Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@17:37:34 GMT

۲۰۰ میلیون آواره زیست محیطی در جهان تا ۳۰ سال دیگر

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۶۷۸۱

۲۰۰ میلیون آواره زیست محیطی در جهان تا ۳۰ سال دیگر

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا،   بخش سنجش از دور سازمان فضایی ایران، ‌ گزارشی درباره گرمایش زمین و تاثیر آن بر کشور ایران منتشر کرد.  

بر اساس این گزارش که با دریافت تصاویر ماهواره‌ای مختلف تهیه شده، آمده است: هیات بین‌ دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (IPCC) تخمین زده که با افزایش دمای جهانی، فراوانی دوره‌های گرمایی شدید، بیشتر شده و از پیامدهای قابل توجه آن، افزایش خشکسالی، آتش‌سوزی، افزایش سیلاب‌ها، آب شدن یخ‌ها و بالا آمدن سطح دریاها، فروپاشی کشاورزی و شیلات، همه‌ گیری و افزایش شیوع انواع بیماری‌ها، اختلال در اکوسیستم‌ها و انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی خواهد بود که با دستکاری‌های انسان در طبیعت به سرعت آن افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین  این هیات پیش بینی کرده است که تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۲۰۰ میلیون آواره زیست محیطی بر جای خواهد گذاشت. این آوارگی‌ می‌تواند بر جسم و روح انسان اثر بگذارد. در واقع تغییرات جهانی آبوهوا می‌تواند منابع طبیعی را به انتها رسانده و زندگی مردم را برای دسترسی به مواد غذایی و دستیابی به خدمات بهداشتی دشوار کند.

جدید ترین گزارش هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (آوریل ۲۰۲۲) که جامع‌ترین و تازه‌ترین ارزیابی دانشمندان در سراسر دنیا درباره گرم شدن کره زمین‌ است و این پیام را دارد که برای گذر از بحران‌های آب و هوایی باید از مصرف سوخت‌های فسیلی فاصله گرفته و بسمت بکارگیری انرژی‌های پاک و تجدید پذیر برویم. این نهاد هشدار داده است که فقط هشت سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۳۰ برای جلوگیری از فروپاشی اقلیمی فرصت داریم.

افزایش ریزگردها از تبعات افزایش دمای زمین است

سازمان فضایی ایران یادآور شد: انتشار متن این گزارش به علت اختلاف نظر برخی کشورهای عضو و همچنین زیر بار نرفتن بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان که همچنان بر استفاده از سوخت‌های فسیلی تاکید دارند، به تاخیر افتاد. اما گرمایش زمین، سال‌هاست که بر اقلیم ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده، اثر گذاشته است. در واقع از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را تجربه کرده به‌طوریکه آسیب ‌پذیری کشور ما براثر تغییرات اقلیمی، بیش از متوسط جهانی است که پیامدهای زیان بار آن رو به افزایش‌ است.

 بروز خشکسالی، ریزگردها، آتش سوزی جنگل ها، افزایش سیلاب‌ها، کاهش منابع آبی سطحی و زیرزمینی از تبعات افزایش دمای زمین است ولی انسان، بیشترین سهم را در روند تشدید تغییرات اقلیمی داشته و باعث شده که در سال‌های اخیر، نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط جهان بروز و میزان شیوع بیماری هایی مانند سرطان‌ ها، سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی، بیماری‌های عروقی، آسم و آلرژی‌ها افزایش پیدا کند.

در بحبوحه بروز بیماری همه گیر کرونا، افزایش بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم، بیماری‌های قلبی، سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲، توجه جهانیان را بر انجام اقداماتی فوری در جهت حفظ سلامت انسان‌ها متمرکز کرده است. این سازمان تخمین‌ می‌زند که سالانه بیش از ۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان به‌دلیل عوامل محیطی که‌ می‌تواند اجتناب پذیر باشند، از بین‌ می‌روند.

این عوامل شامل بحران‌های آب و هوایی است که بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت و بهداشت انسان‌ها است. سازمان بهداشت جهانی شعار امسال روز جهانی بهداشت را «سیاره ما، سلامتی ما» تعیین کرده است. تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری، باعث بحران‌های آب و هوایی شده که مستقیماً بر سلامت انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. بیش از ۹۰ درصد مردم جهان، هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی را نفس‌ می‌کشند. جهان در حال گرم شدن است و ما شاهد گسترش سریع بسیاری از بیماری‌ها در دورترین نقاط جهان هستیم.

گرم شدن هوای کره زمین و اثر آن بر بهداشت و سلامت انسان

با گرم شدن آب و هوای زمین، امواج گرما شدیدتر و باعث نگرانی دانشمندان و متخصصان سلامت و بهداشت برای بروز بسیاری از بیماری‌های ناشی از گرما شده است. در سال ۲۰۲۱ موج گرما، عامل اصلی مرگ و میرها در ایالات متحده آمریکا بوده است. همچنین تابستان گذشته موج گرمایی در شمال غربی اقیانوس آرام رخ داد و جان صدها نفر را گرفت.

بر اساس تحقیقات جدید ناسا، تا سال ۲۰۵۰ بسیاری از نقاط کره زمین از جمله جنوب آسیا و حاشیه خلیج فارس مانند بخشی از کشورهای ایران، کویت و عمان، غیر قابل سکونت خواهد شد. همچنین تحمل شرایط آب و هوایی در کشورهای حاشیه دریای سرخ از جمله در مصر، عربستان سعودی، اتیوپی، سومالی و یمن بسیار مشکل می شود.

تا سال ۲۰۷۰ نیز زندگی در کشورهای واقع در جنوب آمریکا به ویژه در برزیل و ایالت‌های واقع در غرب میانه آمریکا مانند آرکانزاس، میسوری و آیووا با دشواری مواجه‌ می‌شوند. ناسا برای تعیین این مناطق از چندین ابزار مانند شاخص گرما، که ترکیبی از رطوبت و دمای هوا است و همچنین دمای Wet-bulb temperature که اندازه گیری دقیق تری برای تعیین پایین ترین دمای یک جسم یا بدن انسان بعداز تبخیر رطوبت است، استفاده و مشخص کرد که اگر این شاخص رطوبت در طول ۶ ساعت بالاتر از ۳۵ درجه سانتیگراد باشد، انسان قادر به زندگی نخواهد بود.

این دما چندین بار در مناطق نیمه گرمسیری پاکستان و خلیج فارس به ثبت رسیده است. بخش بزرگی از مناطق گرم و مرطوب زمین دارای شاخص Wet-bulb temperature حداکثر بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

نقش فناوری سنجش از دور و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در پایش سلامتی و بهداشت مردم جهان

بسیاری از بیماری‌ها با شرایط اقلیمی از جمله وضعیت دمای هوا، وزش باد، میزان رطوبت، همچنین توپوگرافی منطقه، عرض جغرافیایی، منطقه پر فشار، منطقه کم فشار، مناطق کوهستانی، جلگه ای و دشت و حتی نوع پوشش گیاهی، در ارتباط هستند.

پایش و تغییر وضعیت این اکوسیستم‌ها که‌ می‌تواند بر بهداشت و سلامتی انسان تاثیر بگذارد، با تصاویر ماهواره‌ای امکان پذیر و بسیار کم هزینه‌ است. از جمله آلودگی هوا که به بروز، شیوع و تشدید بسیاری از بیماری‌ها کمک‌ می‌کند. در چند سال اخیر شیوع بیماری COVID-۱۹نه تنها تهدیدی جدی برای سلامتی انسان بود، بلکه فشار زیادی نیز بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی وارد کرد که‌ می‌تواند برای سال‌های متمادی اقتصاد جهانی را در گیر کند.

در زمان پاندمی این بیماری، بسیاری از کشورها فعالیت‌های خود را تعطیل کردند، ولی ماهواره‌ها در اطراف زمین همچنان به پایش زمین و اتمسفر اطراف زمین مشغول بوده و نشان دادند که در این مدت انتشار گازها به ویژه گازهای گلخانه‌ای که مسبب اصلی گرمایش زمین هستند کاهش یافته است ولی با شروع فعالیت‌ها، میزان آلایندگی افزایش یافته است.

کاهش غلظت آلاینده No۲ در طول دوران قرنطینه کرونا

ماهواره‌ها از جمله ماهواره سنتینل-۵ (Copernicus Sentinel-۵P)، داده‌های مرتبط با انتشار گاز دی اکسید نیتروژن و سایر گازهایی که بر آب و هوا، بهداشت و سلامت انسان اثر می‌گذارد، را در اختیار ما قرار می‌دهند. محققین دانشگاه بوستن اظهار داشتند، افرادی که در مکان هایی با سطح آلودگی بالای هوا زندگی‌ می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری COVID-۱۹ قرار دارند.

 تصاویر ماهواره‌ای Sentnel-۵ نشان‌ می‌دهد، در طول قرنطینه شیوع بیماری کووید ۱۹ مناطق بزرگ شهری، در کشورهایی مانند ایران و ترکیه، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، لبنان، غلظت NO۲ به ویژه در ماه آوریل کاهش یافته و با فعالیت‌های انسانی و صنعتی در آگوست و ژوئن اندکی افزایش یافته است.

برچسب‌ها سازمان فضایی ایران فصلنامه سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی در منابع طبیعی ایالات متحده آمریکا خشکسالی سازمان جهانی بهداشت کودکان آواره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان فضایی ایران ایالات متحده آمریکا سازمان فضایی ایران ایالات متحده آمریکا خشکسالی سازمان جهانی بهداشت کودکان آواره بسیاری از بیماری ها تصاویر ماهواره ای تغییرات اقلیمی سلامت انسان آب و هوایی آب و هوا گرم شدن تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۶۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر

روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom) Day) در سال ۱۹۹۳ توسط بیست‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو پایه گذاشته شد تا به خبرنگارانی که در انجام حرفه خود جان خود را از دست داده‌اند، ادای احترام کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day هر سال در سوم می برگزار می‌شود و روزی برای به‌رسمیت شناخته شدن خدمات مهم ارائه‌شده توسط متخصصان مطبوعات است. این رویداد توسط سازمان ملل متحد به منظور رعایت اصول اساسی آزادی مطبوعات در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و از خبرنگارانی تجلیل می‌کند که در راه حرفه خود کشته شده‌اند.

تاریخ روز جهانی آزادی مطبوعات ۱۴۰۳

تاریخ روز جهانی آزادی مطبوعات سوم می مصادف چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۳ است. این روز در سال ۲۰۲۴ به اهمیت روزنامه‌نگاری و آزادی بیان در شرایط بحران زیست‌محیطی کنونی جهانی اختصاص داده خواهد شد.

تاریخچه روز جهانی آزادی مطبوعات

سال ۱۵۵۶ سال تولد مطبوعات مدرن و انتشار اولین ماهنامه در ونیز بود. قرن نوزدهم ماشین‌آلات چاپ قدرتمند، تکنیک‌های جدید و ارزان‌تر کاغذسازی و گسترش سواد به رشد تصاعدی مطبوعات منجر شد و در اواسط قرن بیستم روزنامه‌نگاران، روشنفکران و عکاسان موفق شدند جنایات جنگ‌های مختلف را مستند کنند و جهان را در جریان قرار دهند.

خبرنگاران برای ارجاع حقایق به مردم، همچنین حفظ آگاهی و شفافیت ضروری هستند، اما هدف حملات مکرر قرار دارند و بسیاری از آن‌ها ممکن است کشته شوند. پس از افزایش مجموعه‌ای از حملات به روزنامه‌نگاران در طول جنگ‌های داخلی آفریقا در پایان قرن بیستم، گروهی از روزنامه‌نگاران آفریقایی در سال ۱۹۹۱ با مراجعه به کنفرانس یونسکو در ویندهوک، پایتخت نامیبیا، اعلامیه ویندهوک را ایجاد کردند؛ سندی که در نظر داشت شالوده مطبوعاتی آزاد، مستقل و کثرت‌گرا را پی‌ریزی کند. در سال ۱۹۹۳، بیست‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو به فراخوان امضاءکنندگان بیانیه ویندهوک پاسخ داد و روز جهانی آزادی مطبوعات را بنا نهاد.

اصل اساسی توسعه‌یافته توسط یونسکو برای این روز، اجازه دادن به ارتباطات مبتنی بر درک متقابل است که تنها راه ایجاد صلح پایدار در جوامع معاصر به‌شمار می‌رود. این مراسم یادآوری می‌کند که بسیاری از اعضای مطبوعات در سراسر جهان مورد آزار، حمله و حتی قتل قرار دارند و بزرگداشتی است که اصول اساسی آزادی مطبوعات را گرامی می‌دارد و به خبرنگارانی که در انجام حرفه خود جان خود را از دست داده‌اند ادای احترام می‌کند.

خبرنگاران کشته‌شده در جنگ غزه

جنگ رژیم اسرائیل و نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از زمان آغاز، مرگبارترین دوره برای روزنامه‌نگاران از زمان شروع جمع‌آوری داده‌های کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در سال ۱۹۹۲ محسوب می‌شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ خبرنگار از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر سال گذشته توسط رژیم اسرائیل کشته شده‌اند.

روزنامه‌نگاران در غزه به‌ویژه در هنگام تلاش برای پوشش درگیری‌ها در طول حمله زمینی رژیم اسرائیل، از جمله حملات هوایی ویرانگر این رژیم، اختلال در ارتباطات، کمبود منابع و قطعی برق گسترده، با خطرات بالایی مواجه هستند.

شعار روز جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۴، «مطبوعاتی برای سیاره: روزنامه‌نگاری در مواجهه با بحران زیست‌محیطی» تعیین شده است. این موضوع نقش حیاتی روزنامه‌نگاری را در پرداختن به چالش‌های محیطی مبرم پیش روی سیاره برجسته و بر مسئولیت رسانه‌ها در افزایش آگاهی، تقویت مباحث و اقدام برای کاهش تخریب محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و سایر تهدیدات زیست‌محیطی تأکید می‌کند.

روزنامه‌نگاران نقشی اساسی در تحقیق و گزارش در مورد مسائل زیست‌محیطی دارند، دولت‌ها و شرکت‌ها را پاسخ‌گو می‌دانند و جوامع را برای دفاع از راه‌حل‌های پایدار توانمند می‌سازند. مطبوعات از طریق گزارش دقیق، جامع و تأثیرگذار به‌عنوان یک کاتالیزور برای تغییرات مثبت، شکل دادن به گفتمان عمومی و بسیج تلاش‌های جمعی برای حفظ سلامت و رفاه سیاره ما برای نسل‌های آینده عمل می‌کنند.

کد خبر 750069

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • پایش واحد های شن و ماسه شهرستان چایپاره
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • ۲ گروه صیادی و شکارچی غیرمجاز در پلدختر دستگیر شدند
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود
  • بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد