Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@18:21:58 GMT

گردشگری همدان نفس کشید

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۲۴۶۳

گردشگری همدان نفس کشید

پس از دو سال رکود اجباری گردشگری به علت شیوع کرونا، روند رو به رشد این صنعت از نیمه دوم سال گذشته و همزمان با کاهش مرگ‌ومیر‌های کرونایی و افول این همه گیری آغاز شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به اوج خود رسید.

به عقیده علی‌اکبر عبدالملکی؛ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، سال ۱۴۰۰ را برای صنعت گردشگری باید سال آغاز خروج این صنعت از یک دوره رکود و سال ۱۴۰۱ را باید سال رونق گردشگری بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 همزمان با روز‌های خوش گردشگری کشور در نوروز ۱۴۰۱، گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران نیز سال خوشی را آغاز کرد و پس از دو سال تعطیلی، فعالان این حوزه نفس کشیدند.

طبق اظهارات علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان در این روزها بیش از ۱۲۰ هزار مسافر نوروزی در مراکز اقامتی استان اسکان داشتند.

۷۷۲ هزار مسافر نوروزی جاذبه‌های گردشگری همدان را دیدند

علی مالمیر، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز درباره آخرین آمار بازدید گردشگران در نوروز ۱۴۰۱، می‌گوید: از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۷۷۲ هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های استان بازدید کرده‌اند.

او در مورد میزان بازدید‌ها از جاذبه‌های گردشگری استان گفت: در بین آمار بازدیدکنندگان جاذبه‌های استان، جاذبه‌های تاریخی با ۳۵۰ هزار و ۹۵۱ مورد بازدید بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت:  در این ایام، غار علیصدر، کتیبه‌های گنجنامه، آرامگاه بوعلی‌سینا و آرامگاه باباطاهر در صدر بازدید‌های علاقمندان به جاذبه‌های گردشگری استان قرار داشتند و سایت موزه میدان مرکزی همدان نیز مورد استقبال کم‌نظیر شهروندان و گردشگران قرار گرفت.

۴۰ هزار گردشگر در نوروز به بازدید غار علیصدر آمدند

علی‌محمد عنایتی‌اکمل,مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز با بیان این‌که در تعطیلات نوروز حدود ۴۰ هزار نفر از مجموعه غارعلیصدر دیدن کردند، اظهار می‌کند: قطعا حضور گسترده گردشگران در غار علیصدر موجب بهبود کسب و کار و وضعیت اقتصادی سایر حلقه‌های زنجیره گردشگری استان می‌شود.

به گفته او، اکنون جنب و جوش خاصی در گردشگری استان همدان به وجود آمده که یکی از عوامل مهم آن غار علیصدر است و امیدواریم با برنامه‌های پیش‌بینی شده این شادابی و تکاپو را در تعطیلات تابستان نیز شاهد باشیم.

استقبال گسترده گردشگران از روستا‌های تاریخی همدان

اتابک صفری‌تورج ,مدیر پایگاه ملی مجموعه روستا‌های تاریخی همدان نیز در، استقبال گردشگران نوروزی از روستا‌های تاریخی همدان را مطلوب می‌داند و می‌گوید: قبل از نوروز با همکاری دهیاری سه روستای ورکانه، سیمین و خاکو و همچنین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، با نصب بنر در سطح شهر به معرفی ظرفیت‌های این روستا‌ها و محل آن‌ها پرداختیم.

او گفت: همچنین جلساتی با دهیاران و اعضای شورای روستا‌ها برگزار کردیم تا بازدید مسافران در ایام نوروز به صورت پیاده و نه با خودرو باشد تا بافت تاریخی این روستا‌ها آسیب نبیند و به همین منظور در ورودی روستا‌ها پارکینگ تعبیه شد.

اقامتگاه بومگردی روستای ورکانه بلاتکلیف است

صفری‌تورج درباره وضعیت اقامتگاه‌های روستا‌های تاریخی همدان می گوید: اقامتگاه بومگردی روستای ورکانه متعلق به بنیاد مسکن بود که بلاتکلیف مانده و با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است توسط متقاضیان بومی بازگشایی شود، اما سفره‌خانه این روستا فعال است و به گردشگران و مسافران خدمات‌رسانی می‌کند. روستای سیمین اقامتگاه بومگردی ندارد، اما در روستای خاکو مجوز راه‌اندازی دو خانه بومگردی صادر شده و امیدواریم تا پایان سال افتتاح شوند.

به گفته مدیر پایگاه ملی مجموعه روستا‌های تاریخی همدان، سه روستای سیمین، خاکو و ورکانه دارای بافت دارای ارزش تاریخی هستند و طرح هادی این روستا‌ها با توجه به این ویژگی پیگیری می‌شود.

او گفت:در سال‌های گذشته نه میراث فرهنگی و نه بنیاد مسکن به صورت جدی وارد این موضوع نشده بودند، اما با تشکیل پایگاه ملی مجموعه روستا‌های تاریخی همدان، پیگیری این موضوعات جدی‌تر شد و اواخر سال ۱۴۰۰، ضوابط بافت تاریخی روستای ورکانه ابلاغ شد و در سه ماهه اول امسال نیز ضوابط بافت تاریخی روستا‌های سیمین و خاکو نیز آماده و ابلاغ خواهد شد.

به اعتقاد صفری‌تورج این اتفاق به همکاری بهتر دهیاری‌ها و بنیاد مسکن به منظور حفاظت از بافت تاریخی این روستا‌ها منجر خواهد شد.

 تناقض در آمار‌ها موضوعی است که همیشه در خصوص بازدید و اقامت‌ها در حوزه گردشگری وجود داشته و به نظر می‌رسد در برخی از موارد فوق نیز صدق می‌کند. با این حال در دو سال گذشته صنعت گردشگری با رکود اجباری به دلیل شیوع کرونا مواجه بود و توسعه زیرساخت‌ها در این بخش با کندی و مانع همراه و حتی در بیشتر موارد متوقف شد. در این مدت بسیاری از فعالان این حوزه مجبور به تعطیلی کسب‌وکار‌های خود شدند که این موضوع ضرر و زیان زیادی به آن‌ها وارد کرد. حال جبران این عقب‌ماندگی نیاز به برنامه‌ریزی و تامین مالی مناسب دارد که در استان همدان نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا گردشگری مانند گذشته بر مدار حرکت بیفتد.

منبع  ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری همدان روستا های تاریخی همدان گردشگری استان روستای ورکانه میراث فرهنگی روستا ها استان همدان بافت تاریخی غار علیصدر همدان نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۲۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر

دریافت 28 MB

فیلم: محمد غلامحسینی

کد خبر 6091003

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • تصاویر نقشه‌های تاریخ با نام خلیج فارس
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود