Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:05:44 GMT

پینک فلوید؛ فریاد اعتراض سوار بر نت‌های موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۴۷۷۸

پینک فلوید؛ فریاد اعتراض سوار بر نت‌های موسیقی

روز گذشته خبر رسید اعضای گروه موسیقی پینک فلوید پس از نزدیک به سه دهه بار دیگر دور هم جمع شدند تا این بار ترانه‌ای در حمایت از اوکراین بخوانند.

این ترانه که هی هی به پاخیز نام دارد، دیروز (جمعه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۱) با صدای اندری خلیونیوک منتشر شد. خلیونیوک که از اعضای گروه موسیقی بوم باکس است، تور آمریکای خود را زودتر از موعد به پایان رساند و به کی یف بازگشت تا از کشورش در برابر مهاجمان روس دفاع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه روز پس از حمله روسیه به اوکراین، خلیونیوک در حالی که لباس نظامی به تن داشت، در میدان سوفیسکای کی یف یک ترانه مربوط به دوران جنگ جهانی اول خواند و ویدئوی آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

اعضای قدیمی گروه پینک فلوید از جمله دیوید گلیمور، گای پرت و نیک میسون، با استفاده از این ویدئو آهنگ هی هی به پا خیز را ساختند. تمام عایدی حاصل از این ترانه صرف کمک‌های بشردوستانه به اوکراین خواهد شد.

پینک فلوید از مخالفان جدی حمله روسیه به اوکراین است. این گروه موسیقی ماه گذشته اعلام کرد برخی از آثار خود را از پلتفرم‌های دیجیتال موسیقی در روسیه و بلاروس حذف می‌کند. در بیانیه این گروه در این باره آمده بود: برای همبستگی با جهان در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، از امروز همه آثار پینک فلوید از سال ۱۹۸۷ به بعد و همه سولوهای دیوید گیلمور از تمامی پلتفرم‌های دیجیتال موسیقی در روسیه و بلاروس حذف می‌شود. 

ارتش روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجشنبه، ۵ اسفند) به خاک اوکراین حمله کرد و درگیری و تنشی که از سال ۲۰۱۴ بین این دو کشور آغاز شده بود، وارد مرحله جدیدی شد.

کنشگری در زرورق موسیقی

پینک فلوید که بیش‌تر به آلبوم نیمه تاریک ماه شناخته می‌شود، در پرداختن به مسائل اجتماعی در ترانه‌هایش پیشینه‌ای دور و دراز دارد. به عنوان نمونه این گروه در ترانه آجری دیگر در دیوار به سیستم آموزشی انگلیس اعتراض می‌کند و در آلبوم کاش اینجا بودی به صنعت موسیقی، تنهایی و بیگانگی رایج در اجتماع.

اما کنشگری این گروه پرطرفدار موسیقی به همینجا محدود نمی‌شود؛ پینک فلوید در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد برای حمایت از یک گروه حامی فلسطین بار دیگر اعضایش را دور هم جمع خواهد کرد.

ماجرا از آن جا شروع شد که «قایق زنان» در سال ۱۳۹۵ از بارسلونا راهی غزه شد تا توجه جهان را به محاصره دریایی نوار غزه توسط اسرائیل جلب کند. اما کمتر از یک ماه بعد خبر رسید که ارتباط با این قایق قطع شده است و احتمال دارد نیروی دریایی اسرائیل غاصب آن را در آبهای بین المللی محاصره کرده باشد.

خبرها در این باره باعث شد، گروه افسانه‌ای پنک فلوید یک بیانیه رسمی در این باره منتشر کند با این مضمون: اعضای پینک فلوید برای حمایت از قایق زنان به مقصد غزه بار دیگر کنار هم جمع شده اند.

در ادامه این بیانیه آمده بود: دیوید گیلمور، نیک میسون و راجر واترز در حمایت از «زنان غزه» متحد می‌مانند و نسبت به بازداشت غیرقانونی آنان در آب‌های بین‌المللی به دست نیروهای دفاعی اسرائیل، ابراز تاسف می‌کنند.

این اولین بار نبود که راجر واترز علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفته و خواستار بایکوت فرهنگی این کشور شده بود. وی در سال ۲۰۱۵ در گفت‌وگو با مجله رولینگ استون گفته بود: مشکل نه مردم اسرائیل هستند، نه یهودیان و نه یهودیت. من هیچوقت به حمله به آنها فکر هم نمی‌کنم. در واقع بسیاری از مردم اسرائیل افرادی هستند که سخت تر با این رژیم مبارزه می کنند چون معتقدند تاثیرگذاترین ابزار برای تغییر سیاست‌های دولتشان همین است.

این خواننده و آهنگساز انگلیسی چندی پیش نیز در اعتراض به بیرون کردن فلسطینیان از محله شیخ جراح در ویدئویی که در توییتر خود منتشر کرده بود از رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم آپارتاید یاد کرد و از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای حمایت از این رژیم انتقاد کرد. 

گروه موسیقی پینک فلوید در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط سید برت، نیک میسن، راجر واترز و ریچارد رایت تشکیل شد و در سال ۱۹۶۷ اولین آلبوم خود را منتشر کرد. دیوید گیلمور به عنوان پنجمین عضو این گروه در سال ۱۹۶۸ به اعضا پیوست و به تدریج جایگزین سید برت شد.

ریچارد رایت در سال ۱۹۷۹، به علت مشکلات شخصی با واترز، گروه را ترک گفت. واترز نیز خود در سال ۱۹۸۵، پینک فلوید را ترک کرد. سید برت در سال ۲۰۰۶ و ریچارد رایت در سال ۲۰۰۸ فوت کردند.

گروه پینک فلوید تاکنون ۱۵ آلبوم منتشر کرده است. آلبوم رودخانه بی پایان در سال ۲۰۱۴ به آخرین آلبوم منتشر شده توسط پینک فلوید تبدیل شد.

برچسب‌ها اوکراین روسیه موسیقی پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه موسیقی اوکراین روسیه موسیقی گروه موسیقی پینک فلوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رییس جمهور اوکراین بار دیگر خواستار تحویل تسلیحات نظامی بیشتر برای نبرد با روسیه شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین روز شنبه اعلام کرد که این کشور برای دفاع هوایی به دریافت تسلیحات فوری نیاز دارد.

رییس جمهور اوکراین، پس از حمله اخیر روسیه به بخش انرژی اوکراین، گفت که اوکراین برای محافظت از شهرهای خود و تسلط بر خط مقدم به مقادیر کافی دفاع هوایی و سایر تسلیحات نیاز دارد.

زلنسکی تاکید کرد که هر کسی که به اوکراین کمک کند تا در برابر ترور روسیه بایسد، مدافع واقعی زندگی است.

قانون گذاران مجلس نمایندگان آمریکا شنبه گذشته با وجود اختلافات در تأمین کمک مالی با غلبه بر مخالفان، یک بسته قانونی کمک ۸۷ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی را در جریان یک رأی گیری گسترده دو حزبی ارائه کرد.

بر پایه این گزارش، المیادین گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا با اکثریت آرا لایحه کمک ۶۰.۸۴ میلیارد دلاری واشنگتن به کی‌یف را تصویب کردند.

کد خبر 6090232

دیگر خبرها

  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد