Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سیدوکیلی استاد دانشگاه در برنامه «راه و بیراه» فرهنگسرای اندیشه گفت: رشد فضای تجددی توسط افرادی مثل رضاخان یکی از دلایل اصلی برای مقابله با معنویت اصیل اسلامی و بروز عرفان‌های نوظهور است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه «راه و بیراه» با محوریت تبیین مبانی فکری عرفان‌های کاذب به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری رادیو گفت‌وگو در قالب برنامه زنده از این شبکه رادیویی پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساتید حوزه و دانشگاه، نخبگان علوم انسانی و صاحب‌نظران با حضور در این برنامه مهم‌ترین موضوعات درباره عرفان‌های نوظهور را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این ویژه برنامه رسانه‌ای، با رویکرد تبیینی- ایجابی به مسئله معنویت‌های نوظهور و فرق ضاله پرداخته و ضمن معرفی جایگاه والای عرفان و معنویت در دین اسلام، تبعات اجتماعی و دینی این فرقه‌های عرفانی ضاله و مقابله با آن‌ها را یادآور شده است.

جدیدترین قسمت از این برنامه رادیویی با موضوع «تبارشناسی ورود و بروز عرفان‌های نوظهور و معنویت‌گرایی غیردینی به ایران و وجوه مشترک آنها» و با حضور حجت الاسلام سیدهادی سیدوکیلی عضو هیئت علمی دانشگاه و بابک نوری روی آنتن رفت.

حجت الاسلام سیدوکیلی در ابتدای این برنامه به تبارشناسی عرفان‌های نوظهور پرداخت و گفت: درباره عرفان‌های نوظهور باید ماهیت‌شناسی جدی داشته باشیم. وقتی به ماهیت آنان نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم مرتبط با نیاز روحی و معنوی بشر است. به عبارت دیگر، در دوران مدرن و به ویژه پس از رنسانس، پشت کردن به کلیسا و جنبش‌های دینی، جهان را به سمت فناوری‌های نوین پیش برد و با نوعی کمبود در موضوعات معنوی مواجه شدیم که اثرات این کمبود را در آثار نویسندگان بزرگی مثل ویکتور هوگو می‌توان مشاهده کرد. برهمین اساس به نظر می‌رسد که هنرمندان نخستین گروه‌هایی بودند که این موضوع را به چالش کشیدند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، از یکسو جهان نمی‌خواهد به دوران برتری کلیسا در قرون وسطی برگردد و از سویی دیگر، منتقد فضای فناورانه و سرمایه‌داری است. در این شرایط، جهان به دنبال راهی جایگزین می‌گردد و اینجاست که با هدف اصلاح ساختار اومانیستی اروپا زمینه شکل‌گیری جریان‌های نوظهور فراهم می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که در ابتدا از موضوع معنویت آغاز نمی‌کنند. برای مثال، مارکس در ابتدا به اصلاح عدالت اجتماعی می‌پردازد، چرا که هنوز گمشده خود را نمی‌داند. سپس بحث‌های معنوی رشد پیدا می‌کند و به عرفان‌های نوظهور می‌رسیم.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ایجاد عرفان‌های نوظهور در ایران گفت: وقتی که چنین نیاز و خلأیی در جهان شکل گرفت، مستشرقان منبعی از معنویت را در هند کشف کردند. کسانی که می‌خواستند نظم نوین جهانی را اداره کنند، وقتی این منابع و در نقطه مقابل، آن نیازها را شناسایی کردند، سعی کردند از آنها در اداره نوین جهان و حتی اداره فضای کشورمان استفاده کنند. این موضوع در شرایطی رخ داد که کشورمان پیشینه بسیار افتخارآمیز ایرانی اسلامی دارد و دارای فرهنگی غنی است.

وی تأکید کرد: آنان هم‌چنین معتقد بودند که باید هویت ایرانی اسلامی را کنار بزنند، شکافی ایجاد کنند و در نهایت این فاصله و شکاف را با موضوع دیگری پر کنند. برهمین اساس، افرادی مثل رضاخان، آتاتورک و حتی مثل محمد بن سعود که در رأس جریان آل سعود است، فضای تجددی را رشد دادند. دقت داشته باشید که شاخصه اصلی در عرفان‌های نوظهور این است که بین هویت ایرانی و اسلامی با تجددگرایی فاصله ایجاد می‌کنند. آنان تلاش می‌کنند تا القا کنند که اسلام با نظام جدید و علم مخالف است تا افراد را از هویت قبلی جدا کرده و سپس چیزی جایگزین به نام معنویت‌های نوظهور به او بدهند.

بابک نوری مدرس حوزه عرفان‌های نوظهور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی گفت: اگر دقت کنید می‌بینید قالب عرفان‌های کاذب، وجه مشترکی در کلمات دارند. برای مثال به لغاتی مثل کارما، تناسخ، زندگی بعدی و ... اشاره می‌کنند. همه اینها نشان‌دهنده القاهای عرفان هندی است. دلیل این موضوع این است که چنین کلماتی در عرفان‌های هندی به چشم می‌خورد و در آیین‌ ابراهیمی یا آیین‌های کهن اصلا چنین کلماتی وجود ندارد. به همین دلیل است که خیلی از فرقه‌ها مثل رام‌الله به مکاتب هندی برمی‌گردند.

براساس این گزارش، برنامه «راه و بیراه» به همت فرهنگسرای اندیشه با همکاری رادیو گفت‌وگو ساعت 18:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود.

استاندار فارس: «موقعیت مهدی» ترجمان هنری اندیشه‌های رهبر انقلاب در باب اهمیت هنر است

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عرفان حلقه مدرنیته مدرنیته عرفان های نوظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حضور و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار بخش کشاورزی موجب تحول و جهش تولید در این بخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید علی احمدزاده عصر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صندوق توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر حمایت جدی از توسعه بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: استعدادهای حوزه کشاورزی باید با انجام مطالعات شناسایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشترین نقش‌آفرینی را در این بخش داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های بخش کشاورزی باید توسعه یابند و فعال‌تر شوند، افزود: حمایت از این صندوق از طریق اختصاص اعتبارات با هدف حمایت از تمام کشاورزان و سهامداران استان مدنظر باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود ۱۶۱ تعاونی و تشکل بخش کشاورزی، گفت: در راستای مردمی‌سازی دولت و تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم زمینه مشارکت کشاورزانی که عضو این صندوق هستند برای جهش در بخش کشاورزی فراهم شود.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی و سایر بخش‌های حوزه کشاورزی فرصت مناسبی برای مشارکت مردم است و بخش کشاورزی زمینه ساز حضور مردم در این بخش باشد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: وجود آب فراوان، زمین‌های مستعد و اراضی کشاورزی باید توسعه اشتغال و تحول در این بخش را فراهم کند.

کد خبر 747964

دیگر خبرها

  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور