Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرانسه در سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سپس انتخابات پارلمان است.

خبرگزاری میزان - در سال جاری میلادی دو انتخابات در فرانسه برگزار می‌شود؛ اولین مورد، انتخاب رئیس جمهور این کشور برای پنج سال آینده است.

به گزارش «یورونیوز»، دور اول رای گیری روز یکشنبه ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر فردی بیش از ۵۰ درصد از آرا را به دست نیاورد، دور دوم در روز یکشنبه، ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

سپس، در ماه ژوئن، انتخاباتی برای انتخاب پارلمان بعدی فرانسه برگزار خواهد شد.

چه کسانی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت می‌کنند؟


امانوئل مکرون، مارین لوپن و ژان لوک ملانشون از جمله چهره‌های آشنا در این رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری فرانسه هستند.

جدیدترین و جنجالی‌ترین ورود به صحنه سیاسی فرانسه، مربوط به اریک زمور، شخصیت تلویزیونی راستگرای افراطی است.

زمور برای مدت طولانی در فرانسه یک نام آشنا بوده است؛ او تا همین اواخر یک ستون نویس در فیگارو و روزنامه‌های دیگر و همچنین یک مفسر تلویزیونی بود که به دلیل اظهاراتش شهرت داشت.

در اینجا فهرست کامل نامزد‌های شرکت کننده آمده است.

ناتالی آرتو، نیکلاس دوپون-آگنان، آن هیدالگو، یانیک جادوت، ژان لاسال، مارین لوپن، امانوئل مکرون، ژان لوک ملانشون، فیلیپ پوتو، والری پکرسه، فابین روسل و اریک زمور.

چه کسی در انتخابات فرانسه پیروز خواهد شد؟

در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور فعلی فرانسه در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، رقبای او اخیراً برخی از حمایت‌های او را کاهش داده‌اند و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که حدود یک چهارم رأی‌دهندگان بلاتکلیف هستند.

همچنین نرخ ممتنع می‌تواند به رکورد بالایی برسد.

 

انتخابات فرانسه چگونه انجام می‌شود؟

هر نامزد احتمالی در انتخابات باید ۵۰۰ امضا از شهرداران یا سیاستمداران محلی برای حمایت از پیشنهاد آن‌ها برای تصدی پست اصلی فرانسه به دست آورد.

شورای قانون اساسی فرانسه فهرست نهایی نامزد‌ها را در ۷ مارس (۱۶ اسفند) منتشر کرد.

مبارزات انتخاباتی رسمی پس از آن در ۲۸ مارس (هشتم فروردین) آغاز شد و رسانه‌های فرانسوی مجبور بودند قوانین مربوط به دادن زمان پخش برابر به هر نامزد را رعایت کنند.

دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول انتخابات در ۱۰ آوریل به دست آوردند، پس از دو هفته در دور دوم به مصاف هم خواهند رفت؛ مگر اینکه نامزد دور اول بیش از ۵۰ درصد از آرا را به دست آورد.

رای دهندگان فرانسوی بار دیگر در ماه ژوئن به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا به مجلس ملی بعدی، مجلس سفلی این کشور، رای دهند.

رای دهندگان برای هر یک از ۵۷۷ حوزه انتخابیه کشور یک نماینده مجلس را انتخاب می‌کنند.

نمایندگان مجلس فرانسه نیز با اکثریت آرا در یک انتخابات دو مرحله‌ای انتخاب می‌شوند.

در دور اول، یک نامزد تنها در صورتی می‌تواند برنده شود که اکثریت مطلق آرای ماخوذه و همچنین تعداد آرا برابر با یک چهارم رای دهندگان ثبت‌نام شده را به دست آورد.

نامزد‌ها برای راهیابی به دور دوم باید ۱۲.۵ درصد از تعداد رای‌های ثبت شده را به دست آورند.

اگر تنها یک نامزد این امتیاز را کسب کند، نامزدی که پس از آن نامزد بیشترین آرا را داشته باشد نیز می‌تواند به دور دوم راه یابد.

اگر هیچ نامزدی این شرایط را نداشته باشد، دو نامزد برتر می‌توانند به دور دوم راه پیدا کنند.

چه کسی می‌تواند در انتخابات فرانسه رای دهد؟

شهروندان فرانسوی که تا روز انتخابات به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند می‌توانند رای دهند.

۴۸.۷ میلیون واجد شرایط رای دادن در فرانسه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: افزایش فشار بر مسلمانان و بستن مساجد در دولت مکرون شمارش معکوس برای انتخابات فرانسه

رئیس جمهور فرانسه چقدر قدرتمند است؟

کریستف شابروت، مدرس ارشد حقوق عمومی در دانشگاه لومیر لیون، گفت «ما در فرانسه رئیس جمهوری داریم که دولت را کنترل می‌کند، پارلمان را کنترل می‌کند و دادگاه قانون اساسی را کنترل می‌کند.»

زمان برگزاری دو انتخابات همچنین قدرت رئیس جمهور فرانسه را با برگزاری انتخابات پارلمانی که حدود یک ماه بعد برگزار می‌شود، تقویت می‌کند و تضمین می‌کند که هر فردی برنده ریاست جمهوری شود اکثریت پارلمان را به دست خواهد آورد.

شابروت، گفت «شما در یک ماه نظر سیاسی خود را تغییر نمی‌دهید؛ بنابراین انتخابات مجلس قانونگذاری اغلب همان اکثریت رئیس جمهور را به دست می‌آورد.»

برخی از مسائل کلیدی در انتخابات فرانسه چیست؟

تورم و هزینه‌های زندگی

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که قدرت خرید، توانایی خرید کالا، همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان فرانسوی است، به‌ویژه در میان تورم بی‌سابقه در اروپا.

تورم در منطقه یورو در سال جاری به ۵.۱ درصد رسید که ناشی از افزایش قیمت انرژی و تقاضای بالا به دنبال محدودیت‌های شدید کووید-۱۹ در بسیاری از کشور‌ها بود.

محیط زیست

محیط زیست همچنان یکی از نگرانی‌های کلیدی مردم فرانسه است و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این موضوع سومین مشکل بزرگ رای‌دهندگان است.

کووید ۱۹

دو سال گذشته سیاست توسط همه‌گیری کووید-۱۹، از جمله محدودیت‌های اعمال شده در زندگی روزمره توسط دولت فرانسه، بر زندگی افراد تاثیر گذاشته است.

نامزد‌های ریاست جمهوری از مدیریت مکرون، از جمله ارائه مجوز واکسن در ژانویه که برای دسترسی به رستوران‌ها و سایر مناطق زندگی عمومی نیاز به واکسیناسیون یا بهبودی از کووید-۱۹ انتقاد کرده‎اند.

پیش از انتخابات، دولت فرانسه این اقدام را به دلیل کاهش موارد کووید-۱۹ پس از اوج گرفتن امیکرون در فوریه به حالت تعلیق درآورد.

مهاجرت

مهاجرت یک موضوع بحث برانگیز در فرانسه است و بار دیگر به موضوع مهم بحث‌های انتخاباتی، به ویژه در میان نامزد‌های راستگرا تبدیل شده است.

لوپن و زمور خواستار قطع کمک‌های اجتماعی به خارجی‌ها و اختصاص این مزایا برای شهروندان فرانسوی شده‎اند.

آن‌ها همچنین خواستار محدود کردن ورود پناهجویان شده‎اند.

روسای جمهور پیشین فرانسه

شارل دوگل (۱۹۵۹-۱۹۶۹)
ژرژ پمپیدو (۱۹۶۹-۱۹۷۴)
والری ژیسکاردستن (۱۹۷۴-۱۹۸۱)
فرانسوا میتران (۱۹۸۱-۱۹۹۵)
ژاک شیراک (۱۹۹۵-۲۰۰۷)
نیکلا سارکوزی (۲۰۰۷-۲۰۱۲)
فرانسوا اولاند (۲۰۱۲-۲۰۱۷)
امانوئل مکرون (از سال ۲۰۱۷)

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه امانوئل مکرون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فرانسه فرانسه امانوئل مکرون انتخابات فرانسه امانوئل مکرون ریاست جمهوری رای دهندگان دست آورد نظرسنجی ها رئیس جمهور نامزد ها کووید ۱۹ دور اول دور دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۰۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید درباره دور دورم انتخابات مجلس /انتخابات در این حوزه ها، الکترونیکی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این مرحله ۴۵ نماینده برای ۲۲ حوزه انتخاب می‌شوند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، در هشت حوزه از این ۲۲ حوزه از جمله در حوزه انتخابیه تهران انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد. آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده خواهد شد.

وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده است که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

البته رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفته است که انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود.

همچنین، تبلیغات داوطلبان نمایندگی دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم از یک هفته قبل از تاریخ برگزاری انتخابات انجام خواهد شد.

در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900038

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • زمان تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • جزئیات جدید درباره دور دورم انتخابات مجلس /انتخابات در این حوزه ها، الکترونیکی نیست
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه