Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:08:53 GMT

گرد و خاک نفس‌ مرزنشینان قصرشیرینی را به شماره انداخت

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۷۰۴۲

گرد و خاک نفس‌ مرزنشینان قصرشیرینی را به شماره انداخت

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی چند سال اخیر شهرستان قصرشیرین و دیگر شهرستان های مرزی کرمانشاه هر چند رو یکبار درگیر گرد و غباری است که در ابتدا مهمان ناخوانده ای بود که اکنون دیگر به میزبان و پای ثابت این منطقه تبدیل شده است.

این گرد و غبار دیگر مردم را کلافه کرده و تنها ۲ رنگ خاکستری و یا خاکی را می شود در قصرشیرین دید و جز این ۲ رنگ تمام رنگ ها از آسمان و طبیعت این منطقه رنگ باخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه جا به واسطه بارش گرد و غبار و قرار گرفتن آن بر روی در و دیوار و طبیعت و منازل و کوچه و معابر اگر نگاه کنی انگار خاک مرده پاشیده شده و هیچ طروات و شادابی در آن دیده نمی شود.

فروردین و اردیبهشت ماه در همه نقاط کشورمان نشان از سبزی و طروات است و ایامی است که به واسطه نو شدن طبیعت همه به دل دشت و کوه  می زنند ولی در قصرشیرین داستان متفاوت است و بیشتر این ایام از فروردین تا اواسط پاییز را به واسطه گرد و غباری که هر چند روز یکبار و به مدت طولانی این منطقه را محاصره می کند مردم ناگزیر باید در منازل بمانند.

از قدیم گفته اند به دل طبیعت بزنید تا روحتان جلا یابد ولی در قصرشیرین و دیگر مناطق درگیر با گرد و غبار اگر به دل طبیعت بزنی در چنین شرایطی در گوشه بیمارستان ها گرفتار خواهی شد و نتیجه چنین هوای آلوده ای ناراحتی های ریوی و تنفسی، پوستی و حساسیت های مختلفی است که بیشتر ساکنان این مناطق با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 به گفته مرزنشینیان قصرشیرین دیگر این منطقه جای زندگی نیست چون واقعا زندگی در چنین هوایی عاقبتش بیماری های مختلف ریوی است که به واسطه گرد و غبار مردم به آن مبتلا خواهند شد.

سهم ساکنان مرزنشین قصرشیرین شامل کارمندان دستگاه های اجرایی، دانش آموزان، دانشجویان، بازاریان، کارگران، تجار و شاغلان در مرز، افراد نظامی و هر فردی که مجبور به بیرون آمدن از منزل به واسطه انجام کارهای روزمره هستند، سرفه، عطسه و خاک خوردن است.

امروز برخی از مردم از باطل شدن روزه هایشان به واسطه گرد و خاک غلیظی که در گلو حس می شود و حالتی ناخوشایند ایجاد می کند نیز می گفتند و این موضوع نگران کننده و نقل محافل بود.

با شدت گرفتن غبار امروز اصلا نمی شد تا چند متری جلویت را ببینی و همه مردم دیگر خسته و کلافه شده اند و عاجزانه از مسوولان می خواهند فکری به حال آن ها بکنند.

                                                                                                     

امیر. م یک دانش آموز قصرشیرینی گفت: من دانش آموز دبیرستانی هستم که صبح زود با وجود گرد و غبار شدید و تصمیم غلط ستاد مدیریت بحران که تنها مدارس مقطع ابتدایی این شهرستان تعطیل شد راهی مدرسه شدم به دلیل کرونا پنجره های کلاس درس باز بود و این امر به ورود گرد و غبار شدید به کلاس های درس منجر شد اکنون احساس سوزش گلوی بدی دارم.

وی ادامه داد: کاش مسوولان در چنین شرایطی قدری به فکر سلامت مردم و به خصوص دانش آموزان باشند و سلامت مردم به خاطر تصمیم نادرست به مخاطره نیفتد.

ا. ک کارمند قصرشیرینی که نخواست نامی از او برده شود، گفت: روی سخنم با مسوولان ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین  است چرا به فکر سلامت کارمندان نیستند و در چنین شرایطی که وضعیت هوا بحرانی است و اصلا نمی شود جلوی پایت را ببینی چرا ادارات باید باز باشند که نتیجه آن حضور ارباب رجوع و بیمار شدن کارمندان و ارباب رجوع است مگر مردم این منطقه با دیگر نقاط چه فرقی دارند که در چنین شرایطی ادارات تعطیل نمی شود.

یک خانم قصرشیرینی که شغلش را کارمند عنوان کرد نیز گفت: من یک کودک دبستانی دارم و یک فرزند که در مقطع راهنمایی درس می خواند و خودم نیز صبح زود باید راهی اداره شوم اینکه یک جا تعطیل می شود و جای دیگر تعطیل نیست و یا مقاطع تحصیلی ابتدایی تعطیل و راهنمایی تعطیل نمی شود جای حرف دارد مگر همه آدم نیستیم که باید براساس تصمیم غلط در چنین روزهایی سر کار حاضر شویم.

عباس محمدی یک پیرمرد قصرشیرینی نیز گفت: دیگر این منطقه جای زندگی نیست واقعا خسته شدیم بدون هیچ امتیازی و در چنین آب و هوایی باید سر کنیم به واسطه گرد و غبار باید هر روز سرتا پای منزل شسته شود و سرماه قبض انبوه آب را پرداخت کنی آخر این انصاف نیست.

دید افقی ناشی از گرد و خاک در قصرشیرین به ۳۰ متر کاهش یافت

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: با ورود سامانه ناپایدار جوی طی ۷۲ ساعت گذشته به آسمان این شهرستان مرزی هم اکنون دید افقی ناشی از گرد و غبار به میزان ۳۰ متر کاهش یافته است.

«امیرپرویز نجفی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دید ناشی از ورود گرد و غبار نیز هم اکنون در شهرستان مرزی قصرشیرین به ۹ هزار متر و ۷۰متر از حد استاندارد یک هوای سالم (۱۰هزار متر) کمتر است.

وی اظهار داشت: با بیشینه سرعت وزش باد در این منطقه هم اکنون به ۱۶متر بر ثانیه معادل ۵۸کیلومتر بر ساعت رسیده است.

دمای فعلی هوای قصرشیرین ۲۲درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت نسبی موجود در هوا ۴۰درصد است.

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین در ادامه گفت: این سامانه ناپایدار طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی تا سه روزآینده بر جو منطقه حاکم است و در این مدت شاهد وزش باد و گرد و غبار خواهیم بود.

نجفی گفت: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون آسمان قصرشیرین ۱۳روز و پارسال در مجموع این شهرستان ۷۵روز غبارآلود بود که این پدیده تهدیدی برای سلامت مردم و محیط زیست است.

                                                                                 

گرد و غبار باعث تعطیلی مدارس  امروز شهرستان‌های غربی کرمانشاه شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: با توجه به تداوم شرایط جوی و عبور توده هوای توام با ذرات گرد و غبار از جو استان، تمام مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب در نوبت عصر امروز شنبه تعطیل شد.

«امیر ظهرابی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصمیم در کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا امروز شنبه ٢٠ فروردین ماه ١۴٠١  اخذ شده که پیشتر نیز مدارس مقطع ابتدایی و پیش دبستانی و مهدهای کودک در شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در نوبت صبح  امروز تعطیل شده بود.

وی در ادامه با اشاره به وضع موجود آلودگی هوا از مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان خواست تا حد امکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را در فضای باز به حداقل برسانند.

ظهرابی تاکید کرد: سایر افراد هم باید از فعالیت‌های طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل خودداری کنند.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه در چند سال گذشته با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است.

این پدیده نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی گرد و غبار بوده است

به واسطه هجوم گرد و خاک سهمشان سرفه، عطسه و حالتی ناخوشایند و در نهایت خاک خوردن است.

این روزها ریه های مردم قصرشیرین از هجوم بی‌امان ریزگردها، خاک آلود و خسته‌ است، گویی دیگر رودخانه الوند در قلب این شهر مرزی مُرده و آبش گل آلود است و نخل های سربلندش نیز دیگر سبز نیستند و زیر خاک ها نمی توانند نفس بکشند.

برچسب‌ها گیلانغرب قصرشیرین گرد و غبار کرمانشاه سازمان هواشناسی زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیلانغرب قصرشیرین گرد و غبار گیلانغرب قصرشیرین گرد و غبار کرمانشاه سازمان هواشناسی زاگرس چنین شرایطی واسطه گرد آلودگی هوا گرد و غبار گرد و خاک روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۷۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواری مردم شهرستان خوی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، به این مناسبت مراسم عزاداری دیشب در مساجد و تکایای شهرستان با شکوه خاصی برگزار شد 

امروز هم دوستداران و عاشقان اهل بیت ع بعد از عزاداری در خیابان‌های شهر داالمومنین خوی در بقعه شیخ نوایی گردهم آمدند و در سوک شهادت جانسوز امام ششم شیعیان و رئیس مذهب جعفری عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند

دیگر خبرها

  • عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • همایش مادران مقاومت در شهرستان ساوه
  • ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان با مردم
  • آکسیوس : آمریکا تحویل یک محموله مهمات به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • آبگرفتگی در درمانگاه شهر چوئبده بیماران را به دردسر انداخت + فیلم
  • رسانه‌ عبری: بایدن ارسال سلاح به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • کشف بیش از ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • دولت توپ کشتی پرتغالی را به زمین اژه‌ای انداخت/ مسئول رسیدگی به این پرونده قوه قضاییه است
  • سوگواری مردم شهرستان خوی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)