Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@08:28:20 GMT

طرز تهیه حلیم خانگی؛ ویژه ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۴۰۱۱

طرز تهیه حلیم خانگی؛ ویژه ماه رمضان

فراروـ حلیم یا گندم با یکی از غذا‌های سنتی خاورمیانه محسوب می‌شود که در زبان عربی به آن هریسه می‌گویند و برای تهیه آن از گندم، گوشت و روغن استفاده می‌شود. روش طبخ حلیم هم مانند بسیاری از غذا‌ها در طول زمان دچار تغییر شده است. در گذشته حلیم را با گوشت استخوان‌دار و همراه با گندم پوست نکنده و گاه حبوباتی مثل نخود می‌پختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشهور است که اولین بار اهالی جاسب از توابع استان مرکزی بودند که حلیم را به شکل امروزی طبخ کردند؛ یعنی پوست گندم را گرفتند و گوشت را از استخوان جدا کردند و این دو را آنقدر کوبیدند تا لعاب‌دار و کش‌دار شود.

به گزارش فرارو، این غذای خوشمزه و مقوی معمولا برای وعده صبحانه استفاده می‌شود؛ اما حلیم در ماه مبارک رمضان یک افطاری بسیار محبوب و مقوی برای روزه داران است و می‌توان گفت پای ثابت سفره افطار و سحر محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه حلیم خانگی به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به طبخ آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه حلیم خانگی گندم پوست کنده: ۳ لیوان
گوشت گوسفندی (یا گوساله): ۲۵۰ گرم
شکر: به میزان لازم
آب: حدود ۲۰ لیوان
نمک: ۱ قاشق مرباخوری
پیاز: ا عدد
پودر دارچین: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
کنجد برای تزیین: به میزان لازم نکات مربوط به مواد اولیه نکات مربوط به گندم پوست کنده گندم یکی از غلات مغزی است که از قدیم برای ایرانیان نشانه برکت و فراوانی بوده است. گندم پوست کنده همان دانه گندم است که پوسته بیرونی آن را جدا کرده‌اند و به صورت کشیده و زرد رنگ است. برای تهیه حلیم حتما لازم است که از گندم پوست کنده استفاده کنید. نکات مربوط به گوشت گوشت قرمز حاوی میزان بالایی از پروتئین است و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن محسوب می‌شود. همچنین گوشت قرمز دارای میزان قابل توجهی امگا ۳ و منبع غنی آهن است که در پیش‌گیری از کم‌خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B نیز می‌باشد که استفاده از این گروه ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری است. برای تهیه حلیم می‌توانید از گوشت گوساله، گوسفند و حتی گوشت بوقلمون استفاده کنید؛ ولی استفاده از گوشت گوسفند برای تهیه حلیم رایج‌تر است و طعم و مزه بهتری خواهد داشت. طرز تهیه حلیم خانگی ۱ ـ ابتدا گندم‌های پوست کنده را چند آب بشویید تا کاملا پاک و تمیز شوند؛ سپس گندم را به مدت ۱۲ ساعت خیس بدهید.
۲ ـ برای شروع پخت حلیم گندم‌های خیس خورده را آبکش کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. آب را همراه با نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا گندم‌ها کم کم بپزند. حدود سه تا چهار ساعت زمان لازم است تا گندم‌ها کاملا پخته و له شوند. طی این مدت هرچند وقت یکبار درب قابلمه را بردارید و گندم‌ها را هم بزنید تا ته نگیرند.
۳ ـ گوشت را داخل یک قابلمه دیگر بریزید و یک عدد پیاز پوست کنده را همراه با دو لیوان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید تا آب جوش بیاید؛ سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کم کم بپزد و له شود.
۴ ـ بعد از اینکه گندم‌ها کاملا پختند، با گوشتکوب دستی یا گوشتکوب برقی گندم‌ها را بزنید تا کاملا له و لعاب‌دار شوند. گوشت‌های پخته شده را ریش ریش کنید و به گندم‌های له شده اضافه کنید. آب گوشت را صاف و به حلیم اضافه کنید. دوباره با گوشتکوب دستی به مدت ده دقیقه دیگر مخلوط گوشت و گندم را بزنید تا کاملا له و کش‌دار شوند.
۵ ـ دوباره قابلمه محتوی حلیم را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا حلیم جا بیفتد. در این مرحله باید مدام حلیم را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از این مدت زمان حلیم شما آماده سرو است. حلیم آماده شده را داخل ظرف مورد نظر بکشید و روغن داغ را همراه با دارچین، شکر و کنجد روی آن بریزید و میل کنید. نوش جان.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه ماه رمضان حلیم طرز تهیه دستور پخت افطاری تهیه حلیم خانگی گندم پوست کنده برای تهیه حلیم میزان لازم اضافه کنید گندم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار بوشهر در ترویج امور قرآنی و مدیران عامل صنعت آب و برق، ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قرآن آموزان و روزه اولی‌های فرزند همکاران شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار کرد: شرکت‌های آب و برق استان بوشهر علیرغم ترافیک کاری بالا، اهتمام ویژه ای به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند.

علیرضا یزاف خاطرنشان کرد: وزارت نیرو همواره یکی از دستگاه‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی بوده است و حمایت مدیران عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در استان بوشهر از امور فرهنگی قابل تقدیر است.

وی افزود: همه اتفاقات فرهنگی و دینی که در شب‌های ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال رقم می‌خورد باعث می‌شود تا ارزش خدمت رسانی تخصصی دستگاه‌ها به مردم دوچندان شود.

امام جماعت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نمازخانه کوی آبشیرین کن در طول ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: با برنامه ریزی مناسب و تشکیل جلسات پیش از ماه مبارک رمضان، اقدامات متنوعی جهت همکاران صنعت آب و برق و خانواده‌های ایشان در نمازخانه کوی آبشیرینکن انجام شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مطلق گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن ویژه فرزندان همکاران، بیان احکام و مسائل دینی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات قرائت قرآن از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین احیا شب‌های قدر و استفاده از ظرفیت ائمه جماعت صنعت آب و برق در راستای مشاوره امور دینی و فرهنگی از دیگر اقدامات این حوزه است.

در ادامه این برنامه گروه نمایشی «عمو سید و خرگوش ناقلا» به اجرای تئاتر با هدف انتقال آمیزه‌های دینی پرداختند و از روزه اولی‌ها و فعالین مراسم قرآنی و نماز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091044

دیگر خبرها

  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • چگونه گوشت و پوست میلیون‌ها کروکودیل در کارخانه فرآوری می‌شود؟ (فیلم)
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • راز خوشمزه شدن ماکارونی مجلسی
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین تره بار