Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه‌ای که با حضور مدیر عامل، معاونین و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران و اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان برگزار شد، گفت: مقایسه عملکرد شرکت ملی مس با شرکت‌های خارجی مشابه و نیز شرکت‌های داخلی بیانگر وضعیت نامناسب فعالیت‌های توسعه‌ای این شرکت طی سال‌های اخیر است.

به گفته او شرکت کودلکو که تقریبا از نظر تعداد نیروی انسانی سابقه فعالیت مشابه شرکت ملی مس را دارد، در حال حاضر ظرفیت تولید خود را به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن مس کاتد رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: شرکت‌های دیگری همانند شرکت گواشی چین که حدود ۲۰ سال قبل کار خود را شروع کرده است، امروز ظرفیت تولید آن به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است و این در حالی است که تولید شرکت ملی مس با سابقه حدود ۵ دهه فعالیت با احتساب حجم قابل توجه‌ای ذوب قراضه به عدد ۲۸۰ هزار تن رسیده است و این وضعیت فاصله زیاد عملکردی را نشان می‌دهد.

او گفت: مقایسه عملکرد تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های مشابه داخلی با شرکت ملی مس نیز بیانگر وضعیت نگران کننده تولید در شرکت ملیمس است. به عنوان نمونه: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که از سال ۱۳۷۴ وارد مدار تولید شد، ظرفیت تولید کنستانتره خود را از ۴ میلیون تن، به ۲۴ میلیون تن رسانده است، همچنین تولید گندله این مجموعه که تا سال ۱۳۸۸ صفر بود، هم اکنون به ۱۸ میلیون تومان گندله رسیده است و طی سال‌های اخیر ۴ و نیم میلیون تن آهن اسفنجی به ظرفیت تولید کشور اضافه کرده و تبدیل به رتبه برتر کشور شده است.

پورابراهیمی می‌گوید: ارزش سرمایه گذاری‌های مجموعه گل گهر در حال حاضر، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که معادل ۲ برابری ارزش فعلی شرکت ملی مس در بازار سرمایه کشور است؛ البته این حجم فعلی سرمایه گذاری قابل بهره برداری در مجموعه گل گهر بوده و ظرفیت جدید سرمایه گذاری که از پارسال شروع شده است حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، شامل: تولید ۶ میلیون تن آهن اسفنجی جدید، ۳ میلیون تن ورق، ۵ میلیون تن گندله و ۲ میلیون تن شمش است.

او می‌گوید: این دستاورد ها‌ی بزرگ در حوزه سنگ آهن در شرایط تحریمی اتفاق افتاده و با این تحولات بسیار مثبت، استان کرمان با فاصله زیاد از دیگر استان‌ها، تبدیل به قطب تولید فولاد کشور و بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده فولاد ایران در منطقه و آسیا شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری مجموعه گل گهر به عنوان بخشی از معادن سنگ آهن در استان کرمان تنها با ذخیره ۱،۲ میلیارد تن به همت نیرو‌های جوان ایجاد شده و در مقایسه با ذخایر معدنی شرکت ملی مس که از ذخایر عظیم معدنی بیش از ۱۷ میلیارد تن برخوردار است نشان دهنده وضعیت اسف بار سرمایه گذاری و افزایش تولید در شرکت ملی مس طی سال‌های اخیر بوده و این جفای بزرگ در حق مردم کرمان است.

او می‌گوید: نگاهی به جدول جهانی ذخایر و تولید مس در دنیا به خوبی نشان می‌دهد که علی رغم اختصاص جایگاه رتبه ۵ ذخایر از سوی شرکت ملی مس؛ اما متأسفانه در تولید در مقام ۱۷ دنیا قرار گرفته و اصلا این وضعیت با هیچ بیانی قابل توجیه نیست.

به گفته پور ابراهیمی صنعت مس یکی از صنایعی است که تحریم هیچ‌گونه تأثیری در روند آن ندارد و تمام مواد اولیه این صنعت در کشور قابل تولید است؛ اما با وجود چنین فرصت سرمایه‌گذاری و جهش ارزی که در کشور اتفاق افتاد، انتظار می‌رفت ظرفیت سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع مس به ۱۰ برابر برسد که متاسفانه اینچنین نشد و نتیجه آن تاثیر کاهش منافع سهامداران، مردم و حاکمیت شد.

او گفت: وضعیت فعلی بیانگر واقعیت‌های تلخ سوء مدیریت در این شرکت است و ما گلایه شدیدی از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران داریم که حتما باید در امر سرمایه گذاری جبران شود؛ البته با برنامه‌های بسیار خوب پیشنهادی مدیر عامل جدید شرکت ملی مس در خصوص سرمایه گذاری‌های جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیش بینی می‌کنیم وضعیت بهتر شود.

به گفته نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، اتفاقات مثبتی در راه است البته آنچه مسلم است تمام طرح‌های توسعه و سرمایه گذاری‌های جدید باید با رویکرد حفظ محیط زیست انجام شود؛ زیرا تجربه تلخ سرمایه گذاری‌های موجود نشان دهنده وضعیت بسیار نگران کننده در خصوص بالا بودن بیش از حد مجاز ارسنیک آب، الودگی‌های هوا و مراتع منطقه است که قطعا برای این وضعیت هم باید فکر اساسی کرد.

او می‌گوید: در کنار اولویت اول سرمایه گذاری و توسعه پیشنهاد دیگر، ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی زیر شرکت ملی صنایع مس ایران است و ظرفیت خوبی برای این بنگاه‌ها در مجموعه صندوق بازنشستگی مس، شرکت سرمایه‌گذاری و سایر زیرمجموعه‌ها این شرکت وجود دارد که هم کمک به تامین کالا و خدمات جانبی شرکت ملی مس می‌کند و هم موجب اشتغال جوانان منطقه می‌شود و نتیجه عملکرد این شرکت‌ها سودآوری برای صاحبان منافع و نظام اقتصادی می‌شود؛ البته در این خصوص باید ساماندهی صورت گیرد و از میان بردن شرکت‌های زیان ده، ادغام شرکت‌های کم بازده و توسعه شرکت‌های سود آور نمونه اقدامات سامان دهی است.

پورابراهیمی گفت: بورسی شدن تمام شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش شفافیت و کارآمدی یک ضرورت محسوب می‌شود.

او می‌گوید: ظرفیت طرح‌های پایین دستی در صنعت مس بسیار بالا و قابل توجه است به عنوان نمونه: سود شرکت مس شهید باهنر کرمان که ۴ سال قبل حدود ۷۰ میلیارد تومان بود این عدد امروز به بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده؛ یعنی افزایش ۲۰ برابری این موضوع ثابت می‌کند که صنعت مس ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایین‌دستی دارد؛ اما متاسفانه این ظرفیت تاکنون نادیده مانده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به لزوم توجه به طرح‌های اقتصادی مرتبط با حوزه صنعت مس پرداخت و گفت: تاکنون لاستیک‌ها و تایر‌های ماشین‌های صنعتی وارداتی بوده ه برای حل این موضوع پیشنهاد داده ایم تا شرکت‌های گل گهر، گهر زمین، چادر ملو و شرکت ملی مس و شرکت لاستیک بارز با سهم سهامدار‌ی مساوی، مجموعه جدیدی تشکیل داده و وارد میدان شوند که اکنون سرمایه گذاری خط تولید بزرگ‌ترین لاستیک فوق سنگین غرب آسیا برای تامین لاستیک‌های فوق سنگین این شرکت‌ها آغاز شده است. با این حساب آیا در تولید گلوله‌های فولادی و بخش‌های دیگر چنین ظرفیت‌های خاموشی وجود ندارد که بتوان آن را فعال کرد؟

او پس از گزارش مدیر عامل جدید شرکت ملی مس گفت: از وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت این انتخاب تشکر می‌کنم و امیدوارم با سابقه تخصصی و اجرایی مدیر عامل جدید، شاهد آغاز جهش‌های بزرگ تولید در این شرکت باشیم تا با افزایش ظرفیت تولید در سراسر کشور به ویژه در شهرستان‌های مختلف استان کرمان، همانند: شهرستان‌های راور، جیرفت، رابر، کهنوج و سایر شهرستان‌های مستعد که دارای معادن مس هستند، شاهد اشتغال و تولید در مناطق مختلف استان و کشور باشیم.

در پایان پورابراهیمی از مدیر عامل جدید شرکت ملی مس درخواست کرد برنامه زمانبندی اجرای طرح‌های توسعه به تفکیک هر شهرستان را در کوتاه‌ترین زمان به مجمع نمایندگان استان کرمان ارائه کند تا با همکاری مشترک و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پشتیبانی وزارت صمت با تیم مدیریتی جدید شرکت ملی مس شاهد تحولات اساسی در روند تولید، اشتغال، صادرات و سود آور‌ی این شرکت مهم باشیم.

توجه به موضوع رسالت‌های اجتماعی شرکت‌ها و صنایع بزرگ از دیگر پیشنهادات پور ابراهیمی بود که او در این زمینه گفت: انتظار جدی ما این است که معادن و صنایع در بحث زیست محیطی مشارکت داشته باشند و برای کاهش آلایندگی‌ها طرح جامع صنعت سبز مصر را طراحی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سرمایه گذاری صنعتی شرکت ملی صنایع مس ایران مجلس شورای اسلامی سرمایه گذاری جدید شرکت ملی مس سرمایه گذاری مدیر عامل جدید میلیارد تومان طرح های توسعه استان کرمان ظرفیت تولید مردم کرمان او می گوید میلیون تن شرکت ها صنعت مس گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ درصد تور ماهیگیری و ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در این استان تولید می‌شود.

بتول دانش شهرکی شامگاه جمعه در شورای سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان افزود: وجود بیش از ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های فراوان بالقوه مناطق ساحلی چابهار، کنارک و دشتیاری، سیستان و بلوچستان را به مرکز تولید و اشتغال این منطقه تبدیل و زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مَکُران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر این سواحل را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستانهای ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است.

وی بیان کرد: حوزه شیلات یکی از بخش های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می تواند اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران محسوب می‌شود.

شهرکی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در حوزه صنعت گفت: وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

وی افزود: علاوه بر و جود سه کارخانه تولید سیمان و تعداد هشت واحد تولیدی شناور سازی ۳۰ درصد پاکت سیمان، ۴۰ درصد پای بند ریل آهن، ۱۲ درصد سموم دفع آفات مورد نیاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان از سیاست‌های اصلی استان است
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • ‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است