Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- اردبیل|علی لطفی: وقتی سخن از جهاد می‌آید فکر همه ما به سمت جنگ و میادین جبهه می‌رود جدا از اینکه در مقطع فعلی، جهاد واژه‌ای بیش از حضور در جنگ است. جهاد می‌تواند شاد کردن دل یک کودک یا تبسم شیرین روی صورت یک مادر باشد. امروزه جهاد نه تنها در میدان‌های جنگ بلکه در کوچه و خیابان صورت می‌گیرد همه ما می‌توانیم با حضور داوطلبانه در گروه‌های جهادی نقش یک مجاهد واقعی را در جامعه ایفا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش تحریم‌ها و دشوار شدن سطح زندگی، بیش از هر زمان دیگری به مساعدت یکدیگر نیازمندیم، هستند کسانی که خالصانه و بدون هیچ چشم‌داشتی هم‌وطنان خود را یاری می‌کنند و کمک حال شهروندان خود در روزهای سخت زندگی می‌شوند.

خیّرینی که به صورت فردی بخشی از سرمایه خود را وقف نیازمندان می‌کنند و یا صاحبان مشاغلی که بدون دریافت کوچک‌ترین هزینه، در مناطق محروم شهر برای خدمات‌رسانی به افراد بی‌بضاعت از هم پیشی می‌گیرند. همه این‌ها نوعی جهاد محسوب می‌شود؛ در این بین گروه‌هایی در همین راستا به وجود آمده که مجموعه‌ای از کمک‌های نقدی و خدمات‌رسانی را با شناسایی افراد و مناطق محروم در اقصی نقاط استان اردبیل به مرحله عمل می‌رسانند.

گروه‌های جهادی به‌صورت خودجوش و بدون اتّکا بر نهاد یا سازمان خاصی، در راستای سهولت و ارتقای سطح معیشت افراد محروم اقدامات خاصی انجام می‌دهند،گروه جهادی نونهال، یکی از همین گروه‌هاست. گروه جهادی و ایثارگری که از سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرده و در طی سالیان اخیر همواره در مناطق محروم استان اردبیل، برای ایجاد رفاه در زندگی مردم پیش قدم شدند.

این گروه که توسط بیوک احمدی تاسیس شده، بیش از ۱۰۰ عضو دارد و تاکنون اقدامات متعددی در زمینه‌های مختلف اجتماعی به ثبت رسانده‌اند. فعالیت‌های اخیر این گروه، بهانه‌ای شد تا گفت‌و‌گویی با موسس و چند تن از اعضای این گروه انجام دهیم.

بیوک احمدی، مسوول گروه جهادی سردار شهید نونهال به همراه دو تن از اعضای این گروه، اکبر اسدی و فرهروز محمدی، مهمان دفتر خبرگزاری فارس شدند و با هم گفت‌و‌گویی را انجام دادیم.

فارس: در ابتدا برای ما گروه‌های جهادی را تعریف کنید؟

احمدی: گروه‌های جهادی متشکل از افراد داوطلب مخصوصا جوان‌هایی است که با صمیم قلب و بدون چشم داشت در راه رضای خدا به همنوعان خود کمک می‌کنند و در این راه هیچ گونه حقوق، مزایا، تشویق و یا منفعتی را برای خود نمی‌خواهند. اعضای گروه جهادی به امام و رهبر خود لبیک گفته‌اند و با حضور در مناطق محروم، به افراد نیازمند جامعه کمک‌رسانی می‌کنند و با این کار لبخند شادی را روی لبان خانواده‌ها می‌نشانند.

کارِ جهادی کاری برخواسته از دل است

فارس: چه نوع افرادی می‌توانند عضو گروه جهادی باشند؟

احمدی: بنابه گفته مقام معظم رهبری، کارِ جهادی کاری برخواسته از دل است، پس محدودیتی برای هیچکس ندارد. بارها شده افرادی را دیده‌ایم که در مناطق محروم استان یک فرغون به دست دارند و آجرها را برای ساخت خانه یا مدرسه را با آن جابه جا می‌کنند و وقتی به هویت واقعی آن‌ها رسیده‌ایم، مشخص شده که یک جانباز یا یک پزشک هستند و این‌چنین گم‌نامانه به کار جهادی می‌پردازند.

یا راه را می‌یابی یا آن را می‌سازی

فارس: اصلی‌ترین دلیلی که گروه جهادی را ایجاد کردید چه بود و چه شد که اسم گروه جهادی را «شهید نونهال» گذاشتید؟

احمدی: بنده به عنوان کارمند اداره شورای حل اختلاف، از همان دوران نوجوانی، روحیه بسیجی داشتم و اکثر اوقات خود را در مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه‌های بسیج گذراندم. همین فعالیت‌های متعدد باعث شد تا به طور جدی از سال ۱۳۸۸ و با تاسیس گروه جهادی شروع به فعالیت در مناطق محروم کنم.

در خصوص نام گروه هم باید بگویم سردار شهید جعفر نونهال، یکی از فرماندهان لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس است که ساکن محله میراشرف اردبیل بوده و از آنجایی که گروه جهادی ما در همین مناطق محروم شروع به فعالیت کرده، تصمیم گرفتیم که با اکتساب نام شهید و تجلیل از مقام والای شهادت، گروه جهادی را به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری کنیم.

فارس: چه فعالیت‌هایی در گروه جهادی صورت می‌گیرد؟

اسدی: فعالیت‌های گروه در راستای امور متفرقه نظیر رسیدگی به خانواده‌های بی بضاعت، دیدار با خانواده‌های شهدا و تجلیل از آن‌ها است، همچنین فعالیت‌های گوناگونی در امور فرهنگی، مذهبی، اجتماعی درقالب برنامه‌ها و همایش‌های متعدد برگزاری می‌کنیم.

 بسیج سازندگی و کمک‌های مومنانه از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان اردبیل در این مسیر ما را یاری می‌کنند. علاوه بر نهادهای دولتی، گروه جهادی سعی دارد تا با یافتن خیّرین و مددجویان اجتماعی که دلسوز همشهریان خود هستند در راستای دستگیری از نیازمندان و افراد بی‌بضاعت گام‌های موثری برداریم.

هدف از کارهای جهادی شاد کردن دل مردم است

فارس: آیا کمک‌های گروه جهادی نونهال فقط از جنبه مالی است یا کارهای دیگری نیز برای سهولت زندگی همشهریان مستمند انجام می‌دهید؟

احمدی: اقدامات گروه‌های جهادی در کنار بحث مالی، جنبه معنوی نیز دارد که در جایگاه خود ارزشمند است برای مثال در سال‌های گذشته در راستای دلجویی و تکریم با ۵۰ خانواده شهدا دیدار کردیم، همچنین با شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت در تهیه جهیزیه دختران دم‌بخت هم کمک حال خانواده‌ها شدیم.

توزیع بیش از هزار بسته معیشتی در دوران کرونا و قبل از آن بین خانواده‌های بی‌بضاعت و کم بضاعت را در دستور کار خود داشتیم. در اقدامات مهم دیگر هم در راستای حل مشکل آب شرب روستاها و مناطق حاشیه اردبیل که سالیان سال با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند، انجام دادیم و خوشبختانه با پیگیری گروه جهادی نونهال، مشکل آن‌ها حل شد.

از جمله اقدامات دیگر می‌توان به تاسیس پارک نونهال در منطقه میراشرف اشاره کرد و با احداث این پارک بستری مناسب برای تفریح کودکان  فراهم شد. تمامی این کمک‌ها به لطف افراد مهربانی است که بدون هیچ توقعی، برای شاد کردن دل همنوعان خود تلاش می‌کنند، صورت می‌گیرد.

 اسدی: طی سالیان اخیر در راستای ارتقای امور گروه، به چاپ و نشر تبلیغات و بروشورهای گروه جهادی در چاپخانه خود مشغول بودم و در این راه بدون هیچ‌ چشم داشتی و بدون اخذ حتی یک ریال، صرفا با هدف کمک به همنوعان خود در کنار دوستان فعالیت می‌کنم.

در خصوص کمک‌های غیرمالی باید بگویم مدتی پیش ساعت ۹ شب یکی از دوستان با من تماس گرفت و ماجرای یک مشاجره‌ی خانوادگی را در یکی از روستاها خبرداد، با اینکه مغازه بودم سریع تعطیل کردم و راهی روستا شدم.

پس از گفت‌وگو‌های فراوان با پدر عروس و مادر داماد و با حضور ریش سفیدان و اهالی روستا بالاخره موفق شدیم در ساعت ۲ و نیم نصف شب این ماجرا را ختم به خیر کنیم. پس می‌بینید که معنی جهاد نه تنها در کمک‌های مالی بلکه در امور اجتماعی و فرهنگی نیز دخیل بوده و شامل چنین مواردی نیز می‌شود.

خانم محمدی: منطقه میراشرف، در حاشیه‌ی اردبیل واقع شده و خانواده‌های بی بضاعت بسیاری را در خود جای داده است. در این مناطق بارها پیش آمده که عضوی از خانواده درگیر اعتیاد شدند و این اعتیاد علاوه بر خود آن شخص باعث لطمه زدن به سایر اعضای خانواده نیز شده است، با پیگیری‌ها و آسیب شناسی‌هایی که توسط نیروهای گروه جهادی از اهالی محل و اعضای خانواده شخص صورت می‌گیرد، به خانه فرد معتاد رفته و با کسب اجازه از ارگان‌های دولتی اشخاص را به کمپ ترک اعتیاد منتقل می‌کنیم.

با این کار نه تنها شخص معتاد از کمند غول اعتیاد رهایی می‌یابد بلکه خانواده‌ای از فلاکت و درماندگی نجات می‌یابد و زمینه برای رشد و شکوفایی سایر اعضای خانواده نیز مهیا می‌شود. با دیدن این معضلات و مشکلات معیشتی، فرد جهادی هیچ‌گاه نمی‌تواند بدون توجه و بی‌تفاوت بماند. همه ما با عضویت در گروه جهادی، به نوعی یک واسطه و اسباب خیر برای حل مشکلات مردم هستیم.

حل مشکلات دیگران، مشوّقی بر گذر از دشواری‌های زندگیست

فارس: در شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی که همه ما دچار دغدغه‌های شخصی هستیم و به نوعی با مشکلات زندگی خود مواجهیم، آیا هیچ‌گاه با خود نگفته‌اید که کار جهادی را رها کرده و به مسائل و مشکلات شخصی زندگی خود بپردازید؟

محمدی: خانواده‌های ما نقش مهمی برای حضورمان در گروه‌های جهادی را دارند. ما سعی می‌کنیم با قانع کردن خانواده‌هایمان و توضیح دادن اتفاقات روزمره، علاوه بر زندگی خود؛ در حل مشکلات مردم نیز دخیل باشیم. در این راه برنامه‌ریزی برای انجام امور و اُنس گرفتن با کاری که می‌خواهیم انجام دهیم بسیار مهم است.

از آنجایی‌که ما در شورای حل اختلاف حضور داریم، همه روزه شاهد مصائب و مشکلات عمده زندگی مردم هستیم. روزی پیش نمی‌آید که زنی با اشک‌های صورت خود، از ما طلب کمک نکند و یاری نخواهد. دیدن سختی‌های زندگی مردم و اصرار بر حل مشکلات‌شان، ما را در این راه قرار داده تا با یاری خداوند وظیفه انسانی خود را به عمل آوریم.

اسدی: داشتن یک برنامه خوب و هماهنگ بودن با خانواده، اصلی‌ترین بخش حضور در گروه جهادی است. بیشترین موفقیت این کار مربوط به حضور خانواده‌ها و درک متقابل آن‌ها از شرایط ما می‌باشد. گاها موقعیت‌هایی پیش آمده که حتی اعضای خانواده نیز برای حل مشکلات، پیش قدم شده‌اند و در انجام کار خیر من را یاری کرده‌اند. پس همه ما باید به کمک هم، یاریگر دستان ناتوان باشیم.

فارس: آیا خاطره خاصی از انجام کارهای جهادی دارید؟

اسدی: سال ۱۳۸۹ بود که به من خبر دادند خانواده‌ای در بخشی از شهر، از مشکلات معیشتی رنج می‌برد. به همراه تعدادی از دوستان و خیّرین به خانه این خانواده سر زدیم که به هنگام ورود به خانه، با صحنه بسیار تاثربرانگیزی مواجه شدیم، سقف خانه ریزش کرده و گچ‌های آن ریخته بود و سوراخ‌هایی در سقف خانه ایجاد شده بود که به وضوح می‌شد آسمان را دید.

وضعیت مالی خانواده مطلوب نبود با کمک دوستان خیّر، توانستیم در مدت زمان کوتاهی سقف خانه این خانواده را تعمیر کنیم و حتی حمام و سرویس جداگانه نیز برای آنها احداث کنیم. شرایط به وضعی بود که حتی حمام و آب گرم برای استحمام نداشتند و با گرم کردن آب، در سرویس دستشویی استحمام می‌کردند.

با لطف خداوند تا حدی به وضعیت خانه رسیدگی کردیم و بعدا، با تماسی که با یکی از دوستان خود داشتم، موفق شدم شغلی ثابت در یکی از کارخانه‌های شهر برای پدر خانواده تدارک ببینم. بعدها متوجه شدم که آن فرد با کار و تلاش توانسته خانه بزرگتری را تهیه کند و خانواده خود را سر و سامان داده است، این یکی از خاطراتی است که هیچ گاه از ذهن من پاک نخواهد شد.

شهدا الگوی ما در انجام کار جهادی هستند / همه نهادها در انجام کار جهادی مشارکت کنند

فارس: به عنوان آخرین سوال، یک فرد جهادی دارای چه ویژگی‌هایی است که او را به انجام کارهای جهادی ترغیب می‌کند؟

احمدی: داشتن روحیه بسیجی و مهم‌تر از آن از خودگذشتگی و ایثار از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد جهادگر است. در این راه نباید به فکر مادیات بود چرا که باید تمام تلاش خود را برای جلب رضایت خداوند قرار داد. الگوی ما در این راه تمامی شهدا و آزادگانی هستند که سرسختانه و با اخلاص در راه خود استقامت ورزیدند و لحظه‌ای از هدف خود دور نشدند.

شهدای بزرگواری چون شهید مهدی باکری، شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از جمله افرادی بوده‌اند که در راه هدف خود تا پای جان ایستادند و تردیدی به دل راه ندادند. تمامی اعضای گروه جهادی، از نوجوان ۱۵ ساله تا خیّری ۶۰ ساله، با ایمان، اخلاص و از خودگذشتگی در این راه تمام تلاش خود را می‌کنند.

در آستانه ایام مبارک ماه رمضان هستیم از تمامی خیرین و نهادهای دولتی تقاضا دارم، تا جایی که ممکن است با گروه‌های جهادی همکاری داشته باشند تا در این ایام عزیز، سفره‌ای بی‌نان یا کودکی گرسنه نباشد. همچنین از تمامی ادارات و مدیرانِ مسئول تقاضامند دارم گروه‌های جهادی را همراهی کرده و در این راه پرسعادت، یاور ما در خدمت‌رسانی به مستضعفین باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل؛ گروه‌های جهادی با عزم راسخ و روحیه‌ای بسیجی، در این ایام سخت و شرایط دشوار سعی دارند با ایثار و از خودگذشتگی‌های خود شرایط معیشتی را برای آنانی که بضاعت رفاه را ندارند مهیا سازند. حال این وظیفه همه ما است که با حضور در این گروه‌ها یا معرفی افراد بی‌بضاعت به گروه‌های جهادی، نقش مهمی در کمک به همنوعان خود داشته و یاری رسان آنان در ایام دشوار زندگی باشیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: گروه جهادی سپاه کمک های مومنانه گروه جهادی اردبیل خانواده های بی بضاعت مناطق محروم گروه های جهادی اعضای خانواده صورت می گیرد همنوعان خود خانواده ها گروه جهادی کار جهادی انجام کار حل مشکلات گروه ها کمک ها همه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۲۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان

شهرداری گرگان و گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تحت عنوان طرح شهید مهدی باکری میزبان و همراه این گروه از پزشکان جهادی است.

سید النگی شهردار گرگان می‌گوید: قرار است چهل و شش طرح دیگر به نام به صرف لبخند در گرگان اجرا شود و در مرحله دیگر دندانپزشکان جهادی به مردم خدمات خواهند داد.

در قالب این طرح بصورت رایگان خدمات چشم پزشکی از معاینه تا تحویل عینک به مردم ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • طرح نور با پشتوانه‌ مردمی و با قدرت ادامه دارد
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • درخشش گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خوزستان در کشور
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۱۰ هزار راس دام در بافق
  • سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است
  • نیروی زمینی ارتش ۴۶ هزار شهید تقدیم نظام کرده است
  • آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی با همت بسیج سازندگی
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • در مسیر نهضت مسکن سازی برای محرومان دهاقانی