Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@13:35:44 GMT

نکات مهم جهت خرید چیلر مناسب

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۴۰۴۰

نکات مهم جهت خرید چیلر مناسب

چیلر به دلیل اینکه تاثیر مستقیم در آسایش استفاده کنندگان دارد و از طرفی دستگاهی به نسبت گران محسوب می شود، همواره باید با اطلاعات کامل و شناخت کافی نسبت به این دستگاه انتخاب شود. در هنگام خرید چیلر باید به نکات بسیاری دقت کرد تا از ایجاد هزینه های زیاد چه در هنگام خرید و چه در هنگام استفاده از آن جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چیلر چیست ؟

چیلر دستگاهی است که با یک فرایند مشخص و با استفاده از سیکل تبرید، آب را خنک می‌کند. چیلرها در کنار فن کویل‌ها و هواسازها، ایجاد هوای مطبوع می‌کنند. در بعضی موارد آب خنک تولید شده توسط چیلر به طور مستقیم جهت خنک سازی دستگاههای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به بررسی نکات کلید در هنگام خرید چیلر می پردازیم:

۱- چیلر جذبی بخریم یا تراکمی؟

چیلرهای تراکمی با داشتن کمپرسور و مصرف برق، ایجاد آب خنک می کنند. در مقابل چیلرهای جذبی با مصرف گاز فعالیت کرده و آب را خنک می کنند. چیلرهای جذبی به دلیل قیمت اولیه بالا، نیاز به نگهداری و خدمات زیاد، راندمان پایین و اصولا ابعاد و اندازه بزرگتر امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. چیلرهای تراکمی راندمان بالا و هزینه های نگهداری پایینی دارند و می توان گفت صرفا در مکان هایی که قادر به تامین برق جهت راه اندازی چیلر تراکمی وجود ندارد، استفاده از چیلر جذبی منطقی است.

۲- کدام چیلر تراکمی بهتر است؟ هواخنک یا آب خنک ؟

چیلرهای تراکمی از نظر نوع کندانسور به دو نوع هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می شوند. در چیلرهای هوا خنک و یا کندانسور هوایی ، دستگاه به صورت یکپارچه در پشت بام و یا حیاط ساختمان قرار می گیرد و دیگر نیازی به برج خنک کننده ندارد. اما در دستگاههای با کندانسور آب خنک، چیلر در موتورخانه قرار گرفته و برج خنک کننده آن باید در فضای باز قرار بگیرد. خرید چیلر هواخنک به دلیل کمبود آب در ایران (برج خنک کننده مصرف آب بالایی دارد)، امروزه بیشتر مورد توجه است. مصرف برق چیلرهای هواخنک نسبت به آب خنک بیشتر و قیمت بالاتری نیز دارند.

۳- آیا نوع کمپرسور در انتخاب چیلر موثر است؟

در چیلرهای تراکمی می توان از چند نوع کمپرسور در ساخت دستگاه بهره برد. پراستفاده ترین کمپرسورها در چیلرهای تراکمی، کمپرسورهای اسکرال، اسکرو، رفت و برگشتی و سانتریفیوژ است. کمپرسورهای اسکرال در ظرفیت های پایین تر نظیر مینی چیلرها تا ظرفیت حدود ۲۰۰ تن تبرید تولید می شوند. کمپرسورهای اسکرو نیز در ظرفیت های بالاتر تا حدود ۵۰۰ تن تبرید مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسورهای اسکرو گرانتر از کمپرسورهای اسکرال بوده و راندمان این دستگاهها مقداری بالاتر از کمپرسورهای اسکرال است. در مورد کمپرسورهای رفت و برگشتی به دلیل مصرف برق بالا و سر و صدای زیاد، امروزه خیلی در ساخت چیلر مورد استفاده ندارد. در کل می توان گفت جهت خرید چیلر تراکمی در ظرفیت های پایین از کمپرسور اسکرال و در ظرفیت های بالاتر از کمپرسور اسکرو انتخاب کرد.

۴- چگونه ظرفیت مناسب چیلر را انتخاب کنیم؟

انتخاب ظرفیت مناسب چیلر اصولا باید از روشهای مهندسی نظیر استفاده از نرم افزارهای معروف این حوزه مانند برنامه کریر استخراج گردد. محاسبه بار سرمایش یک ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی توان یک فرمول واحد برای پیدا کردن ضریب مناسب سرمایش ارائه کرد. به عنوان مثال از جمله عواملی که می توان در افزایش بار برودتی به آن ها اشاره کرد به شرح زیر است:

اقلیم جغرافیایی که ساختمان در آن واقع شده جهت درب و پنجره ها کاربری ساختمان میزان نفرات حاضر در ساختمان جنس و نوع مواد به کار رفته در ساخت دیوارها تعداد دستگاههای گرمازا ارتفاع سقف هر واحد

بنابراین توصیه می شود، ابتدا به خوبی مفاهیم انتقال حرارت را درک کرده و در صورت نداشتن وقت کافی بهتر است محاسبه بار برودتی یک ساختمان را به مهندسین این حوزه بسپارید تا از خرید چیلر بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز و تحمیل هزینه های زیاد و همچنین خرید چیلر با ظرفیت کمتر از مقدار مورد نیاز و عدم کارایی در آینده جلوگیری به عمل آید.

جهت فراگیری نکات آموزشی تهویه مطبوع و یادگیری ظرفیت سنجی سیستم های سرمایشی می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://havasanj.ir/

۵- یک چیلر بهتر است یا چند عدد چیلر؟

البته خرید یک چیلر و یا چندعدد چیلر شاید برای تمامی پروژه ها معنی نداشته باشد، اما در بعضی موارد که ظرفیت چیلر به یک حد معقولی می رسد، می توان از چند عدد چیلر مدولار به جای یک عدد چیلر استفاده کرد. برای مثال به جای خرید یک چیلر ۲۰۰ تن تبرید می توان از دو عدد چیلر ۱۰۰ تن تبرید استفاده کرد. این کار مزایا و محدودیت هایی دارد. از جمله مزایای این کار می توان به افزایش ضریب اطمینان، افزایش طول عمر، افزایش کنترل ظرفیت و درنتیجه کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. از طرفی خرید دو دستگاه به جای یک دستگاه نیاز به پرداخت هزینه اولیه بالاتر و همچنین نیاز به فضای بیشتر جهت نصب و راه اندازی دارد.

۶- برند چیلر و خدمات فروشنده چقدر مهم است؟

در هنگام خرید چیلر شما در حال خرید دستگاهی هستید که کاملا تخصصی بوده و کمتر کسی همچون سایر تجهیزات ساختمان ، نظیر کولر ، شوفاژ و پکیج می تواند در اسرع وقت و به درستی دستگاه شما را تعمیر کند. از طرفی قطعات به کار رفته در هر چیلر می تواند متفاوت از دستگاههای دیگر باشد و نهایتا شما نیازمند به شرکت فروشنده جهت تامین قطعات آن خواهید بود. اهمیت خدمات پس از فروش در انتخاب یک چیلر مناسب، اگر بیشتر از خود دستگاه نباشد، کمتر از آن نیست. حتما در زمان خرید چیلر گارانتی کمپرسورها را بیشتر از دیگر قطعات آن از فروشنده درخواست کنید و به تعداد سالهایی که فروشنده موظف به خدمات دادن به شماست دقت فراوان نمایید. برند قطعات به کار رفته در چیلر که مهمترین آن ها برند کمپرسور، شیر انبساط، PLC دستگاه، فن های کندانسور و اواپراتور آن در میزان کارایی و دیرتر خراب شدن چیلر بسیار تاثیرگذارند.

جمع بندی

خرید چیلر به دلیل آنکه تاثیر مستقیم در میزان آسایش استفاده کنندگان از ساختمان دارد و از طرفی دستگاهی بسیار گران محسوب می شود، نیاز به دانش کافی و آشنایی با این دستگاه دارد. امروزه شرکت های مهندسی فراوانی جهت مشاوره و فروش دستگاههای تهویه مطبوع از جمله چیلر در ایران وجود دارند که می توان از تجربه ایشان در خرید چیلر مناسب استفاده کرد.

کد خبر 1619989

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: چیلرهای تراکمی هنگام خرید مورد استفاده خرید چیلر آب خنک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است

در برنامه بالاتر موضوع واردات یا تامین لوکوموتیو از داخل کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات موافق و مخالف بررسی شد. آقای اسلامی مدیرعامل مپنا لوکوموتیو و آقای رستمی رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران به سوالاتی پاسخ دادند.

اسلامی گفت: ما در حال حاضر کمبود لوکوموتیو داریم که از سال‌های گذشته این کمبود رسوب کرده است. ما در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ دستگاه لوکوموتیو نیاز داریم، به شرط اینکه تعمیرات لوکوموتیو‌های موجود در کشور را هم انجام دهیم. ظرفیت تولید داخل کشور برای پاسخگویی به این نیاز کافی است و حتی بیشتر از این نیاز را هم می‌توانیم پاسخ دهیم.

او افزود: به طور متوسط سالانه ۳۰ دستگاه لوکوموتیو در بخش باری نیاز داریم. در بخش مسافری اگر تمام لوکوموتیو‌هایی که در کمتر از ۱۵ سال اخیر خریداری شده است وارد خدمت رسانی شوند، فعلا پاسخگوی نیاز خواهد بود و اگر کمبودی وجود داشت می‌توان از بخش‌های دیگر استفاده کرد. کل لوکوموتیو‌های راه آهن که اکنون در بخش باری فعال هستند، ۵۰۶ مورد است.

رستمی گفت: ما یک هزار دستگاه لوکوموتیو در کشور داریم که از این تعداد ۸۰۴ دستگاه متعلق به دولت است و ۱۹۷ دستگاه مربوط به بخش خصوصی است. تعداد ۵۲۴ لوکوموتیو در حال فعالیت است و ۵۰ درصد از ظرفیت لوکوموتیو ما عملا زمین گیر است. برای جایگزینی این میزان از لوکوموتیو فرسوده هم نیاز است که از ظرفیت تولید داخل استفاده کنیم و هم به بخش خصوصی اجازه دهیم که واردات انجام بگیرد.

اسلامی در پاسخ گفت: بسیاری از این لوکوموتیو‌های فرسوده، با یک سرمایه جزئی می‌توانند مورد بهره برداری قرار بگیرند. هزینه واردات یک لوکوموتیو به اندازه تعمیر ۳ لوکوموتیو است. اگر سرمایه‌ای که می‌خواهیم برای واردات هزینه کنیم، برای تعمیرات صرف کنیم این لوکوموتیو‌ها به چرخه خدمت رسانی اضافه خواهند شد. تاکنون هر وارداتی هم از طرف بخش خصوصی انجام شده، لوکوموتیو‌های دست دوم و ۳۵ ساله وارد کرده است. هیچ بخش خصوصی لوکوموتیو نو وارد نکرده است. دولت می‌تواند این لوکوموتیو‌های فرسوده را به بخش خصوصی واگذار کند تا آنها با هزینه‌های اندک دوباره آنها را وارد مدار خدمت رسانی کند.

رستمی گفت: دولت تمایلی ندارد لوکوموتیو‌هایی که فرسوده هستند را به مزایده بگذارد و هر شرکتی میزانی آن را بگیرد و به جای واردات، تعمیرات آن را انجام دهد و در خط سرویس دهی قرار بگیرد. بر اساس ظرفیت هایی که برای ما انجام می‌شود می‌توانیم واردات را انجام دهیم. در حال حاضر شرکت‌های ما آمادگی دارند، از شرکت‌های چینی لوکوموتیو‌های صفر را وارد کنند، اما در این زمینه محدودیت برای ما از طرف دولت ایجاد شده است.

اسلامی در ادامه گفت: در برنامه هفتم پیش بینی شده که ۵۵۰ لوکوموتیو طی سال‌های برنامه تامین شود که سالی ۱۱۰ دستگاه می‌شود. از این تعداد نصف آن مربوط به بازسازی لوکوموتیو‌های موجود است. اولویت تامین واردات هم با بخش داخلی است، حتی مصوبه مجلس هم این امکان را فراهم کرده که لوکوموتیو دسته دوم با عمر کمتر از ۱۵ سال وارد شود. پس محدودیت و ممنوعیتی برای واردات وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید و پیشرفته
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد