Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@13:52:46 GMT

اولین حکومت نظامی در کشور چگونه شکل گرفت؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۲۵۴۹

اولین حکومت نظامی در کشور چگونه شکل گرفت؟

یوم الله «پنج رمضان» یکی از روزهای درخشان اصفهانی‌ها در تاریخ انقلاب است، در این روز جوانانی از جمله سیدحسین دوازده امامی، مهدی قیومیان، حسن زارع، رسول باطنی، صفرعلی غلامی و رسول نم‌نبات در خون خود غلطیدند تا حرکت ریل انقلاب شتاب فزون تری به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در یوم الله «۵ رمضان» یکی از خونین‌بارترین حوادث تاریخ انقلاب اسلامی در اصفهان به وقوع پیوست و برای نخستین بار حکومت نظامی در این شهر برقرار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز ۱۹ مردادماه ۱۳۵۷ مصادف با روز پنجم رمضان، با حمله گارد ارتش شاهنشاهی به مردمی که از منزل آیت‌الله خادمی بیرون آمده بودند، کشتار بی‌سابقه‌ای در خیابان مسجد سید، بالاتر از مسجد و کوچه‌های بین این خیابان و خیابان فروغی و خیابان‌های متصل به اطراف منزل آیت‌الله خادمی رخ داد.

درگیری مردم با مأموران نظامی تا سحرگاه ادامه یافت که در پی آن عده زیادی از مردم شهید یا مجروح شدند که تعداد شهدا هشت نفر عنوان شده اما آمار مجروحان به گفته شاهدان عینی از صد نفر نیز عبور کرده بود، برخی از این مجروحان برای مداوا به بیمارستان عسگریه منتقل شدند اما مردمی که برای کمک به مجروحان و اهدای خون به بیمارستان رفته بودند، دستگیر شدند.

عصر روز ۵ رمضان در اصفهان حکومت نظامی برقرار شد به گونه‌ای که عبور و مرور از ۸ شب تا ۶ صبح ممنوع اعلام شد و امام خمینی (ره) نیز از نجف به ‏مناسبت حوادث خشونت‌بار روزهای قبل اصفهان اطلاعیه‌ای خطاب به مردم اصفهان صادر کردند که این امر به‏ شدت در روحیه و رفتار مردم اصفهان مؤثر واقع شد.

در بخشی از پیام امام خمینی ذکر شده: «… تا حکومت این دودمان ستم پیشه برقرار است، فاجعه به دنبال فجایع و مصیبت پشت سر مصائب و حادثه به دنبال حوادث عظیم ادامه خواهد داشت. این تنها اصفهان بزرگ نیست که شاهد جنایات مرگبار شاه و فرمانبرداران جنایت پیشه اوست بلکه سراسر ایران با این جنایات و قتل و غارت‌های دست به گریبان است. آن قم، حرم اهل بیت و آن تبریز و یزد و همدان و اهواز و شیراز و آن مشهد مقدس و رفسنجان و جهرم و کازرون و سایر شهرها و قصبات که شاهد قتل‌ها و جرح‌ها و حملات وحشیانه بوده و هست.»

در بولتن محرمانه خبرگزاری پارس به گزارش خبرنگار یونایتدپرس از این واقعه در اصفهان اشاره شده که در بخشی از آن آمده است: «به دنبال برخوردهای خشونت‌آمیز بین تظاهرکنندگان مذهبی و سربازان در اصفهان، مقامات دولتی در این شهر محافظه کار مذهبی، حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. مقررات نظامی از ساعت ۱۳ (به وقت گرینویچ) به مورد اجرا گذارده شد. نخستین گزارش‌ها حاکی است که پس از برخوردهای پی در پی بین تظاهرکنندگان و سربازان که طی آن چندین نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، تانک‌ها و خودروهای زرهی وارد خیابان‌های شهر شدند. شب گذشته جمعیت زیادی به خیابان‌هایی که به خانه آیت‌الله خادمی منتهی می‌شد، سرازیر شدند. این جمعیت برای استماع سخنرانی‌‎هایی که طی آن دولت را محکوم می‌ساخت و خواستار تأسیس یک دولت اسلامی بود، به طرف خانه آیت‌الله خادمی هجوم بردند.»

به گواه تاریخ این حماسه بزرگ، پایه‌های حکومت پهلوی را متزلزل کرد و واقعه «پنج رمضان» از جریانات دخیل در پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به شمار می‌آید.

کد خبر 566665

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تاریخ انقلاب اسلامی حماسه مردم اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آیت الله خادمی حکومت نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح شنبه هشتم اردیبهشت با میانگین ۱۰۲ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از ۶ سال) را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۷، خیابان احمدآباد با ۱۱۵، پارک زمزم ۱۱۰، خیابان پروین ۱۲۵ و رهنان ۱۱۹ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه ولدان با عدد ۱۵۴، دانشگاه صنعتی ۱۵۱، خیابان زینبیه ۱۵۵ و بولوار کاوه ۱۵۲ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

شاخص هوا همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۶۵، بزرگراه خرازی ۵۴، سپاهان‌شهر ۵۸، خیابان فرشادی ۷۲، خیابان فیض ۵۵، کردآباد ۷۹ و خیابان میرزا طاهر ۵۷ AQI وضعیت قابل قبول قرار دارد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۶۱، شاهین‌شهر ۶۸، کاشان ۹۲ و نجف آباد با میانگین ۷۲ AQI در وضعیت قابل قبول، در زرین‌شهر با میانگین ۱۲۴ و سجزی با ۱۰۲ و قهجاورستان با ۱۰۷ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در مبارکه با ۴۳ AQI پاک ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6089473

دیگر خبرها

  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است