Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه ال اکونومیستا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و ایالات متحده آمریکا برای آزادسازی حجم عظیمی از ذخایر نفتی خود (دو بار متوالی در یک ماه) توافق کرده‌اند و اسپانیا به عنوان یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در این فرآیند همکاری خواهد کرد.

کشورهای توسعه یافته با توسل به این اقدام در تلاشند تا بازار پر تلاطم افزایش قیمت نفت را آرام کنند؛ افزایش قیمتی که در کنار سایر عوامل موجب افزایش تاریخی تورم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته حائز اهمیت اینکه این استراتژی تا حدودی تاثیر فوری بر بازارهای نفت داشته است اما ذخایر نفت محدود است و مشخص نیست که عرضه نفت به این زودی بهبود یابد. اکنون چند پرسش مطرح می‌شود: اینکه اسپانیا قرار است چه مقدار نفت آزاد کند؟ چه سطحی از ذخایر نفت خام و مشتقات در اسپانیا وجود دارد؟ اگر واردات متوقف شود، این ذخایر چند روز دوام می‌آورند؟  

پس از بسته شدن توافقنامه جدید در اول آوریل توسط کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، میزان آزادسازی نفت از این کشورها به ۱۲۰ میلیون بشکه (۶۰ میلیون در توافق مارس و ۶۰ میلیون دیگر در توافق آوریل) خواهد رسید که آن را به بزرگترین آزادسازی ذخایر در تاریخ آژانس بین المللی انرژی تبدیل خواهد کرد. به این میزان باید ۱۸۰ میلیون بشکه اعلام شده از سوی آمریکا را نیز اضافه کنیم که در مجموع ۲۴۰ میلیون بشکه نفتی است که از ذخایر کشورهای پیشرفته به فروش می‌رسد.

به این ترتیب طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، تا شش ماه آینده معادل بیش از یک میلیون بشکه در روز در اختیار بازارهای جهانی قرار می‌گیرد. «فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تصمیم بی‌سابقه برای اعلام دو بیانیه اضطراری در مورد آزادسازی ذخایر نفتی به فاصله زمانی یک ماه، نشان‌دهنده عزم کشورهای عضو برای محافظت از اقتصاد جهان در برابر تأثیرات اجتماعی و اقتصادی شوک نفتی پس از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین است.

آژانس بین‌المللی انرژی اذعان می‌کند که مشکلات روسیه در صادرات نفت خام خود به دلیل تحریم‌ها می‌تواند عرضه جهانی را روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه کاهش دهد، بنابراین آزادسازی هماهنگ ذخایر در صورتی که با اقدامات دیگر ترکیب نشود، کافی نیست.

سهم اسپانیا در این حرکت هماهنگ چهار میلیون بشکه است که اندکی کمتر از آلمان (۶.۴ میلیون بشکه) ، فرانسه (۶ میلیون بشکه) و ایتالیا (۵ میلیون بشکه) است. این آزادسازی ذخایر نفت اسپانیا را که قبلاً اندکی کمتر از سطح کشورهای همسایه بود، کاهش می‌دهد.

اسپانیا پیش از این اقدام هماهنگ، دارای ذخایر نفتی بود که طبق محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی، بدون واردات به مدت ۱۱۶ یا ۱۱۹ روز زنده می‌ماند. از این مقدار، بیش از ۶۰ درصد متعلق به بخش صنعت است و درصد باقیمانده در اختیار «شرکت ذخایر استراتژیک فرآورده‌های نفتی» (CORES) قرار دارد. در اسپانیا در پایان ژانویه ۱۴.۲۲ میلیون تن فرآورده نفتی وجود داشت. از این مقدار، ۵.۵۸ میلیون تن تحت کنترل شرکت ذخایر استراتژیک فرآورده‌های نفتی قرار دارد و ما بقی در اختیار بخش صنعت است.

ذخیره استراتژیک اسپانیا، ۳.۱۸ میلیون تن گازوئیل، ۱.۶ میلیون تن نفت خام (تصفیه نشده)، ۴۴۱ هزار تن بنزین و ۳۳۴ هزار تن نفت سفید را شامل می‌شود.

منابع استراتژیک اسپانیا در سراسر قلمرو جغرافیایی این کشور با توجه به نیازهای مصرفی مناطق توزیع شده است. از مجموع این ذخایر، بیشتر آن در منطقه لوانته (تقریبا ۵۰ درصد) ذخیره شده است.   

در جریان آزادسازی هماهنگ ذخایر آژانس بین المللی انرژی، اسپانیا معادل ۵.۲ روز از ذخایر نفت خود و ۱.۳ روز ذخایر نفتی به ازای هر میلیون بشکه نفت آزاد شده را از دست خواهد داد. این اقدام باعث می‌شود ذخایر اسپانیا در شرایط احتمالی قطع واردات، نزدیک به ۱۱۰ روز دوام بیاورد. البته که با توجه به تنوع فعلی کشورهای تولیدکننده، قطع واردات بسیار بعید است. نفت در حال حاضر در مقیاس بزرگ در ایالات متحده، کانادا، برزیل و سایر کشورهای غیراوپک تولید می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اسپانیا نفت تولید نمی‌کند، بنابراین باید این ماده خام را وارد کند. وقتی قیمت انرژی افزایش می‌یابد، حساب جاری اسپانیا آسیب می‌بیند و واردات گران‌تر می‌شود. مجموع واردات نفت خام به اسپانیا در ماه فوریه به ۴.۹۰۱ میلیون تن افزایش یافت. واردات نفت خام به اسپانیا از روسیه در ماه های ژانویه و فوریه بالغ بر ۲۹۹ هزار تن بوده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، کشورهایی مانند فرانسه، آلمان یا ایتالیا برای ۱۳۰ روز یا بیشتر ذخایر دارند (میانگین اروپا ۱۴۴ روز است)، در حالی که برخی هاب‌های نفتی مانند بریتانیا یا هلند که دارای بنادر و پایانه های بزرگ برای ذخیره نفت خام هستند، بدون واردات می‌توانند بیش از ۲۰۰ و در برخی موارد ۳۰۰ روز دوام بیاورند.

برچسب‌ها روسیه اسپانیا نفت خام بحران اوکراین پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه اسپانیا نفت خام روسیه اسپانیا نفت خام بحران اوکراین آژانس بین المللی انرژی میلیون بشکه ذخایر نفتی ذخایر نفت میلیون تن روز دوام نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گواردیولا: مقابل ناتینگهام فارست خوش‌شانس بودیم؛ فقط با مالکیت توپ دوام آوردیم

پپ گواردیولا با توجه به بازی ناتینگهام فارست و وضعیت چمن سیتی‌گراند، احساس خوش‌شانسی می‌کند.

طرفداری | منچسترسیتی بازی‌ها را یکی پس از دیگری می‌برد. 

با پیروزی 2-0 مقابل ناتینگهام فارست، شاگردان گواردیولا در صورت چهار برد دیگر به اولین تیمی در تاریخ تبدیل می‌شوند که لیگ برتر انگلیس را چهار بار متوالی فتح می‌کند. سیتیزن‌ها این روزها در کنار خط حمله آتش خطرناک، در خط دفاع نیز عملکرد خوبی دارند. آن‌ها طی سه بازی اخیر در مجموع تمامی رقابت‌ها کلین‌شیت کرده‌اند. پپ گواردیولا مقابل دوربین اسکای در واکنش به پیروزی مهم تیمش گفت:

بازی سختی بود. آن‌ها با بازیکن‌های سرعتی و باکیفیت، پرس سنگینی انجام دادند. ما در شرایطی که ۱۰ نفره بودند، گل زدیم. با توجه به شرایط زمین، برای فارست بدشانسی بود. آن‌ها موقعیت‌های زیادی را از دست دادند. یک پیروزی عالی برای منچسترسیتی بود. ما بازی‌های زیادی داشتیم و حالا یک هفته‌ی طولانی برای ریکاوری داریم. امروز خیلی خیلی خیلی خیلی اذیت شدیم! برای ما بسیار دشوار بود. آن‌ها برای هدف فوق‌العاده‌ای بازی می‌کردند. ما امروز خوش‌شانس بودیم.

گواردیولا در مورد شرایط زمین ناتینگهام فارست ادامه داد: 

در نهایت، ما سود بردیم، چون آن‌ها موقعیت‌های زیادی داشتند و اگر زمین بهتر بود، با بازیکنان سرعتی، برای فارست بهتر می‌شد. این موضوع قطعی درست است.

علت تغییرات نیمه دوم منچسترسیتی چه بود؟

ما پاس‌های بیشتری می‌خواستیم. وقتی توپ را نداریم، نمی‌توانیم دوام بیاوریم، دچار مشکل می‌شویم. کواچیچ برای آن پاس‌های اضافی خیلی کمک کرد. بعضی وقت‌ها در چنین بعدازظهرهای سختی، فقط با در اختیار داشتن توپ می‌توانید دوام بیاورید. در مورد ادرسون، وضعیت مصدومیت او خوب به نظر نمی‌رسد.

در مورد کورس قهرمانی، لیورپول به صورت رسمی خارج شد؟ 

هر چیزی می‌تواند رخ دهد. 3 بازی برای آن‌ها باقی مانده است. شرایط آن‌ها برای ما هم می‌تواند رخ دهد. ما خارج از خانه با فولام و اسپرز بازی داریم. بسیار دشوار است. ترجیح می‌دادم این هفته‌ها در لیگ قهرمانان اروپا حاضر باشیم اما به هر حال برای هفته آینده آماده خواهیم شد.  

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • گواردیولا: مقابل ناتینگهام فارست خوش‌شانس بودیم؛ فقط با مالکیت توپ دوام آوردیم
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه