Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@13:49:09 GMT

نظاره یا نظارت بر قیمت‌ها، مسأله مردم این است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۷۰۰۴

نظاره یا نظارت بر قیمت‌ها، مسأله مردم این است

خبرگزاری فارس - حسن عبداللهی: رمضان ماه مهمانی الهی و متنعم شدن بندگان زمینی از سفره رحمت آسمانی است، ماهی که مردم تبریز از دیرباز با آداب و رسوم ویژه ای به استقبال آن رفته اند و مهمانی و افطاری های ماه رمضان یکی از همین رسم و رسوم بوده، رسمی که البته در دو سال گذشته به واسطه شیوع کرونا و ممنوعیت و معذوریت برگزاری چنین مهمانی هایی تا حدود بسیار زیادی کمرنگ شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه رمضان امسال اما به شکرانه فروکش کردن نسبی کرونا به نظر می رسید شور و حال و هوای سال های نه چندان دور خود را با گسترده شدن سفره های افطاری باز خواهد یافت اما آنچه که امسال این سفره های افطاری را خالی تر و کوچکتر از گذشته کرده، نه کرونا که قیمت های سر به فلک کشیده اقلام و کالاهای ضروری و مصرفی خانواده هاست.

این روزها اگر فارغ از هیاهوی رسانه ها بر سر قیمت گوجه فرنگی، در شهر و کوچه و خیابان ها چرخی زده  و از چند مغازه و بقال و چقال برای تهیه اقلام مصرفی پرس و جو کرده باشید، به ملموس ترین شکل ممکن متوجه افزایش فاحش قیمت ها نه در گوجه فرنگی که از خرما و زولبیا و بامیه گرفته تا حتی نان خواهید شد، قیمت هایی که در بسیاری از موارد به یکباره و در فاصله بین خروج از تعطیلات عید نوروز و ورود به ماه ضیافت الهی، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته اند و آن هم درست در اقلامی که قوت قالب ماه رمضان محسوب می شوند.

البته که همه می دانیم این اتفاق نامیمون تنها مختص ماه رمضان نیست و این روند در بسیاری دیگر از ایام و مناسبت ها نیز بر بازار و سبد کالای خانوارهای متوسط رو به پایین حاکم است و نزدیک ترین مصداق عینی آن نیز افزایش یکباره قیمت میوه و شیرینی همزمان با عید نوروز بود، اقلامی که در همین کمتر از یک هفته پس از تعطیلات نوروز و به یکباره بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته اند و صحت این ادعا را در برچسب قیمت میوه فروشی هایی می توان دریافت که روزهای پایانی سال قبل پرتقال را بین ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان و حتی بیشتر عرضه می کردند و اکنون با هفت هزار تومان چوب حراج به بار پرتقال خود زده اند.

اما آزار دهنده تر از همه این مشکلات برای مردم، وعده های نظارتی مسئولان مرتبط پیش از همه این مناسبت هاست، وعده هایی که در موعد لازم هیچ خروجی و شکل عملی به خود نمی گیرند و نتیجه آن افزایش مستمر قیمت هاست، مصداق در دسترس این پدیده نادر را که در هیچ کجای دنیا لنگه و همتایی ندارد، باید در صحبت های دو روز پیش مدیران کل صمت و جهادکشاورزی آذربایجان شرقی جستجو کرد که هر دوی بزرگواران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند، آمارهای پر و پیمانی از تأمین کالاهای مورد نیاز این ایام و نظارت های سفت و سخت بر بازار رمضان و قیمت اقلام و کالاهای ضروری این ایام به مخاطبان تحویل می دادند.

در این بین تعجب آورتر و البته تأسف بارتر از تناقض این آمار و واقعیت های کف بازار، سخنان و ادعاهایی است که مسئولان پر مورد سامانه بازرگام و راه اندازی آن برای تعادل قیمت ها در بازار و نظارت بر این حوزه مطرح می شود، سامانه ای که در برخی موارد قیمت محصولات و کالاهای ارائه شده در آن حتی از قیمت های فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر نیز بالاتر است و خنده دار تر از آن ادعای مدیر کل جهاد کشاورزی استان در مورد مشکلات این سامانه است که گفته عدم تحویل به موقع سفارشات مهمترین گلایه مردم از سامانه بازرگام تبریز است!

هر چند این روند معیوب و مریض نه امسال و سال گذشته که سالهاست بر حوزه بازار و قیمت ها در ایام و مناسبت های مختلف حاکم است، اما طرح ادعای نظارت بر بازار و قیمت ها که بیشتر به نظاره منفعل مسئولان و دستگاه های مسئول به بی سر و سامانی قیمت ها شبیه است تا نظارت، بیش از هر چیز گلایه و نارضایتی عمومی را موجب شده تا جایی که اکنون این گزاره در بین مردم در حال نهادینه شدن است که هر وقت مسئولان از نظارت و کنترل قیمت ها دم زدند، باید منتظر یک نابسامانی و افزایش افسار گسیخته در قیمت ها بود و این یعنی به یغما رفتن اعتماد عمومی در سایه عملکرد غیر قابل دفاع مسئولان و دستگاه های مسئول.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان فارس تبریز کنترل قیمت بازار و قیمت ها قیمت حبوبات حسن عبداللهی سفره های افطاری ماه رمضان قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۷۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • قربانعلی‌پور نظاره‌گر بازی سرنوشت‌ساز لیگ (عکس)
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز