابه عدالت کیفری با نتایج منفی سروکار دارد. تأکید بر رویه‌های رسمی برای جبران عدالت، روی فرایندهای غیررسمی متمرکز است که به موجب آن قربانیان، بزهکاران و جوامع ترغیب می‌شوند تا گامی برای جبران آسیب بردارند.

به طور خلاصه تتبع نظری موضوع نشان می‌دهد که در ترسیم عدالت اجتماعی، نَه نسخۀ دستچپی‌ها (یعنی برابری در فرصت‌ها و برابرسازی نتایج) و نَه نسخۀ دستراستی‌ها (یعنی فقط برابرسازی فرصت‌ها و توجه به شایستگی‌ها) نسخۀ کاملی برای کشور ماست؛ بلکه نیاز به یک دیدگاه ترکیبی و با توجه به ارزش‌های بومی و به عبارتی مقتضیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(ایرانی – اسلامی) است.

در نهایت اینکه توصیۀ نوشتار حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی»نمود پیدا می‌کند، ازاینرو نیاز به روش‌های ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ‌ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد، در این راستا روش‌های کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا می‌کنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر می‌گیرند و می‌توانند شاخص‌های قابل توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن‌دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی می‌توان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • امواج کوتاه در دریای خزر
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • شرایط وخیم بیماران بیمارستان کمال عدوان غزه