Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@10:46:22 GMT

برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی قرآن برای انسان

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۰۵۷۶

برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی قرآن برای انسان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی شامگاه شنبه در جلسه تفسیر قرآن با بیان اینکه قرآن بهترین و سعادت بخش ترین برنامه‌ها را در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فرهنگی و… انسان دارد اظهار داشت: اما در عین حال وجود مقدس پیامبر اسلام گلایه دارند از اینکه امت مسلمان و مشرکین زمان بعثت ایشان، قرآن را مهجور قرار دادند و ترک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: این گلایه و شکایت هم به امت اسلامی به این عصر هم شامل می‌شود، چرا که مهجوریت قرآن را آگاهانه انتخاب کرده اند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به آیه ۵ سوره «انبیا»، «بَلْ قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلَامٍ بَلِ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْیَأْتِنَا بِآیَةٍ کَمَا أُرْسِلَ الْأَوَّلُونَ» عنوان کرد: خداوند تهمت‌هایی که مشرکین زمان رسول گرامی اسلام می‌زدند را در قرآن نقل کرده است، حتی پایان نامه‌ها نیز در این زمینه نوشته شده که در قرآن مشرکین و کفار چه تهمت‌هایی به پیامبر اسلام زدند و خداوند چه پاسخ‌هایی را به تهمت‌های مشرکین داده است.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه در این آیه آمده که مشرکین می‌گویند پیامبر آورنده وحی نیست، بلکه اینها مجموعه‌ای از خواب‌های آشفته است گفت: قرآنی که این فصاحت و بلاغت را دارد، تکالیف فردی، اجتماعی و دینی را بیان کرده، می‌گفتند که مجموعه‌ای از خواب‌های آشفته و پراکنده است.

وی با اشاره به اینکه تهمت دوم مشرکین این بود که پیامبر دروغ می‌گویند و از جانب خداوند نیست و مطالبی از خودش می‌گوید و اعلام می‌کند که اینها را از جانب خداوند آورده ام افزود: تهمت سوم مشرکین به پیامبر این بوده که پیامبر شاعر است، معجزه‌ای بیاورد، همان طوری که پیامبران پیشین آورده اند، البته معجزات پیامبر معروف است، کتاب‌ها نوشته شده و در تاریخ ثبت و ضبط شده است و صحت آنها نیز مورد تأیید است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: خداوند به رسول گرامی اسلام می‌فرماید که محزون نباش.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه انسان تناقض گویی را در کلام مشرکین مشاهده می‌کند، اول می‌گویند که مطالب پیامبر خواب‌های آشفته است، بعد می‌گویند که از خودش و دروغ می‌گوید و سپس می‌گویند که پیامبر شاعر است، بیان داشت: انسان از همین تناقض گویی ها پی به کذب ادعای اینها می‌برد، ضمن اینکه نشان می‌دهد که تهمت‌های دشمنان تمام شدنی نیست.

وی ادامه داد: در همین عصر هم مشاهده می‌کنیم، هر از چند گاهی کسی تهمت‌هایی را به قرآن، پیامبر اسلام و… می‌زنند، این نوع درخواست‌ها، از نوع درخواست‌های برای هدایت نیست، از نوع لجاجت است، وگرنه پیامبر اسلام معجزات متعددی داشته اند و اینها بهانه جویی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه قرآنی که کتاب هدایت است و اگر در علوم دیگری از قرآن مطالبی آمده در راستای هدایت بوده است ادامه داد: هدایت به معنای راهنمایی که در آن لطف و دقت بوده، است، هدایت اقسامی دارد، یکی هدایت تکوینی است و نیاز به آموزش ندارد، دیگری هدایت تشریعی است که خداوند انبیا را همراه با کتب در طول تاریخ برای هدایت انس و جن نازل کرده است، در مقابل این نوع هدایت سه گروه از خودشان واکنش نشان می‌دهند، یک گروه مؤمنین هستند، یک گروه کافرین و مشرکین هستند و یک گروه منافقین هستند.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه مؤمنین کسانی هستند که تسلیم احکام خداوند و دین آسمانی هستند، اعماق وجودشان مالامال از محبت خداوند و دستورات الهی است افزود: مشرکین و کفار نیز کسانی هستند که در تقابل با مؤمنین هستند، لجاجت می‌کنند، مشکلات درست می‌کنند، آسیب و ضربه می‌زنند، منافقین نیز کسانی هستند که پیش مسلمانان می‌روند می‌گویند ما با شما هستیم و پیش مشرکین می‌روند می‌گویند ما با شما هستیم، البته اینها در باطن کافر هستند و اینها بیشتر آسیب می‌زنند چرا که تکلیف انسان با کفار و مشرکین که در مقابل دین خدا، رسول خدا و امام معصوم موضع گیری کرده مشخص است، کسی که کار را سخت و دشوار می‌کند و ایجاد فتنه می‌کند منافقین هستند.

وی گفت: آنهایی که بصیرت لازم را ندارند، ظاهر را می‌بینند، نمی‌توانند به باطن امور پی ببرند، جامعه با مشکل مواجه می‌شود، گاهی رهبران دینی و مذهبی تنها می‌مانند، وضعیتی به وجود می‌آید که نمی‌توانند برنامه‌های دینی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در آن جامعه آن طوری که در دین آسمانی و قرآن آمده به طور کامل اجرا کنند، چون منافقینی هستند که به فرض قرآن‌ها را بر سر نیزه می‌کنند و در لحظه آخری که لشکر اسلام می‌خواهد پیروز شود آن آسیب را وارد می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تاکید کرد: در مقابل هدایت هم این سه موضع گیری را داریم، البته در مکاتب بشریت هم به همین شکل است، این نوع واکنش‌ها تنها اختصاص به اسلام و دین آسمانی ندارد و در مکتب‌های بشری هم وجود دارد.

کد خبر 5463188

منبع: مهر

کلیدواژه: تفسیر قرآن نماینده ولی فقیه در لرستان ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه خراسان رضوی مشهد گرد و غبار ماه رمضان 1401 آمار کرونا آلودگی هوا ماه مبارك رمضان خطبه های نماز جمعه هفته هنر انقلاب اسلامی نماینده ولی فقیه در لرستان پیامبر اسلام حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دانشگاه تهران ضمن دعوت همه مؤمنان برای تقوای الهی، گفت: شهید مطهری معلم حوزه و دانشگاه بود و روز شهادت شهید مرتضی مطهری روز معلم نام‌گذاری شد.

وی افزود: او شخصیتی بود که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شد و با کوله باری از معرفت و تقوا و ورع و با بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و درک درست از واقعیت‌های فکری در جامعه حدود نیم قرن در راه اعتلای فکری و عقلانی و علمی جامعه اسلامی قلم زد و با دستیابی به مقام شامخ شهادت به لقای خدای سبحان شتافت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت علم که در قرآن هم به آن اشاره شده است، اظهار کرد: این قلم است که راه را برای ارتقای جامعه بشری در پرتو علم هموار می‌کند. قلم نقش انتقال علم به انسان را دارد و قلم راه برای فراگیری همه علوم برای انسان فراهم کرده است.

وی افزود: انسان در میان همه پدیده‌ها از بالاترین ظرفیت و استعداد برای فراگیری دانش برخوردار است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: جامعه آراسته به قسط که انسان‌های عادل آن را به پا می‌دارند، دستاورد آراستگی به علم و تصمیمات مبتنی بر دانش است.

در حال تکمیل

کد خبر 6095531

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است