Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@08:46:19 GMT

هنوز چرخ بهداشت لنگ می‌زند!

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۲۱۹۴

هنوز چرخ بهداشت لنگ می‌زند!

گروه سلامت خبرگزاری فارس-محمد تاجیک: از قدیم الایام گفته شده عقل سالم در بدن سالم است و آنچه به عنوان اصل مهم در داشتن تندرستی کار گشا و محوری است، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

امروز 7 آوریل روز جهانی بهداشت نام گذاری شده است. شعار امسال روز جهانی بهداشت "سیاره ما، سلامتی ما"  است.روز جهانی بهداشت با هدف ایجاد آگاهی از یک موضوع ویژه‌ سلامت محور برای برجسته کردن بحرانی نگران‌کننده که برای سازمان بهداشت جهانی اولویت دارد، گرامی داشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بدو بنیان‌گذاری نخستین مجمع بهداشت در ۱۹۴۸ و از زمان اجرایی شدن آن در ۱۹۵۰، هدف این بزرگداشت، ایجاد آگاهی از یک موضوع ویژه‌ بهداشتی برای برجسته کردن یک زمینه نگران‌کننده دارای اولویت برای سازمان بهداشت جهانی است.

بهداشت و رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی در سال‌های اخیر، همواره به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی میزان سلامت یک جامعه به شمار می‌رود. این اهمیت دادن به بهداشت فردی و اجتماعی باعث بالا رفتن میزان سلامت و تندرستی افراد مختلف یک جامعه و بدنبال آن افزایش طول عمر خواهد شد.

از جمله عوامل تاثیر گذار در تامین بهداشت و به دنبال آن کسب تندرستی و سلامت  داشتن تغذیه مناسب و برخورداری از یک سبد تغذیه‌ای قابل قبول است؛در حالی که همین مولفه مهم در تامین سلامت در بخش‌های زیادی از دنیا به طور ناخواسته مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از افراد در اثر عوامل مختلفی همچون فقر اقتصادی دچار عدم بهداشت لازم در مصرف مواد غذایی و سلامت تغذیه‌ای هستند.

امسال جهان کرونایی وارد سومین سال زیستن در اختاپوس این ویروس مهلک  شده است و لاجرم سبک و سیاق زندگی کردن در نقاط مختلف این کره خاکی را دستخوش تغییرات ناخواسته کرده است. رفت و آمدها را کم و کوتاهتر کرده، توجه مردم را به بهداشت فردی و اجتماعی افزون کرده و در کنار آن ترس از ابتلا به این بیماری روح و روان افراد را بهم ریخته است.

 رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تنها توصیه جهان پزشکی به افراد نیست بلکه در دین مبین اسلام هزاران سال است که به رعایت بهداشت تاکید شده است.

در این میان نباید رعایت بهداشت را صرفا رعایت بهداشت جسمی و اعضا و جوارح فیزیکی بدانیم بلکه بهداشت روح و روان و رعایت نکات لازم برای تامین بهداشت روان فردی و اجتماعی مولفه بسیار مهم و موثری در تامین بهداشت فردی و اجتماعی است؛ به طوری که همواره اثرات سوء عدم بهداشت روان بر بهداشت جسم و جان نیز تاثیر گذار بوده و می تواند زمینه ساز بیماری های مختلف جسمی شود.

اگر بهداشت از سوی افراد و قشرهای مختلف رعایت شود ابتدا به ساکن فرد رعایت کننده سود و منفعت آن را می‌برد و اینکه تصور کنیم رعایت بهداشت امری ممدوح و توصیه شده به دیگران بوده و انتظار آن را در نزد دیگر افراد جامعه بکشیم امری نادرست است.

البته در پذیرفتن دستور العمل‌های بهداشتی و رعایت نکات توصیه شده عوامل مختلفی همچون میزان دانش و آگاهی‌های حوزه سلامت و پزشکی آن هم از نوع دانش صحیح و علمی بسیار حائز اهمیت است؛البته در کنار اطلاعات صحیح و مستدل علمی، نقش میزان در آمد و بنیه مالی خانواده‌ها نیز امری قابل اعتنا و تاثیر گذار در رعایت بهداشت است.

به طوری که خانواده‌هایی که از نظر مالی در مضیقه و تنگنا قرار دارند بر حسب تحقیقات و شواهد عینی در جامعه از میزان رعایت بهداشت کمتری برخوردار هستند؛ به طوری که بسیاری از خانواده‌های دارای تمکن مالی نامناسب به دلیل بالا بودن و متحمل شدن هزینه‌های بهداشتی از رعایت کردن اصول بهداشتی خودداری می‌کنند.

اگر به دنیای کرونا زده این روزها بنگریم مشاهده می‌کنیم در هر کشوری که رعایت بهداشت و دستورالعمل های توصیه شده کارشناسان بهداشت مورد توجه و دقت مردم آن ممالک قرار گرفته میزان درگیری آنها با این بیماری کمتر بوده یا اگر درگیری نیز وجود داشته، میزان مرگ و میر آن تفاوت فاحشی با دیگر نقاط داشته است.

در این میان کمبود امکانات حداقلی به ویژه در کشورها و جوامع کم برخوردارتر، خاصه در دوران شیوع کرونا باعث بروز بیشتر پیامدها و آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مختلف مانند کرونا شده است.

به هرحال باید بدانیم موضوع بهداشت و رعایت توصیه‌های مربوط به آن امری فردی، اجتماعی و حاکمیتی است؛ به طوری که حاکمیت ، فرد و جامعه سه ضلع مثلث رعایت بهداشت و افزایش کمی و کیفی این مهم هستند و در هر جایی که کوتاهی توسط یکی از این سه مولفه بروزو ظهور کند چرخ بهداشت آن جامعه لنگ خواد زد و در این راستا وظائف دولتها در تامین بستر لازم برای تامین بهداشت جامعه، حساسیت عموم مردم به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی جملگی سه عامل موثر در تامین بهداشت یک جامعه است که نتیجه و برایند این موضوع رفاه بیشتر و سلامتی جسمی و روحی آن جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بهداشت فردی چرخ بهداشت لنگ زدن بهداشت فردی و اجتماعی رعایت بهداشت تامین بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرپرست معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی گفت:  بزرگترین طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی در قالب طرح شهید سعید شبان در استان آغاز شده است.

حبیب اله قربانی افزود: در قالب این طرح، گروه‌های مشخص شده هر پنجشنبه از باشگاه‌های سطح استان بازدید و بر روند اصولی و وضعیت آنها در راستای ارتقای سلامت و کیفیت خدمات نظارت خواهندداشت.

وی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل های ابلاغی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ باشگاه‌های ورزشی دارا بودن مجوز، عضویت ورزشکاران در فدراسیون پزشکی ورزشی (بیمه ورزشی) به منظور برخورداری از خدمات درمانی و افزایش ورزشکاران سازمان یافته، حضور مربیان واجد شرایط، رعایت استانداردهای محیطی، مسایل بهداشتی، رعایت تعرفه‌های مصوب بر اساس طرح رتبه بندی و ممنوعیت خرید و فروش مواد نیروزا  در اولویت بازرسین این طرح در مراجعه به باشگاه‌های ورزشی قرار دارد.

قربانی گفت: این طرح به نام شهید شاخص ورزش کشور، شهید سعید شبان نام‌گذاری شده و تلاش خواهدشد با اجرای آن شاهد ارتقای هر چه بهتر شاخص های سلامت باشگاه‌های ورزشی در استان باشیم.

 

دیگر خبرها

  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • پشت پرده برخورد‌های تند با پدیده بدحجابی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • دهیاران بخش سعد آباد کمک به خانه‌های بهداشت را در اولویت قراردهند