Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@19:09:56 GMT

علت گرانی گوجه فرنگی کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۲۰۲۸

امتناع کامیون‌داران از حمل محصولات کشاورزی از جنوب کشور، قیمت انواع صیفی را به‌شدت بالا برده است.

افزایش قیمت در حوزه میوه و سبزی موضوعی است که هر از گاهی به دلایل مختلفی ازجمله خشکسالی، سرمازدگی، افزایش هزینه تولید و حمل‌ونقل یا تمایل تولیدکنندگان به صادرات، شاهد آن هستیم، این بار، اما مشکلات کامیون‌داران به‌عنوان متهم اصلی گرانی‌ها مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت گوجه فرنگی در مغازه‌های میوه‌فروشی تا کیلویی ۳۰ هزار تومان بالا رفته، بعضی دیگر از صیفی‌جات مثل هندوانه هم در روز‌های اخیر قیمتشان ۲ برابر شده و این گرانی به امتناع کامیون‌داران از حمل کالا‌های کشاورزی نسبت داده می‌شود. بخش بزرگی از صیفی‌جات مورد استفاده در بازار تهران، از استان‌های جنوبی تامین می‌شود، در چنین شرایطی هرگونه اختلال در حوزه حمل‌ونقل، قیمت را در مقصد افزایش می‌دهد.

به‌گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و سبزی تهران توزیع گوجه در میدان اصلی میوه وتره‌بار تهران تقریبا به صفر رسیده و قیمت‌ها به‌علت همین کمبود تا ۲۵ هزار تومان افزایش یافته است. مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به اینکه در شرایط عادی روزانه ۲ تا ۳هزار تن گوجه‌فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شود، اما این میزان در ۲ روز گذشته به ۵۰تن تقلیل پیدا کرده، این مشکل را ناشی از ناکافی بودن افزایش تعرفه حمل بار برای کامیون‌داران دانست و افزود: فقط ۱۷ درصد به تعرفه حمل بار کامیون‌داران افزوده شده، به همین دلیل بسیاری از آن‌ها برای بار زدن محصولات کشاورزی تمایلی ندارند و بخش زیادی از محصولات کشاورزان در مزرعه مانده است. به‌گفته او، میزان بار ورودی گوجه‌فرنگی به تهران در روز سه‌شنبه به ۱۰ کامیون کاهش یافته که این حجم از بار فقط نیاز نصف یک سالن در میدان میوه و تره‌بار را تامین می‌کند.

قیمت بالا سرمزرعه

گفته می‌شود قیمت بعضی از محصولات ازجمله همین گوجه‌فرنگی سر مزرعه نیز بسیار بالاست و این محصولات تا رسیدن به‌دست مصرف‌کننده‌ها به قیمت‌های عجیبی خواهند رسید. رئیس اتحادیه بارفروشان میوه وتره‌بار تهران با اشاره به کشت قابل توجه گوجه، قیمت ۱۷ هزار تومانی این محصول سر مزرعه را غیرمنطقی دانست و افزود: این گوجه تا به تهران برسد نرخ آن کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌شود و خریداران در واحد‌های صنفی باید گوجه فرنگی را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری کنند. در چنین شرایطی مشکلات حمل‌ونقل هم مزید بر علت شده، زیرا محصول گوجه در میناب رسیده و آماده توزیع است، اما از آنجا که هیچ کامیون‌داری حاضر به حمل بار نیست قیمت گوجه افزایش پیدا کرده است. گفته می‌شود در هفته گذشته علاوه بر گوجه دیگر صیفی‌جات هم متاثر از مشکلات حمل‌ونقل رشد قیمت زیادی داشته‌اند. بعد از تعلل کامیون‌داران از بارگیری هندوانه، قیمت آن در میدان اصلی از کیلویی ۵ هزار تومان به کیلویی ۹ هزار تومان و قیمت سبزی خوردن از کیلویی ۸ هزار تومان به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده است، مسئولان ذیربط بار‌ها اعلام کرده‌اند در ماه رمضان افزایش قیمت نخواهیم داشت.

افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت صیفی‌جات

گرانی‌های اخیر صدای فروشندگان را هم درآورده و آن‌ها که از افت شدید خرید میوه شب عید متضرر شده بودند حالا با گرانی اقلامی مواجه‌اند که در صدر فهرست خرید خانوار‌ها در فصل گرماست. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت برخی محصولات از ابتدای هفته جاری، به همشهری گفت: گرانی‌های اخیر در حالی است که در هیچ محصولی کاهش تولید و کمبود نداریم و صرفا مشکلات حمل کالا به مرکز، بر قیمت این اقلام در تهران تأثیرگذار بوده است.

اسدالله کارگر افزود: گفته می‌شود بخشی از مشکلات اخیر ناشی از کمبود گازوئیل و بخشی به‌دلیل اعتصاب کامیون‌داران ایجاد شده و از آنجا که بخش زیادی از محصول سبزی و صیفی مورد نیاز پایتخت از استان‌های جنوبی تامین می‌شود، دود این مشکلات به چشم مصرف‌کنندگان می‌رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، درباره اینکه گفته می‌شود بخشی از گرانی گوجه به قیمت بالای این محصول سر مزرعه ارتباط دارد، گفت: تا همین چند روز پیش قیمت گوجه در مغازه‌ها بین ۸ تا ۱۵ هزار تومان بود که نشان می‌دهد خرید قبلی مغازه‌دار که احتمالا مربوط به ۲ هفته پیش بوده قیمت بالایی نداشته و طبعتا این مشکل به تازگی و در چند روز اخیر ایجاد شده، پس نمی‌تواند ناشی از تغییر یکباره قیمت در استان‌های تولیدکننده باشد.

به‌گفته کارگر، از روز دوشنبه هفته جاری همه صیفی‌جاتی که از جنوب تامین می‌شوند، افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند که گوجه بیشترین رشد را داشته، اما هندوانه، سیب زمینی و لوبیا سبز هم نزدیک به ۱۰۰ درصد گران شده‌اند. این مقام صنفی با اشاره به اینکه تغییر قیمت با درصد‌های پایین می‌تواند تاحدی قابل‌قبول باشد، اما افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی بهای کالا‌های مصرفی پذیرفته نیست، افزود: مردم به محض گرانی میوه و سبزی‌جات، فروشندگان را متهم و مقصر می‌دانند درحالی‌که ما و مردم در یک تیم هستیم و ما هم مثل آن‌ها خریداریم، به همین دلیل به این میزان افزایش قیمت به‌شدت انتقاد و اعتراض داریم و معتقدیم به سرعت باید به این مشکل رسیدگی شود.

منبع: همشهری آنلاین برچسب ها: قیمت صیفی جات ، قیمت گوجه فرنگی ، کشاورزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000R6L

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قیمت صیفی جات قیمت گوجه فرنگی کشاورزی رئیس اتحادیه کامیون داران افزایش قیمت میوه و سبزی گفته می شود هزار تومان گوجه فرنگی قیمت گوجه صیفی جات حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد