Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@10:21:20 GMT

علی قوچانی، مالک اشتر لشگر ۱۴ امام حسین (ع)

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۶۸۴۰

علی قوچانی، مالک اشتر لشگر ۱۴ امام حسین (ع)

حاج علی قوچانی، مالک اشتر لشگر ۱۴ امام حسین (ع) بود. این لقب را حسین خرازی به فرمانده جوانش داده بود، فرمانده گردانی که در جبهه تکیه‌گاه خوبی برای رزمنده‌ها بود، شجاعت و جذبه‌اش دلگرمی خاصی به بچه‌ها می‌داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قوچانی، یکی از مرواریدهای گمنام در صدف اقیانوس بیکران ایثار بود که در برنامه «۲۳ هزارجان» به معرفی آن پرداخته شد، شهیدی که در بیشتر عملیات‌های دفاع مقدس، نقش حیاتی و حساس داشت، اما خود را خدمتگزار کوچک رزمندگان می‌دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوران دفاع مقدس، هر زمان که مرخصی می‌آمد تمام کارهایش را با دو چرخه انجام می‌داد و می‌گفت: «وقتی آقای خرازی به عنوان فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از ماشین بیت المال استفاده نمی‌کند چطور انتظار دارید من این کار را بکنم.»

قوچانی اصفهانی نبود، در سال ۱۳۴۲ در اراک متولد شد، اما زمانی که شش سال بیشتر نداشت به همراه خانواده به دیار نصف‌جهان نقل‌مکان کرد تا بعدها یکی از نیروهای زبده لشگر ۱۴ امام حسین (ع)، لشگر متعلق به رزمندگان اصفهانی شود.

در مدت شش سال حضور در جنگ تحمیلی در عملیات‌های ثامن الائمه، طریق‌القدس، علی بن ابی طالب (ع)، فتح‌المبین و بیت‌المقدس، فرماندهی گروهان را بر عهده داشت یا فرماندهی گردان. در عملیات رمضان به عنوان فرمانده محور عملیاتی و فرمانده تیپ انتخاب شد و همچنان در عملیات محرم، والفجر ۱، والفجر ۲ و والفجر۴ بر این مسئولیت بود. در عملیات خیبر در مرحله دوم در طلاییه به علت حساسیت منطقه و نقش کلیدی که این محور در کل عملیات داشت، به دستور سردار خرازی، قوچانی ۲۰ ساله به فرماندهی یک گردان خط شکن پیشتاز منصوب شد.

سال‌ها شرکت فعالانه و مستمر او در جبهه‏ و درگیری با گروه‌های محارب و منافق در جنوب و غرب، از او فرمانده‌ای ساخته بود: شجاع، صبور و رازدار، زاهد شب بود و شیر روز. بارها تا مرز شهادت پیش رفت، اما طومار زندگی ۲۲ ساله‌اش در چهارمین روز از عملیات والفجر هشت پیچیده شد و با گلوله مستقیم تانک به شهادت رسید.

پیکرش بعد از ده سال پیدا شد و در کنار شهید خرازی به خاک سپرده شد تا مزارش در کنار فرمانده بی‌بدیل جبهه‌ها به زیارتگاه عاشقان تبدیل شود.

کد خبر 567148

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهید دفاع مقدس لشگر 14 امام حسین ع برنامه 23 هزار جان حسین خرازی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ۱۴ امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد

از ۲۹ فروردین تاکنون، پیکر ۱۲ شهید دوران دفاع مقدس از منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص شده است.

پیکر این شهدا قرار است، پس از مراسم استقبال برای شناسایی به معراج شهدای تهران منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • دانشجویی که فرمانده جنگ بود
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • برگزاری جشنواره مالک اشتر در چهارمحال و بختیاری
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد