Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@16:04:33 GMT

کوچه‌های خاموش‌، پاتوقی برای معتادان

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۸۲۲۸

کوچه‌های خاموش‌، پاتوقی برای معتادان

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: نقاطی که توسعه نابرابر شهری، طراحی نامتناسب، فقدان نور و روشنایی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری آنها محسوب می‌شوند. نقاط بی‌دفاع شهری و ناامن در منطقه ۹ نیز با توجه به ویژگی‌هایی مانند تراکم بافت فرسوده، دربرگیری راه‌های ارتباطی بزرگراهی، مساحت محدود و جمعیت زیاد قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گواه درستی کمیت این موضوع، گلایه‌مندی اهالی و آمار ثبت پیام در سامانه ۱۳۷ منطقه است که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.  

از بافت فرسوده تا نقاط بی‌دفاع شهری

محله شهید دستغیب از قدیمی‌ترین محله‌های منطقه ۹ است که به دلیل تراکم بافت فرسوده و نبود روشنایی در برخی بوستان‌ها، فراوانی نقاط بی‌دفاع شهری در آن نسبت به سایر محله‌ها بیشتر است. این را «محمد قانع» دبیر شورایاری محله شهید دستغیب، می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بافت فرسوده و کوچه‌های کم‌عرض این محله باعث شده محدوده‌هایی از معابر، رؤیت‌پذیری مناسبی نداشته باشند. امکانات شهری هم که در این محدوده وجود ندارد. همین دلایل کافی است تا به پاتوق دائمی برای اراذل و اوباش یا محلی دنج برای استعمال موادمخدر تبدیل شوند. حالا که مسئله بافت فرسوده در کوتاه‌مدت قابل حل نیست باید فکری به حال این محدوده‌های ناایمن کرد تا بیش از این امنیت خانواده‌ها کمرنگ نشود. کوچه‌هایی در این محله وجود دارد که هنوز روشنایی آنها تأمین نشده؛ مانند کوچه‌های شهید رضایی و شهید مختاری که هم کم‌عرض هستند و هم تاریک مطلق. پیگیری هم کرده‌ایم، اما شهرداری می‌گوید باید اداره برق منطقه (رودکی) ابتدا زیرساخت‌های آن را فراهم کند. در این کوچه‌ها آمار بزه نیز بالاست.»

 مشکل امدادرسانی

«محله امامزاده عبدالله(ع) هنوز با مشکل انشعاب برق در برخی از معابر دست و پنجه نرم می‌کند.» این را «ابراهیم گودرزی» یکی از ساکنان این محله قدیمی و شلوغ می‌گوید و می‌افزاید: «هوا که تاریک می‌شود نور کافی در کوچه‌های تنگ نیست. مانند کوچه شهید حسینی یا ملک‌زاده. نور که نباشد، آدم جرئت نمی‌کند از این کوچه‌ها عبور کند. سابقه خفتگیری و ایجاد مزاحمت در آنها هم که ترس به جان خانواده‌ها می‌اندازد. چندین بار این مسئله را با تعدادی از اهالی پیگیری کرده‌ایم تا نور و روشنایی کوچه‌ها تأمین شود، اما تا به امروز که به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. اگر حادثه یا اتفاقی هم رخ دهد که نیاز به امدادرسانی باشد، مشکل نبود نور، امدادرسانی را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند. نتیجه پیگیری‌های ما این شد که در معابر تنگ و باریک، ایجاد انشعابات دشوار و هزینه‌بردار است و فعلاً بودجه‌ای هم در دست نیست. در این شرایط تکلیف اهالی چیست؟»

 آلودگی زیست‌محیطی و بوی نامطبوع

محله استادمعین شرایط بهتری دارد. این را می‌شود از تعداد اندک نقاط بی‌دفاع شهری در آن متوجه شد؛ تعدادی محدود که البته به گفته «داریوش عزیزی» از ساکنان قدیمی محله استادمعین دردسرساز هستند. او در این ارتباط توضیح می‌دهد: «یکی از این نقاط بی‌دفاع شهری در خیابان توکلی است که مشکل اصلی آن، آلودگی‌های زیست‌محیطی و بوی نامطبوع است که از ریختن زباله ناشی شده. در این مورد ابتدا باید شهروندان کمی مراعات کنند و بعد هم شهرداری فکری به حال آن کند. کمترین‌کاری که می‌شود برای این نقطه بی‌دفاع شهری کرد نصب چند نیمکت و کاشت تعدادی درخت است تا شکل پاتوق محلی بگیرد. حتی ما اهالی حاضریم خودمان در این نقاط نهال بکاریم.»

امیر تاجری، معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۹:

باید به فقدان نور و انباشت زباله توجه شود

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۹ در ارتباط با موضوع این گزارش می‌گوید: «تاکنون ۲۵ نقطه بی‌دفاع شهری در منطقه شناسایی شده است که در ناحیه یک متراکم هستند. برای تبدیل این فضاهای بی‌دفاع به فضاهای قابل دفاع باید عوامل توسعه نامتناسب شهری را که مهم‌ترین‌شان. ایجاد امنیت به واسطه جلوگیری از تجمع افراد معتاد و اوباش نیز جز در سایه تعامل و همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط مانند اداره برق مناطق و نیروی انتظامی اثربخش نخواهند بود.» «امیر تاجری» می‌افزاید: «در حال حاضر از مجموع ۲۷ بوستان و پاتوق محلی در منطقه، ۲ بوستان و از مجموع معابر اصلی و فرعی نیز ۳۴ معبر و کوچه به دلیل نبود انشعاب برق ونصب پایه چراغ، روشنایی مناسب و کافی ندارند. پیگیر هستیم تا زودتر با تأمین پوشش روشنایی مناسب و ایجاد دامنه امنیت فیزیکی و روانی لازم، رضایتمندی شهروندان را به حداکثر برسانیم.»

کد خبر 668280 برچسب‌ها همشهری محله شهرداری اعتیاد - مواد مخدر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله شهرداری اعتیاد مواد مخدر نقاط بی دفاع شهری بی دفاع شهری بافت فرسوده کوچه ها منطقه ۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۸۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از کنترل حریف انبار کارتن شهرری خبر داد و گفت: آتش در یکی از انبارها کاملا خاموش و انبار دیگر نیز در حال اطفا است و از سرایت آتش به انبارهای مجاور جلوگیری شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، جلال ملکی گفت: دو انبار مسقف هر یک به وسعت حدودی 500 متر در بین چندین انبار دچار حریق شده بود که شعله ور بودند و محدوده‌ای از فضای باز به وسعت هزار متری نیز شعله ور بود.

وی افزود: یکی از انبارها مملو از آسپری، افشانه و ادکلن بود که سقف انبار نیز کاملا دفرمه شده بود که در حال حاضر کاملا خاموش شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه گفت: در حال حاضر بخش زیادی از حریف انبار لوازم یدکی دوچرخه نیز خاموش شده و آتش به طور کامل تحت کنترل است.

آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود

ملکی در پایان با تاکید بر اینکه از گسترش آتش به انبارهای مجاور جلوگیری شده خاطرنشان کرد: کانتینرهای بزرگ کالا در داخل محوطه باز این انبار نیز وجود دارد که یکی از آنها دچار حریق و سپس خاموش شد.

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • خاندانی از تبار و نوادگان حذیفه‌بن‌یمان در طرشت
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد