Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@13:40:19 GMT

چگونه با روش خانگی حساسیت فصلی را درمان کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۵۲۲۶

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها نفری هستید که حساسیت فصلی دارید، احتمالا فصل بهار عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی و سایر علائم آزاردهنده آلرژی را برایتان تداعی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بهار فصل تازگی و طراوت، نوشدن درختان و شکوفایی گل‌هاست؛ اما اگر شما هم یکی از میلیون‌ها نفری هستید که حساسیت فصلی دارید، احتمالا فصل بهار عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی و سایر علائم آزاردهنده آلرژی را برایتان تداعی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله، به حساسیت فصل بهار، علائم و نشانه‌ها، راه‌های بهبود و درمان آن می‌پردازیم. به‌علاوه، به چند سؤال رایج درباره این موضوع پاسخ می‌دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


حساسیت در فصل بهار

حساسیت یا آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد نسبت به ماده‌ای به‌نام آلرژن یا حساسیت‌زا واکنش بیش‌از‌حد نشان دهد. وقتی فردی حساسیت دارد، بدن او آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که وارد سلول می‌شود و هیستامین و سایر مواد شیمیایی را آزاد می‌کند. هیستامین با ایجاد ورم بینی و ورم چشم، از ورود آلرژن به بدن جلوگیری می‌کند.

انواع حساسیت

حساسیت یا آلرژی به ۲ گروه تقسیم می‌شود:

حساسیت فصلی: علائمش در بهار، تابستان یا پاییز اتفاق می‌افتد و معمولا به‌دلیل گرده گیاهان یا هاگ کپک‌هاست.
 حساسیت همیشگی: علائمش در تمام طول سال اتفاق می‌افتد و ممکن است به‌علت ریزگردها، شورۀ حیوانات خانگی، کپک و سوسک‌ها باشد.
در طول بهار، درختان و علف‌ها گرده‌های ریزی را برای تولیدمثل تولید می‌کنند. بعضی گیاهان با استفاده از حشرات و بعضی توسط باد گرده‌افشانی می‌کنند. گرده‌هایی که با باد پراکنده می‌شوند عامل اصلی حساسیت فصلی در افراد مبتلا به حساسیت فصلی هستند. حساسیت در فصل بهار، که به آن تب یونجه یا رینیت آلرژیک هم می‌گویند، می‌تواند شما را بیمار کند. بهتر است قبل از اینکه دنبال گل‌ها و چمن مصنوعی باشید، با شناخت بهتر این موضوع و استفاده از روش‌هایی ساده حساسیت فصلی را کنترل کنید. 

چه گیاهانی باعث حساسیت فصل بهار می‌شوند؟
فهرستی از گیاهانی که ممکن است باعث علائم حساسیتی شوند در ادامه آورده شده است:

بید سروسرو کوهی-کاجنارونچمن برموداغانزیتونلوئیچه چمنی-توتصنوبرزبان گنجشک-چنارچاودارچمن جانسوننخل-توسکاگردوی آمریکاییبلوطسپیداردرخت قهوه کنتاکیراش-افرای سیاه 
تغییرات آب‌و‌هوا نیز روی مقدار گرده‌ای که این گیاهان آزاد می‌کنند اثر می‌گذارد. در روز‌های گرم، رشد و باروری گیاهان افزایش می‌یابد. در حالی که در روز‌های بارانی انتشار گرده‌ها تعدیل می‌شود. در روز‌هایی که باد می‌وزد، انتشار گرده‌ها راحت‌تر می‌شود و علائم حساسیتی افراد افزایش می‌یابد.

علائم حساسیت فصل بهار
حساسیت فصل بهار ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

-عطسه
-پف چشم
-علائم آسم
-گرفتگی بینی
-آبریزش بینی.
-سیاهی زیر چشم
-کهیر (در موارد نادر)
-آبریزش و قرمزی چشم
-خارش چشم، بینی، گوش و دهان
-سرفه، خس‌خس سینه و تنفس دشوار
-آبریزش از عقب بینی (که آبریزش مخاط در پشت گلو احساس می‌شود)


برای جلوگیری از تماس با گرده و کپک‌ها کار‌های زیر را انجام دهید:

-علف‌های باغچه را کوتاه نگه دارد.
-ملحفه‌ها را هفته‌ای یک بار بشویید.
-قبل از ورود به منزل کفش‌هایتان را دربیاورید.
-از کُنده‌های مرده و پوسیده درختان دوری کنید.
-حداقل هفته‌ای دو بار زمین را جاروبرقی بکشید.
-در زمان چمن‌زنی و باغبانی از ماسک استفاده کنید.
-اگر باید برای کارهایتان بیرون بروید، از ماسک استفاده کنید.
-وقتی از بیرون به منزل می‌آیید لباس‌هایتان را عوض کنید و بشویید.
-روزانه حمام کنید و موهایتان را بشویید تا گرده‌ها از موهایتان برداشته شوند.
-میزان گرده موجود در محیط را بررسی کنید و اگر میزانش زیاد بود کمتر بیرون باشید.
-در صورت امکان، پنجره‌ها را ببندید و از فیلتر‌های ضدحساسیت برای دستگاه تهویه استفاده کنید.
-زمانی‌که بیرون می‌روید، از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا گرده کمتری روی موهایتان بنشیند یا وارد چشم‌هایتان شود.
-زدن چمن‌ها، برداشتن علف‌های هرز و سایر کار‌های سخت باغبانی را (که آلرژن‌ها را جابه‌جا می‌کنند) به فرد دیگری محول کنید.
-لباس‌های شسته‌شده را بیرون آویزان نکنید. گرده‌های گل می‌توانند به ملحفه و حوله‌ها بچسبند. از خشک‌کن برای خشک‌کردن آن‌ها استفاده کنید.-در روز‌هایی که هوا خشک است و باد می‌وزد در خانه بمانید. بهترین زمان برای بیرون‌رفتن بعد از بارندگی است که تمام آلودگی‌ها از هوا پاک شده است.پیشگیری در موارد شدیدتر اگر گرده گل‌ها در هوا زیاد باشد علائم و نشانه‌های حساسیت فصلی شدید‌تر می‌شود. روش‌های زیر به کاهش علائم کمک کند:

-از تلویزیون، رادیو محلی، اخبار یا اینترنت برای پیش‌بینی و آگاهی از میزان گرده گل‌ها استفاده کنید.
-اگر میزان گرده گل‌ها زیاد پیش‌بینی شده بود، قبل از شروع علائم با پزشک صحبت کنید.
-از انجام کار‌های مربوط به بیرون در صبحگاه که میزان گرده‌ها زیاد است خودداری کنید.
-در‌ها و پنجره‌ها را در شب یا هر زمان دیگری که میزان گرده‌ها زیاد است ببندید. درمان آلرژی فصل بهاردرمان آلرژی بهاری شامل یک‌سری دارو‌ها و درمان‌های خانگی است.
 انواع مختلفی از دارو‌های بدون نسخه و تجویزی هستند که علائم حساسیت را کاهش می‌دهند:

گیرنده‌های لوکوترین: این قرص‌ها فعالیت مواد شیمیایی خاص درگیر در واکنش حساسیتی را مهار می‌کنند.
قطره‌های چشمی: این قطره‌ها حساسیت چشمی در فصل بهار را درمان می‌کنند که می‌تواند تسکین مختصری برای قرمزی، خارش و ورم چشم باشد.
کورتیکواستروئید‌های بینی: نوعی اسپری بینی است که التهاب را کاهش می‌دهد و از جمله دارو‌های بسیار مؤثری است که پزشک برای درمان رینیت آلرژی تجویز می‌کند.
اسپری بینی: اسپری بینی کرومولین سدیم علائم حساسیت را کاهش می‌دهد و عوارض جانبی جدی ندارد. همچنین به نظر می‌رسد اگر قبل از شروع علائم از آن استفاده کنید مؤثرتر باشد.
سایر اسپری‌های بینی: سایر اسپری‌های موجود مسیر‌های خشک بینی را نرم یا مخاط را نازک می‌کنند، علائم آبریزش پشت بینی را کاهش می‌دهند و نیز به جلوگیری از واکنش حساسیتی کمک می‌کنند.
دارو‌های ترکیبی: بعضی از دارو‌های مربوط به حساسیت ترکیبی از آنتی‌هیستامین و داروی ضداحتقان‌اند که می‌توان به لوراتادین ـ سودواِفدرین (کلاریتین ـ دی) و فکسوفناتیدین ـ سودواِفدرین (آلگرا ـ دی) اشاره کرد.
آنتی‌هیستامین‌ها: به رهایی از عطسه، خارش، آبریزش بینی و آبریزش چشم کمک می‌کنند که می‌توان به لوراتادین (کلاریتین، آلاورت)، سیتریزین (زیرتک) و فکسوفلاردین (آلگرا) اشاره کرد. آنتی‌هیستامین‌ها به‌شکل قرص، اسپری بینی و شربت هستند. آنتی‌هیستامین ممکن است به شما احساس خواب‌آلودگی بدهد؛ بنابراین، اگر طی روز از آن استفاده می‌کنید، مراقب باشید.
مواد ضد گرفتگی یا احتقان: مواد ضداحتقان مثل سودواِفدرین (سودافد و آفرینول) به‌طور موقت گرفتگی بینی را باز می‌کنند. این ضداحتقان‌ها در اسپری‌های بینی مثل اُکسی‌متازولین (آفِرین) و فنیل‌اِفرین (نئوسینفِرین) هم وجود دارند. این مواد به‌صورت قرص، شربت، قطره و اسپری بینی هستند. از این اسپری‌ها فقط در چند روز متوالی استفاده کنید. استفاده طولانی‌مدت از اسپری ضداحتقان بینی ممکن است با گرفتگی مجدد، علائم را بدتر کند.
درمان‌های خانگی۱. هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید
هیچ محصول جادویی‌ای وجود ندارد که تمام گرده‌های موجود در هوای خانه را از بین ببرد؛ اما استفاده از روش‌های زیر در این زمینه کمکتان می‌کند:

-اگر در خانه سیستم‌های گرمایشی و تهویه دارید، از فیلتر‌هایی با کارایی بالا استفاده کنید و به‌طو‌ر منظم دستگاه را بررسی کنید.
-از فیلتر هِپا (فیلتر هوا با کارایی بالا و قابل‌حمل) در تخت خواب استفاده کنید.
-برای تمیزکردن زمین از جاروبرقی دارای فیلتر هپا استفاده کنید.
-با رطوبت‌گیر، هوای داخل را خشک نگه دارید.
-در خانه و ماشین از دستگاه تهویه استفاده کنید. ۲. سیسنوس‌هایتان را بشویید
یک بطری قابل‌فشار و یک ظرف مخصوص شست‌وشوی بینی از داروخانه بگیرید. از آب مقطر، استریل یا آبی که جوشیده و سرد شده یا فیلترشده نیز برای تهیه محلول نمکی استفاده کنید. به آب گرم حدود یک‌چهارم قاشق غذاخوری نمک و یک‌چهارم قاشق غذاخوری جوش‌شیرین اضافه کنید. قبل از هر بار استفاده، ظرف را با آب مقطر، استریل یا آبی که جوشیده و سردشده بشویید و ظرف را در هوای آزاد خشک کنید.

شست‌وشوی مسیر‌های بینی با محلول نمکی روشی سریع و ارزان و مؤثر برای رهایی از گرفتگی بینی است. شست‌وشو به‌طور مستقیم مخاط و آلرژن‌ها را از بینی شما خارج می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد کوئرستین (Quercetin)، که ماده مغذی موجود در پیاز و سیب و چای سیاه است، می‌تواند رهایش هیستامین را مهار کند.
هرچند بعضی افراد از برگ‌های خشک‌شده گزنه برای درمان علائم آلرژی استفاده می‌کنند، تحقیقی که عملکرد این موضوع را نشان دهد وجود ندارد.
بعضی افراد ادعا می‌کنند طب سوزنی علائم حساسیت فصلی را کاهش می‌دهد. بعضی اسناد این موضوع را تأیید می‌کند و شواهد کمی درمورد آسیب این روش وجود دارد.
بعضی دارو‌های طبیعی می‌توانند برای درمان علائم تب یونجه استفاده شوند که می‌توان به عصاره گیاه بابا‌آدم (Butterbur) و اسپیرولینا (نوعی جلبک خشک‌شده) اشاره کرد. با این حال، مزایا و ایمنی این گیاهان کامل مشخص نیست.
قبل از اینکه از روش‌های جایگزین استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. بعضی از مواد گیاهی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با دارو‌های مصرفی شما تداخل ایجاد کنند. زمان مراجعه به پزشکدر بعضی افراد استفاده از مهارکننده‌های آلرژن و دارو‌های بدون نسخه برای کاهش علائم آلرژی کافی است. منتها اگر حساسیت فصلی شما هنوز آزاردهنده است، تسلیم نشوید. درمان‌های دیگری هم موجود است. اگر حساسیت فصلی بدی دارید، ممکن است پزشک برای تشخیص نوع آلرژن آزمایش پوستی یا آزمایش خون تجویز کند. این آزمایش‌ها قدم بعدی درمان را مشخص می‌کند.

اگر فردی عفونت مزمن سینوسی، سردرد، تنگی نفس یا سرفه‌های مداوم داشت باید به پزشک مراجعه کند.
برای بعضی افراد، ایمونوتراپی به‌عنوان راهکاری بلندمدت تجویز می‌شود. ۲ نوع ایمونوتراپی وجود دارد:

تزریق (شات) آلرژی: که در آن، گلوله‌های حاوی آلرژن به‌مدت ۳ تا ۵ سال به فرد تزریق می‌شود. این تزریقات به ایجاد مقاومت نسبت به آلرژن کمک می‌کند و برای افرادی استفاده می‌شود که با دارو‌ها جواب کافی نمی‌گیرند یا دچار عوارض جانبی می‌شوند.
قرص‌های زیرزبانی: فقط برای درمان انواع خاصی از آلرژی‌ها استفاده می‌شود. فرد باید هر روز به‌مدت ۳ سال از یک قرص زیرزبانی استفاده کند. فرد می‌تواند چند ماه قبل از شروع بهار مصرف قرص را شروع کند.
پاسخ به سؤالات رایج درباره حساسیت فصلی
۱. حساسیت فصلی چقدر شایع است؟
آلرژی هم در بزرگ‌سالان و هم در کودکان شایع است. حدود ۵۰ درصد از جمعیت به‌نوعی بعضی از حالات مربوط به حساسیت را دارند که می‌تواند به‌دلایل مختلف ایجاد شود.

۲. والدین از چه سنی باید به وجود علائم حساسیت بهاری در کودکشان توجه کنند؟
معمولا شروع علائم از ۴سالگی است. هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود ممکن است علائم بدتر شود و کمتر به دارو پاسخ دهد؛ بنابراین بهتر است برای تشخیص و درمان به پزشک اطفال مراجعه کنید.

۳. آیا مالش چشم در زمان حساسیت مضر است؟
بله. مالش چشم علائم بیماری را بدتر می‌کند و موجب عفونت می‌شود. می‌توانید به‌عنوان جایگزین، از قطره‌های چشمی نرم‌کننده، کمپرس سرد یا آنتی‌هیستامین‌های خوراکی بدون نسخه استفاده کنید.

۴. آیا حساسیت فصلی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شود؟
بله. حساسیت، علاوه بر خارش چشم، گاهی باعث سیاهی زیر چشم نیز می‌شود. برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

۵. آیا ارتباطی بین استرس و آلرژی بهاری وجود دارد؟
بله. با اینکه استرس عامل ایجاد حساسیت فصلی نیست، ذهنی رها می‌تواند علائم آلرژی را کمتر کند و استرس این علائم را شعله‌ور می‌کند؛ بنابراین سعی کنید زمانی را برای شادی و استراحت در نظر بگیرید.

۶. آیا می‌توان آلرژی را درمان کرد؟
شما نمی‌توانید آلرژی را درمان کنید؛ اما می‌توانید علائم آن را درمان یا کنترل کنید و با کمی تغییر در سبک زندگی‌تان، در معرض عوامل حساسیت‌زا قرار نگیرید.

۷. چطور فرق بین سرماخوردگی و حساسیت فصلی را تشخیص دهیم؟
هرچند علائم این دو بیماری شبیه به هم‌اند، لازم است به موارد زیر توجه کنید: زمان ایجاد بیماری: سرماخوردگی معمولا در فصل زمستان اتفاق می‌افتد؛ اما حساسیت بسته به نوع آن در تمام طول سال یا فصلی است. الگوی علائم: خارش چشم و بینی در حساسیت شایع‌تر است. علائم سرماخوردگی الگوی خاصی ندارد؛ اما واکنش حساسیتی همیشه به یک صورت اتفاق می‌افتد. مدت‌زمان بیماری: علائم سرماخوردگی بعد از ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌رود؛ اما واکنش حساسیتی تا زمانی‌که در معرض عامل حساسیت‌زا هستید باقی می‌ماند و اگر این ماده وجود نداشته باشد علائم از بین می‌رود.

۸. اگر به منطقه دیگری نقل‌مکان کنم ممکن است آلرژی از بین برود؟
خیر. اگر حساسیت شما به‌علت گرده گیاهان است، ممکن است در منطقه جدید هم علائم حساسیتی را از خودتان نشان دهید.

۹. هیچ‌وقت حساسیت نداشته‌ام، اما ناگهان علائم آلرژی را از خود نشان دادم. چرا؟
ایجاد حساسیت ناگهانی در بزرگ‌سالی چندان عجیب نیست. گاهی ممکن است بدن ما بعد از چند سال به یک ماده واکنش نشان دهد، که دلیلش مشخص نیست.

۱۰. آیا آلرژی ارثی است؟
عوامل ژنتیکی در ایجاد بیماری‌های حساسیتی نقش دارند. اگر یکی از والدین بیماری آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلای فرزندشان ۴۸ درصد است و اگر هر دو والد بیمار باشند، این احتمال به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید اگر زیادی عطسه می‌کنید این مطلب را بخوانید آلرژی بهاری و ۱۶ نشانه هشدار دهنده لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی آلرژی بهار عطسه حساسیت فصلی عناوین مرتبط اگر زیادی عطسه می‌کنید این مطلب را بخوانید آلرژی بهاری و ۱۶ نشانه هشدار دهنده عید نوروز؛ در زنجان«نوروز بایرامی» چگونه بهترین انتخاب را هنگام خرید ماشین لباسشویی داشته باشیم؟ «ای بهار من» باکاروان شعر و موسیقی شنیدنی است نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ آشنایی با 25 فایده مهم روزه گرفتن ۲ شرح و تفسیر دعای روز اول ماه مبارک رمضان ۳ تاریخ دقیق شروع و پایان ماه رمضان در سال 1401 ۴ شرمنده مردم هستیم که نتوانستیم در دوره روحانی حقوق آنها را از دولت مطالبه کنیم/ دولت رئیسی بنا دارد در دفاع از حقوق مردم ایفای نقش کند ۵ از فرح پهلوی تا احسان علیخانی، جشن هنر یا عصر جدید؟ ۶ جزئیات خبر تخریب سنگ قبر محمدرضا شجریان اعلام شد ۷ نوزاد 23 روزه شروع به حرف زدن کرد!+فیلم ۸ مضامین شگرف و جالب دعای روز اول ماه رمضان ۹ واقعیت اجباری حضور دانش آموزان در مدارس/ کلاس‌های درسی پر رونق برگزار می‌شود؟ ۱۰ بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان چیست؟ ۱۱ اعمال مخصوص شب و روز نیمه شعبان ۱۲ روش هایی جالب برای سیاه شدن موهای سفید ۱۳ عمارتی به شکل کلاه در بندرعباس! + عکس ۱۴ ضارب ۳ روحانی در حرم مطهر رضوی کیست؟+عکس مهمترین اخبار آیت‌الله رئیسی: نظام اداری امروز کارآمد و گره‌گشاست/ راهبرد دشمن ایجاد یأس است/ کسانی که دارای ظرفیت هستند از تهدید هراس ندارند تلاش می‌کنیم پرداختی بیمار از هزینه‌های درمان کاهش یابد/ صدور مجوز درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها تا جای ممکن سهل و تسریع شود با عاملان حادثه مشهد برخورد خواهد شد پیام تسلیت وزیر ورزش و جوانان در پی درگذشت پیشکسوت عرصه مطبوعات بازدید وزیر راه از پروژه زیرگذر ورودی شرقی کرج آخرین اخبار اجتماعی زمین‌لرزه‌ گتوند در خوزستان خسارتی نداشت/ اعزام تیم‌های ارزیاب هلال احمر این نوشیدنی از بروز ضعف جلوگیری می کند حضور وزیر میراث فرهنگی در طالقان متروی کرج باید زودتر افتتاح شود اگر ساختارهای نقش‌آفرین کشور از دانش‌بنیان‌ها حمایت نکنند، چالش‌های جدی خواهیم داشت هشدار وزش باد شدید در تهران هشدار مدیریت بحران نسبت به وزش باد شدید در تهران دستگیری قاچاقچیان سلاح در منطقه هورالعظیم دیدار جمعی از نمایندگان مجلس، مسئولان قوه قضائیه و فرماندهان ارتش با رئیس جمهور گردشگری در دوره های مختلف بازوهای خود را از دست داده است ۳محکوم به قصاص در آذربایجان غربی بعد از۳۳ سال آزاد شدند/ تعیین تکلیف پرونده ۶ کیلو طلا و جواهرات مربوط به سال‌های ۶۵ تا ۶۸ ۵ پیشنهاد جذاب و خوشمزه برای افطاری در ماه مبارک رمضان کرونا جان 41 هموطن دیگر را گرفت دولت اسلامی فقط قوه مجریه نیست بلکه همه دستگاه‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی را شامل می شود کاهش قیمت گوشت مرغ گرم در میادین میوه و تره بار پایتخت اندرزگاه زنان زندان بافت کرمان و زندان نظامیان بوشهر خالی از زندانی و تعطیل شدند اخبار برگزیده عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد پارلمان اروپا تحریم فوری نفت و گاز روسیه را تصویب کرد هزینه خانواده ۴ نفره در ماه رمضان چقدر است؟ تست شخصیت شناسی از روی میوه مورد علاقه شما تقابل نکو و استرا پس از 953 روز ایران تجهیزات تولید سانتریفیوژ را به نطنز منتقل کرده است فیفا افزایش زمان مسابقات جام جهانی را تکذیب کرد بلینکن: چندان به رسیدن به توافق خوشبین نیستم نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ به پایین‌ترین سطح دهه‌های اخیر کاهش یافت تاکید بهادری جهرمی بر اولویت نخست دولت مردمی استرداد ۲۹ شی‌ تاریخی از فرانسه به ایران ۵۲میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور تزریق شد پوکر هوادار با ثبت تساوی دهم بیمار کرونایی تا چند روز می تواند روزه نگیرد؟ 2 نظر متفاوت در خصوص تزریق دز چهارم واکسن کرونا استقلال - پیکان؛ رونمایی از استقلال قرن جدید شبکه اجتماعی اتاق فرمان قتل طلبه های سنی و شیعه به احتمال قوی یکی است! ۸۷ درصد متقاضیان، وام ازدواج خود را دریافت کردند کاهش نرخ رشد نقدینگی برای چهارمین ماه متوالی واکنش ستاره پرسپولیس به اتهامی بزرگ! سنگ تمام سرمربی اسبق تیم ملی برای علی دایی توئیتر رسمی جام جهانی: ایران مانع صدرنشینی انگلیس می‌شود؟ دریافت وام ازدواج آسان‌تر می‌شود آخرین اخبار  بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |

تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلرژی بهار عطسه حساسیت فصلی حساسیت فصل بهار حساسیت فصلی واکنش حساسیتی آنتی هیستامین اتفاق می افتد استفاده کنید علائم حساسیت آلرژی بهاری علائم آلرژی آبریزش بینی برای درمان بعضی افراد آلرژی بهار اسپری بینی میزان گرده تر می شود اسپری ها دارو ها گرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۵۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند

به گزارش خبرآنلاین، تقریبا ۲۰ درصد از جمعیت ایران دچار یکی از انواع بیماری‌های آلرژیک هستند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این آمار در آینده افزایش بیشتری خواهد داشت.

آمار ابتلا به بیماری های آلرژیک در جهان به سرعت در حال افزایش است و متخصصان معتقدند به دلیل صنعتی شدن دنیای مدرن، تغییر الگوی زندگی‌ها، مدل ساختمان‌سازی‌ها، آلودگی هوا و تغذیه این آمار همچنان رو به افرایش خواهد ماند.

در ایران تقریبا ۲۰ درصد از جمعیت دچار یکی از انواع بیماری‌های آلرژیک هستند. آماری که در سال‌های اخیر افزایش بیشتری یافته است. به طوری که از هر ۲ ایرانی، تقریبا ۱ نفر به یکی از بیماری‌های آلرژیک مبتلا است.

درباره آلرژی چند تصور اشتباه بین خیلی از مردم وجود دارد؛ این که این بیماری تنها مختص دوره کودکی است و فرد در بزرگسالی به آن مبتلا نخواهد شد، این که آلرژی بیماری نیست و فقط نوعی حساسیت ساده است، این که پرهیز غذایی شدید می‌تواند به کنترل آلرژی کمک کند و این که آلرژی هرگز درمان نخواهد شد.

یک نکته‌ مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند

خیلی از افراد به دلیل داشتن شناخت اندک از آلرژی نمی‌دانند که این عارضه، واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است و زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی، ماده‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است (مثل گرده گیاهان)، به اشتباه به عنوان ماده‌ای خطرناک و مضر شناسایی می‌کند و برای دفاع از بدن علیه آن ماده وارد عمل می‌شود. و به این ترتیب، بیماری آلرژی بروز می‌کند و فرد را درگیر می‌کند.

دکتر محمدحسن بمانیان، فوق تخصص آلرژی و آسم و دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران به همشهری آنلاین می‌گوید: آلرژی، یک مکانیزم طبیعیِ سیستم ایمنی در برابر عوامل محیطی است. البته برخلاف تصور عمومی درباره این که آلرژی هیچ درمانی ندارد، آلرژی درمان قطعی دارد. به طوری که دیگر نیاز نیست بیمار دارو مصرف کند. البته نه همه آلرژی‌ها. مثلا کسانی که به نیش زنبور آلرژی دارند، بیماری‌شان قابل درمان است. به شرط آن که فرد خوددرمانی نکند.

به گفته این فوق تخصص آلرژی، آلرژی، یک بیماری مزمن است که طی یک دوره و بازه زمانی و با داروها و روش‌هایی که پزشک به بیمار ارائه می‌دهد، کنترل می‌شود.

این ایمونولوژیست درباره چگونگی تشخیص آلرژی از عفونت‌های ویروسی هم توضیح می‌دهد: موردی که آلرژی را از عفونت‌های ویروسی متمایز می‌کند، این است که در آلرژی‌ها خارش، یک علامت غالب است؛ خارش چشم، گلو و گوش.

تبعات خطرناک بی‌توجهی به آلرژی

بمانیان در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که برای کنترل آلرژی اقدام به خوددرمانی با مصرف آنتی‌هیستامین و اسپری بینی و ... می‌کنند، قابل تایید است، می‌گوید: آلرژی، یک بیماری است و باید درمان شود. آلرژی‌های شدید اگر درمان نشوند، باعث ایجاد اختلالات دیگری می‌شوند؛ مثل اختلالات خواب، انواع اختلالات گوش و انواع اختلالات چشمی. مثلا فردی که آلرژی چشمی دارد، به علت خارش مدام چشم‌ها مجبور است همیشه چشم‌های خود را با فشار بخاراند. خب با این کار فشار چشم‌ها بالا می‌رود، احتمال بروز آب مروارید افزایش پیدا می‌کند، ممکن است عیوب انکساری مثل آستیگمات برای چشم ایجاد شود، حتی بعضی‌ها کارشان به نیاز به پیوند قرنیه می‌کشد.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: در آلرژی‌های بینی مثلا ممکن است حس بویایی و چشایی فرد از دست برود و کیفیت زندگی خیلی پایین بیاید. ممکن است آلرژی در حنجره منتشر شود و صدای فرد برای همیشه تغییر کند، ممکن است به گوش میانی گسترش پیدا کند و باعث کاهش شنوایی فرد شود. حتی می‌تواند به ریه‌ها برسد و ایجاد آسم کند. همچنین مواردی از آلرژی‌های بینی را داریم که به پولیپ ختم می‌شود. پولیپ هم چون باعث انسداد بینی می‌شود و نوع تنفس، تنفس دهانی می‌شود، فرم فک در طولانی‌مدت تغییر می‌کند و اگر کودکی آلرژی داشته باشد و درمان نشود، در بزرگسالی نیاز به ارتودنسی و جراحی فک پیدا می‌کند. پس آلرژی یک حساسیت ساده نیست که از کنارش بگذریم و حتما باید درمان شود.

آلرژی، بیماریِ مخصوص کودکان نیست

دکتر سیدعلیرضا مهدویانی، فوق تخصص آلرژی هم در پاسخ به این سؤال که آیا آلرژی، بیماری مختص کودکان است، می‌گوید: علائم آلرژی در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود تا بزرگسالان. اما این موضوع به این معنی نیست که فقط کودکان به آلرژی مبتلا می‌شوند. در هر سنی امکان ابتلا وجود دارد. حتی در بالای ۵۰ سالگی.

این فوق تخصص آلرژی در توضیح بهتر این موضوع، بیماری ‌آلرژی را تعریف می‌کند و می‌گوید: آلرژی، افزایش حساسیت نسبت به عوامل محیطی و خارجی است که به خودی خود برای بدن ضرری ندارند، اما سیستم ایمنی بدن، آنها را دشمن و بیگانه تشخیص می‌دهد و علیه آنها به دفاع برمی‌خیزد و چون سیستم ایمنی در کودکان ضعیف‌تر است و پاسخ‌دهی سیستم ایمنی در دوران کودکی بیشتر صورت می‌گیرد، علائم آلرژی در آنها نسبت به بزرگسالان بیشتر مشاهده می‌شود. پس دلیل اصلی بروز بیشتر آلرژی در بچه‌ها این است.

به گفته مهدویانی، گاهی هم عوارض دارویی باعث بروز آلرژی‌ در فرد می‌شود که به آن می‌گوییم "آلرژی دارویی" و ممکن است با افزایش سن، شدت آلرژی هم بیشتر شود.

آیا پرهیز غذایی درست است؟

مهدویانی درباره پرهیزهای غذایی شدید که برخی متخصصان برای کنترل آلرژی کودکان و بزرگسالان تجویز می‌کنند، اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی همکاران پرهیزهای غذایی شدید و طولانی‌مدت به بیمار مبتلا به آلرژی می‌دهند. به طوری که ممکن است فرد – کودک یا بزرگسال – دچار مشکلات دیگری ازجمله سوءتغذیه شود. ما نمی‌گوییم رژیم غذایی ازسوی بیماران مبتلا به آلرژی جدی گرفته نشود، ولی مواد غذایی اصلی نباید طولانی‌مدت از رژیم بیمار حذف شود.

دکتر مهدویانی می‌گوید: آلرژی انواع دارد و بعضی از انواع آن اصلا ربطی به رژیم غذایی ندارند. یعنی خیلی از افراد اصلا به غذا آلرژی ندارند و مثلا آلرژی بینی دارند که در بهار شدت می‌گیرد. درضمن همه افراد، همه آلرژی ها را با هم ندارند. تشخیص این نکته از طرف پزشک خیلی مهم است. فقط اگر افزایش حساسیت در گوارش فرد اتفاق بیفتد، می‌شود آلرژی غذایی. بقیه آلرژی‌ها ربطی به مواد خوراکی و غذا ندارند.

او تاکید می‌کند: اتفاقی که اکنون رخ می‌دهد، این است که وقتی یک بیمار مبتلا به آلرژی به متخصص مراجعه می‌کند، آنقدر توسط بعضی از همکاران پزشک تحت اجتناب‌های غذایی قرار می‌گیرد که بیمار گاهی دچار سوءتغذیه می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی تاکید می‌کند: مثلا ما به بیمار می‌گوییم شما آلرژی غذایی نداری و او می‌پرسد "یعنی می‌توانم فست‌فود و سس و فلفل و ... بخورم؟" وقتی ما می‌گوییم آلرژی غذایی نداری، یعنی نسبت به مواد غذایی اصلی مثل شیر، گندم، تخم مرغ، برنج و ماهی حساسیت نداری. این به این معنا نیست که شما آزاد هستید که سس و مواد افزودنی و نگه‌دارنده و ... بخورید. اینها در حیطه آلرژی نیست؛ اینها مواد تحریک‌کننده است که هر فردی – نه فقط مبتلایان آلرژی - اینها را بخورد، ممکن است دچار تحریک گلو، سرفه و ... شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902012

دیگر خبرها

  • سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در خراسان جنوبی
  • علائم فشار خون بالا
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات