Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - فهیمه پناه‌آذر: دو سه سالی است که گروه‌های موسیقی در برگزاری کنسرت با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بودند. هر بار که به اوج کرونا می‌رسیدیم، تمام برنامه‌های هنری ازجمله گروه‌های موسیقی به‌هم می‌ریخت تا جایی که در تهران به جز چند کنسرت آنلاین هیچ کنسرتی به شکل حضوری برگزار نشد.

هرچند دفتر موسیقی اعلام کرد که پاییز۱۴۰۰ فعالیت کنسرت‌ها آغاز می‌شود، اما باز هم اوج‌گرفتن کرونا به گروه‌ها امان نداد و در این میان برخی از خوانندگان به شکل کژدار و مریز کنسرت‌هایشان را در پایتخت برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچقدر که تعطیلی کنسرت‌های پایتخت در این ۲ سال ادامه داشت اما بازار داغ برگزاری کنسرت در کیش برقرار بود؛ کنسرت‌هایی که با قیمت بلیت ۴۵۰ هزار تومانی به فروش می‌رسید و مخاطبان خود را داشت. البته در این میان برخی ‌کنسرت‌گذاران هم ترجیح می‌دادند کنسرت‌های خود را خارج از کشور برگزار کنند. اما نکته قابل تامل، افزایش سرسام‌آور قیمت بلیت‌هاست؛ موضوعی که توتونچیان، از تهیه‌کنندگان موسیقی به آن اشاره می‌کند: «سالن‌های موسیقی با اینکه در ۳ماه گذشته افزایش قیمت داشتند، اما باز افزایش ‌۳۰۰ درصدی را تجربه کرده اند و این یعنی حذف قشر متوسط جامعه از حضور در سالن‌های موسیقی.»

نوروز موفق برای خوانندگان پاپ

با آغاز سال‌ ۱۴۰۱ کنسرت‌های نوروزی در تهران و سایر شهرستان‌ها به روی صحنه رفتند و خوانندگان بعد از مدتی توانستند با اجرای کنسرت در مقابل طرفداران خود قرار بگیرند. در همین تعطیلات باز هم کیش برنده میدان بود و بیشتر کنسرت‌ها در این جزیره برگزار می‌شد؛ کنسرت‌هایی که گاهی قیمت بلیت‌شان به ۶۰۰هزار تومان هم می‌رسید و اگر صندلی خالی می‌ماند برگزارکنندگان کنسرت برای پرشدن صندلی‌ها قیمت‌ها را در آخرین وقت به ۲۰۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومان کاهش می‌دادند.

علاوه بر کیش، شهرهای شمالی و دیگر شهرهای جنوبی هم بیشتر میزبانی را از کنسرت‌های نوروزی داشتند. حالا که تعطیلات به پایان رسیده اما خبری از برگزاری کنسرت در تهران نیست، شاید یکی از دلایلش آغاز ماه رمضان باشد. البته در روزهایی که گذشت تنها گروه ماکان‌بند بود که یک اجرا در سالن میلاد نمایشگاه داشت و فعلا پاپی‌ها همچنان ترجیح می‌دهند ترافیک اجراهایشان در همان کیش باشد. فصلی که جزیره همچنان مسافران خود را دارد.

برنامه خلوت برای اردیبهشت

تنها برنامه‌ای که در سایت‌های فروش بلیت کنسرت دیده می‌شود، برای پایان اردیبهشت است، اجرای کنسرت پاپ ویژه بانوان برای گروه نوشه که قرار است ۳۰اردیبهشت در تالار وحدت اجرا داشته باشند. اجرای این کنسرت ساعت ۱۴است و قیمت بلیت‌های این کنسرت از ۱۳۰هزار تومان آغاز می‌شود و به ۴۰۰هزار تومان می‌رسد. البته تالار وحدت در روزهای ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت هم میزبان گروه موسیقی کلاسیک است. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ولفگانگ ونگنروت ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود، بلیت‌های این ارکستر هم از ۱۰۰هزار تومان ‌تا ۲۵۰ هزار تومان است.

یک دغدغه بزرگ

محمدحسین توتونچیان، تهیه‌کننده موسیقی و از کنسرت‌گذاران موسیقی درباره برگزاری کنسرت‌های بعد از تعطیلات نوروز به همشهری می‌گوید: در روزهای نوروزی شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی بودیم و گاهی در سالن‌های تهران هر شب ۲ تا ۴ کنسرت برگزار می‌شد و در دیگر شهرها هم کنسرت‌ها را داشتیم و با آغاز ماه رمضان کنسرت‌ها کمتر شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت‌ها هستیم، اما اتفاقی که الان به‌وجود آمده، این است که بعد از ماه مبارک رمضان و قبل از ماه محرم یک بازه کوتاه‌مدت زمانی داریم که کنسرت‌هایمان را برگزار کنیم و تمامی فعالیت‌های هنری را موکول به این روزها کرده‌ایم. مترصد برگزاری کنسرت‌های پاپ هستیم. ‌مشکل بزرگی  روبه‌رویمان وجود داشت که این مشکل به‌طور عجیب و دردناک ما را در مقابل مردم قرار داده و آن سالن‌هایی است که باز هم اقدام به افزایش قیمت اجاره سالن کرده‌اند.

قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده

توتونچیان همچنین ادامه می‌دهد: ۳ ماه پیش سالن‌دارها یک افزایش قیمت داشتند و نمی‌دانیم چرا باز هم باید افزایش قیمت داشته باشیم. این‌بار صحبت از افزایش‌های بیش از صددرصدی است که کار را برای تهیه‌کنندگان، کنسرت‌گذاران و هنرمندان مشکل کرده است.

او به ۲ سالن برای نمونه اشاره می‌کند. یکی از این سالن‌ها اسپیناس‌پلاس است که توتونچیان می‌گوید افزایش قیمت نسبت به ۳ ماه گذشته ۳۰۰ درصد بوده و این افزایش، نسبت به شیوع کرونا افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است. به‌گفته این تهیه‌کننده با توجه به این افزایش، قیمت بلیت کنسرت در اسپیناس‌پالاس از سقف ۴۱۵ هزار تومان به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد که این افزایش قیمت به‌گونه‌ای دیگر در سالن میلاد رقم می‌خورد. این سالن هم نسبت به ۳ ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و نسبت به قبل کرونا با افزایش ۳۰۰ درصدی همراه بوده است.

توتونچیان با توجه به‌خصوصی بودن سالن‌ها و وابستگی برخی به دیگر وزارتخانه، توضیح می‌دهد: در این میان دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم نمی‌تواند کاری انجام دهد، تنها بتواند تعاملی برقرار کند یا صحبتی انجام دهد؛ چراکه ورود به قیمت در حیطه و مسئولیتش نیست. نمی‌دانم با این عدد و رقم‌ها قرار است که چه بلایی سر کنسرت‌های موسیقی آورده شود.

حذف کنسرت از زندگی قشر متوسط

این تهیه‌کننده موسیقی می‌گوید: «با افزایش قیمت بلیت‌ها، کنسرت‌ها برگزار می‌شود و مخاطبانی که توانایی پرداخت هزینه را دارند، به سالن‌ها می‌روند اما آنچه برای موسیقی اتفاق می‌افتد، این است که قشر هنردوست و متوسط جامعه از هنر موسیقی کشور محروم می‌شود و در آینده‌ای نزدیک ضرر و لطمه آن به هنر موسیقی می‌خورد. اگر قیمت بلیت‌ها متعادل باشد، برای ما و هنرمندان هم خوب است. چراکه هنرمندی که در طول سال ۴۰ سانس اجرا دارد، می‌تواند ۸۰ سانس اجرا بگذارد و دایره مخاطبان هم بیشتر می‌شود.

توتونچیان‌ تصریح می‌کند: «دغدغه ما این است که با افزایش قیمت، یک قشر از مردم دیگر نمی‌توانند به سالن‌های کنسرت بیایند و موسیقی از سبد زندگی‌شان کامل حذف می‌شود. هنر فقط برای کسانی نیست که قیمت بلیت هرچقدر باشد، توانایی پرداخت دارند و به سالن می‌آیند.

کد خبر 668554 برچسب‌ها كنسرت موسيقى خبر مهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كنسرت موسيقى خبر مهم برگزاری کنسرت ها قیمت بلیت ها افزایش قیمت هزار تومان سالن ها باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

لرستان به گواه مستندات و دیواره‌نگاره‌ها اولین سرزمینی‌ در تاریخ بشره که موسیقی و رقص گروهی در اون وجود داشته و ریشه بخش مهمی از موسیقی جهان رو باید در خاک لرستان جستجو کرد. سرزمین رقص و آواز و دلاوریهای مردان و زنان لر که در طول تاریخ افتخارهای بسیاری رو برای ایران زمین آفریده است. ویدیویی دیدنی با اجرای موسیقی بی‌نظیر و زیبای لری را ببینید. منبع: viral vids

 

دیگر خبرها

  • اوج ناهماهنگی در ایران؛ چرا ناگهان پنج کنسرت لغو شد؟
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در تهران چیست؟
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • «ایران‌ اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد