Web Analytics Made Easy - Statcounter

با خروج یک عضو ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی، بی ثباتی سیاسی دوباره سراغ این رژیم آمد و حالا آنها باید منتظر بی ثباتی‌های جدید باشند که از انتخابات پیش از موعدی که می توانند چندین بار تکرار شود تا کشانده شدن درگیری به جامعه صهیونیستی را در برگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز چهارشنبه، «عیدیت سیلمان»، رئیس فراکسیون حزب «یمنیا» در کنست رژیم صهیونیستی از خروج خود از ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سیلمان» رئیس فراکسیون حزبی است که رئیس آن حزب «نفتالی بنت»، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی است. با خروج «سیلمان» از ائتلاف کابینه، حالا کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» اکثریت را در کنست رژیم صهیونیستی از دست می‌دهد و با 60 عضو در مقابل 60 عضو مخالف کابینه قرار می‌گیرد.

وضعیت کابینه رژیم صهیونیستی

با مساوی شدن تعداد کرسی‌ها ائتلاف کابینه با مخالفان آن، حالا کابینه کنونی تا زمانی می‌تواند به کار خود ادامه دهد که لایحه‌ای که نیاز به رأی بیش از نیمی از اعضای کنست داشته باشد به صحن کنست نیاید. در نظام قانونگذاری رژیم صهیونیستی تمام لوایح برای تصویب نیاز به رأی بیش از نیمی از اعضای کنست ندارند و لوایح جزئی با داشتن رأی اکثریت حاضران و برخی از آنها با اکثریت رأی کمیسیون‌های تخصصی به تصویب می رسند. اما برخی لوایح همچون لایجه بودجه سالانه یا لوایحی که مربوط به تغییرات در قوانین گذشته هستند، به رأی نصف به علاوه یک نیاز دارند.

کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» در وضعیت کنونی تا زمانی که کار به لایحه‌های اساسی نرسد به کار خود می‌تواند ادامه دهد اما اگر وضعیتی به وجود آید که یک لایحه اساسی همچون لایحه بودجه به صحن کنست وارد شود، آنگاه اگر آنها نتوانند رأی اکثریت کل اعضای کنست را به دست آورند عملاً ائتلاف کابینه منحل خواهد شد و با انحلال کابینه چند گزینه مختلف می‌تواند اجرایی شود.

سناریوهای محتمل

با وضعیت فعلی و مساوی شدن تعداد کرسی‌های موافقان و مخالفان کابینه کنونی، زمانی که یک لایحه اساسی به صحن کنست وارد شود گزینه‌های متفاوتی می‌توانند به وقوع بپیوندند که از انحلال کنست و انتخابات پیش از موعد تا تغییر کابینه را می‌تواند در بر گیرد.

انحلال کنست و انتخابات پیش از موعد

محتمل ترین سناریو در وضعیت کنونی، انحلال کنست است. در صورتی که یک لایحه اساسی به کنست وارد شود که کابینه برای تصویب آن نیاز به رأی اکثریت اعضای کنست دارد و نتواند رأی لازم را جمع آوری کند چون جناح مخالف نیز از اکثریت برخوردار نیست با ارائه لایحه انحلال کنست از سوی یکی از احزاب، انحلال کنست به رأی گذاشته می‌شود و در صورت تصویب پس از انحلال کنست، زمان انتخابات پیش از موعد برای حدود 3 ماه پس از آن تعیین می‌شود. در این صورت براساس توافقی که پیش از تشکیل کابینه فعلی بین «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» صورت گرفته بود، «لاپید» تا زمانی حضور کابینه جدید پس از انتخابات، ریاست کابینه را بر عهده خواهد داشت.

سلب اعتماد از کابینه کنونی و تشکیل کابینه جدید بدون انحلال کنست

گزینه دومی که احتمال آن چندان قوی نیست این است که مخالفان کابینه «بنت» بتوانند با جلب نظر اکثریت نمایندگان کنست لایحه «سلب اعتماد از کابینه» را تصویب کنند. اگر مخالفان موفق به تصویب این لایحه شوند بدون انحلال کنست، کابینه منحل شده، مخالفان، مسئول تشکیل کابینه جدید می‌شوند. وقوع این سناریو بسیار نامحتمل است چرا که از یکسو مخالفان کابینه، در تصویب لایحه «سلب اعتماد از کابینه»، از اکثریت برخوردار نیستند و از سوی دیگر جریان مخالف کابینه در تشکیل کابینه از این هم وضعش وخیم‌تر است و مخالفان کابینه در پیوستن به کابینه‌ای که مخالف «بنت» هستند و در حال حاضر ریاست آن بر عهده «نتانیاهو» تعدادشان از 54 کرسی تجاوز نمی‌کند. لذا بعید به نظر می‌رسد لایحه «سلب اعتماد از کابینه» به تصویب برسد و حتی اگر به تصویب هم برسد تشکیل کابینه جدید تقریباً امری محال است.

این گزینه تنها با جذب یک یا چند نماینده دیگر کنست به سمت مخالفان کابینه ممکن است که این امر خود یکی از احتمالات بسیار ضعیف است. در این راستا عدم حمایت فهرست مشترک عربی با 6 کرسی از مخالفان کابینه مشکل را دو چندان کرده است. رسانه‌های صهیونیستی تنها گزینه محتمل در این راستا را پیوستن «بنی‌گانتس» با 10 کرسی به نتانیاهو را ممکن می‌دانند. چرا که «گانتس» در سال 2020 با پیوستن ناگهانی به ائتلاف «نتانیاهو» همگان را غافلگیر کرده بود. اما تحلیل رسانه‌ها بر این است که در این مقطع احتمال انجام این اقدام از سوی «گانتس» بسیار بعید به نظر می رسد زیرا معادلات عرصه سیاسی نسبت به دوره گذشته بسیار تغییر کرده است.

 استمرار کابینه کنونی با پیوستن اعضای جدید کنست 

یکی از سناریوهای محتمل آن است که به جای «عیدیت سیلمان» اعضای دیگری از کنست به ائتلاف کابینه فعلی بپیوندند و کابینه با داشتن حمایت اکثریت نمایندگان کنست به کار خود ادامه دهد. اما این گزینه، ضعیف ترین احتمال موجود است چرا که اعضای باقیمانده کنست دو دسته‌اند: دسته اول، راستگرایان و لیکود که 54 کرسی را در اختیار دارند و حضور آنها در کنار «بنت» امری تقریباً محال است. دسته دوم فهرست مشترک عربی به ریاست «ایمن عوده» است که 6 کرسی را در اختیار دارند. فهرست مشترک عربی از زمان تشکیل این کابینه اعلام کرده است که به هیچ وجه به این کابینه نخواهد پیوست و طی روزهای اخیر نیز با تصریح این نکته اعلام کرد، کابینه کنونی کابینه‌ای ضعیف است که فهرست مشترک عربی به آن نخواهد پیوست.

شاید تنها گزینه پیشِ روی کابینه کنونی این باشد که با بازگرداندن «سیلمان» دوباره از اکثریت برخوردار شود که این گزینه نیز امری نامحتمل است چرا که «سیلمان» که در حزب خود «بنت» حضور داشته است و بدون اطلاع دادن به «بنت» از ائتلاف خارج شده است بعید است به کابینه بازگردد. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند «عیدیت سیلمان» با وعده وزارت بهداشت «نتانیاهو» از ائتلاف کابینه خارج شده است و اگر این خبر صحیح باشد شاید تنها راه «بنت» برای عبور از این بحران می‌تواند دادن یک وزارتخانه به «سیلمان» باشد که این کار می‌تواند دیگر اعضای کابینه را برای خروج از ائتلاف تحریک کند.

حزب حاکم اسرائیل اکثریت خود در کنست را از دست داد/ احتمال برگزاری انتخابات جدید قوت گرفت

به طور کلی کابینه‌ای که از آغاز تشکیل جمع اضداد بود و با 8 حزب تشکیل شده بود هر آن انتظار فروپاشی را داشت و مسئله‌ای که در حال حاضر برای کابینه اتفاق افتاده امری کاملاً قابل پیش بینی بود.

با وضعیت کنونی در صورتی که کنست منحل شود و انتخابات پیش از موعد برگزار شود وضعیت نمی‌تواند چندان بهتر از حال حاضر شود چرا که نظرسنجی‌های انجام شده در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد چینش احزاب در کنست در انتخابات بعدی خیلی با چینش حاضر متفاوت نخواهد بود و معلوم نیست هیچ یک از طرفین بتوانند ائتلافی برای تشکیل کابینه به وجود آورند.

این به معنای استمرار بی‌ثباتی سیاسی در رژیم صهیونیستی که از اواخر 2018 تاکنون 5 انتخابات پیش از موعد را تجربه کرده است و حالا در آستانه انتخابات ششم قرار گرفته است؛ انتخاباتی که نتیجه آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و محتمل ترین نتیجه آن عدم تشکیل کابینه و رفتن به سمت انتخابات بعدی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نفتالی بنت رژیم صهیونیستی اسرائیل نفتالی بنت رژیم صهیونیستی اسرائیل سلب اعتماد از کابینه انتخابات پیش از موعد فهرست مشترک عربی مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی ائتلاف کابینه کابینه کنونی تشکیل کابینه کابینه جدید انحلال کنست نفتالی بنت اعضای کنست بی ثباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۷۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌ها و تنگناهای رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح

شدت وحشیگری و کشتار شدید فلسطینیان از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه باعث تمرکز افکار عمومی جهان بر تحولات غزه و به‌ویژه شهر رفح و تلاش برای جلوگیری از حمله به این شهر شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه درحالی وارد هشتمین ماه پیاپی شده که از حدود 3 ماه پیش شایعات درباره حمله رژیم صهیونیستی به شهر مرزی رفح آغاز شده و همچنان ادامه دارد.  از پنجمین ماه جنگ و با حرکت سیل آسای اهالی غزه به سوی رفح در جنوب نوار غزه، سرنوشت این شهر به شدت برای همه طرف‌ها اهمیت پیدا کرد.

در داخل سرزمین های اشغالی، تنگناها و تضادهای زیادی درباره رفح وجود دارد، اولاً تل آویو برای تکمیل عملیات نظامی خود در غزه شدیداً نیازمند ورود به رفح است. در واقع هیئت حاکمه رژیم صهیونیستی بدون تسلط بر این شهر راهبردی نمی‌تواند ادعا کند که کلیه مراحل عملیات نظامی علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی در باریکه غزه را به اجرا درآورده است، چه رسد به ادعای موفقیت در اجرای این عملیات و رسیدن به دستاوردهای مورد نظرش!

ارتش رژیم صهیونیستی در 7 ماه گذشته دست‌کم یک‌بار وارد کلیه مناطق نوار غزه بجز حاشیه جنوبی آن شده است (البته منظور از ورود به مناطق مختلف به معنای اشغال موفقیت آمیز و کامل نیست). شدت وحشیگری و کشتار شدید فلسطینیان از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه باعث تمرکز افکار عمومی جهان بر تحولات غزه و به‌ویژه شهر رفح و تلاش برای جلوگیری از حمله به این شهر شده است.

از سوی دیگر از آنجا که ارتش رژیم صهیونیستی دستاوردی جدی، علنی و محسوس در ارتباط با اهداف نظامی از پیش تعیین شده خود در نوار غزه، یعنی «از بین بردن حماس»، «اخراج حماس از نقش حکمرانی در غزه» و «آزاد کردن اسیران اسرائیلی از طریق عملیات نظامی[1]» به دست نیاورده، این تصور درون رژیم صهیونیستی به وجود آمده که در رفح و اطراف آن می‌توانند اثری از اسرائیلی‌های دربند مقاومت و یا رهبران حماس پیدا کنند.

علاوه بر این موضوع رفح برای کابینه ائتلافی حاکم به رهبری بنیامین نتانیاهو نیز به یک امر حیثیتی مبدل شده و سوای از اهمیت آن به عنوان یک هدف نظامی، اهمیت سیاسی و نمادین پیدا کرده است. فشار شدید افکار عمومی جهان و حتی دولت‌های متحد رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از این اقدام (به‌ویژه تا قبل از تقابل مستقیم تل آویو و تهران در ماه آوریل 2024)، عملیات رفح را برای صهیونیست‌ها به نمادی از اعمال اراده مبدل کرده و فروگذاری از اجرای این عملیات، احساس ناتوانی و شکست شدیدی به هیئت حاکمه، ارتش و نیز بخش بزرگی از جامعه اسرائیل منتقل خواهد کرد.

 

 

همچنین چشم‌انداز آینده جنگ و موضوع رفح در درون هیئت حاکمه رژیم صهیونیستی نیز به یک معما مبدل شده است، چرا که در داخل سرزمین های اشغالی برخی از احزاب و فعالان سیاسی با برجسته کردن موضوع نجات جان اسرائیلی‌های دربند حماس و به مخاطره افتادن زندگی آنها در صورتی که عملیات رفح آغاز شود، خواستار توافقی برای نجات آنان پیش از هرگونه برنامه‌ریزی برای اجرای این عملیات هستند. برای نمونه یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون خواستار تقدم توافق تبادل اسیران و آتش بس ناشی از آن بر عملیات رفح است و بنی گانتز، عضو کابینه جنگی نیز اخیراً در یک بیانیه تهدید کرد: «اگر طرحی که منافع اسرائیل را تأمین می‌کند با حمایت تمام نهادهای امنیتی بر روی میز مذاکرات قرار گیرد و وزیرانی که مسئول شکست 7 اکتبر بودند، مانع از اجرای آن شوند، کابینه حق ادامه حیات نخواهد داشت.»

در مقابل گانتز و هواداران توافق تبادل اسیران، جناح راست افراطی به رهبری ایتامار بن گویر و بتصلائل اسموطریچ، عدول از حمله به رفح را به عنوان خط قرمز مطرح می‌کنند و تهدید می‌کنند در صورت کنار گذاشته شدن این عملیات، از کابینه خارج خواهند شد. اسموطریچ در این باره با انتشار یک ویدیو هشدار داد توافقی که مانع از حمله به رفح شود «تسلیمی تحقیرآمیز» و «خنجری از پشت به سربازان اسرائیل» است. بن گویر نیز در یک توئیت تهدید کرده «هرگونه توافق غیرمسئولانه به معنای انحلال کابینه» خواهد بود.

بن بست موجود درون کابینه رژیم صهیونیستی وقتی جدی‌تر می‌شود که موضع اصولی حماس درباره مذاکرات آتش بس و تبادل را مرور کنیم. گروه‌های مقاومت فلسطین مذاکره بر سر جان اسیران و آزادی آنها را به اعلام پایان رسمی جنگ و عقب نشینی ارتش اسرائیل از غزه مشروط کرده‌اند، بنابراین ایده «تقدم تبادل اسیران بر حمله به رفح» (موضع هواداران اجرای سریع توافق) تضعیف می‌شود.

از سوی دیگر در صورت حضور اسیران صهیونیست دربند مقاومت فلسطین در رفح، تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه جان اسیران اسرائیلی‌ را نیز همچون فلسطینیان در معرض خطر مستقیم قرار می‌گیرد و معمای رفح از قبل نیز دشوارتر می‌شود.

از یک منظر دیگر صهیونیست‌ها تصور می‌کنند حمله به رفح، موضع آنها در مذاکرات بعدی را تقویت می‌کند، چه در برابر حماس و گروه‌های مقاومت، چه در برابر دولت‌های عربی و چه در برابر دولت‌های اروپایی و آمریکا. این در شرایطی است که اختلاف نظر دولت‌های اروپایی و دولت بایدن با رژیم اشغالگر در این زمینه به تداوم حضور اشغالگران در این منطقه برمی گردد. در واقع متحدان غربی اسرائیل نیز با ادامه حضور ارتش رژیم صهیونیستی در این باریکه حتی در صورت تحقق اهداف ادعایی جنگ توسط کابینه نتانیاهو موافق نیستند.

 

بلینکن: حمله به رفح خسارتی فراتر از انتظار به همراه داردحمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد

 

اما در عین حال دولت‌های عربی به شدت مخالف این حمله هستند و تلویحاً تداوم روند عادی سازی میان رژیم صهیونیستی و دولت‌‎های عربی حاشیه خلیج فارس را به کنار گذاشته شدن این عملیات مشروط می‌سازند. هرچند بعید به نظر می‌رسد که این دولت‌ها، عدم حمله به رفح را به عنوان خط قرمز خود مطرح کنند، اما قطعاً پیامدهای فاجعه‌بار انسانی حمله به این شهر تأثیر منفی زیادی بر چشم‌انداز عادی سازی روابط خواهد داشت.

 

[1] - تنها استثنا بر این امر آزادی دو اسرائیلی دربند در فوریه 2024 (بهمن ماه 1402) است که آنها نیز موفق به گریختن شده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لاپید کابینه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت
  • آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد؛ نگرانی در کابینه رژیم صهیونیستی
  • وزیر اسرائیلی: به حمله ایران پاسخ داده‌ایم
  • چرا اسرائیل دفتر شبکه الجزیره را تعطیل کرد؟
  • بیانیه الجزیره پس از بستن دفاتر این شبکه در اراضی اشغالی
  • رژیم صهیونیستی فعالیت شبکه الجزیره در اراضی اشغالی را ممنوع کرد
  • اختلاف در ارکان رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • درخواست مقام سابق امنیتی اسرائیل برای انحلال کنست
  • محدودیت‌ها و تنگناهای رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره