Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان گفت: با احداث پتروپالایشگاه نگین مکران تا اواسط سال 1405 در بندرعباس، ظرفیت تولید سالانه 11 تا 12 میلیون تن محصولات متنوع پتروپالایشی فراهم خواهد شد.

به گزارش ایران اکونومیست، قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی یا همان قانون پتروپالایشگاه در سال 98 توسط نمایندگان مجلس تصویب شد تا بدین صورت گام مهمی برای گذر از خام‌فروشی نفت و احداث پتروپالایشگاه‌ها برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از تصویب آیین‌نامه این قانون در هیئت وزیران و فراخوان عمومی وزارت نفت و بررسی طرح‌های پیشنهادی برای احداث واحدهای پالایشی و پتروپالایشی، در نهایت 8 طرح پتروپالایشگاهی شامل 5 طرح احداث پتروپالایشگاه نفت خام و 3 طرح پتروپالایشگاه میعانات گازی موردتایید وزارت نفت قرار گرفتند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اجرای این قانون که تاکنون سه بار مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفت تا وضعیت طرح‌ها موردبررسی قرار گرفته و موانع پیش‌روی آنها برداشته شود.

هشت طرح برگزیده ذیل قانون پتروپالایشگاه‌ها در جدول شماره 1 آورده شده است:

جدول 1

 

با توجه به اهمیت این طرح‌ها، در نخستین گزارش از پرونده ویژه ایران اکونومیست با عنوان «8 طرح برگزیده پتروپالایشگاهی» به بررسی «طرح شرکت سرمایه‌‌گذاری شستان» پرداخته می‌شود.

*در توسعه پتروپالایشگاه‌ها در ایران سهل‌انگاری شده است

سیدمجید هدایت، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان در گفت‌‌و‌گو با ایران اکونومیست با اشاره به اقدامات این شرکت برای احداث پتروپالایشگاه گفت: جلوگیری از خام‌فروشی نفت و احداث پتروپالایشگاه‌ها یکی از سیاست‌هایی است که همواره موردتاکید مقام معظم رهبری بوده است. در این راستا قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه مردمی» در سال 98 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا از احداث طرح‌های پتروپالایشگاهی در ایران حمایت شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه در حوزه احداث پتروپالایشگاه‌ها سهل‌انگاری انجام شده است و کشورهای دنیا مثل چین و عربستان از گذشته، احداث این واحدها را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌اند.

هدایت افزود: طبق برآوردها تا سال 2040 مصرف سوخت در خودروها افزایش چندانی نخواهد داشت درحالی که تقاضا برای محصولات شیمیایی افزایش چشمگیری خواهد یافت، در نتیجه کشورها به جای تبدیل نفت و میعانات گازی به سوخت در واحدهای پالایشگاهی به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت و میعانات گازی به محصولات شیمیایی گام برداشته‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان می‌گوید: البته برخی افراد، پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان و پالایشگاه و پتروشیمی اراک را جزء پتروپالایشگاه‌ها در ایران محسوب می‌کنند اما در این موارد، دو واحد پالایشگاه و پتروشیمی به صورت مجزا احداث شده است و مدیریت واحدی وجود ندارد و از طرفی تاسیسات آنها نیز مشترک نیست. در نتیجه تاکنون ما نتوانسته‌ایم یک پتروپالایشگاه با تعاریف تخصصی آن در کشور احداث کنیم.

* مطالعات مفهومی پتروپالایشگاه شرکت شستان به اتمام رسیده است

وی گفت: با مساعدت استانداری قبل از شروع سال 1401، فرایند تخصیص 800 هکتار زمین برای احداث طرح محقق شده است و از لحاظ پیشرفت طرح نیز مرحله «مطالعات مفهومی» طرح شرکت سرمایه‌گذاری شستان پایان یافته است، هم اکنون کار در مرحله «مطالعات پایه‌ای» قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود که حدود 7 ماه زمان ببرد.

هدایت گفت: سال‌های زیادی است که صنعت پتروپالایشگاه به دلیل ظرفیت ایجاد ارزش افزوده چندبرابری نسبت به صنعت پالایشگاه موردتوجه کشورهای مختلف اعم از تولیدکننده یا واردکننده نفت خام قرار گرفته است. تاکنون در دنیا حدود 600 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و پروژه تعریف شده است. با پیشروی از صنعت پالایشگاهی به پتروپالایشگاهی، فناوری از صرف برج تقطیر به سمت دانش فنی و انواع کاتالیست‌ها حرکت می‌کند. 

* صفر تا صد مشخصات پتروپالایشگاه نگین مکران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان گفت: با احداث و راه‌اندازی پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نگین مکران تا اواسط سال 1405 در بندرعباس، ظرفیت تولید سالانه 11 تا 12 میلیون تن محصولات متنوع پتروپالایشی فراهم خواهد شد. این پتروپالایشگاه با خوراک ورودی نفت سنگین و نیمه‌سنگین می‌تواند 35 درصد از محصولات تولید شده را به مواد پیشرفته شیمیایی تبدیل کند.

وی عنوان کرد: جدول 2، رابطه بین سهم محصولات پتروشیمی و میزان سرمایه‌گذاری در یک واحد پتروپالایشگاهی را نشان می‌دهد که با توجه به سهم 35 درصدی محصولات پتروشیمیایی در پتروپالایشگاه نگین مکران، برآورد ما از حجم سرمایه‌گذاری بین 11 تا 12 میلیارد دلار است.

جدول 2

 

* فاز اول پتروپالایشگاه نگین مکران در سال 1405 به بهره‌برداری می‌رسد

هدایت اظهار داشت: طرح پتروپالایشگاه نگین مکران، در دو فاز تعریف شده است که در فاز اول قرار است برش‌های نفتا و محصولات پالایشی با عیار بالا تولید شود که در سال 1405 به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان گفت: در فاز دوم 18 محصول با 18 لیسانس جدید به غیر از لیسانس‌های داخلی تولید شود که امیدوارم بتوانیم در سال 1407 نیز این فاز را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم. با توجه به اینکه خوراک ورودی طرح نفت سنگین است قابلیت دریافت برش‌های بهتر با عیار بالاتری وجود دارد.

* تعلل در امضای قرارداد خوراک برای طرح‌های برگزیده پتروپالایشگاهی

وی تاکید کرد: رویکرد وزارت نفت برای پیگیری طرح‌های برگزیده مثبت بوده است و بنده از وزیر نفت بابت توجه و پیگیری این طرح‌ها تشکر می‌کنم. اگر دولت به حمایت خود از این طرح‌ها ادامه دهد، عزم هلدینگ‌های بزرگ نیز تداوم خواهد داشت. چون به هر حال در این پروژه‌ها حجم سرمایه‌گذاری بالا است و به ثمررسانی آن نیازمند عزم ملی است.

هدایت اظهار داشت: البته امتیازهای خوبی نیز برای طرح‌ها در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به تخفیف 10 درصدی خوراک، اعطای تنفس خوراک در سال اول بهره‌برداری و امتیازات مالیاتی و پیش پرداخت اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان گفت: یک چالش طرح‌های برگزیده ناظر به تعلل در انعقاد قرارداد خوراک است که شرکت ملی نفت این موضوع را پیگیری نمی‌کند. البته وزیر نفت قول دادند به زودی قرارداد خوراک نیز به سرانجام می‌رسد.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت که نمی‌توان وارد پروژه‌ای به این بزرگی شد و به پیشرفت قابل توجه رسید بدون اینکه قرارداد خوراک وجود داشته باشد، زیرا همین قرارداد پیش‌نیاز جذب سرمایه به عنوان مهمترین رکن پیشرفت پروژه است.

هدایت گفت: پروژه شرکت سرمایه‌گذاری شستان برای احداث پتروپالایشگاه نگین مکران کاملا جدی است و بنده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنم که از این فرصت بی‌نظیری که ذیل تنفس خوراک پیش آمده است استفاده کرده و در این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شستان در پایان گفت: به عنوان نکته پایانی، پیشرفت طرح های پتروپالایشگاهی کشور از جمله طرح نگین مکران نیازمند عزم جدی دولت و وزارت نفت برای پیشبرد مراحل قانونی و حذف موانع است. البته در جلسه دو هفته قبل از سال جدید که با حضور وزیر نفت برگزار شد‌ صحبت‌هایی مطرح شد که نشان از عزم جدی وزیر نفت در این موضوع داشت‌.

به گزارش فارس جزئیاتی از مشخصات طرح سرمایه‌گذاری شستان در ادامه در جدول شماره 3 آورده شده است.

جدول 3

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: سرمایه‌گذاری ، نگین مکران ، پتروپالایشگاه ، شرکت شستان ، سیدمجید هدایت ، سرمایه‌گذاری شستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرمایه گذاری نگین مکران پتروپالایشگاه احداث پتروپالایشگاه ها نفت و میعانات گازی قرارداد خوراک بهره برداری برای احداث وزارت نفت وزیر نفت سال 1405 طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۲۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، احمدصادق معتمدیان صبح امروز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان، با اشاره به جهش توسعه حوزه راه های آذربایجان غربی در دولت سیزدهم، افزود: فعالیت های مثبت حوزه راهسازی را مردم استان نه در آمارها بلکه با مشاهده عملکرد در این حوزه از نزدیک لمس می کنند.

وی همچنین با تاکید بر جبران عقب ماندگی های استان در حوزه های مختلف و به ویژه توسعه راه ها در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: با نگاه ویژه دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی و با اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان برای بخش راه و شهرسازی آذربایجان غربی در سفر ریاست جمهوری به استان، تصویب بالاترین اعتبار را در سطح کشور به توسعه زیرساخت های این استان توسط دولت مردمی شاهد بودیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به احداث سالیانه ۱۵۰ کیلومتر راه در سطح استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و افزود: در سالهای گذشته در استان آذربایجان غربی سالانه فقط 10 کیلومتر راه احداث می شد ولی با وجود محدودیت های مالی و افزایش هزینه های احداث راه، در دولت سیزدهم شاهد احداث سالانه 150 کیلومتر راه در آذربایجان غربی هستیم و این موضوع در نوع خود کم نظیر است.

وی حوزه پایانه های مرزی و حوزه ترانزیت را از پیشران های توسعه استان عنوان کرده و افزود: دولت سیزدهم آذربایجان غربی را به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین المللی و شاهراه ارتباطی منطقه ای تعریف کرده و در این راستا گام های بلندی در جهت توسعه ترانزیتی منطقه در این مدت برداشته شده است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه راه و شهرسازی به عنوان یک مجموعه عمرانی در توسعه اقتصادی استان نیز تاثیر مستقیم داشته، اضافه کرد: در سال های اخیر از ظرفیت های مختلف، از جمله تهاتر نفت و ماده ۵۶ برای تامین منابع مالی احداث راه ها و توسعه زیرساخت های آذربایجان غربی استفاده شد که در بین استان های مختلف این موضوع کم نظیر بوده و آذربایجان غربی به عنوان تنها استان کشور توانسته از ظرفیت تهاتر نفت در این زمینه استفاده کند.

وی در ادامه از احداث ۵۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان غربی توسط دولت سیزدهم خبر داده و افزود: در دو سال گذشته شاهد بازگشایی، توسعه و تکمیل محورهای تمرچین، بازرگان، ارومیه - سرو، اجرای طرح توسعه محور خوی - رازی و ... بوده ایم که اثرات بسیاری در توسعه مبادلات اقتصادی و ترانزیت کالا با کشورهای همسایه دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی به الحاق ۱ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین در قالب طرح جامع به شهر ارومیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: با تدوین و تعیین تکلیف طرح جامع شهر ارومیه که با همراهی نمایندگان مجلس تحقق یافت، شاهد ساماندهی وضعیت این شهر در حوزه های مختلف و تامین مطالبات مردم هستیم و بسیاری از مشکلات اجتماعی و شهری با اجرای این طرح رفع خواهد شد.

معتمدیان همچنین از ساماندهی بافت تاریخی شهر ارومیه در راستای توسعه شهر و تامین مطالبات مردم خبر داده و افزود: تعیین ۳۰۷ هکتار بافت تاریخی در مرکز شهر ارومیه، مانع از توسعه این شهر در ۱۴ سال گذشته شده و اقدامات مهمی درخصوص اصلاح این وضعیت صورت گرفته است.

وی در ادامه محرومیت زدایی را از اولویت های دولت سیزدهم عنوان کرده و اظهار داشت: در دولت سیزدهم در قالب طرح بازآفرینی شهری، شاهد توسعه زیرساخت ها و ارائه خدمات به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شهرهای آذربایجان غربی بوده ایم.

استاندار آذربایجان‌غربی به گام نهادن در مسیر توسعه متوازن استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و افزود: با حضور میدانی مدیران در مناطق مختلف آذربایجان غربی، مشکلات و مطالبات مناطق دورافتاده شناسایی شده و زمینه برای توسعه زیرساخت ها در حوزه های مختلف و تامین زمین برای توسعه بخش های آموزشی، ورزشی، بهداشت و درمان، مسکن و ... فراهم شده است.

معتمدیان همچنین امنیت پایدار را زیرساخت اصلی توسعه استان معرفی کرده و بیان داشت: علیرغم تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های آذربایجان غربی، برخی ناامنی ها در گذشته، مانع از توسعه استان شده بود ولی امروز به یمن اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین  ایثار و مجاهدت های شهدا و ایثارگران، امنیت پایدار در آذربایجان غربی برقرار بوده و این امنیت زمینه را برای شتاب در توسعه استان فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان غربی اختصاص زمین برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری و عمرانی را از جمله اقدامات مناسب راه و شهرسازی استان در سالهای اخیر عنوان کرده و افزود: اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نقش مهم و موثری در روند توسعه استان داشته و این ماموریت با جدیت در دوره جدید نیز باید ادامه یابد.

معتمدیان همچنین ضمن قدردانی از تلاشهای شبانه روزی و جهادی مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان، ادامه روند فعالیت این اداره و همچنین تسریع در روند احداث مسکن ملی در مناطق شهری و روستایی را از اولویت های مدیر جدید عنوان کرد.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های سیدمحسن حمزه لو، رسول عطایی به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی منصوب شد.

 

دیگر خبرها

  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد
  • احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس
  • آغاز عملیات اجرایی ۱۳۴ واحد مسکونی در شهر گهرو
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • احداث مرکز بستر درمانی شهر مارگون به همت خیر لبنانی
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است