Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، برغم آنکه دستیابی به توافق نهایی با ایران در انتظار تصمیم‌های سیاسی آمریکا درخصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است، روزنامه واشنگتن پست بامداد شنبه در گزارشی مدعی شد: تقاضای ایران از آمریکا برای خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی به اصلی‌ترین مانع در مقابل توافق با ایران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد سپاه را از این فهرست حذف کند. 

واشنگتن پست به نقل از این مقام آمریکایی ادعا کرد: دستیابی به توافق بر عهده ایران است. رئیس جمهور آمریکا به اصول پایه‌ای پایبند است و ایرانی‌ها با دیدگاه‌های ما آشنا هستند. 

این رسانه آمریکایی در ادامه این گزارش خود نوشت: کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته‌اند تا یک راه حلی پیدا کند که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود. 

واشنگتن پست ادامه داد: دولت آمریکا از مذاکره با ایران کناره گیری نمی‌کند و ممکن است با کمک متحدان اروپایی به دنبال راه حلی قابل قبول باشد که خواسته بایدن در خارج نکردن سپاه را برآورده کند. 

این رسانه آمریکایی در ادامه افزود: با این حال دولت بایدن نمی‌خواهد عقب نشینی کند. این به صورت کلی یک مساله نمادین است. 

واشنگتن پست همچنین در تداوم هراس آمریکا از نفوذ منطقه‌ای ایران مدعی شد: سپاه باید برای خارج شدن از این فهرست تلاش کند. 

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیش تر مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی ضمن اینکه درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد، بار دیگر ادعاها را تکرار کرد و درباره مذاکرات وین اظهار داشت چندان به رسیدن به توافق خوشبین نیستم. 

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا سپاه همچنان سازمان تروریستی باقی خواهد ماند؟ اظهار کرد: نمی‌خواهم به جزئیات مذاکرات اشاره کنم.

همچنین سخنگوی کاخ سفید دوشنبه گذشته در نشستی خبری در واشنگتن ادعا کرد که آمریکا و متحدانش آماده هستند یک توافق قوی ارائه دهند اگر ایران آمادگی انجام اقدامات مشابه را داشته باشد. 

جن ساکی همچنین مدعی شد با این حال ایران تعدادی از مسائل را مطرح کرده است که ربطی به پایبندی مشترک در توافق هسته‌ای ندارند و بازگشت به پایبندی در تمرکز و هدف ما است. 

همزمان برخی قانونگذاران جمهوریخواه و تندروی آمریکا در هراس از لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح‌های ضد ایرانی هستند. 

این اظهارات و طرح‌های ضد ایرانی در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند تئوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی‌تر با ایران از طریق تحریم‌های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است. 

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد. 

به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها توانست با کسب بیشترین آرای الکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفت قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند اما به رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به تازگی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می‌شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می‌کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

برچسب‌ها برجام ایالات متحده آمریکا ایران پروندهٔ خبری مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام ایالات متحده آمریکا ایران برجام ایالات متحده آمریکا ایران واشنگتن پست تحریم ها مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند

مدیر موسسه مطالعات اتمی در دانشگاه امریکن در واشنگتن دی.سی با اشاره به اوضاع کنونی که جهان را تا آستانه یک درگیری بزرگ کشانده، گفت کشورهای غربی باید دعوت پوتین را برای مذاکره بپذیرند.

به گزارش ایسنا، «پیتر کوزنیک» مدیر موسسه مطالعات اتمی در دانشگاه امریکن در واشنگتن دی.سی گفت درحالیکه ناتو در حال انجام رزمایش‌های بزرگ است، جهان در آستانه یک درگیری بزرگ قرار گرفته است.  

به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: «امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیروهای این کشور را به اوکراین فرستاده است. انگلیس برای حمله به عمق روسیه چراغ سبز نشان می‌دهد. سامانه‌های ATACMS و جنگده‌های اف-۱۶ با برد بلندتر در اوکراین مستقر می‌شوند. روسیه هم برنامه‌هایی را برای برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای تاکتیکی در پاسخ اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد که جنگ جهانی سوم پیشرو است.»

این کارشناس معتقد است که در این شرایط، غرب به گفت‌وگو با روسیه برای مذاکره جهت حل و فصل بحران اوکراین و تجدید مذاکرات ثبات راهبردی نیاز دارد.

وی افزود: «در چنین شرایطی، ایالات متحده، اوکراین و ناتو باید پیشنهاد پوتین را هم از نظر مذاکره برای حل و فصل بحران اوکراین و هم از نظر تجدید مذاکرات ثبات استراتژیک بپذیرند. تنش‌های بیشتر از سوی هر یک از طرفین فقط سیاره ما را به سمت درگیری جدی سوق می‌دهد.»

این کارشناس ادامه داد: «زمان گفت‌وگو و تلاش برای یافتن زمینه‌های مشترک و زمان تلاش برای درک اینکه جهان از دید دشمنان ما چگونه به نظر می‌رسد، سپری شده است. از زمان جان اف.کندی، رئیس جمهور فقید آمریکا هیچ رئیس جمهور دیگری در آمریکا نتوانسته اوضاع را درک کند و گفت‌وگویی داشته باشد.»

مدیر موسسه مطالعات اتمی در دانشگاه امریکن» در واشنگتن دی.سی در ادامه گفت تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اوکراین توسط غرب بعید است که تغییر شگرفی در صحنه نبرد ایجاد کند و تنها راه ممکن برای سازش در این درگیری، گفت‌وگو است.

پیتر کوزنیک خاطرنشان کرد: «جنگ در اوکراین بیش از ۲ سال است که ادامه دارد. دستاوردهای روسیه در میدان نبرد آهسته و تدریجی است و هزینه زیادی برای روس‌ها و اوکراینی‌ها داشته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم سوگند خود بار دیگر پیشنهادش را برای مذاکره تکرار کرد. ایالات متحده، اوکراین و ناتو باید او را از این پیشنهاد بپذیرند و ببینند آیا جایی برای سازش وجود دارد که هر 2 طرف بتوانند با آن کنار بیایند.»

وی ادامه داد: «اگر غرب همانطور که متعهد است به کمک‌های نظامی بیشتر ادامه دهد، وضعیت میدان نبرد به طرز چشمگیری تغییر نخواهد کرد و زمانی که مذاکرات در نهایت آغاز شود، چند صد هزار کشته و زخمی دیگر از هر ۲ طرف خواهد داشت. این تراژیک خواهد بود. توافق در مارس ۲۰۲۲ در دسترس بود، ما باید دوباره برای آن تلاش کنیم.»

اولین مذاکرات روسیه و اوکراین از زمان آغاز حمله، در اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس برگزار شد، اما نتایج ملموسی به همراه نداشت. در ۲۹ مارس همان سال، دور دیگری از مذاکرات در استانبول برگزار شد، زمانی که مسکو برای نخستین بار اصول یک توافق احتمالی آینده را که روی کاغذ تدوین شده بود، مطرح کرد، اما در لحظه آخر کی‌یف به طور یکجانبه روند مذاکرات را قطع کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توقف ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر حمله به رفح
  • شکایت تیک‌تاک از دولت آمریکا
  • متفاوت ترین حمایت دانشجویان آمریکایی از فلسطین | ویدئو
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • واشنگتن: ارسال تسلیحات و مهمات آمریکایی به اسرائیل متوقف شد
  • کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند
  • واشنگتن‌پست: دلیل تعلیق رابرت مالی نگه‌داری اسناد محرمانه در تلفن شخصی و به سرقت رفتن آنها از طریق حمله سایبری بود/ اعضای ارشد کنگره آمریکا خواستار توضیح شدند
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • پولیتیکو: آمریکا ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل را معلق کرد
  • تهاجم زمینی به رفح یا توافق/ در میز آتش‌بس چه می‌گذرد؟