Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بیشتر افراد جامعه در ماه‌ مبارک رمضان به دنبال این هستند که در وعده‌غذایی سحر و افطار چه‌چیزی را بخورند تا در طول روز وقتی روزه‌دار هستند کمتر اذیت شوند و این نکته همیشه برای افراد سوالاتی را به دنبال دارد.

نحوه تمرینات، وعده غذایی و ساعت خواب ورزشکاران نیز در این ماه دچار تغییرات زیادی می‌شود که توجه به این تغییرات و اجرای صحیح تمرینات همراه با برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پاسخ به این قبیل سئوالات به سراغ حمید مسجدی پزشک ورزشی رفتیم تا صحبت‌های وی را بشنویم:

*ابتدا مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در این ماه باید ورزش کنیم یا به کل ورزش را کنار بگذاریم؟

خیلی از افراد جامعه این تفکر را دارند که در ماه رمضان نباید ورزش کرد اما این تصور غلطی است که در جامعه رایج شده است، روزه‌داری باعث می‌شود سوخت‌وساز بدن کاهش پیدا کند و کالری کمتری سوزانده شود، همچنین این نکته لازم به ذکر است که در هیچ منبع علمی در جهان موضوع ورزش نکردن در این ماه ذکر نشده و ورزش در ماه رمضان هیچ مشکلی از نظر پزشکی ندارد.

وی ادامه داد: به ورزشکاران حرفه‌ای برای اینکه آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند توصیه‌ می‌کنم در این ماه ورزش را کنار نگذارند تمرینات سبک خود را ادامه داده و تمرین با وزنه را فراموش نکنند، همچین ساعت خواب خود را بین افطار تا سحر حفظ کنند تا وضعیت هورمونی بدنشان برهم نریزد.

*به نظرتان بهترین زمان ورزش در این ماه چه ساعاتی است؟

در رابطه با زمان تمرین کردن باید یک اصولی را رعایت کنیم، بهترین زمان برای تمرین در این ایام ساعاتی است که مقدار پروتئین و آمینو اسید زیادی در خون وجود دارد، به طور کلی ۳ بازه زمانی برای ورزش کردن می‌توان توصیه کرد.

اولین ساعت پیشنهادی برای ورزش کردن بعد از خوردن سحری است که مقدار زیادی پروتئین در بدن وجود دارد، دومین زمان پیشنهادی ۳ ساعت بعد از افطار است که می‌شود تمرین مناسبی را داشت اما به دلیل اینکه با خواب بعضی از ورزشکاران تداخل پیدا می‌کند این ساعت نیز مشکل مربوط به خود را دارد.

بهترین ساعت بعدی تمرین به نظر بنده ساعاتی قبل از افطار است، ورزش کردن در این زمان باعث می‌شود حواس ورزشکار از گرسنگی و تشنگی پرت شود، علاوه بر این موضوع از نظر عضله سازی برای ورزشکاران حرفه‌ای هم بهترین زمان تمرین یک الی دو ساعت قبل افطار است و تاثیر مثبت بسیاری دارد.

*به نظر شما افراد عادی در وعده افطار چه نوع مواد غذایی بخورند؟

در وعده غذایی افطار باید غذاهای زود جذب را استفاده کنند مانند، خرما، حلیم، شله زرد که جزء مواد زود جذب محسوب می‌شود و مشکل سرگیجه و افت فشار در طول روزه‌داری را حل می‌کند. علاوه بر این مواد غذایی از برنج و نان هم می‌توان در افطار استفاده کرد.

برای ورزشکاران در این وعده غذایی 3 عدد سفیده تخم مرغ به همراه یک قاشق روغن زیتون توصیه می‌شود، به طور کلی هیچ مواد غذایی را در ایام ماه مبارک رمضان نباید کنار گذاشت.

*توصیه شما برای وعده غذایی سحر چیست؟

در وعده غذایی سحر باید غذای چرب را مصرف نمود، زیرا خوردن مواد غذایی چرب باعث می‌شود افراد دیرتر گرسنه شوند اما در کنار مواد خوراکی پرچرب کربوهیدارت را هم نباید فراموش کرد.

یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از تشنگی مصرف مواد غذایی فیبر‌دار است مانند کاهو و کرفس، چون باعث نگه‌داری آب در معده می‌شود و خوردن لبنیات هم در وعده غذایی سحر توصیه می‌شود.

*به صورت کلی برای افراد روزه‌دار چه نکته مهمی را توصیه می‌کنید؟

 به عنوان یک کارشناس پزشکی ورزشی نکته‌ای که لازم می‌دانم به افراد بگویم این است که روزه‌داری باعث افزایش سلامت بدن می‌شود، در بدن ما آب و مواد غذایی ذخیره شده وجود دارد که در ساعات روزه‌داری بدن می‌تواند از آن استفاده کند، در آخر به ورزشکاران نیز توصیه می‌کنم روزه‌داری را به شرط ورزش و تغذیه مناسب دنبال کنند و در این یک‌ماه تمرین را کنار نگذارند.

گفت‌وگو: مهدی حاجیلو

انتهای پیام/۷۸۰۳۰

منبع: فارس

کلیدواژه: روزه داری در ماه رمضان ورزش در ماه رمضان فواید روزه داری وعده غذایی سحر وعده غذایی مواد غذایی برای ورزش روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۴۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، یعقوب مظفری گلوگاهی در گفتگویی با بیان اینکه بیش از هزار و ۱۶۷ کیلوگرم موادغذایی غیر قابل مصرف و غیربهداشتی در این شهرستان کشف، جمع‌آوری و نابود شد، اظهارکرد: از ابتدای فروردین ماه تا کنون بیش از هزار و ۳۴۸ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۷۰۱ مورد سنجش مواد غذایی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این بازدیدها، ۱۴۵ اخطار صادر شده و سه مورد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در روند تهیه، توزیع و نگهدای فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: شهروندان در هنگام خرید، نکات لازم همچون شرایط نگهداری، تاریخ انقضا و برچسب اصالت کالا را مورد توجه قرار دهند.

شایان ذکر است، شهرستان چناران واقع در ۵۴ کیلومتری شمال غربی مشهد با سه شهر چناران، سیدآباد و رادکان و ۶۳ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار، ۱۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901661

دیگر خبرها

  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟