Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@03:52:48 GMT

3 مانع سر راه تامین خوراک دام و طیور

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۵۴۸۰

3 مانع سر راه تامین خوراک دام و طیور

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران (اوندا)، در سال گذشته  با وجود برخی نوسانات ؛جریان کلی تامین نهاده برقرار بود . این درحالی است که در راستای مقابله با محدودیت های ناشی از تحریم؛ واردکنندگان قبل از تامین ارز، کالا را در سامانه بازارگاه تحویل دامداران و مرغداران نموده و بعض موقع پس از ۳ ماه ارز آن تامین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متاسفانه کاهش کم سابقه نرخ برابری یورو در کنار افزایش بی سابقه نرخ نهاده های دامی در بازار جهانی باعث وارد آمدن خسارت های زیادی به تامین کنندگان نهاده های دامی شده است به نحوی که عموما توان ادامه فعالیت در فرایند تامین کالاهای استراتژیک را با این روند  ندارند.
تمامی دست اندرکاران اطلاع دارند که از ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ که آخرین قیمت ریالی نهاده های دامی مصوب شده  تا امروز حداقل ۵۰ درصد افزایش در قیمت جهانی این اقلام را شاهد بوده ایم.علاوه بر این در همین بازه زمانی شاهد افزایش هزینه های داخلی و بعضا هزینه های تجاری از ابتدای سال جاری بوده ایم اما برغم تجربه شرایط مذکور هنوز وعده های قبلی مسئولان محترم مبنی بر اصلاح قیمت های فروش داخلی اجرایی نشده است.
 بدون تردید تبعات عدم حل مشکلات تامین کنندگان کالاهای اساسی و اجرایی نشدن وعده مسوولان می‌تواند منجر به ورشکستگی و حذف کامل ظرفیت بخش خصوصی کشور از جریان تامین نهاده های دامی شود. متاسفانه افزایش نرخ پایه گمرکی در این اقلام توسط دولت نیز این معضل را تشدید کرده است . در حالی که همه کشور های دنیا در حال کاهش یا حذف هزینه واردات کالاهای اساسی و مواد غذایی هستند.
با وجود افزایش ۵۰ درصدی قیمت های جهانی دولت اجازه دریافت قیمت تمام شده کالا را به فعالان این حوزه نمی دهد در صورتی که خود دولت با افزایش نرخ پایه گمرکی عملا هزینه های دریافتی گمرک را تا دو برابر از ابتدای سال افزایش داده است. از سوی دیگر تاخیر در انجام تعهدات ارزی دولت به واردکنندگان که بعضا دو ماه پیش کالای خود را در سامانه بازارگاه تحویل داده اند هم خسارت های جبران نا پذیری برای این بخش به دنبال داشته است.
اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران به عنوان تشکل ذیربط همه موارد را به صورت مستند به دست اندرکاران امر اعلام نموده است تا با رفع موانع موجود میزان مطلوب ذخایر کالاهای اساسی کشور حفظ شود.
تداوم فرایند مطلوب تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی نیازمند برنامه ریزی مدون و سیاست گذاری مناسب است.ما  امیدداریم با آگاهی بخشی از مشکلات تامین کنندگان کالاهای اساسی به مسوولان شاهد  اتخاذ تصمیماتی باشیم که در نهایت موجب حفظ روند تامین امنیت سفره مردم عزیز مان شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محدودیت های خارجی بخش خصوصی تامین کالاهای اساسی نهاده های دامی کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۵۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در هیچ میوه‌فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالاها تامین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران طی سخنانی درباره عملکرد این وزارتخانه بیان کرد: عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه برخی کارهای بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: سال 1402 بهترین سال برای تامین ارز کالاهای اساسی بود و 13 میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت گفت: تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان 70 هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است؛ در هیچ میوه‌فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالاها تامین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • پلمب کارخانه خوراک دام و طیور متخلف در سبزوار
  • کشف ۵۴ تن نهاده دامی و آرد خارج از شبکه توزیع در شهرستان پلدختر
  • توقیف محموله خوراک دامی قاچاق در پاوه
  • رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور