Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@14:11:51 GMT

روايت «مجتهد» از چگونگي برکنار منصور هادي

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۱۴۷۸

خبرگزاری آریا-افشاگر مطرح عربستانی در صفحه توئیتر خود نوشت که ولی‌عهد سعودی بیش از یک سال است که بدون اطلاع دولت مستعفی در حال رایزنی با دولت صنعاء است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «مجتهد» افشاگر و فعال فضای مجازی عربستانی امروز (شنبه) در صفحه توئیتر خود به برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور خودخوانده یمن پرداخت و چگونگی استعفای او را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجتهد در ابتدا نوشت که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی و حاکم بالفعل این کشور، از بیش از یک سال پیش کانال ارتباطی با «حوثی‌ها» در مسقط پایتخت عمان ایجاد کرده و بدون اطلاع دولت مستعفی و شخص منصور هادی با هیأت دولت صنعاء وارد رایزنی و گفت‌وگو شده است.
او به نقل از منابع خود مدعی شد که بن سلمان در این گفت‌و‌گوها از هیأت دولت صنعاء خواسته تا در قبال امتیازاتی، آن‌ها نیز امتیاز بدهند و با ادامه حملات به خاک عربستان، سعودی‌ها و اماراتی‌ها عقب‌نشینی کرده و با تمامی درخواست‌های هیأت صنعاء از جمله غرامت 100 میلیارد دلاری موافقت کرده‌اند، اما در نهایت خواسته‌اند تا به این توافقات پوشش یمنی بدهند و توافق نهایی را به گفت‌و‌گو با یک تیم یمنی واگذار کرده‌اند.
مجتهد سپس نوشت که محمد بن سلمان چون عقیده داشت که منصور هادی برای اجرای این سناریو مناسب نیست و احتمالا با توافق وی با دولت صنعاء مخالفت کند، به دنبال ایجاد یک شورای ریاستی و جایگزینی آن با منصور هادی افتاد، شورایی که ضمن دست نشانده بودن، از اختیارات اجرایی و قانون‌گذاری برخوردار باشد و بتواند توافق صورت گرفته میان بن سلمان با دولت صنعاء را امضاء کند. از این رو مذاکرات نمایشی ریاض را راه انداخت و تعدادی از گروهها و احزاب همسو با خود را به آن‌جا کشاند تا به اصطلاح برای ترسیم مرحله گذار و دوره انتقالی با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.
مجتهد نوشت که نشست ریاض صرفا نمایشی بوده و در اصل این احزاب هیچ رایزنی و نشستی با یکدیگر برگزار نکرده و صرفا در اتاق‌های هتل‌ به خوردن و آشامیدن مشغول بودند تا این که شامگاه چهارشنبه از راه رسید و به یکباره به همه آن‌ها گفته شد که باید به کاخ پادشاهی بروند.
طبق این روایت، رهبران احزاب و وزرای دولت منصور هادی وقتی وارد کاخ پادشاهی می‌شوند، آن‌ها را به اتاق‌های جداگانه می‌برند. سپس نیمه شب منصور هادی به همراه پسرانش ناصر و جلال وارد کاخ می‌شوند. بعد از آن از منصور هادی خواسته می‌شود تا به تنهایی وارد اتاق محمد بن سلمان برای گفت‌و‌گو و مذاکره با وی شود. پسران منصور هادی نیز به اتاق جداگانه‌ای هدایت می‌شوند.
مجتهد در ادامه نوشت که از اینجا به بعد عملیات دروغ آغاز می‌شود، بدین صورت که به وزرا و رهبران احزاب که داخل اتاق‌ها به طور جداگانه منتظر نشسته‌ بودند، گفته می‌شود که منصور هادی با کناره‌گیری خود و تشکیل شورای ریاستی موافقت کرده است، در این جا برخی مخالفت کرده که با تهدید و تطمیع رضایت آن‌ها نیز جلب می‌شود؛ از سوی دیگر به منصور هادی نیز گفته می‌شود که همه رهبران احزاب و ورزا نیز موافق کنار رفتن وی از قدرت هستند.
اینگونه می‌شود که منصور هادی سند کناره‌گیری وی و همچنین برکناری معاونش «علی محسن الاحمر» و تشکیل شورای ریاستی را امضا می‌کند و کاملا مشخص نیست که آیا منصور هادی واقعا فریب خورده یا به دلیل شخصیت ضعیفی که دارد توان مخالفت از خود نشان نداده است. سپس از تک تک رهبران احزاب نیز امضاء گرفته می‌شود. پس از امضا منصور هادی که در شوک بود از محسن الاحمر به دلیل برکناری او عذرخواهی کرده است.
این افشاگر عربستانی در ادامه نوشت که محمد بن سلمان برای اطمینان یافتن از اینکه منصور هادی که متوجه فریبش شده بود، کاری نخواهد کرد، دو پسرش را در بازداشت نگه داشت تا خبر برکناری او همه جا منتشر شده و کشورها و سازمان ملل پیام استقبال و تبریک ارسال کنند و به اصطلاح کار تمام شده باشد.
منصور هادی نیز از بن سلمان خواسته تا امنیت او را تضمین کند و امتیازات اقتصادی و مالی زیادی نیز برای خود و فرزندانش گرفته است.
مجتهد در پایان نوشت که محمد بن سلمان تلاش داشت تا به شکل مساوی ترکیب شورای ریاستی را از شمال و جنوب بچیند، اما امارات متحده عربی وارد عمل شده و چهار نفر از افراد همسو با خود را وارد شورا کرده است، دو نفر از حزب اخوانی الاصلاح و یک نفر از حزب سوسیالیسم و یک نفر نیز از نزدیکان علی عبدالله صالح در این شورا حضور دارند.
به گزارش فارس، ریاض و جریانات سیاسی همسو اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حلی جز صلح با «حوثی‌ها» به هر طریق ممکن، وجود ندارد و عملیات نظامی باید پایان یابد.
این تحول بزرگ یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که سازمان ملل متحد در اوایل آوریل 2022 اعلام کرد که طرف‌های بحران یمن با آتش‌بس دو ماهه که از ماه رمضان آغاز می‌شود، موافقت کرده‌اند.
طرف های بحران یمن، دولت همسو با ریاض و دولت صنعاء و کشورهای حاشیه خلیج فارس، علاوه بر واشنگتن و پایتخت های غربی، از آتش بس سازمان ملل استقبال کردند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد که آتش بس فرآیند سیاسی برای صلح پایدار در یمن را آغاز کند.
در این راستا وبگاه الخلیج آنلاین نوشت که شورای ریاستی جدید به دیدار محمد بن سلمان رفته و ولی‌عهد سعودی در این دیدار گفته که امیدوار است تا سازوکار جدید بتواند مرحله جدیدی را در یمن آغاز کرده و به جنگ در این کشور پایان دهد. ریاض همچنین از کمک سه میلیارد دلاری به اقتصاد یمن که در طول هفت سال جنگ به مرز فروپاشی رفت، خبر داده است.
در این راستا خبرگزاری رسمی سعودی (واس) نوشته که دولت سعودی از شورای ریاستی خواسته است تا تحت اشراف سازمان ملل مذاکره با «حوثی‌ها» را آغاز کرده تا به یک راه‌حل فراگیر و نهایی برای ورود به مرحله انتقالی منتهی شود.
رایزنی‌های برخی گروههای سیاسی دستچین شده در ریاض از 30 مارس آغاز شد و تا هفتم آوریل ادامه داشت، نشستی که خبری از منصور هادی در آن نبود و البته انصارالله یمن نیز حضور در این نشست و هرگونه نشستی خارج از یمن را رد کرده بود، سرانجام بامداد پنج شنبه هفتم آوریل منصور هادی از انتقال تمامی اختیارات خود به یک شورای هشت نفره خبر داد و همزمان «علی محسن الاحمر» معاون خود را نیز برکنار کرد و گفت که این اقدام را در راستای تکمیل مرحله انتقالی طبق قانون اساسی و طرح کشورهای حاشیه خلیج فارس موسوم به «المبادره الخلیجیه» انجام داده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان سعودی نوشت که محمد بن سلمان منصور هادی شورای ریاستی رهبران احزاب دولت صنعاء سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۱۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • این سکانس خلیل و سلمان در سریال نون خ پربازدید شد | ویدئو
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • شعار هواداران تراکتور علیه ایجنت معروف فوتبال ایران!
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • وزارت ورزش: فعلا این دو مدیر را برکنار نکنید!
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ