Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@10:04:46 GMT

از لغو روادید دیپلماتیک تا همکاری برای جام جهانی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۳۲۱۷

از لغو روادید دیپلماتیک تا همکاری برای جام جهانی

اوایل اسفند ماه بود که سفر آیت الله رئیسی و هیأت همراه به دوحه باعث شد تا تحلیلگران از فصل جدید همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور سخن بگویند. این سفر درحالی در ماه‌های ابتدایی دولت صورت می‌گیرد که آخرین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به شهریورماه سال 1389 برمی‌گردد.

روزنامه ایران/  طی این سال‌ها هرچند مقامات مختلف قطری از امیر این کشور  یا مسئولین بلندپایه آن به تهران سفر می‌کردند اما رئیس دولت یازدهم و دوازدهم هیچ سفری به دوحه انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خود نشان می‌دهد که دولت پیشین اهمیت چندانی  برای روابط دوجانبه با یکی از کشورهای مهم و ثروتمند منطقه قائل نبوده است. این درحالی است که ایران و قطر طی سال‌های اخیر در پرونده های مختلف روابط نزدیکی با یکدیگر پیدا کرده اند.

این موضوع در قضایای گوناگون همچون موضوع فلسطین، جنگ در سوریه، اوضاع عراق و لبنان و حتی تحولات افغانستان دیده می شود، حتی در پرونده مذاکرات ایران و غرب در خصوص رفع تحریم ها نیز دوحه به حمایت سیاسی از ایران پرداخته است. همچنین در مسائل اقتصادی نیز دو کشور محورهای مشترک برای همکاری دارند. میدان مشترک گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است از همین دست موضوعات اقتصادی است که می‌تواند محور منافع مشترک و تقویت روابط قرار بگیرد.

لغو روادید گذرنامه‌های دیپلماتیک و خاص بین دو کشور
طی سفر رئیس جمهوری کشورمان به قطر انتظار می‌رفت 5 تا 7 تفاهمنامه همکاری بین تهران و دوحه به امضا برسد، اما افزایش سطح روابط و همکاری نزدیک بین دو کشور باعث شد شمار تفاهمنامه ها به 14  سند در هشت حوزه افزایش یابد. اکنون خبرها حکایت از آن دارد که هیأت دولت قطر با توافقنامه لغو روادید گذرنامه های دیپلماتیک و خاص بین ایران و قطر موافقت کرده است. در همین خصوص حمید رضا دهقانی سفیر ایران در دوحه با انتشار عکسی از‏مصوبه هیات دولت قطر جهت اجرایی کردن توافقنامه لغو روادید گذرنامه های دیپلماتیک و خاص بین دو کشور نوشت:« این توافقنامه یکی از ۱۴ توافقنامه و یادداشت تفاهمی بود که در سفر ماه گذشته ریاست محترم جمهوری به قطر بین وزرای خارجه دو کشور امضا شد.»
گفتنی است تفاهمنامه‌هایی با موضوعات رسانه و فرهنگ، همکاری‌های کنسولی و دیپلماتیک، انرژی، امور بنادر و دریانوردی، آموزش، ورزش و جوانان، گردشگری، و اقتصاد و تجارت،تفاهمنامه لغو روادید برای سفرهای دیپلماتیک به ویژه بین دولت‌های دو کشور، تفاهمنامه درباره مشاوره‌های سیاسی حول امور مورد اهتمام دو طرف و وزارت‌های خارجه ایران و قطر،  تفاهمنامه با موضوع آموزش دیپلماتیک بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایران و مراکز علمی دیپلماسی وابسته به وزارت خارجه قطر، تفاهمنامه مشترک حمل و نقل دریایی دو دولت ایران و قطر، توافق میان شرکت‌های قطری مدیریت‌بندری (بندرگاه قطر) و مؤسسه دریانوردی و امور بندرگاهی ایران از جمله موضوعاتی بود که در این سفر دو روزه مورد جمع بندی طرفین قرار گرفت.

وزیر راه قطر به کیش خواهد رفت
امیر قطر که قرار است در آینده نزدیک به تهران سفر کند هفته گذشته در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان ضمن استقبال از توسعه روابط تهران دوحه خبر داد، در راستای همکاری دو کشور در برگزاری مسابقات جام جهانی بزودی وزیر راه این کشور در جزیره کیش با همتای خود درباره نحوه همکاری‌ها ملاقات و مذاکره خواهد داشت.

این مسأله در حالی است که آیت الله رئیسی پس از سفر خود به قطر به معاون اول خود دستور داده بود کارگروه ویژه‌ای برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های دولتی به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر تشکیل شود. دولت سیزدهم اعلام کرده است برای تسهیل تردد گردشگران، افزایش تعداد پروازها از تهران به دوحه و بالعکس، استفاده از کشتی‌های تفریحی و مسافربری دارای امکان اقامتی، دعوت از برخی تیم‌های شرکت‌کننده برای حضور در ایران و استفاده از ظرفیت جزایری همچون کیش آمادگی لازم را خواهد داشت. همکاری دو کشور در جام جهانی می‌تواند علاوه بر معرفی بیشتر کشورمان به دنیا عواید اقتصادی نیز داشته باشد.
 

/انتهای پیام

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بین دو کشور ایران و قطر لغو روادید جام جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۳۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا