بلیت نیمبها گیشه سینما را تکان داده؟
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۰۵۱۱
به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته و بعد از پایان تعطیلات نوروزی گزارشهای متعددی از آمار فروش فیلمها در ابتدای سال جدید منتشر شد. این آمار دال بر بیرونقی گیشه و شروعی ناامیدکننده برای اکران سینما در سال ۱۴۰۱ بودند و برخی صاحبان فیلمها و کارشناسان تاکید کردند که برای برنامه اکران آن هم در سالی که فیلمهای زیادی در نوبت نمایش قرار دارند و نیز در سالی که تابستانش با محرم و صفر و پاییزش با جام جهانی فوتبال همزمان است، باید از الان فکر چاره کرد؛ بویژه آنکه پس از شیوع کرونا با وجود بازگشایی سینماها با ظرفیت کامل، هنوز مردم با سینما آشتی نکردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در پایان روز ۱۳ فروردین، فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و از آنجا که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیشبینی میشد که کمرونقی گیشه ادامه داشته باشد. در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیمبها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلمها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنجشنبه، ۱۸ فروردینماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) فیلم کمدی «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطبترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر در رتبه دوم پرمخاطبهای جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان» ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم پلیسی - امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و و ۴۰۰ هزار تماشاگر، بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر، حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
فیلم کودک و نوجوان «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند که اکرانش آغاز شد ۱۱ هزار و ۶۰۰ بلیت فروخته تا ۴۰۷ میلیون تومان فروش داشته باشد.
در انتهای جدول فروش هم فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که پس از یک ماه اکران فقط پنج هزار و ۹۲۳ نفر تماشاگر داشته و رقم فروش ۲۰۶ میلیون تومان برایش ثبت شده است.
به این ترتیب با توجه به نیمبها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلمها اضافه شده است اما این تصمیم برای همه فیلمها کارساز نبوده و فقط بعضی از آنها توانستهاند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحب نظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت - که به زعم عدهای دلیل اصلی شکست اکران نوروزی ۱۴۰۱ است- باید در چینش و انتخاب فیلمها هم تغییرات جدی صورت گیرد. به نظر میرسد گمانهزنیها درباره چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی، با آغاز اکران عید فطر میتواند به پاسخهای دقیقتری برسد؛ اکرانی که فعلا فقط «لامینور» پرحاشیه داریوش مهرجویی به طور رسمی متقاضی پخش در آن است.
منبع: الف
کلیدواژه: اکران نوروزی میلیون تومان نفر تماشاگر فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۰۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/