Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: چهل و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

انگلیس: جنگ اوکراین وارد مرحله جدید و متفاوتی شده است ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۸

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه گفت درگیری‌ها در اوکراین وارد مرحله جدید و متفاوتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه شبکه «بی‌بی‌سی»، تراس گفت در حال حاضر درگیری‌های اوکراین وارد مرحله جدید و متفاوتی شده و «تهاجم روسیه حالتی متمرکزتر پیدا کرده است».

این مقام انگلیسی پس از نشست وزرای امور خارجه اعضای ناتو ادعا کرد:‌‌ «هدف انگلیس همچنان روشن است، پوتین باید در اوکراین شکست بخورد. پوتین تاکتیک‌های خود را عوض کرده اما نیات خود را تغییر نداده است. او می‌خواهد تمام اوکراین را به‌دست آورد».

اخراج چند دیپلمات روسی از سوی ژاپن ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۷

بعد از تصمیم کشورهای غربی در اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روسیه به بهانه جنگ در اوکراین، ژاپن نیز قصد پیوستن به این موج ضد روسی را دارد.

خبرگزاری «کیودو» امروز (جمعه) به نقل از چند منبع مرتبط با این موضوع گزارش داد که دولت توکیو تصمیم به اخراج برخی دیپلمات‌های روس گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این گزارش، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی، نشست خبری در این رابطه برگزار خواهد کرد که انتظار می‌رود اعمال تحریم‌های بیشتر ژاپن علیه روسیه را اعلام کند.

پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۶

سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا «پنجمین بسته‌ تحریم‌ها» علیه روسیه را تصویب کردند و از جمله این تحریم‌ها می‌توان به اعمال محدودیت‌ها علیه موسسات مالی، ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه و ممنوعیت صادرات فناوری پیشرفته به روسیه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزری تاس، سفیر فرانسه در اتحادیه اروپا در توییتر خود نوشت: این بسته معنادار تحریم‌ها علیه روسیه، حوزه جدیدی از تحریم‌ها را علیه این کشور گسترش می‌دهد.

وی افزود: این بسته شامل مسدود شدن دارایی چندین بانک روسی، تحریم تسلیحاتی روسیه، اعمال محدودیت‌ها علیه واردات زغال سنگ از روسیه و محدودیت صادرات فناوری پیشرفته به روسیه است.

حجم صادرات تحریم شده ۱۰ میلیارد یورو برآورد شده است، در حالیکه محدودیت‌های واردات "مواد خام و بسیار مهم" بر روی محصولاتی به ارزش ۵.۵ میلیارد یورو در مجموع تاثیر خواهد گذاشت.

علاوه بر موارد مزبور، کشتی‌های دارای پرچم روسیه اجازه ورود به بنادر اروپایی را نخواهند داشت، در حالی که شرکت‌های حمل و نقل روسیه و بلاروس از فعالیت تجاری در قلمرو اتحادیه اروپا منع خواهند شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های اروپا علیه روسیه گسترش خواهد یافت و افسرهای نظامی و امنیتی این کشور (روسیه) را نیز هدف قرار خواهد داد.

 

آستین: پوتین احتمالا از تصرف کی‌یف دست کشیده است ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۶

وزیر دفاع آمریکا گفت، پوتین احتمالا از تصرف کی‌یف دست کشیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه‌ای در کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا این اظهارنظر را مطرح کرد.

هم او و هم ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کردند که روسیه اکنون تمرکزش را در به تصرف جنوب شرق اوکراین تغییر داده است.

آستین همچنین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فکر می‌کرد که می‌تواند به سرعت کشور اوکراین را تصرف کند و خیلی سریع پایتخت را به تصرف خود دربیاورد اما اشتباه می‌کرد.

اظهارات آستین یک روز پس از آن مطرح شد که مارک میلی در کمیته مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد و گفت که جنگ اوکراین دست کم چندین سال به طول می‌انجامد.

وی پیشتر اوایل فوریه سال جاری میلادی پیش بینی کرده بود که کی‌یف ظرف ۷۲ ساعت به دست نیروهای روسی می‌افتد.

میلی همچنین در جریان نشست‌های غیرعلنی دوم و سوم فوریه ۲۰۲۲ کنگره گفته بود که اوکراین ۱۵ هزار سربازش را در مقایسه با ۴۰۰۰ سرباز روسی از دست می‌دهد.

آمریکا صادرات قطعات هواپیماهای مسافربری به روسیه را ممنوع کرد ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۵

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه در نخستین اقدام خود برای مقابله با تخلف از کنترل صادرات علیه روسیه، صادرات قطعات هواپیمای مسافربری از آمریکا به سه شرکت هواپیمایی روسیه را ممنوع کرد.

این اقدام که سه شرکت هواپیمایی بزرگ روسیه از جمله ایرفلوت، ازور ایر و اوتیر را هدف قرار می دهد با هدف حذف این شرکت ها از اقتصاد جهانی انجام می شود.

ممنوعیت های وزارت بازرگانی آمریکا که به عنوان دستورات انکار موقت شناخته می شوند به مدت شش ماه اعتبار دارند و قابل تمدید هستند.

این دستورات عملاً استفاده از قطعات هواپیمای تولید شده در آمریکا برای تعمیر هواپیماها و همچنین انعقاد قراردادهای تعمیر و نگهداری هواپیماها را ممنوع می کند.

متیو اکسلرود، دستیار وزیر بازرگانی آمریکا در امور صادرات، گفت: در نتیجه این دستورات، خطوط هوایی روسیه به مرور زمان قادر به ادامه پروازهای بین المللی یا داخلی نخواهند بود.

لاوروف: روسیه به گفت‌وگو با اوکراین ادامه می‌دهد ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۵

وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو با وجود تحریکات کنونی به گفت‌وگوهایش با کی‌یف ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: با وجود تمامی اقدامات تحریک آمیز، هیات روسی به روند مذاکرات، پیشبرد پیش نویس توافقی که شامل مواضع کلیدی و درخواست‌های اولیه ماست، ادامه می‌دهد.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که کی‌یف پیش نویس یک توافق را ششم آوریل ارائه کرد که شامل خروج از مفاد مطرح و ثبت شده در نشست ۲۹ مارس ۲۰۲۲ استانبول است.

وی همچنین ادامه داد: ناتوانی مقام‌های اوکراینی برای دستیابی یک توافق به برنامه‌های آنها برای طولانی کردن و حتی تضعیف مذاکرات اشاره دارد. ما آن را دلیلی بر این واقعیت می‌دانیم که دولت کی‌یف توسط واشنگتن و متحدانش کنترل می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور را برای ادامه فعالیت‌های نظامی تحت فشار قرار می‌دهند.

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیات روسی در مذاکرات با اوکراین نیز پس از دیدار گفته بود که کیِ‌یف پیشنهادی مکتوب برای توافق بین طرف‌های مورد نظر داده است.

وی همچنین بیان کرده بود که مسکو پیشنهادها را بررسی می‌کند و نظرات خود را نیز ارائه می‌دهد.

ارسال ۲۵ هزار سامانه ضد هوایی و 60 هزار سامانه ضد تانک به اوکراین ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۴

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا اعلام کرد که اوکراین حدود ۲۵ هزار سامانه ضد هوایی از آمریکا و متحدانش دریافت کرده است.

این مقام ارشد نظامی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا میلی افزود: این سامانه ها به کی یف کمک می کند تا از برتری هوایی روسیه در آسمان اوکراین جلوگیری کند.

وی همچنین اعلام کرد که آمریکا و متحدانش تاکنون ۶۰ هزار سامانه های ضد تانک به اوکراین تحویل داده اند.

نماینده سازمان ملل: به آتش‌بس در اوکراین خوشبین نیستم ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۳

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اضطراری بشردوستانه پس از گفتگوهای سطح بالا در مسکو و کی‌یف گفت که به برقراری آتش بس برای توقف درگیری ها در اوکراین خوشبین نیست.

هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: فکر می‌کنم این کار آسانی نخواهد بود، زیرا دو طرف آنطور که درک کرده ام، اعتماد بسیار کمی به یکدیگر دارند.

وی در خصوص احتمال آتش بس در اوکراین اظهار داشت: من خوشبین نیستم.

پیش از این، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل مشاهداتش از بوچای اوکراین را وحشتناک توصیف کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با توصیف سفر هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل به اوکراین گفت: گریفیتس امروز از بوچا و ایرپین بازدید و مشاهدات خود را وحشتناک توصیف کرد. او یک گور دسته جمعی با اجساد پیچیده شده در پلاستیک، ده ها آپارتمان و خانه ویران شده و ماشین های سوخته در خیابان های بوچا مشاهده کرد.

به گفته وی، گریفیتس درخواست دبیرکل را برای انجام تحقیقات مستقل و فوری جهت تضمین پاسخگویی موثر را تکرار و بر تعهد سازمان ملل در کمک به حفاظت از غیرنظامیان و رسیدگی به همه افرادی که به کمک های بشردوستانه فوری نیاز دارند، تاکید دارد.

روسیه ۲ دیپلمات ایرلندی را اخراج کرد ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۱۲:۰۲

روسیه در واکنش به اخراج چهار دیپلمات خود در دوبلین ، ۲ دیپلمات ایرلندی را از مسکو اخراج کرد.

به گزارش ایرلند تایمز، برایان مک الداف سفیر ایرلند در روسیه پنجشنبه شب به وزارت خارجه روسیه احضار شد و اخراج ۲ دیپلمات این کشور را به وی ابلاغ کرد.

با اخراج ها این افراد، تعداد دیپلمات های ایرلندی مستقر در مسکو به چهار نفر از جمله سفیر کاهش خواهد یافت.

روسیه اعلام کرد که اخراج این دیپلمات‌های دوبلین در پاسخ به اقدامات غیردوستانه و بی‌اساس مقامات ایرلندی صورت گرفته است.

وزارت خارجه روسیه همچنین خاطر نشان کرد: اگر ایرلند به سیاست تخریبی خود در قبال روسیه ادامه دهد، نباید تردید کوچکی در مورد عزم مسکو برای پاسخ متناسب به هرگونه اقدام خصمانه داشته باشد.

وزارت خارجه روسیه همچنین از دولت ایرلند خواست فورا موانع کار سفارت روسیه در دوبلین را برطرف کند و شرایط عادی را برای ادامه ماموریت دیپلماتیک تضمین کند.

جو مک هیو سیاستمدار ایرلندی که هم اکنون به عنوان رئیس کمیته امور اتحادیه اروپا مشغول به خدمت است در واکنش به اخراج دیپلمات های ایرلندی از روسیه گفت: اخراج دیپلمات‌ ها مردم ایرلند را از ادامه حمایت از اوکراین در مبارزه برای بقا و ادامه حمایت از تحریم‌ها علیه متجاوزان روسیه باز نمی‌دارد.

واکنش روسیه به تعلیق عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه شب به تعلیق کشورش در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بهانه وقایع شهر بوچا در اوکراین واکنش نشان داد.

پسکوف در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت، تصاویر منتشر شده از اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا و ادعای کشته شدن آن‌ها توسط نیروهای روس «به‌شکل وقیحانه‌ای جعلی» بوده که یک «تلقین صحنه‌سازی شده است نه چیز دیگر».

این مقام روس افزود: «ما این را تکذیب می‌کنیم که ارتش روسیه با این جنایات و اجساد نشان داده شده در خیابان‌های بوچا ارتباطی دارد».

او خاطرنشان کرد به طور کلی با توجه به اینکه «در روزهایی زندگی می‌کنیم که جعلیات و دروغ غالب هستند» نمی‌توان درباره شمار غیرنظامیان کشته شده در درگیری‌های اوکراین اظهار نظر دقیقی داشت.

پسکوف با اشاره به اینکه درگیری‌های اوکراین جنگ نبوده و یک «عملیات نظامی ویژه» ضروری است گفت: «ما تلفات نظامی چشمگیری را متحمل شده‌ایم که مایه تأثر بسیار بزرگی برای ما محسوب می‌شود».

سخنگوی کاخ کرملین درباره خروج نیروهای روس از حومه کی‌یف گفت: «این اقدامی از روی حسن نیت بود تا تنش از روی این منطقه برداشته شود و نشان داده شود که روسیه واقعاً آماده است تا شرایط مساعدی را برای تداوم مذاکرات ایجاد کند».

وی تأکید کرد استفاده رسانه‌ها و مقامات غربی از واژه «تحقیر» روسیه در این زمینه نشانه «درکی غلط از وضعیت میدانی» در اوکراین است.

پسکوف گفت، تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل مایه تأسف بوده و «ما به دفاع از منافع خود با استفاده از هر روش قانونی ممکن ادامه خواهی داد».

علاوه بر سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، وزارت امور خارجه این کشور نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق عضویت مسکو در شورای حقوق بشر سازمان ملل «اقدامی غیرقانونی و قدمی دارای انگیزه‌های سیاسی به منظور تنبیه یک عضو مستقل سازمان ملل است که سیاست خارجی و داخلی مستقلی را دنبال می‌کند».

توضیحات ایران درباره رای منفی به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را تصویب کرد.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور هم به آن رأی ممتنع دادند. ایران از جمله کشورهایی بود که با این قطعنامه مخالفت کرد. «مجید تخت روانچی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در اظهاراتی این قطعنامه را «سیاسی» خواند و اعلام کرد که ایران به آن رأی منفی خواهد داد.

تخت روانچی در این باره اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مجددا بر ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات بر مبنای حقوق بین الملل و احترام کامل تمام طرف ها به منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید می کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید به صورت کامل مورد احترام بوده و امنیت و ایمنی همه غیرنظامیان تضمین شود.

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه دولت ایران عمیقا درباره تداوم تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که باعث توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی می کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بیطرفی سازمان ملل را خدشه دار می کند. دولت ایران اهمیت ویژه ای برای ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، ولی سوءاستفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری می داند.

وی گفت: ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد. ما تاکید می کنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد.

استقبال بایدن از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر استقبال کرد.

در بیانیه بایدن که پنج شنبه شب منتشر شد، آمده است: رای قاطع امروز در مجمع عمومی سازمان ملل برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر را تحسین می‌کنم.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تحرکات آمریکا و متحدانش برای رای آوردن تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر، همچنان مسکو را به ارتکاب به نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر متهم کرد.

بایدن ادعا کرد این رای گام مهمی از سوی جامعه بین‌المللی برای نشان دادن این است که ولادیمیر پوتین چگونه روسیه را به کشوری مطرود در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز ششم رمضان تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا ناتو آمریکا ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز ششم رمضان قیمت گوشی شورای حقوق بشر سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران هزار سامانه ضد اتحادیه اروپا امور اضطراری روز پنجشنبه رئیس جمهوری خارجه روسیه وقت محلی علیه روسیه دیپلمات ها بین المللی امور خارجه درگیری ها ملل متحد تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۷۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا

یکی از گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، گزارش‌ها درباره تعلیق احتمالی دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین از دانشگاه‌های ایالات متحده را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، «مری لالور» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در مطلبی در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «بابت اینکه اگر این دانشجویان حامی فلسطین دست از اعتراضات خود برندارند، از تحصیل تعلیق می‌شوند، بسیار نگرانم.»

به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: «من گزارش‌هایی ناراحت‌کننده شنیدم مبنی بر اینکه اگر این دانشجویان از اعتراضات صلح‌آمیز خود در دانشگاه کلمبیا در نیویورک دست برندارند، از تحصیل تعلیق می‌شوند.»

این گزارشگر ویژه ادامه داد: «این نقض جدی و واضح حق برگزاری تجمعات صلح‌آمیز است.»

اعتراضات در حمایت از فلسطین توسط دانشجویان در بسیاری از ایالات آمریکا و دانشگاه‌ها در سراسر این کشور همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود ما نیست | وقتی می پرسم آیا اقدام بیشتر علیه سپاه ضروری است، پاسخ منفی است
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • رمزگشایی از محرومیت ورزشی روسیه/ نوبت اسرائیل هم می رسد؟
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح