Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@03:34:21 GMT

دولت سیزدهم پیگیر حل مشکلات کامیونداران معترض

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۲۲۹۹

دولت سیزدهم پیگیر حل مشکلات کامیونداران معترض

وعده های دولت قبل و به نتیجه نرسیدن آنها،‌ کار را به اعتراض و اعتصاب کشاند.

از سال 97، دولت قبل به فعالان بخش حمل و نقل کالا و کامیونداران برای حل مشکلات این صنف وعده‌هایی داد که اجرا نشد اما اکنون معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی می‌گوید دولت برای بخش حمل کالا تصمیمات جدیدی را اجرا خواهد کرد.

رانندگان کامیون‌ در سال‌های گذشته برای حل مشکلات صنف خود، درخواست‌هایی داشتند که این خواسته‌ها در دولت قبل نادیده گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین خواسته کامیونداران، تعیین قیمت حمل کالا براساس هزینه‌ها و تورم بود. افزایش نرخ تورم، افزایش هزینه‌ سوخت، افزایش قیمت لوازم یدکی بخصوص قیمت لاستیک و موضوع بیمه، اعتراضات کامیونداران و رانندگان کامیون را در سال‌های گذشته در پی داشت. دولت قبل برای حل این مشکلات وعده‌هایی را به کامیونداران داده بود، احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران با اشاره به این وعده‌ها می‌گوید: «دولت قبل در مدت زمان زیادی نسبت به مشکلات و خواسته بحق رانندگان بی‌توجه بود اما در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که هر هفته جلساتی با مسئولان برگزار می‌شود و امور در حال رصد است.»
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از تلاش و پیگیری دولت سیزدهم برای حل مشکلات به جا مانده از دولت قبل در بخش حمل و نقل کالا خبر داد.

افندی‌زاده در این خصوص گفت: بحث حمل و نقل جاده‌ای در هر دو بخش کالا و مسافر، با توجه به سهم بالای این نوع حمل و نقل در کشورما، اهمیت زیادی دارد. سالانه حدود 500 میلیون تن جابه‌جایی کالا داریم. این عدد نشان می‌دهد حمل و نقل کالا باید مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از مهمترین خواسته‌های کامیونداران، تعین نرخ حمل کالا بر اساس افزایش هزینه‌ها است. قیمت حمل کالا با کامیون در ۳۰ سال گذشته توافقی بوده است. شورای عالی ترابری در سال 97، تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده‌ای بر اساس پیمایش را تصویب کرد.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران می‌گوید با اینکه نرخ کرایه حمل کالا بر اساس پیمایش تعیین شده اما «افزایش نرخ کرایه حمل با توجه به رشد نرخ تورم سالانه بروزرسانی نشد.»

تعیین نرخ جدید کرایه حمل
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به درخواست کامیونداران برای افزایش نرخ کرایه حمل گفت: سالانه در کالاها و هزینه‌های مختلف مانند لاستیک، روغن، دستمزد و... افزایش قیمتی وجود دارد. اواخر سال گذشته، از فعالان حمل و نقل جاده‌ای بخصوص حمل و نقل کالا و مسافر درخواست کردیم به‌خاطر معیشت و حفظ رفاه مردم، در حمل و نقل افزایش قیمت نداشته باشیم. قرار بر این شد در پایان فروردین و پس از بررسی کارشناسی و نشست با صنف‌های مختلف بخش حمل و نقل، نسبت به میزان افزایش نرخ‌ها در این بخش، اقدام لازم صورت گیرد.
او افزود: در روزهای گذشته، با صنوف مختلف و اتحادیه‌های حمل و نقل کالا جلساتی برگزار شده است و در روزهای آینده این جلسات ادامه خواهد داشت. تلاش می‌کنیم با تبادل نظراتی که انجام می‌شود، در جلسه ستاد تنظیم بازار در 24 فروردین، درمورد افزایش نرخ تعرفه‌های حمل و نقل تصمیم‌گیری و قطعاً تا پایان فروردین نرخ جدید حمل و نقل توسط ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از فعالان صنف تشکر می‌کنیم که با همکاری خود سعی کردند در حمل و نقل جاده‌ای خللی وارد نشود و در ماه رمضان مخصوصاً برای تأمین کالا و ارائه خدمات به مردم نیازمند فعالیت بیشتر بخش حمل و نقل هستیم.
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در مورد تصمیمات جدید برای حل مشکل چندساله کامیونداران گفت: در حال بررسی و برآورد هزینه‌های رانندگان هستیم که نهایتاً جمع‌بندی نظر کارشناسان، به ستاد تنظیم بازار ارجاع شده و قیمت نهایی مشخص می‌شود و درصد افزایش قیمت، بستگی به نرخ تورمی دارد که بانک مرکزی اعلام می‌کند.

تأمین روغن و لاستیک
کامیونداران در روزهای اخیر همچنین افزایش قیمت لاستیک و روغن را موجب افزایش هزینه حمل عنوان کرده‌اند. معاون حمل و نقل وزیرراه و شهرسازی با اشاره به مشکل کامیونداران در تأمین روغن و لاستیک نیز گفت: در پایان سال گذشته برای تأمین لاستیک و روغن کامیونداران از محل تولید داخل و واردات، جلساتی با وزارت صمت به عنوان متولی تأمین این کالاها برگزار و مقرر شد مسئولان وزارت صمت اقدامات لازم را انجام دهند. بر این اساس توزیع لاستیک کامیونداران بر اساس پیمایش خواهد بود و اطلاعات پیمایش از طریق سازمان راهداری در اختیار وزارت صمت قرار می‌گیرد. وزارت صمت مسئول تأمین لاستیک و روغن کامیونداران است که با تفاهمنامه‌هایی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت انجام گرفته، مشکل تأمین روغن و لاستیک کامیونداران در سال 1401 حل می‌شود.
در خصوص تأمین لاستیک و روغن کامیون‌های حمل بار، رئیس سازمان راهداری نیز گفت: نرخ لاستیک، روغن و قطعات یدکی دچار نوسانات قیمت است و برای تثبیت قیمت با وزارت صمت گفت‌و‌گوهایی داشتیم و از طرفی رانندگان با کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌ها مواجه شدند که این دغدغه رانندگان نیز به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منعکس شده است.

بیمه رانندگان جدید
مشکل دیگری که رانندگان کامیون‌ها سال‌ها به دنبال حل آن هستند، موضوع بیمه است. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد که دولت این خواسته کامیونداران را پیگیری می‌کند. او افزود: رانندگان قدیمی از یارانه‌ای استفاده می‌کنند که شامل رانندگان تازه وارد نمی‌شود اما طبق پیگیری‌هایی که از سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، بخشنامه‌ای صادر شده مبنی بر اینکه به ازای هر راننده‌ای که بازنشسته می‌شود، باید راننده جدیدی جایگزین شود تا مزایای یارانه‌ای شامل حال آنها نیز بشود که این بخشنامه در برخی از استان‌ها هنوز عملیاتی نشده اما با وجود این ، در حال پیگیری مشکلات رانندگان هستیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز به موضوع بیمه رانندگان پرداخت و گفت: بیمه تأمین اجتماعی درخواست رانندگانی است که بیمه نیستند. در این خصوص گفت‌و‌گوهایی با سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است. انتظار داریم سازمان تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کسانی که جدیداً به خانواده حمل و نقل جاده‌ای اضافه شده‌اند، هرچه زودتر اقدام کند.
در روزهای اخیر در برخی شهرها حمل کالا بویژه سبزیجات و تره بار با تأخیر صورت گرفته و موجب افزایش قیمت کالاهایی مانند گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب زمینی شده است. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران دراین باره گفت: متأسفانه فراخوانی از سوی یک مجموعه جعلی در خارج از کشور، برای توقف فعالیت رانندگان کامیون منتشر شد. این فراخوان از سوی اتحادیه‌ای تحت عنوان اتحادیه سراسری رانندگان و کامیونداران در فضای مجازی منتشر شده که اساساً چنین اتحادیه‌ای وجود خارجی ندارد. کریمی تأکید کرده: مشکل حمل کالا از روز گذشته رفع شده و حمل بار در سراسر کشور روند عادی دارد.

سوخت فراهم است
روز گذشته در فضای مجازی، تصاویری از صف‌کامیون‌ها برای دریافت سوخت منتشر شده بود. دبیر انجمن صنفی کامیونداران علت این مشکل را کمبود سوخت ناوگان عنوان کرد. اما کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با مهر، گفت: مشکلی برای عرضه گازوئیل به کامیونداران وجود ندارد. هر مشکلی بوجود بیاید و از طریق سامانه گزارش شود، در سایت شرکت پخش اعلام خواهیم کرد.
همچنین مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان در واکنش به برخی اخبار با موضوع کمبود گازوئیل در جنوب این استان تأکید کرد: وقفه عرضه گازوئیل در جنوب کرمان تنها مربوط به یک جایگاه فروش بود که پس از دو تا سه ساعت نیاز جایگاه تأمین شد.

در حال حاضرتخصیص سوخت به کامیون‌ها بر اساس پیمایش است. قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای کامیون 300 تومان است که سوخت اضطراری نیز به قیمت هر لیتر 600 تومان برای کامیون‌ها در نظر گرفته شده و جایگاه‌ها موظف به عرضه این سوخت هستند.
با توجه به اینکه بیشترین جابه‌جایی بار در کشور از طریق حمل و نقل جاده‌ای است توجه به مطالبات فعالان این حوزه در دستور کار دولت قرار گرفته است. از سوی دیگر دولت به این موضوع توجه دارد که افزایش کرایه حمل بار بر قیمت کالاها تأثیر نداشته باشد به همین دلیل تصمیم‌گیری در این خصوص بعد از بررسی‌های کارشناسی دقیق و با نظر ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ 

 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی صنفی کامیونداران حمل و نقل جاده ای ستاد تنظیم بازار رانندگان کامیون سازمان راهداری بر اساس پیمایش تأمین اجتماعی حمل و نقل کالا لاستیک و روغن نرخ کرایه حمل بخش حمل و نقل برای حل مشکل افزایش قیمت افزایش نرخ وزارت صمت کامیون ها حل مشکلات دولت قبل هزینه ها حمل کالا وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901317

دیگر خبرها

  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • طی دو سال ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی به چرخه تولید بازگشت
  • هر راننده معترضی ضد انقلاب و اراذل نیست؛ سوخت راننده افغان بیشتر از ایرانی است!
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • فیلم/ تحقق وعده یک میلیون اشتغال در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!
  • جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس