Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:10:32 GMT

منافع قزاقستان از جنگ اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۶۹۹۶

منافع قزاقستان از جنگ اوکراین

به گزارش روز شنبه ایرنا، فراتر از رنج و بحران انسانی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه منجر به اختلال در زنجیره تامین، تعطیلی کارخانه‌ها، از دست دادن شغل و تورم شده است. اقتصاد جهانی از کمبود صادرات روسیه مانند هیدروکربن ها، محصولات فلزی و محصولات کشاورزی رنج می برد، به ویژه در کشورهایی که به تجارت چنین اقلامی با روسیه متکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم ها همچنین به طور غیرمستقیم بر کشورهای همسایه روسیه از جمله قزاقستان تأثیر گذاشته است. با این حال، واقعیت جدید ژئواکونومیکی پس از تهاجم روسیه به اوکراین می تواند به نفع قزاقستان باشد. هرچه شرکت های غربی ثالث در روسیه از نهادهای تحریم شده در این کشور فاصله بگیرند، جذابیت قزاقستان به عنوان مقصدی برای جابجایی، بیشتر خواهد شد. بسیاری از شرکت های غربی هنوز از شعبه های خود در مسکو به کل منطقه اتحاد جماهیر شوروی سابق خدمات رسانی می کنند. آنها می توانند با سهولت نسبی به نورسلطان پایتخت قزاقستان یا شهر تجاری آن آلماتی نقل مکان کنند. حداقل ۹۷ درصد از جمعیت قزاقستان به زبان روسی مسلط هستند. حتی اگر زنجیره‌های تامین از روسیه منحرف شوند، زمان لازم است تا جایگزین‌های بادوام اقتصادی به بلوغ برسد.  

آلن کالینزورث کارشناس اوراسیا، تحلیلگر سیاسی و مفسر به سایت تحلیلی خبری اوراسیا گفت: گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به دنبال کاهش تأثیر تحریم ها از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) باشد.  اوراسیا یک منطقه آزاد تجاری و اتحادیه گمرکی متشکل از ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است. از نظر تئوری، روسیه می‌تواند کالاهای تحریم‌شده را از طریق سایر اعضای اتحادیه اوراسیا وارد کند. در نتیجه غرب برای اعمال تحریم‌های معین اتحادیه اروپا و آمریکا  علیه روسیه از چهار عضو دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بستن هر گونه منافذ تجاری با مسکو درخواست هایی داشته است.

با این حال، حداقل در مورد قزاقستان، بهره برداری از چنین حفره هایی بعید به نظر می رسد. دولت قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور اصلاح طلب، هیچ علاقه ای به دور زدن تحریم های اخیر علیه روسیه نشان نداده و هم در گفتار و هم در عمل از خود تبعیت کرده است. تیمور سلیمانوف، معاون اول رئیس ستاد کل ارتش این کشور به صراحت اعلام کرده است که «قزاقستان ابزاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه نخواهد بود. ما به تحریم ها پایبند خواهیم بود.» سخنگوی کمیسیون اروپا تأیید کرد که "مقام های قزاقستان در واقع متعهد شده اند که سیستم نظارت و کنترل را برای اطمینان از دور زدن تحریم ها ایجاد کنند. " در واقع، شعب قزاقستان بانک های تحریم شده روسی «اسبربانک» (Sberbank)و «وی تی بی بانک» ( VTB Bank )به سرعت بسته شده اند. این کشور واردات و صادرات را از بنادر روسیه هدایت می کند.

روسیه دومین شریک تجاری قزاقستان پس از اتحادیه اروپا بوده است. قزاقستان خوش شانس است که خزانه داری آمریکا نفت خود را از تحریم های موجود مستثنی کرده است، نفتی که از طریق خط لوله ۱۵۰۰ کیلومتری کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) از جنوب روسیه می گذرد و برای صادرات مجدد به بندر نووروسیسک در دریای سیاه روسیه می رسد. قزاقستان دوازدهمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است که برای صادرات ۸۰ درصد از فروش بین المللی نفت خام خود به خط لوله CPC متکی است.

روسیه همچنین به عنوان یک کریدور زمینی بزرگ برای بارهای ریلی عمل می کند. بنادر، انبارها و سایر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی که از روسیه در امتداد کریدور عبور می‌کنند در فهرست اهداف تحریمی احتمالی قرار دارند. قزاقستان از این خطر آگاه است و در عوض صادرات را از طریق کریدور ترانس خزر هدایت می کند. برای کالاهایی که به سمت شرق به روسیه سرازیر می شوند، پیشنهاد های اتحادیه اروپا نشان می دهد که قزاقستان ممکن است به کشور منتخب کانال تبدیل شود.

بسیاری از شرکت های غربی در حال تعطیل کردن مشاغل خود در روسیه هستند زیرا مصرف کنندگان از آنها خواسته اند مخالفت خود را با تهاجم نشان دهند. «رومن واسیلنکو» معاون وزیر امور خارجه قزاقستان، پیشنهاد کرده است شرکت‌هایی که روسیه را ترک می‌کنند در قزاقستان مورد استقبال قرار گیرند. واسیلنکو اعلام کرد، فقط شرکت‌هایی نیستند که از تحریم‌ها علیه روسیه فرار می‌کنند، بلکه «همه شرکت‌های با شهرت خوب هستند که می‌خواهند تولید خود را به اینجا منتقل کنند».
 


 

براساس این گزارش، وضعیت فعلی، نقش قزاقستان به عنوان قطب اقتصادی منطقه را تایید می کند و فرصتی را برای این کشور برای ارتقای توسعه اقتصادی منطقه ای فراهم می کند. ازبکستان، یک جمهوری پرجمعیت محصور در خشکی در مرز جنوبی قزاقستان، همچنین باید به دنبال رونق اقتصادی خود باشد. این یک حرکت برد-برد خواهد بود، زیرا همکاری منطقه‌ای که توسط قزاقستان هدایت می‌شود، ابزارهایی را برای همسایگانش فراهم می‌کند تا خسارت ها یا سایر پیامدهای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه را جبران کنند.

در سه ماه اول سال ۲۰۲۲، قزاقستان یک کودتای نافرجام و همچنین پیامدهای حمله روسیه به اوکراین را تحمل کرده است. با وجود این ضربات سنگین، موسسه استاندارد «اند پورز» در ماه آوریل دوباره رتبه اعتباری قزاقستان در «چشم انداز پایدار» را به دلیل «ترازنامه قوی دولت، همراه با افزایش قیمت نفت و طلا برای کمک به کاهش شوک‌های خارجی به اقتصاد»، تأیید کرد. این آژانس رتبه بندی به درستی معتقد است که قزاقستان می تواند بدبختی را به ثروت تبدیل کند.

برچسب‌ها اوکراین مسکو روسیه ازبکستان قزاقستان اتحادیه اروپا قرقیزستان ایالات متحده آمریکا اتحادیه اقتصادی اورآسیا ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین مسکو روسیه اوکراین مسکو روسیه ازبکستان قزاقستان اتحادیه اروپا قرقیزستان ایالات متحده آمریکا اتحادیه اقتصادی اورآسیا ارمنستان اتحادیه اروپا علیه روسیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۶۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»
لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها
علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

کد خبر 847328 منبع: کیهان برچسب‌ها خبر ویژه تحریم ایران و آلمان

دیگر خبرها

  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • پیش‌بینی تازه بورل از زمان پایان جنگ اوکراین
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات