Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با کنارگیری از قدرت تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری واگذار کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، بنابر گزارش بامداد پنجشنبه الجزیره، عبد ربه منصور هادی با تکشیل شورای رهبری ریاست جمهوری، تمامی اختیارات خود را به این شورا محول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش می افزاید، رشاد محمد العلیمی ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.
رئیس جمهور مستعفی یمن همچنین علی محسن الأحمر معاون خود را از سمتش برکنار کرده است.
بنابر گزارش منابع خبری، شورای رهبری ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی یمن را برعهده خواهد داشت.
شورای رهبری ریاست جمهوری هشت عضو دارد و سلطان علی العراده، طارق محمد صالح، عبدالرحمن ابو زرعه، عبدالله العلیمی باوزیر، عثمان مجلی و عیدروس الزبیدی از اعضای این شورا هستند.
در بیانیه ریاست جمهوری آمده است شورایی برای مشورت و آشتی متشکل از 50 عضو برای حمایت و پشتیبانی از شورای رهبری ریاست جمهوری تشکیل شده است. این شورا مسئولیت مذاکره با حوثی‌ها را درباره آتش بس به عهده دارد.
بر اساس این گزارش، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.
شورای رهبری ریاست جمهوری هشت عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند.
بنابر این گزارش، شورای رهبری ریاست جمهوری مسؤولیت مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس را برعهده دارد.

شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت مذاکره با جنبش انصار الله را برای آتش بس دائم عهده دار می‌شود
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به عربستان) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت مذاکره با جنبش انصار الله را برای آتش بس دائم عهده دار می‌شود.
در بیانیه او آمده است شورای رهبری مسئولیت نشستن بر سر میز مذاکرات با انصار الله برای دستیابی به یک راهکار سیاسی نهایی و فراگیر را به عهده دارد.
در این بیانیه آمده است دوره شورای رهبری ریاست جمهوری بر اساس راهکار سیاسی جامع و برقراری صلح کامل در سراسر جمهوری یمن به پایان می‌رسد.

محمد علی الحوثی: منصور هادی اختیاراتی ندارد که بخواهد واگذار کند
محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: عبدر ربه منصور هادی دوره اختیاراتش به پایان رسیده است و اختیاراتی ندارد که بخواهد آن را به دیگری تفویض کند.

تغییرلحن «منصور هادی»درباره انصارالله
دو روز پیش رئیس دولت مستعفی یمن جنبش انصارالله یمن را «برادر» توصیف کرده و آن‌ها را به گفت‌وگو فراخواند.
«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و متحد ائتلاف سعودی در اظهارنظری بی‌سابقه، برای اولین‌بار جنبش انصارالله یمن را «برادر» خواند و از آن‌ها دعوت به گفت‌وگو کرد.
طبق گزارش پایگاه «عربی21» هادی در ضیافتی که عربستان سعودی برای او و همراهانش در ریاض برپا کرده بود، از انصارالله یمن خواسته که برای درمان زخم‌های کشور و حضور زیر پرچم یمن واحد و بزرگ گرد هم آیند.
رئیس‌جمهور مستعفی یمن ادعا کرده است که در کنار تمام تلاش‌ها برای صلح خواهد بود و از همه توصیه‌ها برای ایجاد وحدت‌رویه در یمن و ساخت دولت ملی قوی حمایت خواهد کرد.
منصور هادی با دعوت جنبش انصارالله یمن به میز گفت‌وگو، از آن‌ها خواست تا بخشی از سپهر سیاسی یمن باشند که به ارزش‌های ملی و وحدت و دموکراسی پایبند است.

چرا عربستان منصور هادی را حذف کرد؟
پیش‌تر رسانه‌های یمنی پس از غیبت منصور هادی در رایزنی‌های ریاض که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند از سمتش برکنار کند.
بر اساس این گزارش، حذف عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از رایزنی‌های ریاض، بیانگر سیاست ائتلاف برای برکناری وی است.
علاوه بر منصور هادی، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهور) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه هادی نیز در رایزنی گروه‌های یمنی در ریاض غایب بودند.
پیش‌تر مجتهد کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود که برخی منابع خبر دادند سفیر عربستان در یمن هرگونه دیدار سیاسی منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را منع کرده است.
در همین حال چند روز پیش یکی از استادان یمنی که در دیوان لاهه مسئولیت دارد، با اشاره به تحولات سیاسی پیرامون یمن نوشت که عربستان سعودی به این نتیجه رسیده است که جنگ بیهوده یمن را باید متوقف کند و از شر دولت مستعفی منصور هادی نیز خلاص شود.
یکی از مسئولان بین المللی گفت که عربستان سعودی بعد از هفت سال جنگ علیه یمن به این نتیجه رسیده است که به این جنگ پایان داده و منصور هادی، رئیس جمهور فراری را نیز به مصر تبعید کند.
فاطمه احمد رضا، استادیار حقوق اجتماعی و رئیس شعبه حقوقی دادگاه جرایم سیاسی وابسته به دادگاه بین المللی دادگستری «لاهه» در مطلبی نوشت: «عربستان سعودی به این می‌اندیشد که متحدان خود در یمن را همانند گذشته ترک کند تا با سرنوشت خود مواجه شوند همانگونه که سوریی‌ها (عناصر مسلح و تکفیری) را پیشتر بعد از سال‌ها کمک و حمایت ترک کرد و به جنگ در سوریه دامن زد و آن‌ها در همه‌ جای دنیا آواره شدند.»
این استاد دانشگاه به گفت‌وگوهای به اصطلاح یمنی- یمنی در شهر ریاض اشاره کرد و گفت: «هم اکنون نیز عربستان سعودی بعد از مشورت‌های تبلیغاتی صوری و ساده که [انصارالله] حوثی در آن حاضر نبود و فقط برخی از فعالانی که نماینده احدی نیستند، در این مشورت‌ها حضور داشتند، دولت قانونی یمن را به حال خود رها می‌کند.
«دولت قانونی» عنوانی است که ائتلاف سعودی و اماراتی از آن برای توجیه جنگ خود علیه یمن و انقلا مردم این کشور استفاده می‌کند؛ این دولت چند استان با اهمیت پایین و جمعیت کم در اختیار دارد و قبل از اینکه سال 2015 از صنعا فرار کند، استعفا داده بود.
استاد دانشگاه یمنی مذکور در ادامه یادداشت خود نوشت: «عربستان سعودی در فکر این است که به جنگ با حوثی‌ها در یمن پایان دهد و همه نیروهای سعودی را از یمن به استثنای نیروهای دستگاه اطلاعاتی خارج کند و حملات هوایی خود را به صورت موقت متوقف کند و به محاصره یمن نیز پایان دهد و از سوی دیگری رئیس جمهور منصوری هادی و همه وزیران و نمایندگان و اعضای کابینه اش را به مصر یا کشور دیگری طرد کند که موشک‌های حوثی‌ها به ‌آن‌جا نرسد.»
این نویسنده همچنین از عملکرد عربستان سعودی طی هفت سال جنگ علیه یمن انتقاد کرد و گفت که عربستان سعودی به فکر حمایت از دولت منصورهادی با حملات هوایی و تسلیحات منحصر به فرد آن هم در زیر میز یا از طریق کشور دیگری است.
فاطمه احمدرضا افزود: «عربستان سعودی به این درک رسیده است که حضورش در جنگ یمن بیهوده است؛ چرا که نه سربازان سعودی روی زمین می‌جنگند و این نیروهای یمنی است که در مرزهایش و در همه جبهه‌ها حضور دارند و می‌جنگند و دیگر اینکه تداوم حملات هوایی و محاصره یمن، فایده میدانی برای ریاض ندارد.»
او پیش‌بینی کرد که احتمال دارد همزمان با خروج عربستان سعودی از یمن، امارات پرونده جنگ این کشور را به دست بگیرد که در این صورت نیز این احتمال است که انصارالله در آینده، این کشور را هدف عملیات تلافی‌جویانه خود قرار دهد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحولات یمن شورای رهبری ریاست جمهوری رئیس جمهور مستعفی یمن عبد ربه منصور هادی عربستان سعودی عربستان سعودی جنبش انصارالله انصارالله یمن فراری یمن آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۰۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس‌جمهور: امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس در خصوص عملیات وعده صادق و اهمیت آن، گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر جنایتی که در بیش از شش ماه گذشته انجام داده است، تعرضی به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه داشت و فرماندهان نظامی ما را به شهادت رساند. کاری که به هیچ عنوان توجیهی نداشت و مغایر با همه کنوانسیون‌های بین‌المللی بود.

وی با بیان آنکه ملت‌ها و دولت‌های دنیا بر این موضوع مهر تأیید زدند که این کار خلاف مقررات بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد که این شورا کاری انجام نداد، لذا طبیعی بود که ایران برای یک دفاع مشروع اقدامی انجام می‌داد، ضمن آنکه از قبل هم آن را اعلام کرده بود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به قدرت موشکی و پهپادی کشورمان بیان کرد: با عملیات وعده صادق، قدرت و توان موشکی، پهپادی و رزمی کشورمان کاملاً مشخص شد.

حسینی با اشاره به ادعاهای غلو آمیز رژیم صهیونیستی در خصوص توان نظامی خود، اظهار کرد: آنها ادعا می‌کردند که با کمک آمریکا و کشورهای غربی که دارای سپر موشکی، دفاعی و پدافندی قدرتمندی هستند و موشک‌های ایران به خاک اشغالگران نخواهد رسید، در حالی که دیدیم این اتفاق افتاد و این امر تأثیر بسیار بسزایی در قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی و به رخ کشیدن آن به رژیم صهیونیستی و حامیانش داشت.

وی ادامه داد: این عملیات آثار و تبعات بسیار خوبی داشت. مردم منطقه از این عملیات خرسند شده و از آن استقبال کردند. مردم ما نیز این حرکت و اقتدار را مایه مباهات خودشان می‌دانند.

حسینی با بیان آنکه عملیات وعده صادق بسیار موفقیت آمیز بود و اندیشمندان و فعالان سیاسی به این موضوع اذعان کردند، تاکید کرد: خیلی‌ها اذعان دارند که قدرت موشکی و پهپادی ایران بسیار بالا است و قدرتمندترین کشور در نوع خود است در حالی که ما فقط بخشی از توانمندی‌های خود استفاده کردیم. در حالی که آنان با قدرت از خود دفاع می‌کردند، اما نتوانستند مانع نفوذ موشک‌های ما شوند و به آنها آسیب وارد شد. هرچند بنابراین بود که به مردم و شهرهای آنها آسیبی وارد نشود.

نمایندگان تهران تأثیر قابل توجهی در مجلس دارند

معاون امور مجلس رئیس جمهور در خصوص اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: چون ۴۵ نماینده مجلس در دور دوم انتخابات مشخص می‌شوند، تأثیر آنها می‌تواند در مجلس، هیأت رئیسه و کمیسیون‌های آن بسیار مهم باشد لذا امیدواریم با مشارکت مردم شاهد باشیم که افراد به شایستگی انتخاب شوند.

وی افزود: در مرحله دوم امکان انتخاب برای مردم آسان‌تر و سهل‌تر است چون از بین تعداد محدودی باید گزینش کرد.

حسینی با اشاره به تعیین ۱۶ نماینده در دور دوم انتخابات تهران اذعان کرد: در تهران تعداد قابل توجه از نمایندگان در دور دوم مشخص می‌شوند که معمولاً نمایندگان تهران تأثیر قابل توجهی در مجلس دارند. چون کمتر درگیر کارهای روزمره حوزه‌های خود هستند، می‌توانند به مسائل کلان کشور در مجلس رسیدگی کنند لذا اگر افراد کارآمدتر و با انگیزه تر انتخاب شوند، می‌توانند نقش بسیار مهمی را در مجلس ایفا کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پوتین برای پنجمین بار رئیس‌جمهور روسیه شد+ فیلم
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • معاون رئیس‌جمهور: امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ