Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ دیپلماسی ضعیف زیست‌محیطی 

«جوان» هوای آلوده و پرغبار تهران را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «دستکاری اقلیمی همسایگان در تهران گرد و خاک کرد» نوشته: « هشدار‌ها درباره رسیدن گرد و غبار به پایتخت و حتی شهر‌های شمالی همان روز‌هایی که گرد و غبار استان‌های جنوب و جنوب غرب و شرق کشور را در می‌نوردید شنیده می‌شد، اما جدی نگرفتن این هشدار‌ها موجب شد امروز پایتخت کشورمان در آلودگی حتی از شهر‌هایی همچون دهلی جلو بزند و لقب آلوده‌ترین شهر دنیا را به خود اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... ریشه‌های این گرد و غبار، اما داخلی نیستند و دیپلماسی ضعیف زیست‌محیطی کشورمان موجب‌شده برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه و افغانستان با سدسازی‌های غیر‌اصولی تالاب‌های هامون و هورالعظیم را خشک و به کانون‌هایی برای گرد و غبار تبدیل کنند؛ بحرانی که با تغییرات آب و هوایی تشدید هم می‌شود. پایتخت ایران این روز‌ها آلوده‌ترین شرایط آب و هوایی را تجربه می‌کند و در تمام دنیا رکورد‌دار شده‌ایم.»

اعتماد/ گرانی و کمبود دارو

«اعتماد» اوضاع و احوال و قیمت‌های رو به افزایش دارو را سوژه تیتر یک کرده و در گزارشی با تیتر « درد بیماری مردم و جیب خالی دولت » نوشته: « قیمت تمام اقلام دارویی، بسته به برند تولید‌کننده (وارداتی یا تولید داخل) بین 15 تا 100 درصد افزایش داشته است». در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد که تاثیرات منفی و کمرشکن افزایش قیمت ارز که از سوی شبکه‌های دلالی قدرتمند و خارج از بدنه دولت هدایت می‌شود، توان برقراری توازن در بازار دارویی را از متولیان نظام سلامت سلب کرده است.»

در این گزارش به کمبود برخی داروها نیز اشاره شده و به نقل از صاحبان داروخانه‌ها آمده است: « طی ماه‌های گذشته، کمبود انسولین، ریتالین، برخی مسکن‌ها، برخی داروهای گوارشی، داروهای اعصاب و روان، اسپری‌های تنفسی، داروی بیماران تالاسمی، داروهای فشار خون و بیماری‌های قلبی، آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌های قندی و نمکی، داروهای رقیق‌کننده خون، اشک چشم مصنوعی، برخی داروهای بیماران سرطانی، برخی داروهای بیماران نارسایی کلیوی، معمول‌ترین کمبودهای دارویی هستند.»

کیهان/ چهره‌ به چهره با مردم

«کیهان» سفر رئیسی به استان البرز را در تیتر دو پوشش داده و نوشته: «این سفر اما نسبت به سفرهای دیگر استانی دولت متفاوت بود چرا که رئیسی با مترو خود را از تهران به البرز رساند و در طول مسیر به گفت‌وگوی صمیمی با مردم پرداخت.» در ادامه این گزارش آمده به حواشی بودجه ۸۰۰ میلیون تومانی اشاره شده و آمده است: «رئیس‌جمهوری در بخشی از اظهارات خود در این جلسه بیان کرد: مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگه‌ای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمی‌دانیم؛ چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار مهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم. این هزینه کجا می‌رود؛ نکند به نام ما و به کام دیگران شود! ... رئیس شورای شهر کرج گفت: لایحه پیش‌بینی هزینه‌های سفر رئیس‌جمهور به البرز، به‌دلیل نداشتن مستندات برگشت خورده و تصویب نشده بود.»

شرق/ شادمانی هسته‌ای در سکوت وین

«شرق» نوشته: «در حالی دولت سیزدهم امروز اولین روز ملی فناوری هسته‌ای‌اش در قرن پانزدهم را برگزار می‌کند که مذاکرات هسته‌ای با توقفی 29روزه مواجه است. به دنبال این توقف، هجمه کنگره چه از سوی جمهوری‌خواهان و چه از سوی دموکرات‌ها علیه دولت بایدن با هدف عدم احیای برجام پررنگ‌تر می‌شود. اگرچه برخی از تحلیلگران این واکنش تند کنگره را متأثر از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر (آبان) می‌دانند ولی به موازات تشدید مخالفت کنگره شاهد تغییر موضع دولت بایدن در قبال مذاکرات نیز هستیم. در این رابطه علاوه بر متهم‌کردن تهران در توقف مذاکرات از سوی جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید و ند پرایس، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم نسبت به آینده مذاکرات چندان خوشبین نیست. در‌عین‌حال ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات ‌متحده هم در جلسه استماع کنگره با خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا (F.T.O) مخالفت کرد. اما در آن سوی داستان نیز صدای مخالفان داخلی مبنی بر ادامه مذاکرات توسط دولت رئیسی بیشتر شده است.»

ایران/ افشای نقشه جنگ ممنوع!

«ایران» از چرایی سکوت وزارت نفت در برابر فشار منتقدان ضد منافع ملی و ادامه دهندگان تحریم‌های امریکایی گزارش می‌دهد و در تیتر یک خود با عنوان «افشای نقشه جنگ ممنوع!» ضمن اشاره به برخی آمار و ارقام در این زمینه نوشته: « این ارقام آن بخش از شرایط صنعت نفت ایران را در ماه‌های اخیر به تصویر می‌کشد که می‌توان در وضعیت جنگ اقتصادی بازگو کرد. به عبارت دیگر، اعلام جزئیات بیشتر در خصوص وضعیت صنعت نفت که نوک پیکان تحریم آن را نشانه گرفته است، نه تنها شفاف‌سازی محسوب نمی‌شود؛ بلکه به نوعی فاش کردن نقشه خنثی‌سازی تحریم‌هاست. اما در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های ضد منافع ملی سعی کرده‌اند که با پافشاری بر این موضوع، حلقه محاصره اقتصادی ملت ایران را تنگ‌تر کنند و راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها را برملا کنند. اتفاقی که در دولت قبل رخ داد و نتیجه آن، این شد که صادرات نفت کشور به روزی 200 هزار بشکه در روز سقوط کرد.»

آفتاب یزد/ هجمه به قالیباف

«آفتاب یزد» گرانی‌های اخیر را بهانه تخریب قالیباف کرده است! آن هم درحالی که وی رئیس مجلس است نه مسئول امور اجرایی کشور. این روزنامه اصلاح‌طلب که بعد از تغییر دولت، در اغلب اوقات رویکردی حمایتی از رئیسی و همکارانش در دولت داشته حالا که از افزایش قیمت گوجه فرهنگی و ... ناراحت است؛ آدرس غلط داده و به رئیس مجلس می‌تازد! او اظهارات سال 99 قالیباف درباره قیمت مرغ را سوژه کرده و نوشته: «در آن زمان بسیاری از طرفداران آقای قالیباف اظهار کردند که برای دستیابی به این چنین قیمتی باید دولت هم همکاری داشته باشد که لازمه آن یکدست شدن دولت و مجلس است. این روزها شاهد هستیم که اتفاقا دولت و مجلس در دست جریان واحدی قرار دارند و تمام نهادها به اصطلاح یکدست شده‌اند و بهانه‌ای در این حوزه باقی نیست. اما قیمت‌ها از این یکدست بودن سودی نبردند و کاهشی نشده‌اند». درباره آسیب‌های گرانی و اهمیت تمرکز مسئولان بر رفع آن حرفی نیست اما از رسانه‌ها انتظار می‌رود که حداقل آنجایی که داعیه حق مردم را دارند از نگاه سیاسی پرهیز کرده و آدرس غلط ندهند.

وطن امروز/ ذلیل‌مرده‌ها

«وطن امروز» در عکس یک خود با اشاره به اینکه «چهارمین عملیات انتقام‌جویانه در سرزمین‌های اشغالی «رعد فتحی حازم» در قلب تل‌آویو 3 صهیونیست را به هلاکت رساند و ۱۰ نفر را زخمی کرد» به درگیری‌ها در تل‌آویو پرداخته و یکی از آن تیترهایی را زده که مختص به خودش است؛ ذلیل‌مرده‌ها.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده نیز به مناسبت روز فناوری هسته‌ای، با عنوان « از هسته اتم تا خدا» به گفت‌وگو با دکتر خسروپناه، سرکار خانم بلوری همسر شهید احمدی روشن و حامد فخری‌زاده فرزند شهید فخری‌زاده پرداخته است.

وطن امروز همچنین سفر رئیسی به استان البرز را با تیتر « قطار دولت در ایستگاه کرج» پوشش داده است.

دنیای اقتصاد/ فرصت و تهدید تحریم‌های روسیه

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به بررسی فرصت‌ها تهدیدهای تحریم‌های اروپا علیه نفت و گاز روسیه پرداخته و با عنوان «معادله روسی پترودلارها» نوشته: «در سناریوی احیای برجام و لغو تحریم‌ها، اروپایی‌ها نفت ایران را به چشم یک فرصت برای کاهش اتکا به روسیه و کنترل رشد افسارگسیخته بهای نفت و تورم می‌بینند. اما در سناریوی عدم احیای برجام روس‌ها در صورت توقف همکاری با اروپا، روابط خود را با بازارهای سنتی ایران مانند چین و هند تقویت می‌کنند که این امر می‌تواند به مثابه تهدیدی برای سهم نفت ایران از سبد خرید این کشورها و بالاخص چین باشد. چین تنها مشتری قابل اتکای ایران در دوران تحریم‌ها بوده و در صورت عدم احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، حضور پررنگ‌تر روسیه در بازار چین می‌تواند جا را برای نفت تحریمی ایران تنگ‌ کند. »

سازندگی / مخالف اعظم

«سازندگی» کارتونی از مصطفی میرسلیم را عکس روی جلد کرده و با تیتر «مخالف اعظم» به بررسی این نکته پرداخته که چرا میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با واردات خودرو مخالف است و چگونه به اثرگذارترین فرد در بازار خودرو تبدیل شده است؟

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «در حالی که آقای میرسلیم نقش رسمی در سیاست‌گذاری خودرو ندارد، عملا از سیاست‌گذاران این حوزه بیشتر منشا اثر است. او یک تنه در برابر واردات خودرو ایستاده و مصوبه‌ها و سیاست‌های دولت و مجلس را بلااثر کرده است. علاوه بر این، تکاپوی او برای مخالفت با واردات خودرو که مثل همیشه در پوشش دفاع از تولید دخال صورت می‌گیرد، عملا باعث کاهش رفاه جامعه ایران شده و نارضایتی شماری از مردم را به دنبال داشته است.»

صبح نو/ موازنه وحشت

«صبح نو» جلد امروز خود را به درگیری‌ها در تل‌آویو اختصاص داده و با اشاره به اینکه «یک جوان فلسطینی حلقه امنیتی رژیم صهیونیستی را شکست» تیتر زده «موازنه وحشت در تل‌آویو».

این روزنامه اصولگرا در گزارشی به بررسی وضعیت مذاکرات و پرونده هسته‌ای پرداخته و با اشاره به اختلافاتی که این روزها بین نیروهای سیاسی داخلی حول محرو مواضع سیاست خارجی هستیم، با عنوان «برجام در خانه سیاست» نوشته : «توافق هسته‌ای همچنان شکاف در سیاست داخلی تولید می‌کند.

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود اظهارات اخیر قالیباف در تشریح مصوبات بودجه‌ای را پوشش داده و تیتر زده: «فرصت تاریخی برای حل معض حاشیه‌نشینی».

 


 

منبع: فردا

کلیدواژه: خبر به روایت فردا گرد و غبار تحریم ها یک کرده تل آویو هسته ای تیتر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا

بروکسل متوجه شده که گاز در اتحادیه اروپا ۴ برابر گرانتر از مثلاً در چین و ایالات متحده خریداری می‌شود. اما چه کسی در این مورد مقصر است؟ بدیهی است مشکلی که اتحادیه متوجه آن شده است تحریم‌های اعلام شده علیه روسیه است.

در ژوئیه ۲۰۲۲، اورسولا فون در لاین رسماً اظهار داشت: در حال حاضر، روسیه فقط به طور جزئی گاز را به ۱۲ کشور عضو [اتحادیه اروپا] عرضه می‌کند یا اصلاً سوخت آبی (بدون آلودگی) عرضه نمی‌کند. بنابراین، اروپا باید برای بدترین سناریو آماده باشد و آن این است که دیر یا زود گاز قطع می‌شود.

در مارس همان سال، تیری مارانی، عضو پارلمان اروپا، در مورد عواقب جدی که در صورت رها کردن منابع انرژی روسیه گریبان اتحادیه اروپا را خواهد گرفت، صحبت کرد. به گفته وی، پایان دادن به عرضه انرژی گامی از سوی اتحادیه اروپا به سوی یک "فاجعه اعلام شده" خواهد بود.

سیاستمداران اروپایی به خوبی می‌دانستند که تصمیمات عجولانه آنها به چه عواقبی می‌تواند منجر شود. اما آنها برای تغییر وضعیت چه کرده اند؟ مطلقا هیچ چیزی. آنها کار‌های مهمتری داشتند - آنها در حال توسعه اقدامات محدودکننده جدید برای روسیه بودند.

فون در لاین در سپتامبر ۲۰۲۲ گفت: "تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند. اکنون زمان قاطعیت است، نه مماشات"؛ و مدتی بعد، در ۵ مارس ۲۰۲۳، او با اطمینان اعلام کرد: "وابستگی اروپا به منابع نفت و گاز روسیه اکنون متعلق به گذشته است. ".

اما اظهارات یک چیز است و واقعیت چیز دیگری است. وقایع در سناریویی کاملاً متفاوت رخ داد. ماروس سفکوویچ، معاون کمیسیون اروپا هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که به نتایج نشست غیررسمی وزرای انرژی اتحادیه اروپا اختصاص داشت، با خشم خاطرنشان کرد که هزینه‌های واردات گاز اتحادیه اروپا چندین برابر هزینه‌های مربوط به ایالات متحده و چین است؛ و این "تضعیف رقابت پذیری صنعت اروپا در بازار جهانی است. "

باور اینکه افرادی در موقعیت‌های بالا در اتحادیه اروپا هستند که نمی‌توانند فراتر از بینی خود را ببینند، باعث تعجب است. چرا از قیمت‌های بالای بنزین خشمگین می‌شوید اگر همه کاری برای تحقق آن انجام داده اید؟

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت