Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@12:44:05 GMT

برخورد به موقع با احتکار اقلام خوراکی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۲۱۲۵

برخورد به موقع با احتکار اقلام خوراکی

در دو روز گذشته قیمت گوشت منجمد کاهش یافته و توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و ۱۰۰ هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوار‌ها و صنف و صنعت آغاز شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزای دانشجو، دولت تلاش می‌کند با افزایش توزیع کالا‌های اساسی و مواد مصرفی با قیمت مناسب، در ماه رمضان امسال بازار آرام‌تر از سال‌های گذشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اینرو در دو روز گذشته قیمت گوشت منجمد کاهش یافته و توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و ۱۰۰ هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوار‌ها و صنف و صنعت آغاز شده است. ضمن اینکه قیمت سبزی و صیفی نیز کاهش یافته است.

آغاز ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز ممکن بود با سوءاستفاده دلالان و فرصت طلبان مواجه شود. اما توزیع فراوان مواد مصرفی مردم در این ایام از دهم فروردین در بازار، از ایجاد شوک قیمتی اقلام پرمصرف در هفته نخست ماه مبارک رمضان جلوگیری کرد.

‌در گام نخست با توزیع فراوان مرغ دولتی در تهران و سراسر کشور قیمت‌ها به شدت ریزش کرد و با مصوبه ستاد تنظیم بازار از روز پنج‌شنبه قیمت گوشت منجمد حدود ۲۴ هزار تومان کاهش یافت و توزیع هر کیلو گوشت منجمد گوساله با قیمت ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفند با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار آغاز شد.


برخورد با محتکران


در این جلسه قرار شد وزرای دادگستری و جهاد کشاورزی با شرکت‌های متخلف که تولیدات سال گذشته را در بازار عرضه نکرده و به دنبال فروش آن با قیمت سال جدید هستند نیز برخورد شود.

همچنین در گام دوم با عرضه فراوان انواع برنج از سوی بازرگانی دولتی قیمت‌ها در بازار روند نزولی داشته است. به طوری که سعیدراد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور می‌گوید: در ماه مبارک رمضان برای دومین بار ۱۰۰ هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و ۱۰۰ هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوار‌ها و صنف و صنعت از محل ذخایر راهبردی، متناسب با موجودی انبار‌ها به منظور عرضه در سطح کشور تخصیص و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: برنج هندی ۱۱۲۱ در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کنندگان، برنج پاکستانی در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج تایلندی در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کشور عرضه می‌شود.

راد تأکید می‌کند: شکر سفید نیز در بسته‌بندی‌های مختلف و با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعیین شیوه، شبکه و مباشرین توزیع کالا‌های تخصیصی بر عهده کارگروه تنظیم بازار استان‌هاست، تصریح می‌کند: این کالا‌ها از طریق شبکه‌های منتخب اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف، اصناف منتخب، مراکز عرضه مستقیم کالا و میادین میوه وتره‌بار در سطح کشور توزیع می‌شود. ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها، وظیفه تأمین و تدارک برنج و شکر تنظیم بازار تخصیصی را بر عهده خواهند داشت. همچنین تخصیص برنج مربوط به استان‌های تولیدکننده برنج شامل گیلان و مازندران با درخواست رئیس کارگروه تنظیم بازار استان انجام می‌شود.


کشاورزان نباید برنج خود را بیش از کیلویی ۶۵ هزار تومان بفروشند


در یک هفته اخیر با افزایش بازرسی‌ها از بازار، انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و انبار برنج فروشان شهر‌های شمالی کشور اندکی قیمت برنج ایرانی کاهش یافته است. در این خصوص علی اکبریان، نایب رئیس انجمن برنج ایران در گفتگو با نود اقتصادی می‌گوید: طبق دستورالعمل دولت، کشاورزان نباید برنج خود را بیش از کیلویی ۶۵ هزار تومان بفروشند و به خاطر همین برنج در مازندران بیش از این قیمت فاکتور نمی‌شود.

وی می‌افزاید: بنابراین اگر برنج تا ۱٠٠ هزار تومان هم در تهران فروخته می‌شود نتیجه دخالت مستقیم دلالان و فروشندگان است و دولت باید نظارت ویژه کند. اکبریان تأکید می‌کند: در سال ۱۴٠٠ خشکسالی و عدم مدیریت صحیح آب باعث افت ۲٠ درصدی تولید و درنتیجه افزایش شدید قیمت برنج شد. در مازندران ده‌ها هزار ویلای استخردار وجود دارد و کسی هم در این کم‌آبی جلویشان را نمی‌گیرد بسیاری از زمین‌های کشاورزی هم تبدیل به ویلا‌های مسکونی شده‌اند همه این مسائل در افزایش قیمت برنج نقش دارد. وی اظهار می‌دارد: عدم مدیریت صحیح کار را به اینجا رسانده که مجبور به واردات بخشی از نیاز خودمان شده‌ایم. وگرنه ما می‌توانیم با مدیریت درست برنج ۲٠٠ میلیون نفر را داخل کشور تولید کنیم.


خرید تضمینی برنج با ۱۰ هزار تومان


علی اکبریان می‌گوید: خرید تضمینی برنج خنده‌دار و بیشتر توهین به شعور کشاورزان است. دولت به کشاورزان می‌گوید برنج خودتان را در بازار بفروشید و اگر در نهایت چیزی باقیماند من آن را از شما می‌خرم. در نهایت هم برنج اندکی را زیر ۱۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کند. در حالی که خرید تضمینی باید با قیمت واقعی و توافقی انجام شود. امیدوارم با آغاز کشت برنج قراردادی در سال زراعی آتی مشکلات بازار برنج نیز مرتفع شود.


تب گوجه فرنگی خوابید؟


مشاهدات بازار حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی در برخی مغازه‌ها کاهش یافته است.

در روز‌های گذشته قیمت گوجه فرنگی در مغازه‌های سطح شهر تهران به کیلویی ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان رسید. مغازه‌داران علت این افزایش قیمت را کاهش عرضه گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار عنوان کردند و رئیس اتحادیه بارفروشان نیز علت این افزایش قیمت افسارگسیخته را مشکلات کامیون‌داران و کاهش تمایل آن‌ها به بار زدن محصولات کشاورزی دانست. در شرایط عادی حدود ۲ هزار تا ۳ هزار تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد، ولی این حجم در چند روز قبل به شدت تقلیل پیدا کرد.


کامیون‌داران به جاده‌ها باز گشتند


در این خصوص رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: رایزنی‌های بخش خصوصی (بدون دخالت دولت) با کشاورزان و کامیون‌داران در نهایت به نتیجه رسید و بار به میزان کافی به ۳۰ استان کشور از صبح پنج‌شنبه ارسال شد.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفتگو با ایلنا، با اشاره به شکسته شدن قیمت گوجه فرنگی، می‌افزاید: رانندگان کامیون با پذیرش ۱۰ درصد افزایش نرخ کرایه پذیرفتند که به جاده‌ها باز گردند و همین مسئله تنش‌های قیمتی در میدان اصلی میوه و تره‌بار را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه کامیون‌های سپاه و ارتش برای حمل بار محصولات کشاورزی اعلام آمادگی کرده بودند، تأکید می‌کند: رایزنی‌های بخش خصوصی (بدون دخالت دولت) با کشاورزان و کامیون‌داران در نهایت به نتیجه رسید و بار به میزان کافی به ۳۰ استان کشور از صبح پنج‌شنبه ارسال شد.

این فعال صنفی می‌گوید: ورودی بار صبح پنج‌شنبه از ۳ هزار تن روز گذشته به ۱۵ هزار تن رسید یعنی میزان بار پنج برابر افزایش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به کاهش نرخ گوجه فرنگی، می‌افزاید: روز پنج‌شنبه گوجه فرنگی کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان فروخته شد. لازم به ذکر است که گوجه درجه دوم در میادین میوه و تره‌بار شهرداری کیلویی ۷ تا ۱۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هندوانه به کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است.

این فعال صنفی در ادامه از کاهش قیمت سیب‌زمینی و پیاز خبر داده و می‌گوید: قیمت سیب‌زمینی کهنه کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان و سیب‌زمینی نو کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت پیاز به کیلویی ۵ هزار تومان کاهش یافته است. امیدواریم که از هفته آینده قیمت‌ها به نرخ سابق باز گردد و از آغاز هفته جدید قیمت گوجه روی پایه ۹ هزار تومان بنشیند.

منبع: جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: احتکار قیمت گوشت میادین میوه و تره بار کارگروه تنظیم بازار استان بسته بندی کاهش یافته میوه و تره بار کامیون داران ۱۰۰ هزار تن هزار تومان گوجه فرنگی گوشت منجمد برای مصرف قیمت گوجه پنج شنبه استان ها شکر سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت بعضی اقلام پروتئینی (مرغ، گوشت قرمز شامل گوسفند و گوساله) امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 748245

دیگر خبرها

  • وعده رییس اتحادیه بارفروشان برای قیمت پیاز/یک کیلو پیاز چند؟
  • قیمت پیاز کاهشی می‌شود؟
  • کشف انبار احتکار برنج در خراسان جنوبی
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه دهم اردیبهشت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت پیاز کاهشی می‌شود
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • کشف ۲۲ تن برنج احتکار شده در خراسان جنوبی
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳