Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@19:07:29 GMT

تجارت 101 میلیارد دلاری و چند نکته

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۱۵۷۲

تجارت 101 میلیارد دلاری و چند نکته

گمرک ایران به تازگی عدد نهایی تجارت خارجی غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ را 6/101 میلیارد دلار اعلام کرد.

بر این اساس آمار منتشر شده در سال گذشته ۳۸درصد در ارزش،  ۱۲،۴درصد در وزن افزایش داشته است. در رابطه با صادرات نیز از ۱۲۲میلیون تن به ارزش ۴۸میلیارد دلار اولیه به ۱۲۲،۷میلیون تن به ارزش ۴۸،۶میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع می‌‌توان گفت صادرات غیرنفتی ایران  ۹درصد در وزن و ۴۰درصد در ارزش افزایش داشته است، اما در مورد واردات، اعلام اولیه ۴۰میلیون تن به ارزش ۵۲میلیارد دلار بوده که ۴۱،۱میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳میلیارد دلار رسیده است. واردات ایران ۲۲درصد در وزن و ۳۶درصد در ارزش افزایش دارد. به عبارت دیگر رشد 38درصدی تجارت حاصل جمع صادرات و واردات است.

در تبیین چرایی میزان افزایش تجارت خارجی آنچه از سخنان وزیر نفت برداشت می‌‌شود این است که میزان صادرات نفتی به طرق محرمانه‌ای افزایش پیدا کرده و وزارت نفت توانسته با دور زدن تحریم‌ها صادرات میعانات گازی و نفتی را افزایش دهد. به بیان دیگر می‌‌توان گفت با توجه به منابع ارزی حاصل شده یا تهاتر صورت گرفته، دست دولت برای افزایش حجم واردات کالاها و خدمات باز شده است و از این طریق نرخ واردات نیز افزایش یافته است. همچنین توانایی بانک مرکزی و بازارساز منجر به توقف نرخ ارز در کانال 27هزار تومان شده است و الان مدت‌ها است ارز به کانال 28هزار تومان وارد نشده است.

عامل دیگر در رشد نرخ تجارت خارجی این است که دولت سیزدهم توانسته به صورت ضمنی با سیاستگذاری‌های اقتصادی فضای نسبتاً آرامی را در حوزه صادرات و واردات ایجاد کند و این اتفاق هم مزید بر علت است تا رشد 38درصدی در این حوزه محقق شود.

از سوی دیگر اتفاقی که در جریان مذاکرات دولت یازدهم رخ داد، این بود که جو روانی ایجاد شده حین مذاکرات بازارها را تحت‌تأثیر قرار داد و بدون مداخله، تورم از محدوده 40درصد به حدود 20درصد رسید اما هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که یکی از چالش‌های عمده دولت، سیاستگذاری برای کاهشی شدن روند تورم است. درواقع حتی اگر بزودی هم مذاکرات به نتیجه برسد، تا مدت‌ها طول می‌‌کشد که اثر آن بر شاخص‌های کلان اقتصادی نمایان شود. درواقع پیش‌بینی می‌‌شود با فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات حداقل تا 6ماه نخست سال‌جاری دولت ناگزیر به اتخاذ سیاست‌هایی برای کنترل تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تن به ارزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۱۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!

بورس تهران که در سال قبل، هفتمین بازار سهام بزگ خاورمیانه به شمار می‌رفت؛ در سال جاری با افزایش قابل توجه دومین بازار سهام امارات متحده عربی، یک پله نزول کرد و به هشتمین بازار سهام بزرگ خاورمیانه بدیل شد.

به گزارش اکوایران، بورس تهران به عنوان بزرگترین بازار سهام کشور، دارای ارزش بازاری برابر با مجموع ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار است. ارزش بازاری بورس تهران در سال گذشته نوسانات متعددی داشته است، ولی در اردیبهشت ماه امسال ترازی نزدیک به تراز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ دارد. این در حالی است که ارزش دلار بازار آزاد در این مدت رشد داشته که ارزش دلاری کمتری به نسبت اردیبهشت ماه سال قبل برای بازار سهام در بر دارد.

ارزش دلاری بورس تهران با در نظر گرفتن نرخ دلار ۶۵ هزار تومانی در حال حاضر حدودا ۱۲۲ میلیارد دلار است و در صورتی که نرخ دلار بازار آزاد را ۶۰ هزار تومان فرض کنیم به ارزش دلاری ۱۳۳ میلیارد دلاری بورس تهران می‌رسیم. اردیبهشت ماه سال قبل، ارزش دلاری بازار‌های سهامی خاورمیانه به شکلی بود که بورس تهران پس از بورس شش کشور منطقه، با ۱۴۵ میلیارد دلار، هفتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رفت. در اردیبهشت ماه امسال با کاهش ارزش دلاری بازار بورس اوراق بهادار تهران و افزایش قابل توجه ارزش دلاری بازار مالی دبی که دومین بازار سهامی کشور امارات متحده عربی به شمار می‌رود؛ بورس تهران به رتبه هشتم جدول بزرگترین بازار‌های سهامی خاورمیانه سقوط کرد.

تداول عربستان که در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین بازار سهامی منطقه تبدیل شده است؛ با رشد نزدیک به ۱۲ درصد در ارزش دلاری خود به نسبت اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ارزش دلاری ۲ هزار و ۹۸۰ میلیارد دلاری رسیده است. ارزش دلاری بورس ابوظبی نیز در این مدت ۹ درصد رشد داشته و به ۸۰۶ میلیارد دلار رسیده است.

بورس تل آویو نیز در یک ساله اخیر با افزایش ارزش بازاری همراه بوده و به ارزش دلاری ۴۷۵ میلیارد دلار دست یافته است. دومین بازار سهامی امارات متحده عربی نیز با ۹۵ درصد افزایش ارزش دلاری به ارزش ۱۸۷ میلیارد دلاری دست یافته است.

بورس تهران در حال حاضر بالاتر از بازار سهام کازابلانکا و مصر، هشتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان