Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@04:33:06 GMT

دستگیری ۳ شکارچی کبک

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۳۷۹۴

 رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت (آذربایجان غربی) گفت: ماموران یگان حفاظت طی ۲ عملیات جداگانه موفق شدند سه شکارچی متخلف که اقدام به زنده گیری کبک در ارتفاعات این شهرستان می‌کردند را دستگیر کنند.

خالد بایزیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران یگان حفاظت جهت حفظ و صیانت از محیط زیست به صورت روزانه و مداوم از مناطق مختلف و ارتفاعات این شهرستان گشت‌زنی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار کرد: در این گشت زنی‌ها طی ۲ عملیات‌ جداگانه سه شکارچی متخلف را که در حال زنده گیری کبک بودند شناسایی و دستگیر شدند.

بایزیدی ادامه داد: در این زمینه چهار بال کبک زنده، یک قبضه اسلحه شکاری به همراه تعدادی فشنگ، یک دستگاه ضبط صوت و تعدادی دام و قفس نگهداری پرندگان نیز کشف و ضبط شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اضافه کرد: پرونده این متخلفان پس از تشکیل جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی گفت: کبک پرنده‌ای از راسته ماکیان سانان و زیستگاه آن دامنه‌های کوهستان و مناطق شیبدار صخره ای و سنگلاخی است که شکارچیان آن را به خاطر زیبایی و صدای دلنشین زنده‌گیری کرده و در محیط‌های خانگی نگهداری می‌کنند که این امر باعث از بین رفتن قدرت باروری و زاد و ولد این پرنده می‌شود.

بایزیدی یادآور شد: یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با همکاری و همراهی مردم، مسوولان و نیروهای نظامی و انتظامی با قاطعیت به تخلفات زیست محیطی برخورد و اجازە نخواهد داد تا افراد فرصت طلب، منابع زیستی نسل‌های آیندە را بە مخاطرە اندازند.

وی به شهروندان توصیه کرد هرگونه زنده گیری پرندگان یا تخلفات زیست محیطی را به این اداره گزارش دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.

شهرستان سردشت با داشتن ۹۰ هزار جنگل و ۳۰ هزار مرتع و کوهستانی بودن منطقه محیط مستعدی برای رشد و پرورش گونه‌های مختلف انواع پرندگان و سایر جانوران دارد. 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: قاچاق ۳۷ قطعه کبک وحشی به کشور عراق با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک‌ها، با اخذ حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضائی کرده است، افزود: محیط‌بانان افزون بر این کبک‌ها، ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده‌اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رهاسازی می‌شوند.

حمیدی اضافه کرد: کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آنکه آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

کد خبر 748646

دیگر خبرها

  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج