Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، قرارگاه تامین مسکن در شهرداری تهران تشکیل شده و قرار است در سال جاری تعدادی مسکن در کلان شهر تهران ساخته شود.

قرار است بیشتر این ساخت و سازها در بافت فرسوده و اراضی رها شده شهر ساخته شود و زیرساخت های موجود در این مکان ها برای ساخت مسکن وجود دارد.

شهرداری تهران  قرار نیست  مسکن بسازد بلکه  شهرداری قرار است مانع‌زدایی کند تا هر چه سریعتر مشکل مسکن در پایتخت برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسکن در تهران، تشکیل قرارگاه تامین مسکن، قیمت مسکن، بافت فرسوده اراضی رها شده، مانع زدایی ها و ... با کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

اخباری مبنی بر ایجاد قرارگاه تأمین مسکن در شهرداری تهران منتشر شده است. در خصوص جزئیات فعالیت این قرارگاه توضیح دهید.

سازمان نوسازی شهر تهران دبیرخانه قرارگاه تأمین مسکن شهرداری تهران است/مجموعه تصمیم گیری ها مسکن در این قرارگاه گرفته می شود

اواخر سال گذشته قرارگاه تأمین مسکن شهرداری تهران راه‌اندازی شد تا مجموعه سیاست‌ها،‌تلاش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آنجا مورد بررسی قرار گیرد. همچنین موانع شناسایی و برای رفع آن راه کارهای کارشناسایی ارائه شود. این اقدامات در قالب یک قرارگاه پیش‌بینی شد. البته سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان دبیرخانه این قرارگاه قرار دارد. در این قرارگاه تمامی اقدامات تولید مسکن بررسی می‌شود.

در سال جاری قرار است چه تعداد واحد مسکونی در کلان شهر تهران ساخته شود و همچنین تهرانی‌ها حداقل به چند واحد مسکونی نیاز دارند؟ آیا ظرفیت‌ها شناسایی شده است؟

ساخت 120 هزار واحد مسکونی حداقل برای پاسخگویی به نیازهاست/ظرفیت ساخت 180 هزار واحد مسکونی را داریم

برای سال جاری 120 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. البته ما تا حدود 180 هزار واحد مسکونی را هم برآورد کرده‌ایم. 120 هزار واحد مسکونی حداقل برای پاسخگویی به نیازهاست و 180 هزار واحد مسکونی ظرفیت داریم که ما  این ظرفیت را در شهر تهران شناسایی کرده‌ایم و البته برای آن اقدام به تعریف پروژه‌ها کرده‌ایم.برای تأمین مسکن در تهران باید شناسایی‌های لازم صورت و برنامه‌ریزی انجام دهیم. 

آیا این ساخت و سازها قرار است فقط در بافت‌های فرسوده صورت گیرد؟

روی مانع‌زدایی‌ها برای ساخت و ساز تمرکز کرده ایم/ تعدادی پلاک کم‌دوام در بافت فرسوده شهر تهران وجود دارد/150 هزار پلاک کم‌دوام خارج از بافت فرسوده داریم

بخشی از ساخت و سازها در بافت فرسوده است. تعدادی پلاک کم‌دوام در بافت فرسوده شهر تهران وجود دارد که ضرورت نوسازی در آنها وجود دارد. البته ما روی مانع‌زدایی‌ها تمرکز کرده و به دنبال تسهیل‌گری و ایجاد نوسازی هستیم.

البته این را هم بگویم که ما 150 هزار پلاک کم‌دوام خارج از بافت فرسوده داریم که مستعد نوسازی هستند. 

9 هزار هکتار بافت فرسوده و عرصه رها شده در تهران داریم/ اعتقاد داریم تمام مسکن مورد نیاز شهر باید در داخل شهر تأمین شود

در کلان شهر تهران عرصه‌های ناکارآمد شهری هم داریم. در تهران 4 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده و 4 هزار و 500 هکتار عرصه رهاشده داریم. عرصه‌های رهاشده مکان‌هایی است که قبلاً در آنها فعالیت‌هایی صورت می‌گرفت ولی شاید سالها و بلکه دهه‌ها به صورت متروک باقی مانده است. از آنجایی که اعتقاد داریم تمام مسکن مورد نیاز شهر باید در داخل شهر تأمین شود، می‌توانیم از این مکان‌ها هم استفاده کنیم. رویکرد ما توسعه درونی و ایجاد بسترهایی برای تأمین مسکن است.

چه موانعی در عرصه نوسازی وجود دارد؟ آیا این موانع را شناسایی کرده‌اید؟ بیشتر در کدام نقاط شهر وجود دارد؟

تفاهم‌نامه مشترکی بین شهرداری تهران و وزارت راه منعقد شد/اقدامات شهرداری تهران در زمینه مسکن مشخص است/با وزارت دفاع هم تفاهم نامه داریم

بله موانع را شناسایی کرده‌ایم و همچنین عواملی که باعث سرعت بخشیدن به کار می‌شود را هم شناسایی کرده‌ایم.

تفاهم‌نامه‌های مشترکی هم بین شهرداری با برخی از نهادها بسته شده است. به عنوان مثال؛ تفاهم‌نامه مشترکی اواخر سال گذشته بین شهرداری تهران و وزارت راه منعقد شد و در این تفاهم‌نامه درج شده که قرار است شهرداری تهران در زمینه تولید مسکن چه اقداماتی انجام دهد. 

در کنار این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه‌ای هم با بنیاد مسکن مبادله شده و همچنین با وزارت دفاع هم تفاهم‌نامه‌ای داشته‌ایم و همچنان این اقدامات ادامه دارد.

چه مشوق‌هایی برای نوسازی در بافت فرسوده درنظر گرفته‌اید؟

 تسهیلات مسکن از 120 میلیون تومان به 450 میلیون تومان رسیده است

در حوزه بافت فرسوده عامل اصلی که منجر به نوسازی می‌شود مشوق‌های مالی است خوشبختانه هماهنگی‌هایی بین شهرداری تهران و وزارت راه صورت گرفته و تسهیلات مسکن از 120 میلیون تومان به 450 میلیون تومان رسیده است.

تسهیلات اسکان موقت به کجا رسید؟ قرار بود که این تسهیلات هم افزایش یابد، در این زمینه توضیح دهید.

افزایش تسهیلات اسکان موقت از 60 میلیون به 200 میلیون تومان طی هفته های آتی

تسهیلات اسکان موقت از 60 میلیون قراراست که به 200 میلیون تومان افزایش پیدا کند. تسهیلات ساخت افزایش پیدا کرده است،‌ اما قرار بود که تسهیلات اسکان موقت از ابتدای سال افزایش یابد. پیگیری‌های لازم صورت گرفته و طی هفته‌های آتی این امر اجرایی می‌شود.

آیا مشوق‌های لازم هم برای ساخت و ساز ( از جمله بخشودگی پارکینگ و ...)داده می‌شود؟

تعدادی ضابطه تنظیم شده و در دست بررسی در کمیسیون ماده 5 است/مشوق مالی و ضابطه‌ای باعث جهش و افزایش نوسازی بافت فرسوده می‌شود

بله، مشوق‌های ضابطه‌ای تراکم تشویقی، بخشیدگی پارکینگ و... ضوابطی در این زمینه تنظیم شده است و در دست بررسی در کمیسیون ماده 5 است. اگر مجموع این اتفاقات رخ دهد، پیش‌بینی می‌کنیم که مشوق مالی و ضابطه‌ای باعث جهش و افزایش نوسازی بافت فرسوده می‌شود.

در خصوص ساخت و ساز در عرصه‌های ناکارآمد شهری توضیح دهید. آیا این املاک را از فریز خارج می‌کنید؟

قبلاً نگاه انقباضی به بخش  ناکارآمد شهری بوده و بسیاری املاک فریز شده‌اند/550 هکتار عرصه رها شده پیرامون خیابان فدائیان اسلام از فریز خارج شد/به دنبال باز شدن قفل ساخت و ساز هستیم

در عرصه ناکارآمد هم باید عوامل شناسایی شود و باید در این بخش توسعه داشته باشیم. قبلاً نگاه انقباضی به این بخش بوده و بسیاری املاک فریز شده‌اند. در حال حاضر برنامه‌ای تهیه کرده‌ایم و اولین محدوده هم که حدود 550 هکتار پیرامون خیابان فدائیان اسلام بود و طرح ما در شورای معماری تصویب شد، این محدوده از فریز خارج شد.

باید امکان توسعه در بخش مسکن ایجاد شود/به دنبال خارج کردن 250 هکتار زمین از فریز هستیم

همچنین 250 هکتار هم مشابه این محدوده داریم که برایش طرح تهیه شده و در حال بررسی است. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته به زودی قفل ساخت و ساز باز شود و امکان توسعه در بخش مسکن فراهم شود.

شنیده‌ها حاکی است که تفاهم نامه ای هم با مراکز نظامی داشته‌اید و قرار است به برخی شهرک‌های مسکونی آنها مجوز ساخت داده شود، در این باره توضیح دهید.

ساخت 5 هزار واحد مسکونی در شهرک های مسکونی نهادهای نظامی/تفاهم کرده ایم و قرار است مجوز داده شود

تعدادی از شهرک‌های مسکونی مربوط به نهادهای نظامی است. تفاهماتی صورت گرفته و قرار است که 5 هزار واحد مسکونی امسال در این شهرک‌ها ساخته شود که مجوز ساخت آن داده می‌شود و در حال پیگیری موضوعات هستیم. 

تعدادی تک‌پلاک‌های بزرگ در شهر وجود دارد که می‌توان از آن برای ساخت و سازها استفاده کرد، آیا در این باره برنامه‌ای دارید؟

می توان از تک‌پلاک‌های بزرگ برای ساخت و ساز در پایتخت استفاده کرد/پیگیر صدور پروانه هستیم

تک‌پلاک‌های بزرگی در پایتخت وجود دارد که در بافت فرسوده نیست و می‌توان از آنها استفاده کرد، مثل پیکان‌شهر در منطقه بیست و دو و مجموعه جنگ‌افزارسازی در منطقه 13 که ما این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده‌ایم و پیگیری می‌کنیم که بتوانیم اقداماتی انجام دهیم و همچنین پیگیریم که صدور پروانه انجام شود.

قرار بود که زمان صدور پروانه کاهش یابد آیا این امر رخ داد؟

تمهیداتی صورت گرفته تا صدور پروانه  ظرف دو ماه انجام شود/حذف فرایند های اضافه برای صدور پروانه/در تلاش هستیم که بروکراسی‌زدایی صورت گیرد

موضوع صدور پروانه در قرارگاه مسکن شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.تمهیداتی صورت گرفته تا صدور پروانه ظرف دو ماه انجام شود. در تلاش هستیم که بروکراسی‌زدایی صورت گیرد و خیلی از فرایندهای اضافی حذف و در کوتاهترین زمان ممکن مجوز صادر شود.

سازمان نوسازی شهر تهران چه تعداد واحد در سال جاری می‌سازد؟ 

ساخت 4000 واحد مسکونی در سال جاری توسط سازمان نوسازی/واحدها با مشارکت توسعه‌دهندگان مسکن بخش خصوصی و عمومی ساخته می‌شود

ما به عنوان سازمان شهر تهران ساخت 4 هزار واحد مسکونی را در برنامه داریم. 1500 واحد در دست ساخت و حدود 2500 واحد در دست اخذ مجوز است. این پروژه‌ها روی زمین‌های شهرداری تعریف شده و با مشارکت توسعه‌دهندگان مسکن بخش خصوصی و عمومی ساخته می‌شود.

4 هزار واحد مسکونی در بخش مسکن جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد/ تعدادی پلاک در گود آذری وجود دارد که باید جابجا شود

سازنده قدر و سهم خود را برمی‌دارد و ما هم قدر وسهم خودمان را برمی‌داریم و از قدر و سهم خود به عنوان مسکن جایگزین بافت فرسوده مورد استفاده قرار می‌دهیم و در جاهایی که نیاز است پلاک جابجا شود، از این پلاک‌ها استفاده می‌کنیم.

مثلاً در بخشی که فضای سبز است و تعدادی پلاک باید به محدوده فضای سبز اضافه شود  ما از این مسکن های جایگزین استفاده می‌کنیم. یا به عنوان مثال تعدادی پلاک در گود آذری وجود دارد که باید جابجا شود و ما از این مسکن‌های جایگزین در آنها استفاده می‌کنیم.

برخی از اعضای شورای شهر گله دارند که جزئیاتی در خصوص ساخت مسکن شهرداری نمی‌دانند، آیا گزارش جامعی به شورا ارائه شده؟ در این زمینه توضیح دهید.

شهرداری رأسا مسکن نمی‌سازد/شهرداری قرار است مانع‌زدایی کند/گزارشی در خصوص مسکن در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهیم کرد

برخی از دوستان ابهاماتی در این زمینه دارند. من در همین جا اعلام می‌کنم که  شهرداری رأسا مسکن نمی‌سازد شهرداری قرار است مانع‌زدایی کند و کاری کند که زودتر این امر رخ دهد و موانع برداشته شود. چند روز پیش شهردار تهران گزارشی به شورای شهر تهران ارائه کرد و در هفته آینده هم در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ما گزارشی در این باره ارائه می‌کنیم.

آیا زیرساخت‌های لازم برای مسکن‌هایی که قرار است ساخته شود فراهم می‌شود؟

در جاهای ساخت و ساز صورت می گیرد که زیر ساخت داریم/باید تمامی سرانه های آموزشی، درمانی و ... ایجاد شود

به دلیل اینکه این مسکن‌ها در داخل شهر ساخته می‌شود زیرساخت‌ها وجود دارد. ما قرار نیست در نقطه‌ای که زیرساخت ندارد ساخت و ساز کنیم. در داخل شهر شبکه آب، برق، گاز و... وجود دارد و حتی در بیشتر نقاط شبکه فاضلاب وصل شده است.

ما موضوع خدمات روبنایی را باید پیگیری کنیم و باید سرانه‌های آموزشی، درمان، ورزشی و فضای سبز ایجاد کنیم. البته این اقدامات همزمان با ساخت مسکن تعیین می‌شود. ما فقط به دنبال ساخت مسکن نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که همزمان خدمات روبنایی هم ارائه شود. البته الزامات قانونی هم در این زمینه وجود دارد که این خدمات تأمین شود.

با ساخت این مسکن ها چقدر امکان دارد قیمت مسکن در تهران کاهش یابد؟

می خواهیم مسکن به اندازه نیاز تولید شود/ یکی از عواملی که باعث رشد لجام گسیخته مسکن شده کمبود عرضه است/عوامل مختلفی در قیمت مسکن دخیل هستند

البته بنده در چندین سال گذشته اصلا نشنیدم قیمت مسکن کاهش پیدا کند. قیمت مسکن متغییرهای مختلفی وجود دارد. یکی از عواملی که باعث رشد لجام گسیخته مسکن شده کمبود عرضه است البته منطق اقتصادی هم دارد چرا که تناسب باید بین عرضه و تقاضا وجود دارد. در حال حاضر ما به دنبال هدفگذاری هستیم تا مسکن به اندازه نیاز تولید شود و خانواده‌هایی که نیازمند مسکن هستند بتوانند آن را خریداری کنند. فکر می‌کنم تا حدودی جلوی رشد قیمت گرفته شود البته عوامل دیگری هم در رشد مسکن دخیل هستند مثل افزایش هزینه مصالح، نیروی انسانی و... که باید برای تمام این موضوعات راه‌حل درنظر گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهر تهران مسکن ساخت وساز تسهیلات بافت فرسوده سازمان نوسازی شهر تهران تسهیلات اسکان موقت شناسایی کرده ایم هزار واحد مسکونی برای ساخت و ساز واحد مسکونی بافت فرسوده شهرداری تهران مسکن شهرداری میلیون تومان ساخته می شود ساخت و سازها تعدادی پلاک صدور پروانه بین شهرداری داخل شهر مسکن ها سال جاری تفاهم نامه تأمین مسکن توضیح دهید مانع زدایی قیمت مسکن ساخت مسکن ساخته شود شهرک ها پلاک ها نامه ای رها شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۶۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

خلیل منبتی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: هم اکنون در حاشیه شهر مشهد بیش از هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین و افراد کم‎ درآمد مانند مددجویان کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی درحال ساخت است.

او افزود: علاوه بر این عملیات عمرانی سه هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز در سراسر استان در دستور کار قرار دارد که در تلاش هستیم تا با حداقل آورده، سرپرستان خانوار، خانه و سرپناهی برای آنان فراهم آید.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بنیاد مسکن در بحث کلانشهر مشهد طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بسیاری را در شهرستان‌های زیر ۵۰ هزار نفر، روستا‌ها و بخشداری‌ها در دست اجرا دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است
  • آغاز عملیات اجرایی ۱۳۴ واحد مسکونی در شهر گهرو
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • ۷۱ هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند
  • ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم
  • ساخت بیش از ۵۰ واحد مسکونی در صومعه سرا
  • ۷۱ هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است