Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@06:35:50 GMT

جنایات جنگی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۶۳۵۶

یک گزرش به بررسی تعدادی از جنایات جنگی انجام شده توسط آمریکا پس از سال ۱۹۴۵ که تاکنون در موضوع جنایت از آن‌ها تحقیق نشده، پرداخته است.

خبرگزاری میزان - آمریکا کشوری است که در تاریخ خود تاکنون جنایات جنگی بسیار زیادی را در نقاط مختلف جهان مرتکب شده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، در ادامه تعدادی از جنایات جنگی انجام شده توسط آمریکا پس از سال ۱۹۴۵ آورده شده که تاکنون در موضوع جنایت از آن‌ها تحقیق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قتل عام «نو گان ری» در جولای ۱۹۵۰

در اوایل جنگ کره، سربازان آمریکایی از هنگ هفتم سواره نظام به گروه بزرگی از پناهندگان کره جنوبی در یک پل راه آهن در نزدیکی روستای «نو گان ری» حمله کردند.

بر اساس گزارش بنیاد صلح نو گان ری، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر کشته شدند که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند.

این کشتار تا سال ۱۹۹۹ سرپوش گذاشته شد، تا زمانی که یک گزارش آسوشیتدپرس آن را به جهانیان فاش کرد.

این گزارش با استناد به اسناد آمریکا و کره شمالی از قتل‌ها نشان می‌داد سربازان آمریکایی دستور شلیک به همه پناهجویان را داشتند، زیرا معتقد بودند نفوذی‌های کره شمالی ممکن است در میان آن‌ها باشند.

گروهی که در نو گان ری، قتل عام شدند به هیچ وجه تنها کسانی نبودند که توسط سربازان آمریکایی کشته شدند، چرا که اتهامات بیش از ۲۰۰ حادثه جداگانه با تشکیل کمیته تحقیقاتی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۸ مطرح شد.

تحقیقات آمریکا به این منجر شد که بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا بیانیه‌ای صادر کرده و از این حادثه ابراز تأسف کند، اما واشنگتن عذرخواهی صریح یا امکان پرداخت غرامت برای بازماندگان را رد کرد.

بازرسان کره جنوبی تحقیقات آمریکا را نوعی اقدام عامدانه برای پاک کردن ردشان از جنایت خواندند.

عملیات اسپیدی اکسپرس، دسامبر ۱۹۶۸ تا می ۱۹۶۹

لشکر ۹ پیاده نظام ارتش آمریکا مسئول آرام کردن بخش بزرگی از دلتای رودخانه مکونگ به منظور کاهش عملیات جبهه آزادیبخش ملی ویتنام در نزدیکی پایتخت ویتنام جنوبی، یعنی سایگون (امروزه شهر هوشی مین) بود.

در طول این عملیات شش ماهه، نیرو‌های آمریکایی قتل عام‌های بی رویه روستا‌های ویتنامی را انجام دادند و از حملات هوایی و حملات شبانه برای کشتن هر چه بیشتر مردم استفاده کردند.

بر اساس گزارش‌ها، به فرماندهان میدانی دستور داده شده بود تا زمانی که تعداد قابل قبولی از مردم کشته نشوند، برنگردند و به اصطلاح «مناطق آتش آزاد» به کشته‌های گسترده غیرنظامیان منجر شد.

یک تحقیق داخلی توسط بازرس کل ارتش آمریکا نشان داد که این عملیات بین ۵ هزار تا ۷ هزار تلفات غیرنظامی ایجاد کرده است و ۱۰ هزار و ۸۹۹ مبارز ویتنامی نیز کشته شدند.

فرماندهان نظامی آمریکا سعی می‌کردند آمار کشته‌های غیرنظامی را کمتر از حد واقعی و مبارزان کشته شده را اغراق کنند تا بتوانند خود را تاثیرگذار نشان دهند.

بزرگراه مرگ، فوریه ۱۹۹۱

در روز‌های پایانی عملیات طوفان صحرا، هواپیما‌های آمریکایی بیش از ۲ هزار وسیله نقلیه را در بزرگراه ۸۰ که از شمال شهر کویت به سمت بصره در عراق امتداد دارد، منهدم کردند.

ترکیبی از غیرنظامیان فراری از جنگ و یگان‌های نظامی عراقی که از عملیات نظامی عقب‌نشینی می‌کردند طی دو روز حملات هوایی از ۲۵ تا ۲۷ فوریه بمباران شدند.

به گفته رمزی کلارک، دادستان کل سابق آمریکا، از آنجایی که سربازان فراری خارج از جنگ بودند، آن‌ها اهداف نظامی قانونی نبودند.

برآورد‌ها از مرگ و میر‌ها بسیار متفاوت است، از ۲۰۰ تلفات تا بیش از هزار مورد.

علاوه بر این، شاهدان آمریکایی گزارش دادند که یک واحد زرهی آمریکایی به سوی یک گروه ۳۵۰ نفری از سربازان خلع سلاح عراقی که پس از فرار از قتل عام تسلیم شده بودند، تیراندازی کرد و تعداد نامعلومی از آن‌ها کشته شدند.

بمباران پناهندگان آلبانیایی در کوریشا، می ۱۹۹۹

در ۱۴ می ۱۹۹۹، هواپیما‌های آمریکایی گروهی متشکل از صد‌ها پناهجوی آلبانیایی را در نزدیکی کوریشا در کوزوو که برای هفته‌ها در تپه‌ها پنهان شده بودند، بمباران کردند.

به گفته مقامات یوگسلاوی، ۸۷ پناهجو در این حمله کشته شدند.

آمریکا ادعا کرد که یوگسلاوها از این افراد به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند، اما آمریکا نتوانست هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه کند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین تلفات آمریکا در طولانی‌ترین جنگ‌های خارجی

نبرد دوم فلوجه، نوامبر ۲۰۰۴

تفنگداران دریایی آمریکا به همراه نیرو‌های عملیات ویژه، نیروی هوایی آمریکا و گردان انگلیسی "Black Watch" در نوامبر ۲۰۰۴ حمله گسترده‌ای را به شهر فلوجه عراق آغاز کردند که تقریباً کل شهر را ویران کرد.

هدف اعلام شده تضعیف اقدام عراق علیه اشغالگری آمریکا و انگلیس بود، اما استفاده سنگین از توپخانه، حملات هوایی، و سلاح‌های شیمیایی مانند فسفر سفید و بمب‌های آتش زا و اورانیوم ضعیف شده، به مرگ گسترده غیرنظامیان منجر شد.

صلیب سرخ تخمین زد که ۸۰۰ غیرنظامی در این نبرد کشته شدند، در حالی که سازمان‌های غیر دولتی عراق و کارکنان پزشکی تخمین زدند که بین ۴ هزار تا ۶ هزار نفر که اکثرا غیرنظامی بودند، کشته شدند.

 

بمباران بیمارستان قندوز، اکتبر ۲۰۱۵

در ۳ اکتبر ۲۰۱۵، یک جنگنده AC-۱۳۰U نیروی هوایی آمریکا مرکز درمانی شهر قندوز در شمال افغانستان را دور زد و آن را با آتش توپخانه و مسلسل به مدت ۳۰ دقیقه بمباران کرد.

این بیمارستان توسط پزشکان بدون مرز اداره می‌شد که ادعا‌های آمریکا مبنی بر پنهان شدن نیروهای طالبان در این مرکز را رد کرد.

۴۲ نفر در این حمله کشته شدند و ۳۳ نفر دیگر ناپدید شدند که هم کارکنان پزشکان بدون مرز و هم بیماران بودند.

پنتاگون در ابتدا تلاش کرد تا این حمله را سرپوش بگذارد و ادعا کرد که ممکن است به دلیل درگیری‌های نزدیک، خسارت‌های جانبی اتفاقی رخ داده باشد.

با این حال، پس از اینکه مشخص شد که این حمله مستقیماً توسط فرماندهان آمریکایی دستور داده شده است، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا بابت این حمله عذرخواهی کرد و به خانواده‌های قربانیان هر کدام ۶۰۰۰ دلار پرداخت کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز آمریکا را متهم کرد که با ادعای حضور طالبان در داخل این حمله، به جنایت جنگی اعتراف کرده است.

بمباران القوات الجدیده، مارس ۲۰۱۷

تخمین زده می‌شود که ۴۰ هزار غیرنظامی در جریان محاصره ۹ ماهه موصل در عراق توسط نیرو‌های عراقی و ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا کشته شدند که بخش عمده‌ای از آن به دلیل بمباران توپخانه‌ای بی امان این شهر بود.

با این حال، یک حادثه خاص برجسته است: حمله هوایی آمریکا در ۱۷ مارس ۲۰۱۷، در محله القوات الجدیده در غرب موصل.

آمریکا یک هفته پس از این حمله اعتراف کرد که محلی را که مربوط به ادعای تلفات غیرنظامیان است هدف قرار داده است.

عفو بین‌الملل گزارش داد که ۱۵۰ غیرنظامی پس از اینکه مقامات آمریکایی به آن‌ها گفته بودند از شهر فرار نکنند در این حمله کشته شدند، اگرچه گزارش‌های عراقی می‌گویند بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند.

محاصره رقه، ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۷

با نزدیک شدن به پایان نبرد موصل، محاصره رقه، مرکز داعش در سوریه آغاز شد.

توپخانه تفنگداران دریایی آمریکا شهر را بی وقفه بمباران کرد و در مدت پنج ماه ۳۵ هزار گلوله شلیک کرد؛ بیش از آنچه در تهاجم سال ۲۰۰۳ به عراق استفاده شد.

دو بار در طول بمباران، هویتزر‌های ۱۵۵ میلی متری M۷۷۷ آمریکا در لوله‌های توپ خود سوختند، که یک اقدام سیار نادر به حساب می‌آید.

همزمان، نیرو‌های هوایی آمریکا حدود ۲۰ هزار مهمات را در سرتاسر عراق و سوریه پرتاب کردند که بیشتر آن‌ها نیز در رقه فرود آمد.

تحقیقات عفو بین الملل و ایروارز نشان داد که تعداد کل غیرنظامیان کشته شده در رقه بیش از هزار و ۶۰۰ نفر بوده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا حقوق بشر هوایی آمریکا جنایات جنگی کشته شدند قتل عام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۶۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت

حمله با شمشیر در لندن پایتخت انگلیس یک کشته و چند زخمی از جمله دو پلیس بر جای گذاشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک پسر نوجوان امروز سه‌شنبه در جریان یک حمله با شمشیر در شرق لندن کشته شد و دو پلیس به همراه چند نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

این مرد 36 ساله که ظاهرا یک شمشیر از نوع «سامورایی» داشت، توسط پلیس دستگیر شد.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در حساب ایکس خود این حمله را شوکه کننده خواند و نوشت: چنین خشونتی هیچ جایی در خیابان‌های ما ندارد.

پلیس لندن اعلام کرده است که هیچ انگیزه تروریستی در جریان این حمله با سلاح سرد وجود نداشته است.

حمله با سلاح سرد در استرالیا 6 کشته برجای گذاشت

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • نتانیاهو: دادگاه لاهه به جنگ ما آمده است | سایه اتهام ارتکاب جنایات جنگی بر سر رهبران صهیونیست
  • حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت
  • نتانیاهو نشست کابینه جنگی را لغو کرد/ احتمال حمله زمینی به رفح
  • فیلم/ حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در نتساریم
  • سقوط بالگرد ارتش کلمبیا در منطقه جنگی/ تمام ۹ سرنشین کشته شدند
  • تشکل یافتگی دانشجویان یک ویژگی خاص در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا است
  • دادگاه لاهه در حال بررسی جنایات اشغالگران در بیمارستان‌های غزه است
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه