Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@06:36:51 GMT

تعلیق روابط لهستان با مجارستان به دلیل حمایت از روسیه

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۰۳۴۷

تعلیق روابط لهستان با مجارستان به دلیل حمایت از روسیه

آفتاب‌‌نیوز :

معاون نخست وزیر لهستان شبانگاه شنبه به وقت تهران گفت که به دلیل موضع مجارستان در قبال رویدادهای اوکراین، روابط با بوداپست به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «یاروسلاو کاچینسکی» معاون نخست وزیر لهستان دلیل این اقدام را نادیده گرفتن وقایع «بوچا» در اوکراین از سوی «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان عنوان کرد و گفت که اوربان به «چشم پزشک» نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود که احیای روابط تنها پس از تغییر در ارزیابی ها از جنگ در اوکراین امکان پذیر است.

پیش از این، «زولتان کواچ» از نمایندگان کابینه مجارستان گفته بود که پرداخت پول گاز روسیه به «روبل»، تحریم‌ها را نقض نمی‌کند. به گفته وی، روسیه و مجارستان قرارداد دوجانبه دارند.

پیش از آن رئیس کمیسیون اروپا به مجارستان درباره خطر نقض تحریم ها علیه روسیه هشدار داده بود.

روابط میان مجارستان و روسیه از سال ۱۹۹۱ به این سو رو به پیشرفت بوده است که یکی از دلایل آن به انتخاب «ویکتور اوربان» در سال ۲۰۱۰ به عنوان نخست‌وزیر مجارستان و اعلام سیاست «گشایش به شرق» از سوی او مربوط می‌شود.

این سیاست که برای مخالفت با ائتلاف‌های غربی مانند اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل طراحی شده بود از روسیه به عنوان یک متحد قابل اتکا یاد می‌کند.

بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، نخست‌وزیر مجارستان علی‌رغم فشارهای اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را رد کرد. این موجب شده مقام‌های اتحادیه اروپا و ناتو از سیاست‌های مجارستان انتقاد کنند.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: لهستان مجارستان نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: اروپا در حال مردن است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در دانشگاه سوربن پاریس مقابل سفرای ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان کمیسیون‌های اروپایی، روسای شرکت‌های بزرگ، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید درباره اروپا و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کرد.
امانوئل مکرون در بخشی از این سخنرانی گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، در نشستی اروپایی در کاخ ورسای، راهبرد جدید اروپا را در مقابل این جنگ و دیگر چالش‌های جهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده بودیم.
وی با بیان اینکه اروپا در حال احتضار (جان دادن یا مردن) است و می‌تواند بمیرد افزود: این فقط بستگی به انتخاب ما دارد که باید هم اکنون و بدون اتلاف وقت صورت گیرد.
مکرون گفت: در برابر خطراتی که پیش روی اروپاست باید از خود بپرسیم آیا در این وضعیت امنیت ما قابل تضمین است؟ آیا به اندازه کافی مسلح و مجهز هستیم؟ در این راستا فرانسه بودجه دفاعی خود را دو برابر کرده است.
وی افزود: باید سریع تصمیم بگیریم که اروپا را بیش از پیش قوی‌تر و پرظرفیت‌تر کنیم. امروز در مقیاس اروپایی ظرفیت‌های دفاعی ما کافی نیست؛ در حالیکه در منطقه کشور‌هایی هستند که ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش داده اند مانند روسیه و ایران.
رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هم اکنون قواعد بازی در دنیا عوض شده است گفت: جنگ در مرز‌های اروپا در جریان است. از طرفی اگر ایران به تسلیحات اتمی مجهز شود همه چیز تغییر خواهد کرد.
مکرون افزود: مدل اقتصادی کشور‌های اروپایی هم خواسته‌های ما را تامین نمی‌کند؛ اروپا باید بیش از پیش به استقلال، حاکمیت و مرزهایش توجه خاص داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید مقیاس و ظرفیت دفاع اروپایی موجود را تغییر داد گفت: اساسی‌ترین خطر برای امنیت اروپا در شرایط کنونی جنگ در اوکراین است؛ بناید بگذاریم تا تجاوزگر برنده میدان شود؛ در این باره روسیه را تحریم و به اوکراین کردیم و خواهیم کرد و خوش شانسی است که آمریکا در کنار ماست.

دیگر خبرها

  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • آماده‌ایم اوکراینی‌ها را برای خدمت نظامی به کشورشان بازگردانیم