Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی، لازمه تحقق شعار سال را تلاش‌های همه بخش جامعه از جمله دولت، مجلس و بخش خصوصی دانست تا اهداف انتخاب این شعار به طور کامل محقق شود.

به گزارش ایسنا، موضوع نامگذاری سال‌ها که به عنوان سنتی حسنه از سوی رهبر معظم انقلاب پایه گذاری شده، مساله‌ای است که تأثیر بسزایی در رشد و توسعه کشور می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع نامگذاری سال‌ها، هم هدف و راهبرد را تعیین می‌کند و هم باعث انسجام ملی برای رسیدن به پیشرفت و تعالی می‌شود. رهبر معظم انقلاب همواره در این سال‌ها با رصد دقیق مسائل کشور و نیازسنجی خاصی که دارند راهنمای دولت و ملت هستند. طبق سنت سال‌های گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتخاب نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برای سال جدید، راهبرد کلان نظام و مردم را ترسیم نمودند.

در همین راستا به گفت و گو با محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

ایسنا: آقای حسین نژاد، نظر کلی شما درباره شعار امسال چیست؟

استاندار: برای درک درست شعار سال باید به وضعیت کشور نگاه کنیم. اگر دستگاهی از خارج مرزها وارد می‌کنیم این دستگاه تولیدی را به همراه دارد اما زمانی که بخشی از این دستگاه با مشکل مواجه می‌شود، باید به دنبال تأمین قطعات این دستگاه از خارج از کشور باشیم که وجود این شرایط به موضوع استقلال کشور خدشه وارد می‌کند. این مسئله تنها مربوط به دستگاه‌های صنعتی نیست و در هر حوزه‌ای که وابستگی به خارج از کشور وجود داشته باشد، سبب خدشه به استقلال کشور می‌شود.

البته تولید برخی از محصولات به دلیل تقاضای اندکی که دارد، مقرون به صرفه نخواهد بود که در داخل تولید شود. باید به این نکته توجه کنیم که تولیدی که همراه با اشتغال باشد از بزرگترین دغدغه‌های خانواده‌ها است و ما نیز باید تولیدی را در نظر بگیریم که همراه با اشتغال باشد.

به عنوان مثال کشور هند یکی از بزرگترین تولید کنندگان ماشین آلات سنگین است. در عین حال در برخی از پروژه‌های این کشور شاهد استفاده از نیروی انسانی به جای ماشین آلات هستیم و این امر به دلیل ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی در این کشور است.

در این خصوص شرکت‌های دانش بنیان نیز باید موضوعی را انتخاب و برندسازی کنند که در آن اشتغال مستقیم و غیر مستقیم وجود داشته باشد. در سال جدید پیش بینی ایجاد ۱۶ هزار شغل در استان داریم که برای تحقق این مهم باید گام‌هایی در حوزه‌های مختلف برداریم. به طور کلی توجه شعار امسال می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور در اشتغال آفرینی و پیشرفت بیشتر باشد.

ایسنا: شعارهایی که هرساله توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، چه اهمیتی دارد؟

استاندار: مقام معظم رهبری به دلیل اشراف به وضعیت کشور و شناخت نیازهای کشور، نام سال را انتخاب می‌کنند.

پارسال در روز اول حضورم در خراسان شمالی و در مراسم معارفه نیز به دو موضوع «برگشت به آرمان‌های انقلاب» و «استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان» تأکید کرده و اعلام کردم که نیاز داریم مدیریت استان به صورت علمی انجام شود.

این شعارها نقشه راه همه ما مسئولان و مردم در اقصی نقاط کشور بوده و مهم این است که بتوانیم به صورت عملی، آن را پیش ببریم.

ایسنا: شعارهایی که بیشتر حول محور اشتغال تعریف شده، تاکنون چقدر توانسته به رونق اشتغال در کشور کمک کند؟

استاندار: شعارها به عنوان یک مبنا که دستگاه‌های اجرایی آن را سرلوحه کار خود قرار بدهند، سبب پیشرفت شده و که اگر این تأکیدات نبود شاهد وضعیت بدتری بودیم؛ تحولات موجود نیز مربوط به همین تأکیدات است. هدف‌گذاری‌ها موجب تحرک در دستگاه‌های می‌شود و از همین جهت این موضوع اهمیت دارد.

ایسنا: نظر شما چرا شعار امسال برپایه دانش بنیان تعریف شده است؟

استاندار: موضوع را با یک مثال توضیح می‌دهم. در بازدیدهایی که از صنایع، بخش‌های کشاورزی و... داریم شاهد تولیداتی هستیم که بخشی از کار وابسته به خارج از کشور است. به طور مثال در تولید دستگاه اکسیژن‌ساز، ۷۰ درصد تولید این دستگاه بومی‌سازی شده که باید به دنبال بومی سازی ۱۰۰ درصدی تولیدات با استفاده از ظرفیت نخبگان، دانشگاهیان و... باشیم.

تولیدات بومی تنها از طریق استفاده از ظرفیت نخبگان، اساتید و دیگر چهره‌های علمی استان و کشور امکان‌پذیر است. دانش بنیان بودن باید با تولید همراه شود تا شاهد نتایج خوبی باشیم. ظرفیت‌هایی که کشور دارد، توانایی استفاده حداکثری از علوم دانش بنیان را به ما می‌دهد. فقط باید بیشتر بر روی آن‌ها توجه و سرمایه گذاری کنیم.

ایسنا: وظیفه دستگاه‌های مسئول برای تحقق شعار سال چیست؟

استاندار: هر دستگاهی به سهم خود باید در حوزه‌های مربوط به خود، طرح مسئله داشته باشد و برای حل مسائل و مشکلات نیز نخبگان و بخش‌های علمی استان را پای کار بیاورد. به طور مثال می‌توان به رفع بو و مزه بد آب شرب در بجنورد اشاره کرد که برای حل این معضل باید از ظرفیت نخبگان استفاده کرد. برای کاهش مصرف آب نیازمند لوازمی هستیم که باید در تولیدات داخلی مورد توجه قرار گیرد.

ایسنا: البته کیفیت هم اهمیت بسیار زیادی در تولیدات دارد.

استاندار: همینطور است. تولیدات داخلی باید از نظر ظاهری و کیفیت با محصولات خارجی رقابت کند. در غیر این صورت، حمایت مردم از تولیدات داخلی انجام نمی‌شود؛ باید سلیقه و خواسته مردم برای تولید کنندگان مهم باشد.

باید دقت کنیم که هدف صرفاً رفع نیازهای کشور نباشد. محصولات داخلی باید در حدی دارای کیفیت باشد که بتوانیم آن‌ها را به خارج از مرزها نیز صادر کنیم. به طور مثال آلومینا، فولاد و دیگر صنایع استان باید با دنیا رقابت کنند.

ایسنا: به نظر شما آیا در سال‌های گذشته شعارها به درستی و به طور کامل محقق شده‌اند؟

استاندار: علت تکرار شعار، عدم تحقق شعارهای قبلی به دلایل مختلف بوده است.

ایسنا: چرا؟

استاندار: بخش زیادی از علت عدم تحقق شعارهای سال نیز مربوط به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، سیاسی و... بوده است.

همچنین یکی از دلایل عدم تحقق شعارهای سال، نبود ابزار لازم برای رسیدن به اهداف بوده است. عزم و اراده مردم و مسئولان باید به سمت تحقق شعار سال باشد. دستگاه‌های نظارتی باید مطمئن شوند که دستگاه‌های اجرایی عزم و اراده کافی برای تحقق شعار سال را داشته‌اند. هر زمان در هر حوزه‌ای به بلوغ کامل رسیدیم، می‌توان شعار سال را تغییر داد و بر دیگر نیازهای کشور تأکید کرد.

ایسنا: به قولی ممکن است برخی عزم کافی برای تحقق شعارها را نداشته باشند.

استاندار: بله. حرکت در مسیر تحقق شعار سال برای همه یک تکلیف است و اگر کسی از این تکلیف سرپیچی کند یا در این مسیر نباشد باید خارج شود و از افرادی که عزم و اراده قوی‌تری دارند، استفاده شود.

ایسنا: نقش دولت، مجلس و بخش خصوصی در تحقق شعار سال چیست؟

استاندار: تمام این موضوعاتی که درباره آن‌ها صحبت کردیم مربوط به همه این بخش‌ها است و مختص یک گروه خاص نیست.

مردم نیز در تحقق شعار سال سهیم هستند که بخش خصوصی، نخبگان و... نیز در گروه مردم قرار دارند. نقش دولت در تحقق شعار سال نیز نقش هدایت‌گر و راهنما است تا موانع مربوط به بخش‌های مختلف را از میان بردارد.

البته بخش عمده تحقق شعار سال به عهده مردم و بخش خصوصی است و همانطور که گفتم دولت نیز در مسیر هدایت‌گری، بسترسازی و رفع موانع گام برمی‌دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی سیاسی استاندار خراسان شمالی تحقق شعار سال خراسان شمالی تحقق شعارها دانش بنیان برای تحقق بخش خصوصی سال ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۲۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در یازدهمین کنفرانس ملی ماهی‌شناسی ایران که در اتاق بازرگانی برگزار شد، با اشاره به لزوم نزدیکی عرصه‌های عملی و نظری برای شکوفایی ظرفیت‌های استان هرمزگان، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد کشور در کناره‌های سواحل دریا در حال زندگی هستند و بیش از پنج هزار کیلومتر از کشور را نوار ساحلی تشکیل داده است اما متاسفانه به نسبت سایر کشورهایی که دارای ظرفیت‌های مشابه هستند، فاصله زیادی داریم.
 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، شیلات را یکی از مزیت‌های نسبی استان هرمزگان دانست و بیان کرد: استان هرمزگان در عرصه شیلات و به ویژه صید و صیادی، از روش‌های سنتی و قدیمی استفاده می‌کند و همین امر باعث کاهش بهره‌وری در این بخش شده است که استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی این عرصه باعث جبران بسیاری از کمبودها خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با بیان این نکته که تنها راه بر غلبه بر مشکلات اقتصادی، اعتماد به مردم است، تصریح کرد: وقتی بحث مشارکت مردمی مطرح می‌شود، هم مقصود بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی عموم مردم در حوزه تولید و هم بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشمندان است.
 
وی، با اشاره به این نکته که دولتمردان باید میزان تصدی‌گری خود رد عرصه اقتصاد و بخش‌های مردمی کاهش دهند، خاطرنشان کرد: دولت باید نقش هدایت، نظارت، سیاست‌گذاری و حمایتی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد ایفا کند و حوزه تصدی‌گری را به مردم واگذار کند.
 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، سیاست دشمن برای شکست برنامه‌های کشور را جلوگیری از ورود مردم به عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد شود، تشریح کرد: هر موقع گامی در راستای مردمی سازی عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد و فرهنگ مطرح می‌شود، مشاهده می‌شود که صدای دشمن بالا می‌رود و برای صرف‌نظر کردن مردم تلاش می‌کند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • ‌ساختارهای حقوقی و ‌حقیقی در تحقق شعار سال ‌مورد توجه قرار گیرد
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند